Gå til innhold

Frykt og Avsky ... med mere


Gjest Zeitgeist

Anbefalte innlegg

Gjest Zeitgeist

Fint sitat! :)

 

Tusen takk Rumle!  :blomst:

 

Leser Bestialitetens Historie i allefall annenhvert år, og dette sitatet har jeg bitt meg merke i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist

Ukeplan: (Et tullerusk forsøk på å være organisert)

 

- Sortèr nå endelig bokhyllene. Det ligger bøker oppå bøker; ingenting er etter tema mer; kaos kaos kaos

- Bort med sommerdyna, frem med vinterdyna

 

Det for holde. Man skal som kjent ikke ta seg vann over hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Siden livet har bestemt seg for å vise seg fra stri-sia akkurat nå, så var det bare ett å gjøre: Finne en liten ting som jeg kan mestre. 

 

Resultat: JAAA! Fikk det til. Det tok bare over ti år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Vinterdyna er funnet frem. Jeg ligger med andre ord veldig godt an i ukeplanen min. 

 

Jeg har dun hele året... 

Siden livet har bestemt seg for å vise seg fra stri-sia akkurat nå, så var det bare ett å gjøre: Finne en liten ting som jeg kan mestre. 

 

Resultat: JAAA! Fikk det til. Det tok bare over ti år. 

Herlig! Jeg elsker mestring. Gratulerer. Selv om det tok sin tid. Hva da?

 

Og forresten: Den boklisten tyder på ekstremt vitebegjær, høy intellektualitet. Og en spennende Lafemmemauvaise! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Jeg har dun hele året... 

Herlig! Jeg elsker mestring. Gratulerer. Selv om det tok sin tid. Hva da?

 

Og forresten: Den boklisten tyder på ekstremt vitebegjær, høy intellektualitet. Og en spennende Lafemmemauvaise! 

 

Det er litt flaut å innrømme det, men i kveld klarte jeg endelig å finne ut hvordan man pent syr sammen strikketøy. Jeg har prøvd, gitt opp, prøvd, gitt opp osv. de siste ti årene, men uten hell. Men nå! sier jeg bare, nå skal det strikkes enda mere!  :laugh:

 

Tusen takk for komplimenten :blomst: . Vitebegjæret er der, intellektualiteten er det tidvis så som så med. 

 

Jeg er imponert over folk som opererer med vinter og sommerdyner, slikt er jeg ikke strukturert nok til altså  :laugh:

 

Hos meg er det ikke fordi jeg er strukturert, men fordi det kan komme opp i 35-40 varmegrader her om sommeren, og ned til 10-15 kuldegrader om vinteren. Så dynedynamikken her var et resultat av temperaturforskjeller. Jeg er særdeles lite strukturert hvis jeg ikke absolutt må  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Strikking! Wow, jeg er uansett imponert. Skjønner meg ikke på disse pinnene. Og har kanskje heller ikke interessen. Men dette lover godt for Alfa! Han vil ikke fryse i vinter.

Struktur. Jeg har en krevende jobb, og alle tror jeg er så utrolig strukturert av natur. Nei, jeg har lister og deadlines som jeg lager for meg selv. Og jeg hadde ikke fått til noe uten deadlines... Alt flyter om jeg har ikke deadlines. For alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Strikking! Wow, jeg er uansett imponert. Skjønner meg ikke på disse pinnene. Og har kanskje heller ikke interessen. Men dette lover godt for Alfa! Han vil ikke fryse i vinter.

Struktur. Jeg har en krevende jobb, og alle tror jeg er så utrolig strukturert av natur. Nei, jeg har lister og deadlines som jeg lager for meg selv. Og jeg hadde ikke fått til noe uten deadlines... Alt flyter om jeg har ikke deadlines. For alt!

 

Jeg tror det må være genetisk hukommelse - alle kvinner på morssiden har alltid drevet hhv. driver med håndarbeid i en eller annen form. Men selvsagt, interesse har mye å si. Jeg begynte først å interessere meg for strikking etter at jeg var godt oppi 20-årene. Før den tid gikk det hovedsaklig i origami, kirigami, og kalligrafi. 

 

Du, jeg må skrive pakkelister selv om jeg bare skal reise bort ei helg. Hvis ikke, vimser jeg rundt og får ikke med meg halvparten av det jeg trenger. Og deadline-avhengig er jeg også. 

Hva orden og struktur angår, veksler det mellom prøyssisk orden og særdeles høye grader av entropi. Enten eller - ikke noe i mellom. Og akkurat nå hersker det veldig mye entropi i bokhyllene.  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Jeg blir i godt humør av å lese alt dere skriver :)

 

Ååå, du er så god Jacklost! Har noen fortalt deg i dag at du er gull verdt? 

 

Hvis ikke - du er gull verdt!  :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Jeg tror det må være genetisk hukommelse - alle kvinner på morssiden har alltid drevet hhv. driver med håndarbeid i en eller annen form. Men selvsagt, interesse har mye å si. Jeg begynte først å interessere meg for strikking etter at jeg var godt oppi 20-årene. Før den tid gikk det hovedsaklig i origami, kirigami, og kalligrafi. 

 

Du, jeg må skrive pakkelister selv om jeg bare skal reise bort ei helg. Hvis ikke, vimser jeg rundt og får ikke med meg halvparten av det jeg trenger. Og deadline-avhengig er jeg også. 

Hva orden og struktur angår, veksler det mellom prøyssisk orden og særdeles høye grader av entropi. Enten eller - ikke noe i mellom. Og akkurat nå hersker det veldig mye entropi i bokhyllene.  :fnise:

Da mangler jeg det genet. For alle på morssiden er er dyktige med pinnene og vever og de syr, Jeg finner det ikke interessant, så derfor døde akkurat det genet i meg... ;) Men jeg kreativt anlagt på andre måter, og har faktisk en liten karriere der på siden av min akademiske greie. Målet med tiden er å få til 50/50. Eller noe sånt. Foreløpig er forskning såpass interessant at det er hovedfokus.

 

Lister! Elsker de. Jeg reiser mye i jobb, og er såpass organisert at jeg har ferdigpakkede kofferter stående til enhver tid... De pakket seg ikke av seg selv, men jeg orket ikke å se på ferdigreiste kofferter med allslags mulig unødvendig innhold! Så nå har jeg tre stykker stående for reiser, som jeg plukker litt i fra om de behøves

 

Bøker ja. Vi har et bibliotek. Flere tusen bøker. Og er hersker ingen orden! Og det er bevisst. Jeg elsker å sulle rundt der inne, og plutselig oppdage bøker. Lukte på de. Slenge meg ned i stolen og åpne globusbaren og skjenke en single malt. Og lese i den boken jeg oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Da mangler jeg det genet. For alle på morssiden er er dyktige med pinnene og vever og de syr, Jeg finner det ikke interessant, så derfor døde akkurat det genet i meg... ;) Men jeg kreativt anlagt på andre måter, og har faktisk en liten karriere der på siden av min akademiske greie. Målet med tiden er å få til 50/50. Eller noe sånt. Foreløpig er forskning såpass interessant at det er hovedfokus.

 

Lister! Elsker de. Jeg reiser mye i jobb, og er såpass organisert at jeg har ferdigpakkede kofferter stående til enhver tid... De pakket seg ikke av seg selv, men jeg orket ikke å se på ferdigreiste kofferter med allslags mulig unødvendig innhold! Så nå har jeg tre stykker stående for reiser, som jeg plukker litt i fra om de behøves

 

Bøker ja. Vi har et bibliotek. Flere tusen bøker. Og er hersker ingen orden! Og det er bevisst. Jeg elsker å sulle rundt der inne, og plutselig oppdage bøker. Lukte på de. Slenge meg ned i stolen og åpne globusbaren og skjenke en single malt. Og lese i den boken jeg oppdaget.

 

Hva forsker du på - hvis jeg får spørre? 

 

Og håper det ordner seg for deg med det andre prosjektet. Kreativitet kommer i mange former og varianter, takk og pris. Jeg er f.eks. fullstendig ubrukelig når det kommer til musikk - tonedøv og taktløs. Det er så vidt at jeg holder ut å høre meg selv "synge" i dusjen  :fnise:

 

Tre kofferter ferdig pakket! Wow! Her har det en tendens til å bli at kofferten blir stående, og så bare plukker jeg ut det jeg trenger etterhvert. Noe som bruker å ta en måneds tid. Men til mitt eget forsvar må jeg si at jeg sjeldent overpakker. Her reduseres det ned til det faktisk og fornuftig nødvendige, siden jeg misliker å ha mye bagasje å drasse på. 

 

Det biblioteket ditt høres ut som en drøm, og globusbaren med single malt - sukk, det høres fantastisk ut. Forøvrig, globusbar skal man ikke kimse av, for den har også en praktisk anvendelse utover å romme edle dråper. Man kan også finne ut hvor et sted ligger i forhold til et annet.  :danse:

Hvis du slenger innom Berlin på reisene dine, så må du si ifra. Det ligger en heller velassortert whiskey-butikk 300 meter fra husdøra mi. Og kanskje finner du noe interessant å lese i bokhyllene mine  :laugh: Og så kan vi jo kanskje planlegge en "bok-og-whiskey"-tur gjennom Skottland - litt som i boka Monsignor Quixote av Graham Greene (bare at der er koffertrommet fylt med lokal La Mancha vin og bøker om kommunisme og teologi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Hustrig vær ute og derfor god anledning til å finne frem min tyrkiske tekanne. Sterk, svart te i slike små nette teglass. Eneste problemet er at det renner gjennom meg som et fossefall. Har sikkert vært på toalettet minst ti ganger i kveld. 

Jaja, får fylle opp med ferskpresset juice i morgen. Det skal visstnok være veldig sunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Hva forsker du på - hvis jeg får spørre? 

 

Og håper det ordner seg for deg med det andre prosjektet. Kreativitet kommer i mange former og varianter, takk og pris. Jeg er f.eks. fullstendig ubrukelig når det kommer til musikk - tonedøv og taktløs. Det er så vidt at jeg holder ut å høre meg selv "synge" i dusjen  :fnise:

 

Tre kofferter ferdig pakket! Wow! Her har det en tendens til å bli at kofferten blir stående, og så bare plukker jeg ut det jeg trenger etterhvert. Noe som bruker å ta en måneds tid. Men til mitt eget forsvar må jeg si at jeg sjeldent overpakker. Her reduseres det ned til det faktisk og fornuftig nødvendige, siden jeg misliker å ha mye bagasje å drasse på. 

 

Det biblioteket ditt høres ut som en drøm, og globusbaren med single malt - sukk, det høres fantastisk ut. Forøvrig, globusbar skal man ikke kimse av, for den har også en praktisk anvendelse utover å romme edle dråper. Man kan også finne ut hvor et sted ligger i forhold til et annet.  :danse:

Hvis du slenger innom Berlin på reisene dine, så må du si ifra. Det ligger en heller velassortert whiskey-butikk 300 meter fra husdøra mi. Og kanskje finner du noe interessant å lese i bokhyllene mine  :laugh: Og så kan vi jo kanskje planlegge en "bok-og-whiskey"-tur gjennom Skottland - litt som i boka Monsignor Quixote av Graham Greene (bare at der er koffertrommet fylt med lokal La Mancha vin og bøker om kommunisme og teologi).

Forsker innenfor medisin. Mer vil jeg ikke avsløre. :) 

 

Det koffertsystemet trengte seg frem som en nødvendighet. Men mannen min har ikke innført like streng orden, og han reiser mye han også. Det er ofte kvelden før hans reise: " Du, Citronella. Den mørkeblå dressbuksa og den skjorten jeg liker så godt, hvor er den?" Begge deler ligger krøllete og med en duft av Gucci Black, kjære...

 

Biblioteket er en stress less sone! Og det høres fristende ut med alt du forteller! Bare så synd at jeg er så opptatt av min anonymitet.

 

Men jeg liker meg i hodet ditt og universet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Forsker innenfor medisin. Mer vil jeg ikke avsløre. :)

 

Det koffertsystemet trengte seg frem som en nødvendighet. Men mannen min har ikke innført like streng orden, og han reiser mye han også. Det er ofte kvelden før hans reise: " Du, Citronella. Den mørkeblå dressbuksa og den skjorten jeg liker så godt, hvor er den?" Begge deler ligger krøllete og med en duft av Gucci Black, kjære...

 

Biblioteket er en stress less sone! Og det høres fristende ut med alt du forteller! Bare så synd at jeg er så opptatt av min anonymitet.

 

Men jeg liker meg i hodet ditt og universet ditt :)

 

Ikke noe problem - personinformasjon er "a highly valuable commodity", og det skal være opp til hver og en av oss å selv velge hvor mye personlig informasjon vi ønsker å prisgi.

 

I et parallelt univers har vi allerede tatt et glass eller to sammen og pratet om store og små ting. Og i et annet univers kjører vi nå langs The Whiskey Trail - muligens med en avstikker til Isle of Skye. For der er de visstnok også ganske kyndige i whiskey-fremstillinga. 

 

Forskning innen medisin høres veldig spennende ut. Kroppen har strengt tatt et enkelt mål - å opprettholde homeostase. Men når man tar i betraktning alle de prosesser og reaksjonskaskader som kreves for at dette skal være mulig, så kan man bli lamslått av mindre. Og hvis det oppstår en liten feil på et eller annet punkt - et enzym kan ikke docke riktig, pHen er ikke riktig, en genmutasjon hhv. kumulative genmutasjoner - og hele korthuset kan rase sammen. 

Jeg tror forskning innen medisin følger en eksponentiell utvikling, og at vi i vår levetid forhåpentligvis vil være i stand til å helbrede enkelte sykdommer som per i dag ikke er underlagt annet enn symptomatisk behandling. 

 

Og ja - bibliotek skal være en stressfri sone. Det er neppe uten grunn at man blir hysjet på når man besøker offentlige biblioteker.  Eller - i hvertfall ble man hysjet på tidligere. Helst av ei eldre dame med et heller haukeaktig og strengt utseende, og med grått hår som var samlet i en stram knute i nakken. Og så luktet hun svakt av Chanel Nr. 5. Men spurte man om hjelp, så lyste hun opp, smilte og sa "Selvsagt skal jeg hjelpe deg!" (En komposisjon av bibliotekarer jeg møtte den tiden man fortsatt måtte besøke biblioteker når man ville finne ut av noe). 

 

Jeg leste en gang i Språkforumet at norsk ikke er morsmålet ditt. Men siden du skriver lytefritt, så må jeg bare spørre: Brukte du lang tid på å lære norsk? Og hva var vanskelig med å lære norsk - skriftlig og muntlig? 

Hvis du ikke vil svare, så er det også greit. Som sagt, hver og en skal selv få velge sin grad av anonymitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zeitgeist

Ei uke igjen og så er denne epoken over. Ti år ... 

De ti årene før der igjen var fylt med mot, suksess, og en søken.

De siste ti årene var fylt med tvil, tap, men også nærmere et balansepunkt. 

 

For snart to år siden tok jeg farvel med ensomheten og hilset alene velkommen. Både fordi jeg ville og fordi jeg måtte. Spriket mellom mitt ideale og reelle jeg ble for stort. Som motpoler på et åtte-tall. Diametralt. Men jeg tror jeg nærmer meg midten ... langsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Alfa og jeg skulle møtes i dag og ta en lunsj sammen, samt løse noen av problemene i vårt lille univers. 

Det gikk finfint, og ble feiret med iskrem og sjokolade - eller praliner som det visstnok heter så fint.

 

Men så tok vi farvel, og i stedet for å gå rett på toget ble jeg igjen ledet inn i fristelse. Samme fristelse som sist uke. Den der forføreren av en bokbutikk stod der, blinket skjelmsk til meg, og sa: "Come to the dark side, we've got books!".

Jeg har omtrent like mye ryggrad som en sjømanet til å motstå slike fristelser.

 

Og hva ble det i dag? Det ble følgende - denne gangen med rettferdiggjørelse:

 

1) Economics in Minutes av Niall Kishtainy - Bitteliten bok. Siden jeg allerede har fire andre i samme serie, så sier det seg selv at jeg også bare måtte ha denne. OCD galore!

 

2) Sherlock Holmes Puzzle Case av Tim Dedopulos - Strengt tatt ikke en bok, men dog utstyrt med ISBN. Som ihuga Sherlock Holmes-fan sier det seg selv at jeg også bare måtte ha denne. Eneste aberet er at jeg mest sannsynlig må spille med meg selv.

 

3) Guns, Germs and Steel av Jared Diamond - Denne har jeg til stadighet lest og hørt om, samt kommet over. Jeg tok møtet i dag som et tegn. Opp i handlevogna med den! (Jeg bruker handlevogn når jeg handler bøker - det sier sitt)

 

4) Physics of the Future av Michio Kaku - Jeg har lest de fleste av Michio. Han skriver bra og skriver om ting jeg synes er interessant. Ikke noe mer å diskutere. Opp i handlevogna! 

 

5) Oliver Twist av Charles Dickens - Jeg hørte et rykte om at drømmemannen min skal lese denne som lydbok, så dette er strengt tatt forberedelser. For når jeg hører røsten til Richard Armitage, så klarer jeg selvsagt ikke konsentrere meg om hva som blir sagt. 

 

6) The Prince and the Pauper av Mark Twain - Jeg har lest svært lite av Mark Twain, og jeg må innrømme at den eneste befatningen jeg har hatt med denne historien, har vært en Simpsons-episode. 

 

7) The Heretics: Adventures with the Enemies of Science av Will Storr - Jeg har lenge lurt på hvordan det kan ha seg at ellers oppegående mennesker kan falle for vitenskapelig humbug og nonsens. Jeg håper at denne boka i det minste kan gi meg et lite innblikk i hvorfor. 

 

8) Faust av Johann Wolfgang von Goethe - Når man har bodd lenge i et land, kommer man ofte til et punkt hvor man bør ha litt mer enn veldig overfladisk bekjentskap til landets litteratur. Det er i allefall min mening. Rainer Maria Rilke, Bertolt  Brecht og Hermann Hesse har jeg allerede lest en del av, nå skal Goethe til pers.

 

9) What to Draw and How to Draw it av E. G. Lutz - Jeg underviser i fysikk, og av og til kan man forklare et prinisipp bedre gjennom illustrasjon enn gjennom f.eks. matematikk. Beklageligvis forsvant min andre lærebok i illustrativ tegning i det store mørket (les: lånt bort, aldri fått igjen). Denne boka er med andre ord til arbeidsformål. 

Endret av Zeitgeist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Lytter til www.8tracks.com og rydder på plass bøker. Til tross for temmelig stålkontroll og flittig bruk av LibraryThing så har jeg altså funnet to eksemplarer av samme bok  :murvegg:

I Ron Whites ord: "You can't fix stupid!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...