Gå til innhold

Oppstartstime IVF i oktober- Hva skjer videre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere som har vært igjennom IVF!

Vi skal på oppstartstime på Rikshospitalet i starten av oktober og er veldig klare for å starte nå! Jeg vet at man skal gå på hormoner og ta nesespray (?), men ikke stort mer enn dette. Er det noen som har vært gjennom det samme som kan beskrive prosessen? Hvor lang tid ca før de kan sette inn eggene? Hvordan er det å gå på hormoner? Klarer man å jobbe foreksempel mens man går på hormoner? Hva skjer på oppstartsmøte? Kommer vi til å få datoer for alt som skal skje framover på oppstartsmøte? Er vi ferdige med å være i kø nå? 

Setter stor pris på alle som vil dele sin erfaring med oss! Dere skjønner sikkert at vi er helt grønne på området..... :)

Hilsen oss som venter på oktober!!

Anonymous poster hash: c74d4...130
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei dere som har vært igjennom IVF!

Vi skal på oppstartstime på Rikshospitalet i starten av oktober og er veldig klare for å starte nå! Jeg vet at man skal gå på hormoner og ta nesespray (?), men ikke stort mer enn dette. Er det noen som har vært gjennom det samme som kan beskrive prosessen? Hvor lang tid ca før de kan sette inn eggene? Hvordan er det å gå på hormoner? Klarer man å jobbe foreksempel mens man går på hormoner? Hva skjer på oppstartsmøte? Kommer vi til å få datoer for alt som skal skje framover på oppstartsmøte? Er vi ferdige med å være i kø nå?

Setter stor pris på alle som vil dele sin erfaring med oss! Dere skjønner sikkert at vi er helt grønne på området..... :)

Hilsen oss som venter på oktober!!

1. Samtale.

2. Blodprøver (på spesielle dager i syklusen)

3. Utredning (kan det fikses med operasjon? Da må du ha ventetid igjen) det er forskjellige behandling for forskjellige behov.

4. Evt søknad om prøverør.

5. Vente til riktig dag i syklus for å starte på hormoner.

6. Hormoner i ca 2 mnd (ja du kan selvsagt jobbe)

7. Uttak

8. Innsett

9. Veeeente på testdato (fremdeles på medisiner)

10. Positiv test = hurra / negativ = gjenta 5-10

Det er mildt sagt en tålmodighetsprøve

Anonymous poster hash: 9ec25...fa1

Skrevet

Tusen takk for svar!  :blomst:

Vi vet årsaken: mannen min har få svømmende sædceller.

1. Må vi likevel utredes på nytt?

2. Jeg trodde at når vi er innkalt til første samtale- at vi har fått godkjent søknad på prøverør?

3. hvordan tar man hormoner? og hvilke vanlige bivirkninger har de?

Huff, det høres ut som en lang prosess- akkurat som vi ikke har ventet lenge nok nå (3år). Det føles som om livet står på vent!

Skrevet

Tusen takk for svar! :blomst:

2. Jeg trodde at når vi er innkalt til første samtale- at vi har fått godkjent søknad på prøverør?

Huff, det høres ut som en lang prosess- akkurat som vi ikke har ventet lenge nok nå (3år). Det føles som om livet står på vent!

Hei!

Vi har nettopp vært til forsamtale til ivf. Her leverte mannen sædprøve før vi hadde samtale med sykepleier. Her gikk vi gjennom hormonene en tar både under kort regime og langt regime. Vi kunne også spørre om det vi lurte på. Etterpå var det samtale med lege og ul undersøkelse av meg. Ut fra ul bestemmer legen om en skal ha kort regime eller langt. Der vi hører til er begge like vanlig. I forhold til oppstart var det 2-3mnd ventetid for oss, men dette er nok forskjellig fra klinikk til klinikk. Ellers tok vi begge blodprøver. Jeg fikk beskjed om at det var lite bivirkninger. Håper dette var til hjelp for deg.

Anonymous poster hash: 19889...845

Skrevet

Tusen takk for svar!  :blomst:

Det trenger på ingen måte å være en sånn langdryg prosess som ble beskrevet over ;) Spesielt ikke dersom dere er ferdig utredet. Er dere det, vil oppstartsmøte ang. IVF være samtale og informasjon, ev. ta blodprøver dere ikke har tatt. Har dere fått noen beskjed om å ta blodprøver på forhånd? Noen prøver tar lang tid å få svar på (f.eks. lav sædkvalitet grunnet kromosomfeil), derfor vil de at disse skal taes på forhånd. Men dere har kanskje allerede gjort dette?

I så fall blir oppstartsmøtet informasjon om forsøket, kartlegging av din syklus slik at de vet når dere kan komme igjen, og om det passer ift. klinikkens kapasitet.

Om du skal ha kort eller lang regime, kommer an på hva legene bestemmer passer best for din kropp. Kort regime (ikke nesespray, kun sprøyter) kan ta så kort tid som et par uker. Langt regime kan være nesespray i et par uker, så sprøyter, altså omtrent en måned.

Skrevet

Tusen takk igjen for veldig hjelpsomme svar!! :takke:

På forhånd har jeg tatt hormonprøver, og fikk beskjed om å ta en hormonprøve til som jeg manglet. Mannen min har dessverre så få svømmende sædceller at de ikke fikk sjekket ut sædcellene... Så vi skal ikke ha vanlig prøverør men noe som heter ICSI der de velger ut de friske sædcellene og injiserer de i eggene.

Han skal ta med sædprøve på oppstartstimen. Det er alt vi har fått beskjed om..

Man kan jo håpe vi får kort regime siden det ikke er meg det er noe "galt" med... Åh det hadde vært så herlig å ha en bolle i ovnen snart!!  :hjerter:

Skrevet

Tusen takk igjen for veldig hjelpsomme svar!! :takke:

På forhånd har jeg tatt hormonprøver, og fikk beskjed om å ta en hormonprøve til som jeg manglet. Mannen min har dessverre så få svømmende sædceller at de ikke fikk sjekket ut sædcellene... Så vi skal ikke ha vanlig prøverør men noe som heter ICSI der de velger ut de friske sædcellene og injiserer de i eggene.

Han skal ta med sædprøve på oppstartstimen. Det er alt vi har fått beskjed om..

Man kan jo håpe vi får kort regime siden det ikke er meg det er noe "galt" med... Åh det hadde vært så herlig å ha en bolle i ovnen snart!!  :hjerter:

Vi skal også ha ICSI. Jeg er litt usikker på hvem som får kort regime, men jeg tror de som har stabil syklus og ikke er veldig unge, kan få kort regime. Jeg er 36 og har veldig regelmessig syklus, og jeg har kort regime nå.

Vi har forresten en datter på 6 fra første ICSI :)

Skrevet

Vi skal også ha ICSI. Jeg er litt usikker på hvem som får kort regime, men jeg tror de som har stabil syklus og ikke er veldig unge, kan få kort regime. Jeg er 36 og har veldig regelmessig syklus, og jeg har kort regime nå.

Vi har forresten en datter på 6 fra første ICSI :)

Åh så koselig at dere har fått det til før!! :) Da er det håp! Jeg er 30 og har også regelmessig syklus. Så da kan man håper på kort regime for meg også eller er jeg for "ung" tror du? Hvordan resultater fikk mannen din fra sædprøvene sine da? Det er jo også en faktor tenker jeg-- hva om de ikke finner sædceller som kan brukes til befruktningen?! På resultatene fra spermen sto det bare: Ser svært få svømmende sædceller.....

Skrevet

Åh så koselig at dere har fått det til før!! :) Da er det håp! Jeg er 30 og har også regelmessig syklus. Så da kan man håper på kort regime for meg også eller er jeg for "ung" tror du? Hvordan resultater fikk mannen din fra sædprøvene sine da? Det er jo også en faktor tenker jeg-- hva om de ikke finner sædceller som kan brukes til befruktningen?! På resultatene fra spermen sto det bare: Ser svært få svømmende sædceller.....

Tror ikke alder har så mye å si for kort eller langt regime. Jeg er 25år og har regelmessig mens og er satt på kort regime.

Skrevet

Tror ikke alder har så mye å si for kort eller langt regime. Jeg er 25år og har regelmessig mens og er satt på kort regime.

Herlig!!!

Skrevet

Prøvde å finne litt mer info om dette med kort protokoll vs. lang, men det var ikke så lett. På Haukeland sine sider står det "behandlingsprotokoll blir vurdert individuelt", men ikke noe om hva som avgjør hvilken type behandling som skal brukes. Men det jeg har lest på andre forumer, står det ikke noe særlig om alder, men absolutt dette at en stabil syklus er en forutsetning. Det kreves dessuten mer oppfølging og UL ved kort protokoll, man har mindre kontroll, og derfor er en stabil syklus nødvendig. Jeg hadde langt regime første gang jeg hadde forsøk, men det er 7 år siden, og da hadde de ikke begynt med kort protokoll enda. Tror ikke du er for ung, kan godt være jeg har innbilt meg dette med alderen ;)

Min mann har balansert translokasjon, en kromosomfeil som fører til sterkt nedsatt sædkvalitet. Men det har hele tiden vært bra nok til ICSI. Så lenge det finnes noen sædceller, skal det litt til at ingen er brukendes. I fjor under forsøket vårt, hadde vi dessverre veldig uflaks, for de fant ingen sædceller under forsøket! Da var kvaliteten normal (for ham) litt over et halvt år før ... Men dette er ikke vanlig, altså. Heldigvis har produksjonen kommet litt igang igjen hos min mann, og vi har også nedfryst sæd i tilfelle alt skulle skjære seg igjen.

Har mannen din tatt denne kromosomprøven? Hvis ikke, ønsker de nok at han skal gjøre det.

Skrevet

Ja, der kan du se. Jeg innbilte meg det ... men hadde i alle fall rett angående regelmessig syklus ;)

Skrevet

Nå ble jeg også nysgjerrig... Hvor lang er lang protokoll? :P Jeg har skikkelig uregelmessig og håpløs syklus, så da må jeg sikkert ha lang?

Skrevet

Nå ble jeg også nysgjerrig... Hvor lang er lang protokoll? :P Jeg har skikkelig uregelmessig og håpløs syklus, så da må jeg sikkert ha lang?

Jeg tror det er 2-3 uker med spray som er vanlig. Jeg hadde 2 uker, såvidt jeg husker. Men på den tiden hadde alle lang protokoll.

Jeg vil tro at du må ha lang protokoll, ja. Men det blir "bare" et par ekstra uker med ventetid.

Skrevet

Prøvde å finne litt mer info om dette med kort protokoll vs. lang, men det var ikke så lett. På Haukeland sine sider står det "behandlingsprotokoll blir vurdert individuelt", men ikke noe om hva som avgjør hvilken type behandling som skal brukes. Men det jeg har lest på andre forumer, står det ikke noe særlig om alder, men absolutt dette at en stabil syklus er en forutsetning. Det kreves dessuten mer oppfølging og UL ved kort protokoll, man har mindre kontroll, og derfor er en stabil syklus nødvendig. Jeg hadde langt regime første gang jeg hadde forsøk, men det er 7 år siden, og da hadde de ikke begynt med kort protokoll enda. Tror ikke du er for ung, kan godt være jeg har innbilt meg dette med alderen ;)

Min mann har balansert translokasjon, en kromosomfeil som fører til sterkt nedsatt sædkvalitet. Men det har hele tiden vært bra nok til ICSI. Så lenge det finnes noen sædceller, skal det litt til at ingen er brukendes. I fjor under forsøket vårt, hadde vi dessverre veldig uflaks, for de fant ingen sædceller under forsøket! Da var kvaliteten normal (for ham) litt over et halvt år før ... Men dette er ikke vanlig, altså. Heldigvis har produksjonen kommet litt igang igjen hos min mann, og vi har også nedfryst sæd i tilfelle alt skulle skjære seg igjen.

Har mannen din tatt denne kromosomprøven? Hvis ikke, ønsker de nok at han skal gjøre det.

Nei, han har nok ikke det siden de ikke fikk nok sædceller å forske på.. Men dette var på hormonlabratoriet. Men det er kanskje de som gjør disse testene? Eller er det rikshospitalet/haukeland som utfører? Hvordan følte du deg når du gikk på hormoner da? det er sprøyter som man må stikke på seg selv ikke sant?

Skrevet

Nei, han har nok ikke det siden de ikke fikk nok sædceller å forske på.. Men dette var på hormonlabratoriet. Men det er kanskje de som gjør disse testene? Eller er det rikshospitalet/haukeland som utfører? Hvordan følte du deg når du gikk på hormoner da? det er sprøyter som man må stikke på seg selv ikke sant?

Jeg vet faktisk ikke hvem som utfører testene, men det er jo en kromosomtest, så kanskje den må sendes ett eller annet spesielt sted?

Sædkvaliteten kan jo variere, så det er jo mulig dere får bedre resultat når dere skal inn på møtet i oktober.

Jeg var av de heldige og hadde få bivirkninger av hormonene. Jeg mener jeg hadde mest bivirkninger av Synarela (nesespray), ikke noe særlig av sprøytene. Hvis du skal ha kort regime, skal du bruke en medisin som fremmer veksten av folliklene som produserer egg (Puregon/Gonal-F, Menopur ...), samt en medisin som hindrer spontan eggløsning (jeg brukte Orgalutran). Begge medisiner i sprøyteform, men det gikk fint.

Skrevet

Jeg tror det er 2-3 uker med spray som er vanlig. Jeg hadde 2 uker, såvidt jeg husker. Men på den tiden hadde alle lang protokoll.

Jeg vil tro at du må ha lang protokoll, ja. Men det blir "bare" et par ekstra uker med ventetid.

Ok, takk for svar. Et par uker fra eller til har jo ikke så mye å si. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er hormonprøven som viser hvor mye antimullerhormon man har (folykler- sekker med egg) som avgjør hvor langt regime man trenger.. 3-60 er normalt. Jeg har 5. Men vet ikke hvor mange man må ha for å få kort regime. Det får vi se på oppstarstime!

Skrevet

Det er ikke meningen å være ufin, men jeg spør...

Når mannen har en kromosomfeil... Kan ikke denne arves? Er det ikke da bedre at man bruker donorsæd?

Anonymous poster hash: c66f2...6c0

Skrevet

Det er ikke meningen å være ufin, men jeg spør...

Når mannen har en kromosomfeil... Kan ikke denne arves? Er det ikke da bedre at man bruker donorsæd?

Anonymous poster hash: c66f2...6c0

Joda, den kan være arvelig, og det har jeg tenkt på flere ganger. Men akkurat i dette tilfellet, påvirker ikke genfeilen noen andre ting enn reproduksjonsevnen. Selve mennesket blir helt friskt. Og det er ikke slik at alle med denne feilen har like store problemer med reproduksjonsevnen. Flere i min samboers familie har samme feil, blant annet har en av dem med denne feilen 4 barn (på naturlig måte). Feilen slår bare ut forskjellig hos forskjellige personer. Jeg synes ikke dette er alvorlig nok til å la være å formere seg.

Dessuten vil ikke min samboer gå med på donor, så for oss er det egentlig ikke noe annet valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...