Gå til innhold

- Jeg glemmer aldri følelsen av å sitte skrubbsulten på rommet


Sirah

Anbefalte innlegg

Jeg syntes også det er litt forskjell på en 7 åring som kanskje spiser en potet og et lite stykke kjøtt og en 12 åring som i noen tilfeller spiser større porsjon enn en voksen mann.

Den yngste kan man som regel ha ekstra mat til uten at det krever planlegging, mens 12 åringen kan (missforstå meg riktig) velte hele middagen dersom han eller hun dukker opp uanmeldt.

Den ene kompisen til sønnen min på 9 år, spiser mer en meg og samboer til sammen. Vi pleier å doble mengde med f.eks. pasta og ris når han skal spise med oss. En kraftig liten plugg som aldri sitter stille. Går ikke an å 'bare' dele når han svinger innom. Det må planlegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjemme hos oss fikk barnets venner alltid sitte ved bordet for å spise sammen med oss. De fleste barna kjente jeg, og visste om det var ok for foreldrene. De jeg ikke kjente så godt fikk en telefon med spørsmål om det var greit.

 

Det skulle bare mangle. Og vi bodde i hovedstaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene kompisen til sønnen min på 9 år, spiser mer en meg og samboer til sammen. Vi pleier å doble mengde med f.eks. pasta og ris når han skal spise med oss. En kraftig liten plugg som aldri sitter stille. Går ikke an å 'bare' dele når han svinger innom. Det må planlegges.

 

Det er det jeg også tenker. Sønnen til en venninne spiser også nesten mer enn resten av familien til sammen. Man forstår jo at det ikke bare er å dele da.

 

Jeg syntes også det er et godt poeng det som en kom med tidligere i tråden, at småsøskna "alltid" hadde besøk og at hun syntes det var kjedelig å alltid ha noen fremmede med til middag. Hun syntes det var kjedelig at hun bare skulle få "en halv kotelett" pga at småsøskna dro med venner hjem. Jeg kan godt forstå det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden har tydeligvis forandret seg. Da jeg vokste opp var vi stadig på besøk hos hverandre etter skolen, og når det var middagstid der man var ventet man enten på rommet eller gikk hjem. Ingen som tenkte noe over det.

Å spise borte uten at det er avtalt på forhånd skaper jo problemer begge steder. De man er på besøk hos har ikke beregnet gjester, og de hjemme kommer til å sitte igjen med en overflødig porsjon som sannsynligvis kastes. Bare tull.

Anonymous poster hash: d1a07...dc9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest gjestfrie,og de som deler mest,er etter min erfaring de som er/har hatt vært fattige. Nemlig.

Min erfaring også :)

 

Da ungene var små og jeg var "fattig student", bodde vi i byens billigste strøk. Typisk ghettoområde. Å ikke invitere andres barn på mat, var utenkelig for de fleste. Mat var noe man delte. 

 

Så jevnet det seg også ut over året, hvem som spiste hvor og når. Selv om vi hadde fem barn til middag den ene dagen, hendte det at mine spiste hos andre samme uke. Eller at nabodamen kom innom med nybakt brød, da hun hadde hatt tid til å sette en deig mens hennes barn var hos oss.

 

På en måte var vi rikere den gang, enn det vi er nå - med enebolig i et etablert boligområde og grei inntekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magnifiq

Ja selvfølgelig.

Nei, men det er noen kilometer imellom vennenes hjem og vårt hjem, og om de blir med hjem fra skole etterhvert og blir hentet på kvelden skal de selvsagt få mat.

Akkurat slik tenker jeg også.

Vi har stort sett 2-3 nabounger her hver dag (da mener jeg så nære at vi ser husene dems fra terrassen vår. De sender jeg lett hjem når vi skal spise, for jeg vet de bruker å spise rundt samme tid. Er det snakk om venner litt lenger unna så spør jeg alltid foreldrene.

Er det gjester med hjem fra skolen, får de selvsagt mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke skjønt poenget. Å dele. Det er veldig få som ikke har råd til ris og spaghetti. Det går an å servere mer av det,og litt ved siden av. Bruk litt fantasi. Regner ikke med at det er så mange ekstra alle dager! De mest gjestfrie,og de som deler mest,er etter min erfaring de som er/har hatt vært fattige. Nemlig.

Dette funker jo veldig bra de dagene man har f.eks. spagetti eller ris da, men det er jo ikke alltid. Her blir middager planlagt og handlet inn for en uke av gangen. Vi kjøper og lager nok til oss som er i familien, og blir det noe særlig rester, er det planlagt og skal brukes til noe annet en annen dag. Da er det ikke alltid det er bare å lage litt ekstra.

 

Vi bor sånn til at det stort sett er barn innom her hver eneste dag. Nå har jeg fire ekstra unger her, uten at det er avtalt med foreldrene. Jeg synes det er veldig rart at det virker helt umulig å forstå at man ikke alltid kan gi naboungene middag når det er normalen. Og det er den faktisk hos oss og mange andre rundt oss også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid noe bakverk i frysen (pizzahorn, minipizza etc) visst ungene tar med venner hjem, så får ungene og deres venner hjemmelaget saft og middagsbakverk:)! Mens jeg og mannen min spiser middagg:); Så nå ungenes venner er dradd hjem så spiser ungene middag med oss!

 

PS er kantinedame og kokk så jeg elsker å lage mat:)

 

Ps middagsbakverkene mine er så grove at du kan høre de banner:) :P!

 

 

Da jeg  var liten fikk vennene mine alltid mat:) fordi mormor kom ut til oss hver dag og laget middag (mormor var en fantastisk kokk og baker):)! og mormor syntes alltid det var gøy å lage litt ekstra mat !

Endret av Anciol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg på denne tråden. Venninna mi skal komme på besøk om en time. Hun har to unger på 1,5 og 3 år. De skal spise middag hjemme men tror dere virkelig at jeg har ikke beregnet litt mer suppe,poteter og litt kjøtt til barna? De er jo små med små mager,selv om de spiser middag kl 14 betyr det ikke at de skal være mett kl 18. Og det koster meg ingenting å lage litt mer suppe,skrelle 2-3 poteter og litt kjøtt.

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg på denne tråden. Venninna mi skal komme på besøk om en time. Hun har to unger på 1,5 og 3 år. De skal spise middag hjemme men tror dere virkelig at jeg har ikke beregnet litt mer suppe,poteter og litt kjøtt til barna? De er jo små med små mager,selv om de spiser middag kl 14 betyr det ikke at de skal være mett kl 18. Og det koster meg ingenting å lage litt mer suppe,skrelle 2-3 poteter og litt kjøtt.

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

 

Da er du jo forberedt på besøk. Lager du alltid til noe ekstra i tilfelle noen skulle komme plutselig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om søstera mi har med seg noen hjem fra skolen eller kommer avtalt på besøk(bor på landet så om venner skal på besøk så må det avtales uansett siden det ligger et stykke unna klassekameratene) så får dei selvfølgelig mat.

 

Men her jeg bor så er det 4 andre barnefamilier med 2 barn i hvert hus som leker med søstera mi. Som vil si at di er en gjeng på 9 stk. I løpet av dagen så er ALLE desse 9 ungene innom huset. Så nei, di blir sendt rett hjem når det er middagstid.  



Anonymous poster hash: 77bb5...c50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg på denne tråden. Venninna mi skal komme på besøk om en time. Hun har to unger på 1,5 og 3 år. De skal spise middag hjemme men tror dere virkelig at jeg har ikke beregnet litt mer suppe,poteter og litt kjøtt til barna? De er jo små med små mager,selv om de spiser middag kl 14 betyr det ikke at de skal være mett kl 18. Og det koster meg ingenting å lage litt mer suppe,skrelle 2-3 poteter og litt kjøtt.

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

 

Det kan jo ikke sammenlignes. Dette er jo et besøk du vet om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er du jo forberedt på besøk. Lager du alltid til noe ekstra i tilfelle noen skulle komme plutselig?

Det er alltid en tallerken eller to mer. Faren min stakk innom i forrige uke. Han ønsket egentlig ikke middag men jeg overtalte han. Det han ikke så er at jeg ga han min mat og jeg spiste noe annet etterpå. Jeg er mer tilfreds når jeg vet han spiste hos meg fordi jeg vet han surrer litt med mat når ham er alene.

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo ikke sammenlignes. Dette er jo et besøk du vet om.

Ja,men de kommer ikke på middag.

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en tallerken eller to mer. Faren min stakk innom i forrige uke. Han ønsket egentlig ikke middag men jeg overtalte han. Det han ikke så er at jeg ga han min mat og jeg spiste noe annet etterpå. Jeg er mer tilfreds når jeg vet han spiste hos meg fordi jeg vet han surrer litt med mat når ham er alene.

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Og hva gjør du med den ekstra tallerkenen med mat hvis det ikke dukker opp noen ekstra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er alltid en tallerken eller to mer. Faren min stakk innom i forrige uke. Han ønsket egentlig ikke middag men jeg overtalte han. Det han ikke så er at jeg ga han min mat og jeg spiste noe annet etterpå. Jeg er mer tilfreds når jeg vet han spiste hos meg fordi jeg vet han surrer litt med mat når ham er alene.

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Da hadde du jo ikke en ekstra porsjon ekstra.

Anonymous poster hash: 1c1e9...e49

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva gjør du med den ekstra tallerkenen med mat hvis det ikke dukker opp noen ekstra?

Det er alltid noen som spiser den som kveldsmat.

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde du jo ikke en ekstra porsjon ekstra.

Anonymous poster hash: 1c1e9...e49

Den gang nei,og det ordnet seg som du leste.

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en tallerken eller to mer. Faren min stakk innom i forrige uke. Han ønsket egentlig ikke middag men jeg overtalte han. Det han ikke så er at jeg ga han min mat og jeg spiste noe annet etterpå. Jeg er mer tilfreds når jeg vet han spiste hos meg fordi jeg vet han surrer litt med mat når ham er alene.

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

 

Er din far gammel og skrøpelig/surrete og derfor ikke klarer å få i seg nok næring? Jeg tenker ettersom du måtte overtale ham enda han sa han ikke ville ha middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...