Gå til innhold

"Du visste han/hun hadde barn får du flyttet inn"


Sølvi88

Anbefalte innlegg

Å skylde på offeret? 

 

Man skylder på seg selv. 

 

Hvis jeg ikke hadde gjort sånn og sånn så hadde jeg ikke havnet i det uføret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skylder på seg selv. 

 

Hvis jeg ikke hadde gjort sånn og sånn så hadde jeg ikke havnet i det uføret. 

 

Ja, det er dessverre vanlig. Men da hjelper det ikke at andre deltar i victim blamingen. Dessuten tviler jeg på at de (få, heldigvis) mennene her inne som mener at ei jente som flørter på byen har skyld i egen voldtekt har opplevd dette selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dessverre vanlig. Men da hjelper det ikke at andre deltar i victim blamingen. Dessuten tviler jeg på at de (få, heldigvis) mennene her inne som mener at ei jente som flørter på byen har skyld i egen voldtekt har opplevd dette selv. 

 

Nei, det er vel mer det at de vil ikke tro om en medbror at han kan finne på noe sånt med mindre ha ble "fristet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel mer det at de vil ikke tro om en medbror at han kan finne på noe sånt med mindre ha ble "fristet".

 

Ja, enten det, eller at de faktisk mener at det er greit å gjøre slikt når man har blitt "fristet". Kvalmt uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enten det, eller at de faktisk mener at det er greit å gjøre slikt når man har blitt "fristet". Kvalmt uansett. 

 

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God råd? Vet du dette, eller er det noe du tror?

Anonymous poster hash: fafa8...a1f

Skulle tro det i og med at de fleste med delt bosted og 50/50 har hver sin bolig, som regel ikke bidrag, de spleiser på alt og som regel bor disse fedrene og mødrene i byene.

Anonymous poster hash: ce993...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle tro det i og med at de fleste med delt bosted og 50/50 har hver sin bolig, som regel ikke bidrag, de spleiser på alt og som regel bor disse fedrene og mødrene i byene.

Anonymous poster hash: ce993...3ee

 

Da er det fastslått, skilte foreldre har bedre råd enn andre. Igjen, er dette noe du tror eller kan du faktisk dokumentere det?

 

Både det at skilte foreldre ikke får bidrag og at de bor i byene? Jeg bor på landet og det er mange skilte her også, til din info. Og min kjæreste får barnetrygd, det er et bidrag fra staten. De fleste får det så lenge de ikke bor sammen med en annen med inntekt. Men du har vel satt deg veldig godt inn i saken før du kommenterer tenker jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk skal få gå videre med livet sitt, men det er en forskjell på trekke folk inn i huset dagen etter eksen har flyttet ut og vente i 20 å pga man vil vie sitt liv til barna sine.

20 år?  Hvor er logikken bak det tallet? 

 

Det er veldig få som går fra hverandre mens barna er helt små, andelen med skilte foreldre øker jevnt med barnets aldre. 

 

I mine barns skoleklasser er det kun ett barn som har foreldre som gikk fra hverandre før barnet begynte på skolen (flere som har gått fra hverandre i løpet av skolegangen). Og de foreldrene har en rekke problemer, så der er samlivsbruddet bare toppen av isberget mhp hva det barnet har av ulemper i livet.

 

Så for langt de fleste vil det være snakk om kun et ensifret antall år fra samlivsbruddet til barna uansett er voksne (om de bor hjemme etter fylte 18 år, synes jeg ikke lengre de trenger samme nivå av hensyn mhp nye livspartnere som barn gjør)

 

 

Anonymous poster hash: fdb65...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dessverre vanlig. Men da hjelper det ikke at andre deltar i victim blamingen. Dessuten tviler jeg på at de (få, heldigvis) mennene her inne som mener at ei jente som flørter på byen har skyld i egen voldtekt har opplevd dette selv. 

Hva har "victim blaming" med sutrete steforeldre å gjøre? 

Anonymous poster hash: fdb65...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har "victim blaming" med sutrete steforeldre å gjøre?  Anonymous poster hash: fdb65...4d8

Det har ikke med steforeldre å gjøre, men med kg-brukernes hets mot steforeldre som opplever problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke med steforeldre å gjøre, men med kg-brukernes hets mot steforeldre som opplever problemer.

Er det hets å påpeke at man bør være forberedt på div utfordringer mhp barn? Og å si at det er lurt å ta seg GOD tid før man evt flytter sammen med noen som har barn? 

 

Synes ikke det er hets i det hele tatt jeg. Sund fornuft, ville jeg kalle det. 

Anonymous poster hash: fdb65...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hets å påpeke at man bør være forberedt på div utfordringer mhp barn? Og å si at det er lurt å ta seg GOD tid før man evt flytter sammen med noen som har barn?

Synes ikke det er hets i det hele tatt jeg. Sund fornuft, ville jeg kalle det.

Anonymous poster hash: fdb65...4d8

Sannheten er at uansett hvor god tid man tar seg, hvor forberedt man prøver å være, så er det et sjokk å få barn. Det gjelder de man lager selv, og det gjelder stebarn. Forskjellen er at stebarn er store allerede, har blitt oppdratt i noen andres ånd, og man har lite å si som oppdrager. Det er lett å si at "du burde visst" - men man kan ikke vite. Man kan aldri være helt forberedt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hets å påpeke at man bør være forberedt på div utfordringer mhp barn? Og å si at det er lurt å ta seg GOD tid før man evt flytter sammen med noen som har barn?  Synes ikke det er hets i det hele tatt jeg. Sund fornuft, ville jeg kalle det.  Anonymous poster hash: fdb65...4d8

Ja, det er himmelvid forskjell på hvordan stemødre og mødre behandles her, når de har problemer med barna de har ansvar for, eller ansvarsdeling i familien, eller bare rett og slett er slitne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannheten er at uansett hvor god tid man tar seg, hvor forberedt man prøver å være, så er det et sjokk å få barn. Det gjelder de man lager selv, og det gjelder stebarn. Forskjellen er at stebarn er store allerede, har blitt oppdratt i noen andres ånd, og man har lite å si som oppdrager. Det er lett å si at "du burde visst" - men man kan ikke vite. Man kan aldri være helt forberedt.

Selvfølgelig kan man ikke være helt forberedt. Og det er sikkert en stor overgang å få store stebarn. Det er derfor man tar overgangen gradvis.

 

Men å se seg selv som et "offer" synes jeg likevel blir helt på bærtur. Og jeg tror ikke folk bruker "du burde ha vist" om det er snakk om noen som spør om råd til å takle situasjoner og utfordringer. Den slags uttalelser kommer vel helst som svar på direkte "jeg liker egentlig ikke å være steforeldre"-sutring.

 

Forøvrig kan jeg ikke se hvordan det kan være et sjokk å få barn.. (?)

Anonymous poster hash: fdb65...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er himmelvid forskjell på hvordan stemødre og mødre behandles her, når de har problemer med barna de har ansvar for, eller ansvarsdeling i familien, eller bare rett og slett er slitne.

Det har jeg ikke sett...

 

Min erfarig er at engasjerte stemødre behandles med respekt, mens sutrete stemødre med urealistiske forventninger mottar denne typen svar. 

Anonymous poster hash: fdb65...4d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro det i og med at de fleste med delt bosted og 50/50 har hver sin bolig, som regel ikke bidrag, de spleiser på alt og som regel bor disse fedrene og mødrene i byene.Anonymous poster hash: ce993...3ee

http://www.aleneforeldreforeningen.no/nyheter/mange-aleneforeldre-med-drlig-rd.aspx

Anonymous poster hash: fafa8...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

http://www.ta.no/nyheter/nye-temakaf-er-om-stefamilien/s/1-111-3292977

Dette kurset skulle det vært maange tilbud om, så kunne man forberede seg bedre. Bra for barn og bra for steforeldre, spesielt for barn som ikke helt vet hva de står midt oppi og den "flinke stemor" som brenner seg ut i forsøket på å strekke til. Far må ikke lesse for mye ansvar på henne (undersøkelser viser at han ofte gjør det, og vi hører om det på KG rett som det er) og det må være klare regler for alle å forholde seg til. DET hadde nok løst utrolig mye for stefamilier og skilte foreldre som sliter med å finne ut av nye tilstander på familiefronten!

Anonymous poster hash: fafa8...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke sett... Min erfarig er at engasjerte stemødre behandles med respekt, mens sutrete stemødre med urealistiske forventninger mottar denne typen svar.  Anonymous poster hash: fdb65...4d8

Hvor mange sutrete stemødre har du sett, som kan fortelle at mannen er støttende, tar omsorgsansvar for ungene sine i stedet for å overlate oppdragelse til stemor, og håndterer kommunikasjon med eks på en ok måte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva har "victim blaming" med sutrete steforeldre å gjøre? 

Anonymous poster hash: fdb65...4d8

 

Les innlegget en gang til. Jeg synes folk har en tendens til å skylde på "offeret" med kommentarer som "det skulle du ha tenkt på før" når folk forteller om en eller annen vanskelig familiesituasjon. I dag er det en gang slik at noen vil oppleve å bli stemor og stefar. Det går i de fleste tilfeller greit, men i noen tilfeller oppleves det vanskelig, og når steforeldre forteller om det her inne, er det tydeligvis et must å slenge i trynet på dem at "det er din feil, du som valgte en mann med barn". Det er både lite konstruktivt og lite hjelpsomt. At du betegner dem som sutrete, sier mest om deg og dine holdninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det har jeg ikke sett...

 

Min erfarig er at engasjerte stemødre behandles med respekt, mens sutrete stemødre med urealistiske forventninger mottar denne typen svar. 

Anonymous poster hash: fdb65...4d8

 

Er du stemor selv og har lakt ut caser her? Prøv å gjør det.. Jeg blir hetset hver gang, på tross av at jeg er veldig glad i mine stebarn og legger ut spørsmål om råd til å takle daglige situasjoner..  INGEN stemødre behandles med respekt her inne.

Anonymous poster hash: 349e1...5b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...