AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #1 Skrevet 22. august 2015 Jeg pleier å trene både på mølle og ellipsemaskin når jeg er på treningssenteret. Men lurer på hva som egentlig er det beste kondisjonsapparatet? Hva forbrenner mest? Hva er ellers forskjellene på effektene de gir? Når jeg jogger har jeg mølla på 9-12 km/t, og stigning på 2-3 % (mer dersom jeg har mølla på mindre enn 9 km/t). På ellipsemaskina har jeg på motstand mellom 20 og 30, og skrur også opp slik at beina blir ført "høyere opp" mens jeg tramper. Vet det er mye forskjell på ellipsemaskiner, så vanskelig å ta utgangspunkt i eksakte tall når jeg skal forklare. Har lenge trodd at mølla forbrenner mest og gir best kondisjon. Men likevel føler jeg meg mye mer sliten etter en halvtime på ellipsemaskin enn etter en halvtime på mølla. Kan det være fordi jeg er mer vant med mølle? Begynte ikke med ellipse før for noen måneder siden, mens mølle har jeg brukt i flere år. Hjelp noen? Anonymous poster hash: 3962c...d06
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #2 Skrevet 22. august 2015 Ingen? Anonymous poster hash: 3962c...d06
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #4 Skrevet 22. august 2015 Ellipse. Hvorfor er ellipse best? Anonymous poster hash: 3962c...d06
OPIgirl Skrevet 22. august 2015 #5 Skrevet 22. august 2015 Hvorfor er ellipse best? Anonymous poster hash: 3962c...d06 Det forbrenner mer. I hverfall hos meg.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #6 Skrevet 22. august 2015 Det forbrenner mer. I hverfall hos meg. Okei Hvordan trener du på ellipsemaskina? Motstand osv.? Noe som er viktig å huske på? Jeg er relativt fersk. Som tidligere nevnt blir jeg mye mer sliten av ellipsemaskin enn tredemølle. Anonymous poster hash: 3962c...d06
OPIgirl Skrevet 22. august 2015 #7 Skrevet 22. august 2015 Okei Hvordan trener du på ellipsemaskina? Motstand osv.? Noe som er viktig å huske på? Jeg er relativt fersk. Som tidligere nevnt blir jeg mye mer sliten av ellipsemaskin enn tredemølle. Anonymous poster hash: 3962c...d06 Jeg trener på den høyeste motstand.Den jeg har hjemme. Tror ikke jeg kan komme på noe som er spesielt viktig å huske på. Ellipse er jo mye mer skånsomt mot knær, hofter og rygg i forhold til mølle. At du blir mer sliten av ellipse, kommer nok av at bevegelsene I kroppen blir større enn ved løping pluss at du bruker armene mye mer aktivt.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #8 Skrevet 22. august 2015 Jeg trener på den høyeste motstand.Den jeg har hjemme. Tror ikke jeg kan komme på noe som er spesielt viktig å huske på. Ellipse er jo mye mer skånsomt mot knær, hofter og rygg i forhold til mølle. At du blir mer sliten av ellipse, kommer nok av at bevegelsene I kroppen blir større enn ved løping pluss at du bruker armene mye mer aktivt. Okei Vet ikke hvordan ellipsemaskina di er i forhold til de på treningssenteret hvor jeg trener, men om jeg har på høyeste motstand der, klarer jeg ikke å rikke pedalene en eneste cm. Tror høyeste er 80, jeg har 20-30… Sikkert alt for lite, men jeg kjenner jeg blir veldig sliten hvis jeg har på 30. Anonymous poster hash: 3962c...d06
SKE87 Skrevet 23. august 2015 #9 Skrevet 23. august 2015 Mølla vil forbrenne flest kalorier siden det er vektbærende trening. Dette kan underbygges godt med et enkelt googlesøk. Masse studier på dette. Men, så klart vil jo innsatsen telle. Klarer DU å gi mer og holde på lenger på ellipse kan du gå bedre resultater med den. 1
OPIgirl Skrevet 23. august 2015 #10 Skrevet 23. august 2015 Okei Vet ikke hvordan ellipsemaskina di er i forhold til de på treningssenteret hvor jeg trener, men om jeg har på høyeste motstand der, klarer jeg ikke å rikke pedalene en eneste cm. Tror høyeste er 80, jeg har 20-30… Sikkert alt for lite, men jeg kjenner jeg blir veldig sliten hvis jeg har på 30. Anonymous poster hash: 3962c...d06 Den høyeste motstanden er 8. Dette er jo bare en enkel maskin til hjemmebruk. Men den funker fjell allikevel. Skulle bare ønske det var mer motstand på den. Ettervert som man blir sterkere,er det jo naturlig å øke motstanden jevnlig. Det vil du også erfare.
OPIgirl Skrevet 23. august 2015 #11 Skrevet 23. august 2015 Mølla vil forbrenne flest kalorier siden det er vektbærende trening. Dette kan underbygges godt med et enkelt googlesøk. Masse studier på dette. Men, så klart vil jo innsatsen telle. Klarer DU å gi mer og holde på lenger på ellipse kan du gå bedre resultater med den.[/quot Da er det litt rart at jeg forbrenner mer ved ellipse enn ved jogging/ løping på samme antall tid.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #12 Skrevet 23. august 2015 Hvordan vet du at du forbrenner mer på Ellipse? :-) Anonymous poster hash: c08e9...66e
Gjest Runforit Skrevet 23. august 2015 #13 Skrevet 23. august 2015 (endret) Mølle brenner mest. Men ellipse kommer som sterk nr 2 OM du gjør det skikkelig. Det er lettere å jukse på ellipse en på mølle. https://www.vektklubb.no/artikkel/trening/disse-apparatene-forbrenner-mest-20319035 Endret 23. august 2015 av Runforit
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #14 Skrevet 25. august 2015 Mølle brenner mest. Men ellipse kommer som sterk nr 2 OM du gjør det skikkelig. Det er lettere å jukse på ellipse en på mølle.https://www.vektklubb.no/artikkel/trening/disse-apparatene-forbrenner-mest-20319035 Men hva som forbrenner mest, må vel komme an på instensiteten man har? Hvis man jogger roooolig på mølla, sammenlignet med godt tempo på ellipsemaskina, så vil jeg vel tro at ellipsemaskina forbrenner mer? Anonymous poster hash: 3962c...d06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå