Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest SelinaKyle
Skrevet

Jeg og svigermor hadde en diskusjon om barnløshet. Min søster har pcos og hun og eksen prøvde i flere år å få barn. Hun rakk ikke starte på hormonkur før det ble slutt. Min svigermor er av den oppfatning at alle kan få barn selv om de har utfordringer som f.eks pcos og lignende. At det 'bare' er å ta hormonkur. Virker som om hun tror at det bare er å gå en kur, og så blir en gravid. Hun sier også at det ikke er noe problem å bli gravid med dagens vitenskap/legekunst/teknologi.

Mitt spm er; har hun rett i dette? Er det virkelig så enkelt som hun skal ha det til? Virker jo som om mange her, og andre jeg kjenner, sliter veldig med å bli gravide, og har prøvd i mange år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde hun hatt rett i det ville ikke så mange par prøvd i mange år. Hun tar altså feil, og flere ting må klaffe på flere stadier for at et barn kan komme til verden. 

Anonymous poster hash: 3bd3a...68c
  • Liker 4
Skrevet

Nei det er ikke så lett. prøvd i 7 år.

Anonymous poster hash: 41e98...c84
Skrevet

Si det til min venninne som måtte fjerne hele livmora etter å ha måtte få ut døde trillinger i magen og totalt ha vært gravid 3 ganger og mistet 5 stk

Anonymous poster hash: 54d6c...9c8

Gjest SelinaKyle
Skrevet

Si det til min venninne som måtte fjerne hele livmora etter å ha måtte få ut døde trillinger i magen og totalt ha vært gravid 3 ganger og mistet 5 stk

Anonymous poster hash: 54d6c...9c8

Uff så fælt. Synes svigermor hadde en noe lettvint løsning på barnløshet, men har ikke peiling selv så måtte bare høre. Kan tenke meg det er sårt å høre sånt når man føler selv man har prøvd alt.

Skrevet

Nei, det er ikke så enkelt som hun skal ha det til. Hun vet nok ikke helt hva hun snakker om. Jeg har inntrykk av at flere og flere sliter. Men det er kanskje fordi jeg er midt oppi det selv nå..

I tillegg til de som sliter med å bli gravide har man også de med habituell abort. De finner årsak til habituell abort i under halvparten av tilfellene, og derfor har man heller ingen behandling å tilby for disse. Så legekunsten har fortsatt langt å gå og vil aldri kunne løse aller problemer uansett.. Leger og forskere er bare vanlige mennesker de og.

Anonymous poster hash: d5f57...0b0
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

På en måte har hun rett - vitenskapen har kommet langt, så i dag er det langt færre som forblir barnløse enn det var før. De fleste får hjelp som fungerer (men det inkluderer jo ofte prøverør og ikke bare en hormonkur). Det er ikke mange som forblir ufrivillig barnløse.

Men det er jo ikke slik at det hjelper ALLE. Ingen er garantert å få barn, selv i dag. Og for de som ikke får det til er det jo overhodet ingen trøst i at de fleste får det til....

Skrevet

Jeg tenker at bruk av forskjellig hormonprevensjon gjennom mange år har en stor del av skylden for forstyrrelser i systemet og problemer med å bli gravid.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at bruk av forskjellig hormonprevensjon gjennom mange år har en stor del av skylden for forstyrrelser i systemet og problemer med å bli gravid.

Det tenker ikke forskningen (som gjør mer enn å tenke).

Anonymous poster hash: 7706f...6e7

• Liker 10
Skrevet

Hun har en svært forenklet tankegang. Det er ofte sånn med folk som har lite kunnskap om det de snakker om.

Selv om legekunnskapen i dag er stor, så kan de ikke gjøre mirakler. Noen forblir ufrivillige barnløse, men mange får hjelp til å få barn.

Men det innebærer ofte mye mer enn å ta en hormonkur.

Anonymous poster hash: 39a66...b0f
Skrevet

Det tenker ikke forskningen (som gjør mer enn å tenke).

Anonymous poster hash: 7706f...6e7

Mener du at p-pillebruk ikke har noe å si for muligheten til å bli gravid? Hvorfor er det da så mange som har problemer og strever i år etter år etterat de har sluttet med p-piller? Jeg sier ikke at jeg har noe greie på dette. Det er tanker jeg har gjort meg.

Skrevet

Mener du at p-pillebruk ikke har noe å si for muligheten til å bli gravid? Hvorfor er det da så mange som har problemer og strever i år etter år etterat de har sluttet med p-piller? Jeg sier ikke at jeg har noe greie på dette. Det er tanker jeg har gjort meg.

Det er forsket grundig på p-piller, og det skal ikke være langvarige fertilitetsproblemer som følge av p-pillebruk.

• Liker 4
Skrevet

Det er forsket grundig på p-piller, og det skal ikke være langvarige fertilitetsproblemer som følge av p-pillebruk.

Takk for et fornuftig svar!

Skrevet

Mange venter alt for lenge med å starte prøving i dag, så da sier det seg selv at man ikke blir så lett gravid. Å slutte med p-piller som 35-åring(eller mer), for så å forvente å bli gravid kjapt, er veldig optimistisk.

TS: Svigermoren din er uopplyst, enkelt og greit.

Anonymous poster hash: d55b1...ada

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Du må ikke forveksle korrelasjon med kausalitet. Det er mange som strever med å bli gravide selv om de ikke har gått på piller. Har man PCOS for eksempel er ikke dette noe som skyldes pillebruk. Har man dårlig eggkvalitet skyldes ikke det pillebruk. Har mannen dårlig sædkvalitet skyldes det ikke pillebruk.

Tro meg, hadde p-piller vært skyld i nedsatt fruktbarhet hadde vi fått vite det. P-piller har eksistert i flere tiår, og er forsket MYE på.

• Liker 3
Skrevet

Da jeg ble ufrivillig barnløs var det 8 år siden jeg hadde tatt en p-pille, og totalt hadde jeg nok brukt det i 4-5 mnd, fordelt på 2 perioder.

Ufrivillig barnløshet oppdager man vanligvis først når man begynner å prøve, og de fleste har gått på hormonprevensjon de siste årene før de begynner å prøve.

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke min venninne som begynte prøve da hun var 20 er enig med din svigermor....hun er i dag 33 og har ikke fått egne barn til tross for mange ivf og ingen feil hos partnere. Det er nok ikke så enkelt at alle kan få barn. Dessverre.

Gjest Valmuen
Skrevet

Tror jeg var ganske naiv da vi begynte prøvingen og tenkte ikke tanken på at det kunne være et problem. Til tross for at vi begge er unge og tilsynelatende helt friske mister jeg gang på gang... Ganske sikker på at vi får det til til slutt ved hjelp av behandlig på en eller annen måte, de fleste gjør jo det, men er jo ingen garanti for at det blir enkelt, blir sikkert mye prøving og feiling på veien. "Dessverre" er det mange de ikke finner noen feil hos og dermed ikke har noen konkret behandling å tilby. Vitenskapen har jo såklart kommet langt, men er virkelig ingen quick fix altså, er forberedt på at det kan ta lang tid og bli belastende til tider :)

Skrevet

De fleste kan komme i mål, men der det tar både 6 og 8 år for noen, og hvor mange har mot (og mer penger) til å fortsette da, når sjansene krymper etter mange mislykkede forsøk? Noen ganger går det heller ikke, det er selve livet det er snakk om, en kan ikke kommandere det.

Gjest SelinaKyle
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Regnet med det var litt mer komplisert enn svigermor skulle ha det til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...