Gå til innhold

Fra eskimoegg til høstbaby- venter på bittelillesøster ❤️


QBee

Anbefalte innlegg

Amming og barseltid... hadde glemt at det var litt styrete det også. Og Google er fortsatt både venn og fiende. Var på veiing i går, og lille My hadde bare lagt på seg 25 g siden mandag. HS var ikke bekymret da. Hun hadde tross alt gått opp 115 g siden utskrivelse fra sykehuset på søndag så det er innafor. Ammebarn vokser i rykk og napp, og store barn legger mindre på seg enn små. Det er da jeg skulle slått meg til ro med det, istedenfor å søke på nettet.

Nå er bekymringen at jeg synes hun svelger litt lite og sovner for fort ved brystet. Hører med til historien at jeg har tatt silikon etter forrige barn, og det kan visstnok føre til dårligere utdrivning. Men hun bæsjer hele tiden, og har våte bleier. Blæh, jeg tenker for mye. Kjenner at jeg har lyst til å gi tillegg bare for å slappe mer av, men da ødelegger jeg jo for ammingen, hvis det er jeg som er hysterisk. Tror jeg må veie igjen på mandag. Men vet ikke om det blir litt for kort tid mellom?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg lest meg gjennom dagboken din! Og hipp hurra for bittelillesøster :strix:

Er selv 5+1 med en liten eskimo, hadde ett egg på frys fra forrige forsøk som gav oss storebror.

Du skriver så fint, så har vært en frys å lese.

Har du sjekket tungebåndet hennes av noen som kan det? Er ammehjelper og hadde tungebåndsproblemer med mini. Ellers anbefaler jeg deg å sjekke ut ammehjelpen.no, der står det masse lurt! 

Ellers vær masse hud mot hud hvis dere har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2017 den 13.08, Poppsilopp skrev:

Da har jeg lest meg gjennom dagboken din! Og hipp hurra for bittelillesøster :strix:

Er selv 5+1 med en liten eskimo, hadde ett egg på frys fra forrige forsøk som gav oss storebror.

Du skriver så fint, så har vært en frys å lese.

Har du sjekket tungebåndet hennes av noen som kan det? Er ammehjelper og hadde tungebåndsproblemer med mini. Ellers anbefaler jeg deg å sjekke ut ammehjelpen.no, der står det masse lurt! 

Ellers vær masse hud mot hud hvis dere har mulighet.

Ikke verst å ha lest hele boka :) Så kult med egg-tvillinger! Vi har ganske god statistikk på IVF selv, men har aldri fått mer enn et barn fra en batch. Dere er heldige, gratulerer så mye :hjerte:

HS har sett på tungebåndet, men har forstått etterpå at det egentlig må en lege til. Men har lest masse på ammehjelpen, og etter veiing i dag så øyner jeg et reelt håp om å få til fullammingen (det var litt borte en stund det håpet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lett, så lett, å nyte denne tiden med lille My. Jeg har to supre jenter fra før, og selvfølgelig er det riktig og flott at de er blitt så store. Men de babyene jeg hadde, de er liksom borte for alltid, og når man har erfart hvor fort det skjer så vil man bare stanse tiden og egentid, husarbeid, dusjen, en hel natts søvn og alt det andre som er fullstendig nedprioritert om dagen betyr ingen verdens ting. Alt det får man tilbake tidsnok. Denne tiden her, babytiden, får man aldri igjen. 

Det, BTW, tok det meg tre unger for å virkelig forstå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at baby mest sannsynlig har vært litt gul og sugesvak, som har resultert i at melkeproduksjonen ikke har kommet skikkelig i gang, og hun ikke har klart å få i seg så mye til tross for lang tid ved brystet. 

Etter forrige veiing hadde vi en til uten oppgang, og begynte da å gi litt tillegg. Trodde jeg måtte gi opp ammingen og var ganske lei meg for det, helt til jeg forsøkte å pumpe meg etter at hun hadde spist. Fikk ut 40-80 ml. Så ikke enorme mengder, men skulle være nok til en nyfødt. 

Nå har vi kombinert pumpemelk, amming og 60 ml tillegg PR dag i ca 1,5 uker. Og hun har gått opp 400 gr :)  I dag og i går virker det som om hun har klart å tømme brystet mye bedre, nå kjenner jeg at melken slipper  og hører at hun svelger mye hyppigere og lengre enn før. Så nå prøver vi igjen med fullamming, og veier igjen på fredag for å sjekke at det går fint uten flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med fullammingsprosessen (kan jeg kalle det det? :P ), jeg heier på dere!

Hm, så indirekte sier du at man bør få tre barn for å virkelig få det meste ut av det? :nigo::sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

4 timer siden, QBee skrev:

Ikke verst å ha lest hele boka :) Så kult med egg-tvillinger! Vi har ganske god statistikk på IVF selv, men har aldri fått mer enn et barn fra en batch. Dere er heldige, gratulerer så mye :hjerte:

HS har sett på tungebåndet, men har forstått etterpå at det egentlig må en lege til. Men har lest masse på ammehjelpen, og etter veiing i dag så øyner jeg et reelt håp om å få til fullammingen (det var litt borte en stund det håpet)

Tusen takk❤️

Det er dessverre veldig mangelfull kunnskap om det blant både helsesøstre og de fleste leger. 

3 timer siden, QBee skrev:

Det viser seg at baby mest sannsynlig har vært litt gul og sugesvak, som har resultert i at melkeproduksjonen ikke har kommet skikkelig i gang, og hun ikke har klart å få i seg så mye til tross for lang tid ved brystet. 

Etter forrige veiing hadde vi en til uten oppgang, og begynte da å gi litt tillegg. Trodde jeg måtte gi opp ammingen og var ganske lei meg for det, helt til jeg forsøkte å pumpe meg etter at hun hadde spist. Fikk ut 40-80 ml. Så ikke enorme mengder, men skulle være nok til en nyfødt. 

Nå har vi kombinert pumpemelk, amming og 60 ml tillegg PR dag i ca 1,5 uker. Og hun har gått opp 400 gr :)  I dag og i går virker det som om hun har klart å tømme brystet mye bedre, nå kjenner jeg at melken slipper  og hører at hun svelger mye hyppigere og lengre enn før. Så nå prøver vi igjen med fullamming, og veier igjen på fredag for å sjekke at det går fint uten flaske.

Hvis du fikk ut 40-80 ml ETTER amming, så er det veldig bra! 

Så lenge hun går så godt opp med kun 60 Ml tillegg daglig, så går det nok fint å over til fullamming :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sisti skrev:

Lykke til med fullammingsprosessen (kan jeg kalle det det? :P ), jeg heier på dere!

Hm, så indirekte sier du at man bør få tre barn for å virkelig få det meste ut av det? :nigo::sjenert: 

Haha nei det er nok bare jeg som er litt treig. ;) Det er vel mange som nyter babytiden skikkelig med første barnet også.   Jeg har nok synes den tiden har vært litt utfordrende, men tydeligvis mindre og mindre for hvert barn.

Men ja, anbefaler gjerne å få tre barn altså :) Her i babybobla mi så synes jeg faktisk ikke det høres helt på trynet ut med fire heller :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Poppsilopp skrev:

 

 

Tusen takk❤️

Det er dessverre veldig mangelfull kunnskap om det blant både helsesøstre og de fleste leger. 

Hvis du fikk ut 40-80 ml ETTER amming, så er det veldig bra! 

Så lenge hun går så godt opp med kun 60 Ml tillegg daglig, så går det nok fint å over til fullamming :) 

Håper det går fint å fullamme etterhvert, men måtte gi flaska i går kveld også. Hun begynte vel i 4-tiden å skulle bare ligge ved brystet, kavet og hylte. Synes det er utrolig vanskelig å vite hva som skyldes for lite melk og vanlig kveldsuro/økedøgn osv. Økedøgn kommer jo også av for lite melk egentlig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært og veid oss igjen. Opp 40 g til på 2 dager, totalt 270 siste uka. Veldig fornøyd med det. 

Skulle i grunnen veie i dag allerede for å se hvordan det gikk å kutte ut erstatningen, men har ikke helt greid det. Hun er veldig sulten på ettermiddagene og sluker den flaska. Tenker at det er ikke krise om hun får det lille tillegget...? Har kuttet ut å pumpe da, så det er kun den ene flaska i døgnet. Veide før og etter amming på hs, og hun spiste da 70 ml på 10 min, over dobbelt så mye som da vi måltidsveide den uka hun ikke la på seg noe. Er vel et helt OK måltid for en 3 uker gammel bebis det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 ml er et bra måltid. :)

Hva med å kutte ned gradvis på mme, altså gi henne gradvis mindre i flaska? Roer hun seg hvis hun får ligge på brystet hele ettermiddagen og kvelden, eller er hun urolig da også? Som du er inne på kan det jo være økedøgn, og da vil jo mme hindre deg i å øke produksjonen nok. 

Samtidig er det du som styrer dette, og hvis du føler den flaska med mme er riktig å gi, så er det ikke noe å ha dårlig samvittighet for. :) tillegget er ikke krise! Du må bare være litt obs på at du ikke havner i en ond sirkel der du gradvis får for lite melk i forhold til hennes økende behov. Kanskje kunne dere to tatt dere noen rolige ettermiddager og kvelder på soverommet eller stua der du bare ammer og ammer så mye hun vil? Vektoppgangen tyder jo på at hun får godt med melk! Men på ettermiddagen blir de gjerne litt mer utålmodige og urolige. 

Ikke enkelt det der, spesielt ikke når man har flere barn å ta hensyn til. Håper du finner en løsning du er tilfreds med. :) selv tror jeg at jeg vurderte å slutte å amme sånn cirka tre ganger daglig de første fem månedene. :ler: Veldig vanskelig å vite hva som er riktig for en selv, for det finnes jo ingen fasit! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurt å vite at hvis man gir flaske på vanlig måte, altså holder flasken sånn at all melken er fremme i smokken, så vil hun kunne spise alt selv om hun egentlig ikke er sulten, fordi det kommer rennende. Så lenge du gir med metoden langsom flaskemating så stopper de som oftest når de er fornøyd😊 https://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating. Det kan også hjelpe mot at hun begynner å foretrekke flasken hvor melken kommer rennende fremfor brystet hvor det kommer i rykk og napp.

Men veldig fin vektoppgang! Så du kan nok trygt trappe ned hvis du føler det er greit😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2017 den 10.10, Sisti skrev:

70 ml er et bra måltid. :)

Hva med å kutte ned gradvis på mme, altså gi henne gradvis mindre i flaska? Roer hun seg hvis hun får ligge på brystet hele ettermiddagen og kvelden, eller er hun urolig da også? Som du er inne på kan det jo være økedøgn, og da vil jo mme hindre deg i å øke produksjonen nok. 

Samtidig er det du som styrer dette, og hvis du føler den flaska med mme er riktig å gi, så er det ikke noe å ha dårlig samvittighet for. :) tillegget er ikke krise! Du må bare være litt obs på at du ikke havner i en ond sirkel der du gradvis får for lite melk i forhold til hennes økende behov. Kanskje kunne dere to tatt dere noen rolige ettermiddager og kvelder på soverommet eller stua der du bare ammer og ammer så mye hun vil? Vektoppgangen tyder jo på at hun får godt med melk! Men på ettermiddagen blir de gjerne litt mer utålmodige og urolige. 

Ikke enkelt det der, spesielt ikke når man har flere barn å ta hensyn til. Håper du finner en løsning du er tilfreds med. :) selv tror jeg at jeg vurderte å slutte å amme sånn cirka tre ganger daglig de første fem månedene. :ler: Veldig vanskelig å vite hva som er riktig for en selv, for det finnes jo ingen fasit! 

Det varierer litt om hun roer seg ved brystet eller ei. Vet at de sier det ikke blir tomt, men  det virker veldig tomt på slutten av kveldene altså... det er iallfall minimalt med svelging, og hun virker som hun gir opp og blir sint. 

Har vært veldig bestemt på å ikke øke tillegget (heller trappe ned som du skriver), men har ikke lyktes helt der. Nå er vi imidlertid på dag 3 med kun morsmelk, så da er det pumpemelk hun får på kvelden 50-60 ml. Griner fortsatt en del da, men virker ikke sulten. Og sover kjempebra på natta, må vekkes for mating. 

Ja rart med det, at det skal være så kav å få til den ammingen. Husker det som bare kos med mellomste, men etterhvert som utfordringene dukker opp denne gang, så kommer déjà-vu følelsen og jeg minnes at det var mange ganger jeg helst ville gi opp da også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.11.2017 den 12.01, Poppsilopp skrev:

Også lurt å vite at hvis man gir flaske på vanlig måte, altså holder flasken sånn at all melken er fremme i smokken, så vil hun kunne spise alt selv om hun egentlig ikke er sulten, fordi det kommer rennende. Så lenge du gir med metoden langsom flaskemating så stopper de som oftest når de er fornøyd😊 https://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating. Det kan også hjelpe mot at hun begynner å foretrekke flasken hvor melken kommer rennende fremfor brystet hvor det kommer i rykk og napp.

Men veldig fin vektoppgang! Så du kan nok trygt trappe ned hvis du føler det er greit😊

Ja, praktiserer langsom flaskemating 👍. Foreløpig har flasken ikke hatt noen innvirkning på ammingen, det har kanskje litt å si at hun kun får den ene og ikke etter hvert måltid?

Så inne på prøverørstråden at du ventet tvillinger? Så fantastisk! Har du dagbok her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, QBee skrev:

Ja, praktiserer langsom flaskemating 👍. Foreløpig har flasken ikke hatt noen innvirkning på ammingen, det har kanskje litt å si at hun kun får den ene og ikke etter hvert måltid?

Så inne på prøverørstråden at du ventet tvillinger? Så fantastisk! Har du dagbok her?

Så bra😊 Ofte vil de ha den så lenge de er vandt til det. Om kvelden er de veldig urolige. Men det er klart at det er mulig at produksjonen din har styrt seg etter at hun får en flaske på kvelden. Men siden det kun er en flaske skal dere kunne øke det ganske greit. Ta en kveld der du prøver å ikke gi flaske, hold sengen og bare am og am i vei. Du legger da inn ett selvvalgt økedøgn. Det kan gjøre susen. Eller så er veldigange urolige og kvelden, dette kombinert med at du kanskje har litt mindre enn hun forventer kan føre til litt krøll.

Ja, det var visst ikke bare lille eskimoen som festet seg🙊 det har jeg: http://forum.kvinneguiden.no/topic/911293-poppsilopp-skal-plutselig-ha-tvillinger-❤️/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2017 den 11.51, Poppsilopp skrev:

Så bra😊 Ofte vil de ha den så lenge de er vandt til det. Om kvelden er de veldig urolige. Men det er klart at det er mulig at produksjonen din har styrt seg etter at hun får en flaske på kvelden. Men siden det kun er en flaske skal dere kunne øke det ganske greit. Ta en kveld der du prøver å ikke gi flaske, hold sengen og bare am og am i vei. Du legger da inn ett selvvalgt økedøgn. Det kan gjøre susen. Eller så er veldigange urolige og kvelden, dette kombinert med at du kanskje har litt mindre enn hun forventer kan føre til litt krøll.

Ja, det var visst ikke bare lille eskimoen som festet seg🙊 det har jeg: http://forum.kvinneguiden.no/topic/911293-poppsilopp-skal-plutselig-ha-tvillinger-❤️/

 

Da var jeg i gang med å lese :) helt utrolig god uttelling dere har hatt på det ene forsøket 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En måned siden fødsel i dag. Altså, hæææ? Jeg er såå utrolig bevisst på å nyte tiden, likevel så farer den forbi på et øyeblikk? Vurderer sterkt en baby nr 4 nå altså, haha! 

Lille My er en ganske eksemplarisk baby. Hun sover fortsatt så mye at jeg noen ganger blir litt småbekymra. Hun kan stå opp og være våken en halv-en time for så å sove to 3-timers økter med et måltid mellom bare. I tillegg sover hun hele natten.  Når hun er våken er hun stort sett rolig, men langt i fra en baby som aldri griner altså. Spesielt når det passer dårligst griner hun (i bilen, når jeg sitter på do, i badekaret osv :P)

Og ja, nå har vi ikke gitt MME på en uke. Opplever at jeg har mer melk nå, men gir fortsatt en flaske på kvelden med overskuddet fra morgenen. Blir spennende med veiing på onsdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres ut som en sånn baby jeg ikke trodde eksisterte da jeg hadde en på samme alder :fnise: En sånn en som faktisk sover så mye som bøkene sier nyfødte skal sove, og ikke bare hyler krakilsk døgnet rundt. Det høres ut som en finfin tid  :) Og så bra at produksjonen din ser ut til å følge henne nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2017 den 9.52, QBee skrev:

Da var jeg i gang med å lese :) helt utrolig god uttelling dere har hatt på det ene forsøket 👍

Så kjekt :) Ja, man kan ikke klage på det! Skal bare se Hausken bruker oss i reklame snart «betal for en, få tre» :fnise: 

På 19.11.2017 den 10.04, QBee skrev:

En måned siden fødsel i dag. Altså, hæææ? Jeg er såå utrolig bevisst på å nyte tiden, likevel så farer den forbi på et øyeblikk? Vurderer sterkt en baby nr 4 nå altså, haha! 

Lille My er en ganske eksemplarisk baby. Hun sover fortsatt så mye at jeg noen ganger blir litt småbekymra. Hun kan stå opp og være våken en halv-en time for så å sove to 3-timers økter med et måltid mellom bare. I tillegg sover hun hele natten.  Når hun er våken er hun stort sett rolig, men langt i fra en baby som aldri griner altså. Spesielt når det passer dårligst griner hun (i bilen, når jeg sitter på do, i badekaret osv :P)

Og ja, nå har vi ikke gitt MME på en uke. Opplever at jeg har mer melk nå, men gir fortsatt en flaske på kvelden med overskuddet fra morgenen. Blir spennende med veiing på onsdag. 

Så deilig med sovebaby! Jeg håper på to sånne :nigo: 

Og jippi for en uke uten mme. Flink du er! :blomst: Altså ikke at det er noe galt i å gi deg, men kjekt å slippe når man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Glemmer litt av denne boka.. tiden går fort med baby i hus. Den nytes veldig fortsatt. Men både fullamming og sovebaby er historie. 

Skulle veldig gjerne ønske at vi hadde fått til ammingen, men hun var stadig misfornøyd etter mating. Jeg stresset altfor mye med dette slik at melkemengde og sulten baby ble eneste fokus. Og da hun hadde en uke hvor hun bare gikk opp 35 gram bestemte jeg meg for å slutte å bekymre meg, og fokusere på at baby var mett og god til enhver tid. Det var både sårt, og en lettelse å begynne å tilby MME 2-3 ganger i døgnet. 

Jeg vet ikke helt om det var nødvendig, for baby er fortsatt en del misfornøyd. Dog virker hun mer tilfreds både etter flasking og amming nå. Og hun får ca 150-200 ml nan til dagen, så da tar hun jo med seg mange av fordelene med ammingen fortsatt. Jeg brukes stadig som trøst og sovemedisin og smokk, så det er fint :hjerte:

Vi sliter litt med sovingen. Nettene er fine, vi samsover og hun våkner maks 3 ganger for mat. På dagen er det vanskelig, det er enten tur i vogna eller bæresele som fungerer. Jeg elsker å ha klistremerkebaby, misforstå meg rett, men jeg har to andre barn og et hus å stelle og det er ikke så lett når hun er så avhengig av meg hele tiden. Når jeg forsøker å legge henne til å sove i vogna eller senga så våkner hun nesten med en gang med det resultat at hun er trøtt og sur etterpå. Og jula har vært et kapittel for seg- hun blir overstimulert og trøtt og hyyyler :/ 

Vi har mange kosestunder i løpet av dagen da :) Det er mye smil og stadig nye lyder fra snuppa. Gleder meg til fortsettelsen :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...