Gå til innhold

- Jeg glemmer aldri følelsen av å sitte skrubbsulten på rommet


Sirah

Anbefalte innlegg

Det er alltid en tallerken eller to mer. Faren min stakk innom i forrige uke. Han ønsket egentlig ikke middag men jeg overtalte han. Det han ikke så er at jeg ga han min mat og jeg spiste noe annet etterpå. Jeg er mer tilfreds når jeg vet han spiste hos meg fordi jeg vet han surrer litt med mat når ham er alene.Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Ser ikke helt parallellen. Jeg ville selvfølgelig gitt nabojenta middag hvis de "surret med mat" hos henne, men de fleste foreldre er fullt istand til å gi barnet sitt mat selv, og jeg vil ikke at eget barn skal shoppe rundt i nabolaget etter hvem som har spaghetti når vi har fisk, og at vi ikke ser barnet mellom skoletid og legging.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er din far gammel og skrøpelig/surrete og derfor ikke klarer å få i seg nok næring? Jeg tenker ettersom du måtte overtale ham enda han sa han ikke ville ha middag.

Nei ikke så gammel men likevel..

Jeg bryr meg såpass...

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke så gammel men likevel..

Jeg bryr meg såpass...

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

 

Så nå sitter du med god samvittighet etter å ha gjort en god gjerning, etter dine begreper. Kanskje din far slett ikke var sulten, men gav etter for maset ditt for å få fred. 

 

Hva betyr "ikke så gammel"? I 50-årene?

Endret av Arabella
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt parallellen. Jeg ville selvfølgelig gitt nabojenta middag hvis de "surret med mat" hos henne, men de fleste foreldre er fullt istand til å gi barnet sitt mat selv, og jeg vil ikke at eget barn skal shoppe rundt i nabolaget etter hvem som har spaghetti når vi har fisk, og at vi ikke ser barnet mellom skoletid og legging.

 

Ungene kan finne på å takke ja til middag alikevel om de har spist hvis de blir buden på spagetti hos kameratene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene kan finne på å takke ja til middag alikevel om de har spist hvis de blir buden på spagetti hos kameratene.

Og det er enda en god grunn til ikke å fore andres unger.

Jeg var feit som unge, og det siste jeg trengte var velmenende nabokjerringer som foret meg enda mer opp.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker at foreldrene sender ungen min hjem dersom han er på besøk hos noen når de skal spise middag. Og jeg gir aldri andres barn mat uten å ha sjekket med foreldrene først. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med den andre siden? Er dere virkelig komfortable med å la deres barn bokstavelig talt spise maten fra andre mennesker? Ref "mor kan bare ta seg en brødskive".. Jeg ville skammet meg hvis jeg oppdaget at andre familier følte seg nødt til å gå sultne fordi jeg ikke klarte å avtale med barna at de måtte komme hjem til middag..!

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva gjør du med den ekstra tallerkenen med mat hvis det ikke dukker opp noen ekstra?

 

Har ingen av dere kjøleskap? Spiser dere ikke kveldsmat eller lunsj?

Anonymous poster hash: 3337b...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med den andre siden? Er dere virkelig komfortable med å la deres barn bokstavelig talt spise maten fra andre mennesker? Ref "mor kan bare ta seg en brødskive".. Jeg ville skammet meg hvis jeg oppdaget at andre familier følte seg nødt til å gå sultne fordi jeg ikke klarte å avtale med barna at de måtte komme hjem til middag..!

Enig. Jeg har heller ikke sett noen foreslå at fars middag skal være en brødskive.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanker om denne?

 

http://www.klikk.no/foreldre/kommentarer/article1599843.ece

 

Bare slett tråden dersom den allerede er delt :)

Hva er problemet? :klo:

Det skader ikke et barn på 8 å hoppe over middagen. Som hun sier: hun Kunne fint valgt å gå hjem, spise middag, og så komme tilbake. Hun valgte "å gå sulten" (trolig var hun ikke veldig sulten, siden hun valgte å vente) ti tross for at hun på høflig vis ble hintet om at hun helst burde gå hjem.

Det er slett ikke uvanlig for voksne heller å gå på uanmeldt besøk. Til og med i tiden etter jobb. I sånne situasjoner skjer en av to ting:

1 den som har besøk serverer noe som fint kan fø mange (taco, lasagne, lapskaus el) og ber gjesten bli.

2 den som har besøk hinter til at nå må han/hun begynne på middagen, og du, som gjest, tar hatten din og går. Hintet betyr at det er noe som IKKE kan deles på menyen, elelr rett og slett at de vil ha deg ut av huset.

Det er ok å formidle normal høflighet til egne barn. Slik at de ved tilfelle nr 2 peller seg hjem fra sine venner. Ts kan ikke godt skylde på andre enn sine foreldre for at hun var et sosialt utilpasset barn. Selvsagt kunne venninnene mor tatt mer ansvar. Hun kunne sagt "nå må du gå hjem og spise middag, ts. Du kan komme igjen kl slik" og vist ts ut døren. Trolig var det ren høflighet som hindret henne.

Anonymous poster hash: 76ca3...36e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen av dere kjøleskap? Spiser dere ikke kveldsmat eller lunsj?

Anonymous poster hash: 3337b...90b

Nei, jeg spiser ikke kveldsmat eller lunsj. Jeg syns heller ikke daggammel kokt brokkoli eller svinefilet fra i går er spiselig - ergo må det kastes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er enda en god grunn til ikke å fore andres unger.

Jeg var feit som unge, og det siste jeg trengte var velmenende nabokjerringer som foret meg enda mer opp.

Grunnen til økt fedme hos barn er ikke pga middager...

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til økt fedme hos barn er ikke pga middager...

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Det er ikke en del av det, tror du....? Selvfølgelig er det det.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så nå sitter du med god samvittighet etter å ha gjort en god gjerning, etter dine begreper. Kanskje din far slett ikke var sulten, men gav etter for maset ditt for å få fred.

Hva betyr "ikke så gammel"? I 50-årene?

Hvorfor er det viktig for deg om noen har gjort en god gjerning eller ikke,det er ikke et tema. Poenget er at vi bor ikke i et lutfattig land der en regner antall poteter som skal kokes...det er så trist lesing her...jeg kan ikke fatte at noens økonomi skal gå over ende pga et barn på besøk. Er situasjonen så tilspisset? Er noens barn treat to society? Hvordan klarte forrige generasjon å oppdra 5-6 barn når vi teller kalorier til tredje feks?

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med den andre siden? Er dere virkelig komfortable med å la deres barn bokstavelig talt spise maten fra andre mennesker? Ref "mor kan bare ta seg en brødskive".. Jeg ville skammet meg hvis jeg oppdaget at andre familier følte seg nødt til å gå sultne fordi jeg ikke klarte å avtale med barna at de måtte komme hjem til middag..!

 

Er enige i det. Det er ikke riktig det heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det viktig for deg om noen har gjort en god gjerning eller ikke,det er ikke et tema. Poenget er at vi bor ikke i et lutfattig land der en regner antall poteter som skal kokes...det er så trist lesing her...jeg kan ikke fatte at noens økonomi skal gå over ende pga et barn på besøk. Er situasjonen så tilspisset? Er noens barn treat to society? Hvordan klarte forrige generasjon å oppdra 5-6 barn når vi teller kalorier til tredje feks?

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

 

Du svarer slett ikke på det jeg spurte deg om! Du forteller at din far ikke ville ha middag, det må vel bety at han ikke var sulten. Du fortsetter å nøde og overtale, til han til slutt tar imot den maten som egentlig var beregnet til deg. Selv nøyer du deg med en brødskive.

 

Resten av det du skriver, er fullstendig irrelevant for denne situasjonen. Den dreier seg om din far. Ikke vil du fortelle hvor gammel han er, og hva du mener med surrete.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enten er det store forandringer siden jeg var barn (70- og 80-tallet), eller kanskje er det stor forskjell fra sted til sted. 

 

Jeg spiste aldri middag med familiene til vennene mine. Vennene mine spiste heller aldri middag med oss. Og det var helt problemfritt. Og helt vanlig der jeg vokste opp (forstad til stor by). Ingen ble sure, ingen var skrubbsultne, og ingen var uvelkomne.

 

Middag var for familien. Da spiste barna hjemme hos seg selv. 

 

 

 

 



Anonymous poster hash: 4136a...4db
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke mange barn som spiste hos oss heller men så var alle barn hjemme i middagstid og ikke hos venner.

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et avtalt besøk så får de mat. Hvis de bare slenger innom og bor nærme kan jeg si at de må dra hjem når vi skal ha middag. Kan ikke ha naboungene på mat hver dag heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et avtalt besøk så får de mat. Hvis de bare slenger innom og bor nærme kan jeg si at de må dra hjem når vi skal ha middag. Kan ikke ha naboungene på mat hver dag heller.

 

Klart du kan. I hvert fall slik noen fremstiller det her. Som om det er èn unge èn gang i året. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...