Gå til innhold

Hvilken dialekt liker du best? Og hvilken liker du minst?


Gjest princessa

Anbefalte innlegg

Gjest Exstrana

Elsker Valdresdialekten og Gudbrandsdalsdialekten. Stavangersk er også veldig fint(på menn ihvertfall) :)

Liker minst bergensk og Sarpsborgdialekten.

Selv snakker jeg en bredere versjon av Oslosk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En pen dame med sørlandsdialekt kan få meg til å gjøre hva som helst 😄😄

Den aller verste dialekten jeg hører er fra der jeg kommer fra selv. Prøver å ikke snakke så folk hører hvor jeg er fra, men det er ikke lett 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker best: Møre og Romsdal (med en favoritt i Ålesund). Og begynner å få sansen for Bergen.

Liker minst: trøndersk, Indre Sogn og stavangerdialekten.

snakker selv: nordnorsk 

Tror det har mye med hvem man kjenner fra de ulike stedene, selv om trøndersk ofte ser ut til å være en gjenganger på liker ikke siden. Men personlig likte jeg ikke Bergensdialekten før, men så har ei venninne fått seg type der ifra som jeg liker godt, og nå vokser virkelig dialekten også på meg ☺️ At jeg ikke liker indre Sogn dialektene kommer ganske sikkert av noen jeg vet av som kommer der ifra og jeg ikke har sansen for ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12. september 2015 at 10.42, Meaty skrev:

Leo Ajkic har landets fineste dialekt. :-) Bergensdialekt UTEN skarre-R. 😃

Han har sosiolekt. Lurer på om han gjør seg til, han har bodd i Norge siden han var ti år, i over 20 år, men likevel snakker han "utlening". 

Anonymkode: f1437...3a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ e trøinnder æ og hærregud kor tøff æ e! Æ e trøinnder æ, det e itsj dåli bærre det!

Anonymkode: a9ef3...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den aller fineste dialekta syntes jeg er romsdal dialekta!!! Nydelig å høre på. Liker min egen også godt da :)

De jeg liker minst er nordnorsk og bergensk, ikke så glad i stavanger og haugesund dialekta heller.

Snakker selv Vestfold dialekt! 

Endret av Byjenta!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ like no dialekta te ho kariiii Bræmnæs! 

Anonymkode: a9ef3...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogaland og Kristiansand :strix: Hater trøndersk og nordlending(er nordlending selv) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den de har oppi nord-Norge er skrekkelig faktisk. De prater jo ikke rent en gang.

Den fineste er Oslo-dialekten. Særlig de som kan prate ren Oslo-dialekt. 

Anonymkode: 00f9d...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Trønderdialekt er mest sjarmerende, sørlandsdialekt den vakreste med de bløøøøøøde konsonantene.

Valdres og Hallingdal er klart den styggeste dialekten men det er min mening ettersom folk derfra virker meget gjerrige, griske og egoistiske.

Anonymkode: 012b4...2ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg er svak for fusadialekt, hardangerdialekt, tromsødialekt og område rundt Volda.

De jeg har minst til overs for er de fleste dialekter på østlandet og i innlandet.

Anonymkode: c6ece...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fineste er den som Erik i Farmen snakker. Nordfjord-dialekt.🥰

Anonymkode: 0987e...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker best dialekter fra Rogaland (Stavangersk, Ryfylke) Har også ei venninne fra Trondheim som snakker nydelig, men kanskje jeg forveksler med at stemmen hennes er nydelig og ikke dialekten? Liker også Bodø dialekten.

Liker minst Bergensk og diverse dialekter fra Østlandet... Synes ikke rulle-r er fint

Anonymkode: bd0f0...549

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2016 den 0.28, ... skrev:

Regnes det egentlig som en dialekt, da de snakker bokmål? Har den noe særpreg?

Bokmål er en målform, på samme måte som nynorsk. Ingen snakker en målform. Alle har dialekt, mer eller mindre fjernt fra én av målformene. 
Jeg synes det er rart å snakke om «Oslo-dialekt». Det kommer an på hvor i byen man er fra. Selv kjenner jeg målmerkene i Oslo såpass at jeg lett kan plassere folk 🙂

Anonymkode: 0d0c1...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...