Gå til innhold

Tidlige tegn på destruktivt forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noe spesielt en skal se etter?

 

Jeg er i et forhold der mange ting virker "off". Hver for seg er de ikke helt store nok til å reagere på de, men samlet sett gir de meg en ubehagelig magefølelse, og jeg går rundt og ca 50% av tiden tenker "dette er ikke bra", og 50% av tiden tenker "dette er bare jeg som overtenker, eller ser spøkelser". 

 

Derfor; finnes det tidlige tegn man kan se etter? Tegn på at den andre er manipulativ, eventuelt tegn med deg selv på at du holder på å gå i en felle? 

 

Hvor mye dårlig skal en takle, når alt det andre er så bra? Og hvilke ting skal en tåle, og hvilke ikke?

 

Jeg håper noen har noe vettugt å komme med. Jeg trenger det akkurat nå. 



Anonymous poster hash: 9e068...d8b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig finnes de, men hva med at du heller beskriver hva som er "off," så kan vi svare deg litt mer konkret?



Anonymous poster hash: df242...891
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du egentlig vet svaret her. Du vet han ikke er bra for deg, men du har så lyst å være sammen med han at du ignorerer det opplagte valget.

 

Bare husk at du bare utsetter det uunngåelige, og at det blir enda verre og mer smertefullt å bryte på senere tidspunkt



Anonymous poster hash: 218b9...db6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magefølelsen din prøver å fortelle deg noe her...

 

Kan du komme med konkrete ting som du mener ikke er som det skal..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han lyver mye. Kritiserer meg mye, skjult i spøk. Han tar sjelden kritikk, går nesten konsekvent til motangrep (om det så er: Ja, jeg er fæl, men du er jo litt fæl du og!). Jeg får skylda for mye av det han gjør galt, helt til jeg gjør det klart at jeg ikke finner meg i det, da skifter han strategi og legger seg flat. Eller, flat-isj. Han har på et par tidspunkt vært grusom mot meg, men da har han vært veldig full. Det er mye, også endel småting i hverdagen.

Jeg blir sint på ham nå, finner meg ikke i det, legger meg ikke flat, går ikke på eggeskall. Men det slår meg av og til at det er det han VIL jeg skal gjøre. Og når det ikke funker, da bytter han strategi, og blir fløtepus igjen.

Ellers i hverdagen er han varm, snill, omsorgsfull. Han gir meg mye oppmerksomhet, mye kjærlighet og nærhet. Han er oppmerksom på meg og mine behov (men kanskje mer på sinne egne,og har vanskelig for å sette andres behov over sine. Dette har han dog blitt bedre på), og vi ler mye sammen.

Jeg vet liksom ikke helt. Det er definitivt mest kjærlighet fra ham, men de andre tingene er litt vanskelig å takle.

Anonymous poster hash: 9e068...d8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg vekk...

Tydelige spor right there...

Nesten psykopatish!

Manipulerer deg,ingen hensyn til dine følelser,spiller på sin egen tromme hele veien..

 

Jeg ville IKKE fortsatt der...

Jeg har vert der før....tro meg..

 

Anbefaler deg å google begrepet "psykopat"...

Endret av BethD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom deg vekk...

Tydelige spor right there...

Nesten psykopatish!

Manipulerer deg,ingen hensyn til dine følelser,spiller på sin egen tromme hele veien..

Jeg ville IKKE fortsatt der...

Jeg har vert der før....tro meg..

Anbefaler deg å google begrepet "psykopat"...

Men det er nettopp det, han tar hensyn til mine følelser. Jeg synes ting alltid blit så svart/hvitt i slike diskusjoner. Og jeg ser jo selv også at det ser verre ut når det skrives ned. Men dette er en LITEN del av forholdet vårt. Kanskje ti prosent av det. Resten er veldig fint.

Anonymous poster hash: 9e068...d8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og verken psykopat eller noe liknende passer spesielt godt på ham, egentlig.

Anonymous poster hash: 9e068...d8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er nettopp det, han tar hensyn til mine følelser. Jeg synes ting alltid blit så svart/hvitt i slike diskusjoner. Og jeg ser jo selv også at det ser verre ut når det skrives ned. Men dette er en LITEN del av forholdet vårt. Kanskje ti prosent av det. Resten er veldig fint.

Anonymous poster hash: 9e068...d8b

Da tar du det opp med han også ser du hva som skjer... prater med han om følelsene dine.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar du det opp med han også ser du hva som skjer... prater med han om følelsene dine.!

Vi prater endel om det. Og han gir uttrykk for å forstå. Men så er det det samme ved neste krangel/diskusjon.

Anonymous poster hash: 9e068...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prater endel om det. Og han gir uttrykk for å forstå. Men så er det det samme ved neste krangel/diskusjon.

Anonymous poster hash: 9e068...d8b

Ønsker du å ha det slik da?

Anonymous poster hash: 777a4...791

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du å ha det slik da?

Anonymous poster hash: 777a4...791

Det jeg er redd for er at jeg er naiv. At det at jeg foreløpig står imot og ikke finner meg i dritt, ikke nødvendigvis betyr at jeg kan holde det gående.

Det var derfor jeg var ute etter spesifikke tegn, i meg selv, i ham eller i forholdet, som jeg kan ha i bakhodet, og ikke egentlig synspunkt på mon situasjon direkte.

Jeg tror det som ga meg litt noia, var en video jeg så for noen dager siden. Der da den ene dama (var en snutt med et offer for et voldelig forhold som uttalte seg) at en effektiv måte å få kontroll over partneren på, er å gi den illusjonen av at det er de som har kontroll, eller er "den dominante" i forholdet. Og per nå er det der vi er, at jeg på en måte setter standarden. Men er det bare en manipulasjonsteknikk fra hans side?

Jeg vet liksom ikke. Og som sagt tenker jeg veldig ofte at jeg bare jakter spøkelser.

Anonymous poster hash: 9e068...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært bort i flere sånne menn. Han siste var helt fantastisk i starten. Etter første diskusjon som vi hadde, satt jeg igjen med en ekkel følelse i magen. Det ble akkurat likt de neste gangene det ble en diskusjon og jeg kom meg bort etter 2 mnd. Han la alt over på meg, alt hva jeg sa tok han som kritikk. Jeg begynnte å lure på om det var meg det var noe galt med. Allerede da visste jeg at jeg var i et feil forhold. I ettertid såg jeg tydelig andre ting med han som skurret.. Uansett man skal kunne være uenig, krangle ol men man skal ikke gå rundt å få dårlig samvittighet og føle seg ulykkelig 50% av tiden. Han spiller på følelsene dine og får deg til å føle deg mindre verdig. Vi velger selv hvordan vi lar andre behandle oss.

Anonymous poster hash: 65cfd...701

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker paranoid, røyker du weed TS?

Anonymous poster hash: ee981...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker paranoid, røyker du weed TS?

Anonymous poster hash: ee981...20e

:ler: Alrei gjort,men det er godt mulig jeg er litt paranoid!

Anonymous poster hash: 9e068...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor lenge har dere vært sammen?

Og er det mange ting som er off, eller er det meste superbra? Det at du vingler på det er interessant i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har dere vært sammen?

Og er det mange ting som er off, eller er det meste superbra? Det at du vingler på det er interessant i seg selv.

Vi har vært sammen i ni måneder.

Det er mye som er off,men det er mest småting. Og vi har det mest bra. Men ja, jeg er jo forvirret. Vet ikke hva som er hva.

Anonymous poster hash: 9e068...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært sammen i ni måneder.

Det er mye som er off,men det er mest småting. Og vi har det mest bra. Men ja, jeg er jo forvirret. Vet ikke hva som er hva.Anonymous poster hash: 9e068...d8b

Som andre her er inne på, det høres ut som om magefølelsen din prøver å fortelle deg noe. For det er flere faretegn i det du skriver. Bare i det ene innlegget ditt ramser du opp mye løgn, projeksjon, kritikk forkledd som humor, at han har vært grusom mot deg og at han er mest bevisst på egne behov. I tillegg kommer din følelse av at han vil at du skal gå på eggeskall og at han tester ut om han har kontroll. Dette er faretegn.

En ting du bør spørre deg om, er hvordan det er om noen år. Når du kanskje er sliten av p stå i mot, eller når kritikken og kommentarene begynner å sige inn. Hva da? Dere er fortsatt tidlig i forholdet, og de færreste faller inn i det destruktive umiddelbart. Det er gode ting i alle forhold, inkludert de destruktive, som gjør at man ignorerer magefølelsen og blir. Og å rasjonalisere bort de skumle tegnene, fokusere på det bra, er også en del av det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her er inne på, det høres ut som om magefølelsen din prøver å fortelle deg noe. For det er flere faretegn i det du skriver. Bare i det ene innlegget ditt ramser du opp mye løgn, projeksjon, kritikk forkledd som humor, at han har vært grusom mot deg og at han er mest bevisst på egne behov. I tillegg kommer din følelse av at han vil at du skal gå på eggeskall og at han tester ut om han har kontroll. Dette er faretegn.

En ting du bør spørre deg om, er hvordan det er om noen år. Når du kanskje er sliten av p stå i mot, eller når kritikken og kommentarene begynner å sige inn. Hva da? Dere er fortsatt tidlig i forholdet, og de færreste faller inn i det destruktive umiddelbart. Det er gode ting i alle forhold, inkludert de destruktive, som gjør at man ignorerer magefølelsen og blir. Og å rasjonalisere bort de skumle tegnene, fokusere på det bra, er også en del av det.

Ja, det er det jeg er redd for. At jeg skal ignorere noe jeg burde høre på. Men jeg vet liksom ikke. Den første tiden, de første tre månedene,var fantastiske. Helt uten sidestykke fantastisk. Men så skjønte jeg at han hadde løyet om endel viktige ting, og derfra gikk det litt slag i slag, egentlig. Men jeg håper jo at jeg er paranoid.

Anonymous poster hash: 9e068...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...