Gå til innhold

Hvor lang tid etter prøving kontakte lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.jeg og min mann har prøvd siden januar å bli gravid. Syklusen har vært helt ute siden jeg sluttet på p pillen i desember. Bør vi vente med å kontakte lege til syklusen har stabilisert seg? Begynner å bli veldig utålmodig og lei av at alle rundt oss blir gravid :( om en kontakter lege, er det noe de kan gjøre?

Setter pris på alle svar :)

Anonymous poster hash: 31b2a...074

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig å kontakte lege hvis man har prøvd i ett år.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bestilte time hos privat gyn for blodprøver og ul undersøkelse av meg, og sædanalyse av mannen etter vi hadde prøvd i 6 mnd. Fikk bekreftet at begge er friske og det er bare tid vi trenger.

Gynekologen sa vi må komme når 1 år med prøving har gått for å få konkrett/videre hjelp.

Kostet totalt 1600 kr.

Anonymous poster hash: 67bd7...629
Skrevet

Takk for svar :) en er altid redd for at det er noe gale med noen av oss. Derfor hadde det igrunn vært greit å sjekket opp i det. Samtidig så har jeg hørt flere si at en bør kontakte lege når det har gått ett år.. Skulle ønske det fantes noe som kunne hjelpe til med å stabilisere syklusen. Slitsomt når en heletiden tror en er gravid fordi en ikke har fått mensen, men så viser graviditetstesten negativ :( føles ikke bra å bli skuffet gang på gang.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Ett år er vanlig. Skal du før det må du gå privat.

Er dessverre ikke så mye man kan ta for å stabilisere syklus. Er det eggløsning som er problemet (at du har det sjelden) kan man få eggløsningspiller, men det krever jo utredning først.

Du sier ikke hva du legger i ustabil syklus?

Skrevet

Det er lurt å slutte på pillene i god tid før man starter prøvingen. Min syklus var også ute å kjøre etter pilleslutt. Brukte 7 pp før spira satt. Dere har ikke prøvd spesielt lenge enda. Plutselig sitter den. Lykke til!

Anonymous poster hash: cb47f...b8d

Skrevet

Kan komme litt an på alder, er du nær 35 anbefales det å oppsøke hjelp litt tidligere enn etter et år. Rett og slett fordi utredning også tar tid. Jeg var 32 da jeg fikk henvisning til gynekolog etter "bare" 6 mnds prøving, men da hadde jeg tempet, brukt el-tester og kunne vise til svært korte lutealfaser (bare 7 dager ca), noe som gjør det vanskelig å bli gravid. Legen henviste meg videre fordi hun syntes jeg hadde gjort en så god jobb med å kartlegge selv at "halve jobben var gjort" ;) Ble gravid, tross kort lutealfase, samme mnd som hun henviste meg. Endte i MA, og jeg fikk allikevel bruk for timen hos gynekolog.

Er du yngre er det helt normalt å bruke opp mot et år på å bli gravid, selv om det føles som om alle andre blir det hele tiden. Men du vet kanskje ikke hvor lenge alle faktisk har prøvd heller? Er vel bare noen få man er såpass tett med at man har kontroll på det. Selv har jeg blitt gravid to ganger, brukte 6 mnd på begge.

Anonymous poster hash: 3adac...2f1
Skrevet

Takk for svar :) en er altid redd for at det er noe gale med noen av oss. Derfor hadde det igrunn vært greit å sjekket opp i det. Samtidig så har jeg hørt flere si at en bør kontakte lege når det har gått ett år.. Skulle ønske det fantes noe som kunne hjelpe til med å stabilisere syklusen. Slitsomt når en heletiden tror en er gravid fordi en ikke har fått mensen, men så viser graviditetstesten negativ :( føles ikke bra å bli skuffet gang på gang.

Dersom du bruker el tester og får positiv test bruker mensen å komme ca 14 dager etter siste positive test. Så om du til stadighet har forsinket menstrasjon har du ikke oversikt over når du har el. En av grunneme til at jeg bruker el tester er nettopp for å vite når el er forsinket og jeg gjerne må vente 5-7 dager før mensen kommer.

Det vil jo være en god start for dere.

Anonymous poster hash: 1861c...468

Skrevet

Takk for svar allesammen :) jeg har brukt clearblue fertilitetsmonitor i en mnd nå. Skulle egentlig hatt mensen for tre dager siden. Syklusen har vært ustabil og det har gått fra 30 til 40 dager mellom hver mens. For noen mnd siden tok det enda lengre tid. Fertilitetsmonitoren viste høy fruktbarhet en periode men ingen eggløsning.

Skrevet

Takk for svar allesammen :) jeg har brukt clearblue fertilitetsmonitor i en mnd nå. Skulle egentlig hatt mensen for tre dager siden. Syklusen har vært ustabil og det har gått fra 30 til 40 dager mellom hver mens. For noen mnd siden tok det enda lengre tid. Fertilitetsmonitoren viste høy fruktbarhet en periode men ingen eggløsning.

Men dersom monitoren ikke viste max fertilitet, ikke eggløsning, så skulle du ikke hatt mensen for tre dager sieden. Den regelen gjelder bare om man har stabile sykluser og fast eggløsning. Man er ikke på overtid før det er 15 dager siden eggløsning.

Tror jeg hadde snakka med legen og sakt at du har lange sykluser og ikke påvist eggløsning.

Gynekologen min sier at sykluser over 35 dager kan bety manglende eggløsning.

Anonymous poster hash: 1861c...468

Skrevet

Jeg bestilte time hos fastlegen etter ett halvt år med prøving. Hadde sluttet ett år før med p-piller (begynte ikke prøvinga med en gang). Syklusene mine var helt på bærtur og jeg sa til legen at jeg var redd jeg hadde PCOS. Ble henvist til gynekolog, der fikk jeg bekreftet min teori. 

Anonymous poster hash: 4f578...38a
Skrevet

Vil tro at det varierer fra lege til lege.

Jeg sluttet på p-plaster for et år siden, og har loggført sykluser siden da. Begynte å prøve i april, ble henvist nå i august. Var hos gyn i dag (egentlig 2 mnd ventetid, men ringte å spurte etter ledig time tidligere).

Påvist pcos, venter på bekreftende blodprøver.

Det jeg vil fram til er at om du kan vise til uregelmessigheter så er sjansen for tidligere henvisning mer sannsynlig, men det kan nok tenkes at du må vente et år etter at du sluttet på hormonprevensjon siden det tar tid for kroppen å stabilisere seg.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...