Gå til innhold

Student og fastlege


Gjest earlgrey

Anbefalte innlegg

Gjest earlgrey

Studerer i en annen by enn den jeg har fastlege, er det mulig å bare bestille seg en time på et randomt legesenter? Blir timene evt dyrere da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må bytte fastlege, bytt på https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do. Bytter du nå er byttet gjeldende fra 1. september.

Det betinger at TS melder flytting til Folkeregisteret til dit hen nå bor. Det er valgfritt for studenter som ikke eier bolig eller har barn å melde flytting til studiekommune. Melder man flytting mister man et eventuelt reisestipend.

 

Du kan ringe et random legekontor, men du må regne med å vente lenge på time, da de ikke plikter å gi deg legehjelp, og derfor prioriterer pasienter på fastlegelista si.

 

En del studiesteder har eget helsetilbud til studenter gjennom Studentsamskipnaden. Du kan jo sjekke opp det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenthelsetjeneste eller legevakt.



Anonymous poster hash: 131cc...f86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betinger at TS melder flytting til Folkeregisteret til dit hen nå bor. Det er valgfritt for studenter som ikke eier bolig eller har barn å melde flytting til studiekommune. Melder man flytting mister man et eventuelt reisestipend.

 

Du kan ringe et random legekontor, men du må regne med å vente lenge på time, da de ikke plikter å gi deg legehjelp, og derfor prioriterer pasienter på fastlegelista si.

 

En del studiesteder har eget helsetilbud til studenter gjennom Studentsamskipnaden. Du kan jo sjekke opp det?

Nei, man må ikke melde flytting til Folkeregisteret. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En del studentskipnader har avtaler med enkelte legekontor om å ta imot studenter som ikke har fastlege i byen (i Bergen f.eks), ellers må du bytte fastlege til studiebyen. Ander legekontor har ingen plikt til å ta deg inn, er det ikke akutt kan du avvises hos legevakten og må gå privat. 

Det betinger at TS melder flytting til Folkeregisteret til dit hen nå bor. Det er valgfritt for studenter som ikke eier bolig eller har barn å melde flytting til studiekommune. Melder man flytting mister man et eventuelt reisestipend.

 

Nei, du kan ha fastlege i den kommunen du selv ønsker, uavhengig av folkeregisteradresse og bostedskommune. Men å ha fastlege i Arendal og bo i Tromsø er jo ikke videre praktisk. 



Anonymous poster hash: 32faa...770
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Oslo har Studentsamskipnaden egne legekontor hvor du til og med får tilbake penger (søk om refusjon) hvert semester for utgifter fra 0 til frikortgrensa :) Og legene er superflinke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Oslo har Studentsamskipnaden egne legekontor hvor du til og med får tilbake penger (søk om refusjon) hvert semester for utgifter fra 0 til frikortgrensa :) Og legene er superflinke!

På UiO gadd de ikke hjelpe meg med å ta ut to sting engang, bare fordi jeg ikke hadde fastlege der. Det kunne en hvilken som helst helsesekretær ha gjort på 2 minitter. Jeg hadde gjerne betalt for det, ikke var det kø heller, så det hadde ikke gått utover de som faktisk hadde fastlege der.

Anonymous poster hash: 3645b...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På UiO gadd de ikke hjelpe meg med å ta ut to sting engang, bare fordi jeg ikke hadde fastlege der. Det kunne en hvilken som helst helsesekretær ha gjort på 2 minitter. Jeg hadde gjerne betalt for det, ikke var det kø heller, så det hadde ikke gått utover de som faktisk hadde fastlege der.

Anonymous poster hash: 3645b...96f

 

Seriøst?  :sjokkert:

 

Det synes jeg var rimelig spesielt. Så rart - jeg har alltid opplevd alle som jobber på legekontoret der som veldig, veldig hjelpsomme og trivelige. Det er jo en litt merkelig praksis å ikke ville hjelpe noen med en sånn liten bagatell som ville tatt 2 min.. Kjipt  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig mange studiesteder har lege/helsesøster tilknyttet til studentskipnanden. Ville sjekket der først.

Dette sier Tromsø Kommune om fastlegeordningen, antar det er likt for alle kommuner:

"Kan jeg gå til en annen lege enn fastlegen min?

Ja, men denne legen vil prioritere de innbyggerne som står på sin liste. Du skal ikke betale mer for å gå til en annen fastlege. Second opinion / ny vurdering er et eksempel på at man må gå til en annen lege enn egen fastlege"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? :sjokkert:

Det synes jeg var rimelig spesielt. Så rart - jeg har alltid opplevd alle som jobber på legekontoret der som veldig, veldig hjelpsomme og trivelige. Det er jo en litt merkelig praksis å ikke ville hjelpe noen med en sånn liten bagatell som ville tatt 2 min.. Kjipt :(

Jeg var riktignok ansatt og ikke student. Mulig de hadde hjulpet om jeg var student.

Hadde også forstått om det var masse kø, men dette var helt i starten av semesteret og det var ingen andre mennesker på venterommet.

Anonymous poster hash: 3645b...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I studentsamskipnaden skal du bare til lege hvis det er akutt, men ikke akutt nok til å dra på legevakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ha fastlege i hvilken kommune du vil i hele landet, du trenger ikke å være folkeregistrert der. Regner med du skal studere der minst ett år, så da ville jeg byttet fastlege til en på stedet du studerer.



Anonymous poster hash: a24ad...9b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I studentsamskipnaden skal du bare til lege hvis det er akutt, men ikke akutt nok til å dra på legevakten. 

 

Du kan ha fastlege via Studentsamskipnaden også, hvertfall i Oslo. Det hadde jeg de årene jeg studerte der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha fastlege via Studentsamskipnaden også, hvertfall i Oslo. Det hadde jeg de årene jeg studerte der :)

Ja, i Bergen og. Men hvis de er fulle så kan du fortsatt få en time der, forutsatt at det du går dit med er akutt, men ikke så akutt at du må på legevakten :) Ellers må man ordne med ny fastlege i studiebyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...