Suzy Skrevet 15. september 2004 #1 Del Skrevet 15. september 2004 Min beste venninne har det stritt om dagen. Hun har akkurat oppdaget at hun er gravid og har av den grunn bråsluttet med et produkt som setter ned magesyreproduksjonen (tror det het naxum...?) - det har gjort at i tillegg til den vanlige morgenkvalmen så har hun fryktelig syre. Hun har rett og slett brystsmerter som strekker seg bak ryggen og det sliter. Hun må sitte og sove, orker knapt å spise og kan altså ikke ta noen medisiner med aluminum i fordi det er skadelig for barnet. Legen hennes sier; sånn er det når man er gravid (hjelpsomt :-? ) og jordmor kommer hun ikke inn hos for der er det overbelastet.... Er det noen som har gode råd for å dempe smertene og råd om hva hun bør spise (fornuftig diett) så hun får i seg næring??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 15. september 2004 #2 Del Skrevet 15. september 2004 Fy søren, føler skikkelig med venninnen din. Utrolig provoserende at hun ikke får hjelp av legen eller jordmoren. Mitt råd er å gå til en homoepat. Jeg kjenner flere som har gått dit, og fått hjelp, etter at legene har sagt pass!!! Ønsker din venninne lykke til, og håper hun blir bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. september 2004 #3 Del Skrevet 15. september 2004 Det finnes flere reseptfrie preparater hun kan ta, men er det veldig alvorlig spørs det om de vil virke. Jeg synes i allefall ikke hun skal godta at "slik er det bare". Hun kan gjøre mye når det gjelder hva hun spiser. Hun kan holde seg unna: sterkt krydret mat, kaffe, appelsinjuice, kullsyreholdig drikke, rå løk/purre o.l. og tomat. Spis små måltider, ofte, helst ikke rett før sengetid. På helsekostbutikker får man kjøpt noe som heter "base te" som jeg vet mange synes har hjulpet godt, ofte bedre enn tyggetabletter o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chihiro Skrevet 15. september 2004 #4 Del Skrevet 15. september 2004 På lommelegen.no sier de at gravide kan bruke vanlige reseptfrie syrenøytraliserende midler som Link og Balancid (er ikke sikkert de er sterke nok, men kanskje de kan lindre litt). Ellers: Unngå store og sene måltider, ikke spis senere enn 2-3 timer før sengetid. Unngå fettrike matvarer, mat med mye proteiner er fint. Vær oppmerksom på mat og drikke som senker spenningen i spiserørets lukkemuskel, f.eks sjokolade, alkohol, peppermynte, kaffe, te, cola. Vær oppmerksom på syrlige drikker, tomat, tomatprodukter og krydder som kan virke irriterende på nedre del av spiserøret. Stekt mat kan forsterke plagene, kokt eller ovnsstekt mat tåles bedre. Reduser inntak av gassdannende matvarer. Røyking stimulerer syreproduksjonen Unngå stramme klær. Unngå forstoppelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 15. september 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 15. september 2004 Masse gode råd - hun bruker Link (og noe annet), men det lindrer lite. Hun spiser vel ikke mye annet en knekkebrød og drikker Litagomelk (med jordbær) for tida... Det er temmelig alvorlig og jeg ble fryktlig bekymra for henne - hun var så fortvila at hun ikke engang gleder seg over graviditeten... Tomat var greit å vite at ikke fungerer - det spiser hun nemlig. Er pasta en ok matvare? Jeg skal anbefale henne homeopat - det var et veldig godt råd! Helt håpløst at hun bare blir avfeid hos lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leviin Skrevet 15. september 2004 #6 Del Skrevet 15. september 2004 Jeg vil tro preparatet hun brukte heter Nexium. For øvrig lurer jeg på om hun kanskje kan prøve Gaviscon, fins som flytende og som tyggetablett, er usikker på om man må ha resept, men tror ikke det. Den skal være rimelig trygg å bruke for gravide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 15. september 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 15. september 2004 Gaviscon bruker hun når det er helt krise - men hun blir så uvel av det at hun nesten spyr... :-( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leviin Skrevet 15. september 2004 #8 Del Skrevet 15. september 2004 Huff og huff... Jeg syns hun skal ta seg en tur til legen og forklare hvor ille dette er! Stå på krava og forlange å få hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 15. september 2004 Forfatter #9 Del Skrevet 15. september 2004 Huff og huff... Jeg syns hun skal ta seg en tur til legen og forklare hvor ille dette er! Stå på krava og forlange å få hjelp! Ja det kan du si... Hun skal ringe igjen på mandag for dette uka er legen borte på fuglejakt Skal formidle råd og vink uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liljedugg Skrevet 15. september 2004 #10 Del Skrevet 15. september 2004 Hun bør i alle fall kutte ut kaffe, brus, chips, salt mat osv. Drikke mye vann, gjerne med sitron, og spise masse frukt og grønnsaker, og mat uten tilsetningsstoffer. Hun bør spise mat som er basisk. Jeg er ikke helt sikker på hva som er basisk og ikke, men f.eks appelsiner som smaker småsurt, er basisk. Kanskje vil blåbær (saft) roe ned magen? Det skader i alle fall ikke prøve, men det kan være at det er for mye sukker i kjøpe-saft, slik at hun bør lage den selv, eller spise rene bær. Tror også fisk er lettere for magen, enn kjøtt. Hun bør spise små, og hyppige måltider. At legene ikke kan hjelpe, er ikke noe nytt. De kommer til kort, når medisiner ikke kan brukes. Jeg ville kanskje anbefalt henne å gå til en alternativ behandler, akupunktør, soneterapaut, kostholdsveilleder el. Hun kan i alle fall ringe og høre, det skader ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liljedugg Skrevet 15. september 2004 #11 Del Skrevet 15. september 2004 Sannsynligvis er det noe galt med selve lukkemuskelen til magesekken (er medfødt, som jeg vet). Det kan opereres, før magesyra ødelegger spiserør og tenner (mister tennene), men det er vel ikke aktuelt mens hun er gravid, kanskje... Uansett på lang sikt, bør hun forlange operasjon. Det er ikke meningen at man skal spise syrenøytraliserende midler år etter år. Disse midlene gjør at magen produserer MER magesyre for å gjenopprette balansen. Hun får kjøpt bøker i bokhandelen, som har lister over basisk og "sur" mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizbet Skrevet 15. september 2004 #12 Del Skrevet 15. september 2004 Sannsynligvis er det noe galt med selve lukkemuskelen til magesekken (er medfødt, som jeg vet). Det kan opereres, før magesyra ødelegger spiserør og tenner (mister tennene), men det er vel ikke aktuelt mens hun er gravid, kanskje... Uansett på lang sikt, bør hun forlange operasjon. Det er ikke meningen at man skal spise syrenøytraliserende midler år etter år. Disse midlene gjør at magen produserer MER magesyre for å gjenopprette balansen. Hun får kjøpt bøker i bokhandelen, som har lister over basisk og "sur" mat. Sure oppstøt er helt naturlig når man er gravid. Fosteret vil presse på magesekken og dermed endre trykket i bukhulen. Dette gjør at hun får sure oppstøt. Er hun gravid så er det Graviscon hun bør bruke. Det er det produktet som er mest dokumentert med tanke på slikt. Den legger et lokk over mageinnholdet slik at det ikke kommer opp i halsen. Andre produkter bør ikke brukes uten avtale med legen får vi beskjed om på apoteket... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 15. september 2004 #13 Del Skrevet 15. september 2004 men denne damen var jo plaget med dette FØR hun ble gravid, og måtte pga graviditeten slutte med de vanlige medisinene... Jeg er enig i at denne damen børe kreve at det blir gjort noe når graviditeten er over. Kan da ikke holde på å spise syrenøytraliserende resten av livet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 15. september 2004 #14 Del Skrevet 15. september 2004 Gaviscon finnes forresten også som mikstur. Kan jo være verdt å prøve det, dersom det er "skummingen" når tablettene tygges som gjør veninnen din uvell... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 16. september 2004 Forfatter #15 Del Skrevet 16. september 2004 Jepp hun har vært velidg plaget med dette FØR hun ble gravid og hadde som sagt fått Nexium for det - som hjalp veldig godt. Men da hun oppdaget at hun var på veg så kuttet hun tvert av og da ble det helt krise! Hun har nok prøvd Gaviscon mikstur - vet ikke hva det er hun ikek fikser med den, men det gjør henne veldig uvel i alle fall. Tror rett og slett det var smaken som ble feil. Tusen takk for alle svar! Jeg skal ringe henne i dag og formidle alle gode råd!!! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2004 #16 Del Skrevet 16. september 2004 Jeg har også reflukssykdom (lukkemuskelen fungerer ikke som den skal) i spiserøret, og har mye plager med dette. Har akkurat byttet over til Nexium fra annen medisin, i håp om at det skal hjelpe bedre. Det står i pakningsvedlegget "Det er liten erfaring ved bruk av Nexium under graviditet. Rådfør deg derfor med lege før bruk av Nexium dersom du er gravid". Har legen sagt at hun må slutte å ta nexium? Når det gjelder diett, så er det en del ting som skal hjelpe, blant annet: melk, naturell yoghurt, banan, knekkebrød. Er også en del ting som en bør holde seg unna, mye er allerede nevnt her: sterk mat, rå løk, alkohol, kaffe, sterk te, sjokolade, sterke tomatsauser, tyggis, sitron. En merker jo etterhvert selv hva en reagerer på. Fete ting som laks, tran osv. gjør at en får ekstra gufne oppstøt... Det er viktig å ikke spise de siste 3 timene før en skal legge seg. Det er viktig å spise små måltider, og spise ofte, som nevnt. Ett tips er også å høyne sengekanten ca. 20 cm. på den siden en ligger med hodet. Da vil det ikke komme opp like mye magesyre i spiserøret når en sover. Er det noen som har erfaring med operasjon? Har lest at ca. 90% blir helt symtomfrie. Er det lang ventetid på operasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå