Gå til innhold

- Jeg glemmer aldri følelsen av å sitte skrubbsulten på rommet


Sirah

Anbefalte innlegg

Hos oss hadde vi ofte 1-2 venner på besøk flere ganger i uken, og som da fikk middag hos oss. Mamma spurte de alltid om de ønsket å være her til middag, eller om de skulle dra hjem, slik at hun da viste om hun trengte å lage litt ekstra. Vi hadde alltid pølser tilgjengelig. Så om hun lagde for eksempel steik eller hvalbiff som kanskje er litt dyrt og ikke går sammen med pølse, da fikk jeg og vennene mine pølser i brød også fikk vi sitte ved spisebordet, mens familien satt i sofaen og spiste noe annet. 

Men det var svært, svært sjeldent. For ofte var det bare å lage ekstra av noe. 

 

Men, jeg kan ikke huske å noen gang ha fått mat hos mine venner. Altså middagsmat. Ble alltid sendt hjem, eller måtte sitte på rommet og vente. Men det var sjeldent, for jeg ble som oftest sendt hjem, eller så fikk vennene mine beskjed om å spise middag FØR de fikk venner på besøk. 

 

 Husker en gang alle vi søsknene (3stk) hadde en venn på besøk samtidig, broren min hadde 2, noe som var sjeldent for det var alltid minst en av oss som var ute og lekte eller ikke hadde noen på besøk :P Det var en litt... rar middag jeg aldri kommer til å glemme. 

Han ene gutten begynte å grine, for han var så glad. Moren slet økonomisk og han hadde ikke spist siden dagen før, og han var vandt til å måtte sitte på rommet skrubbsulten mens kompisene var nede og spiste middag.

Han skalv for han var så sulten, og glad, og trist. Stakkars gutt, glemmer det aldri. 

 

Glemmer heller ikke da jeg hadde 4 venninner på besøk. Mamma hadde lagd middag og kom innpå rommet mitt med en hel pizza! Hun sa at hun ikke viste jeg kom til å ha besøk den dagen, så det var ikke nok til alle. Så hun bestilte en pizza på restauranten i nærheten. 

Hele klassen pratet om det, de snakket om mamma som om at hun var en helt eller noe. For meg var det normalt, mamma har alltid brydd seg om andre. 

Da jeg gikk på folkehøgskole så kom hun innom med lasagne, for hun så en diskusjon vi på skolen hadde på facebook, vi hadde fått mye fisk og husmannskost i mange måneder og savnet en normal middag. De fleste linjene hadde nettopp vært å reist, så lommebøkene våre var tomme, så vi kunne ikke kjøpe oss nudler eller grandiosa. 

Plutselig sto mamma i døren og ga oss to store former med lasagne og flere hvitløksbaguetter. Da fikk til og med jeg sjokk :P 

 

Vi var IKKE rik på noen som helst måte. Men mamma var ganske nøye med at folk skulle få noe å spise, om det så var pølse i brød eller rundstykker med egg eller noe godt. Ikke tørr brødskive med salami. 

 

 

 



Anonymous poster hash: 3a78d...357
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Nå har jeg lest gjennom denne tråden. Og jeg er rett og slett sjokkert! Synes dere voksne mennesker at det er greit å sende gjester på rommet mens dere spiser middag? At det er krise om det lages ekstra mat og at det i verste fall blir rester? Jeg har aldri hørt på maken...  :hakeslepp:

 

Jeg som trodde nordmenn var rause! Nå har jeg virkelig endret mening. Skrekk og gru!!

 



Anonymous poster hash: 27759...aaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

 

Nå har jeg lest gjennom denne tråden. Og jeg er rett og slett sjokkert! Synes dere voksne mennesker at det er greit å sende gjester på rommet mens dere spiser middag? At det er krise om det lages ekstra mat og at det i verste fall blir rester? Jeg har aldri hørt på maken...  :hakeslepp:

 

Jeg som trodde nordmenn var rause! Nå har jeg virkelig endret mening. Skrekk og gru!!

 

Anonymous poster hash: 27759...aaa

 

Vi snakker om barn som bor i nabolaget. Jeg for min del sendte dem hjem om de var her når vi skulle spise. 

 

Noe annet når barna har med seg venner som bor langt borte, selvsagt. 

Endret av SykkelJenny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om barn som bor i nabolaget. Jeg for min del sendte dem hjem om de var her når vi skulle spise. 

 

Noe annet når barna har med seg venner som bor langt borte, selvsagt. 

 

Og så? Synes det fortsatt er lite raust! 

 

Nå virker jeg kanskje kranglete, men jeg spør oppriktig. Barnet ditt har to venner på besøk. Per bor i nabolaget, Aksel bor langt borte. Sender du Per hjem (eller på et annet rom) mens Aksel kan få bli til middag? 

Anonymous poster hash: 27759...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og så? Synes det fortsatt er lite raust! 

 

Nå virker jeg kanskje kranglete, men jeg spør oppriktig. Barnet ditt har to venner på besøk. Per bor i nabolaget, Aksel bor langt borte. Sender du Per hjem (eller på et annet rom) mens Aksel kan få bli til middag? 

Anonymous poster hash: 27759...aaa

 

Må vi virkelig gå gjennom de samme argumentene enda en gang?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

 

Og så? Synes det fortsatt er lite raust! 

 

Nå virker jeg kanskje kranglete, men jeg spør oppriktig. Barnet ditt har to venner på besøk. Per bor i nabolaget, Aksel bor langt borte. Sender du Per hjem (eller på et annet rom) mens Aksel kan få bli til middag? 

Anonymous poster hash: 27759...aaa

 

Det har jeg aldri vært borti - så det er litt vanskelig å forholde seg til. Men jeg har mange ganger vært med på at barna har avtalt å ha med hjem 1 venn som bor langt borte ... og da snakker vi om biltur på 20 minutt. 

 

Når det gjelder barn i nabolaget så antar jeg at foreldrene vil ha dem hjem til middag og at det må avtales med dem om de skal spise middag andre steder. Jeg hadde et stort problem med min yngste sønn som i lang tid spiste middag hos bestevennen i nabolaget .... og så spiste han med oss hjemme etterpå. Min mann og jeg likte å ha middagen sammen med barna våre - bortsett fra når de var på besøk hos venner langt borte, selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må vi virkelig gå gjennom de samme argumentene enda en gang?

 

Du trenger ikke svare hvis du ikke orker.

 

Men jeg klarer virkelig ikke å fatte og begripe hvordan voksne mennesker kan ha slike holdninger jeg har sett gjennom denne tråden! Synes argumentene folk har kommet med rett og slett ikke holder mål!

Anonymous poster hash: 27759...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå har jeg lest gjennom denne tråden. Og jeg er rett og slett sjokkert! Synes dere voksne mennesker at det er greit å sende gjester på rommet mens dere spiser middag? At det er krise om det lages ekstra mat og at det i verste fall blir rester? Jeg har aldri hørt på maken...  :hakeslepp:

 

Jeg som trodde nordmenn var rause! Nå har jeg virkelig endret mening. Skrekk og gru!!

 

Anonymous poster hash: 27759...aaa

 

Det kommer helt an på vet du, særlig bosituasjon. Noen bor sånn til at de har venner av ungene innom døgnet rundt, og da blir det gjerne en consensus at ingen serverer andres barn middag. Det går begge veier nemlig, mange foreldre blir faktisk snurt hvis du forer barnet deres uten å spørre først.

Så har du andre igjen som bor lenger unna vennene og da er det ikke bare å sende venner hjem når middagstiden kommer. Bor man mer spredt avtaler man med barnet at de kommer hjem til måltider, eller hvis du er komfortabel med at barnet kanskje går lenge uten mat, lar det stå til. Man forventer ikke at andre mater barna dine. Men for min egen del syns jeg jo det er viktig at venner føler seg velkommen hos oss og tilbyr en matbit av ett eller annet slag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

 

Du trenger ikke svare hvis du ikke orker.

 

Men jeg klarer virkelig ikke å fatte og begripe hvordan voksne mennesker kan ha slike holdninger jeg har sett gjennom denne tråden! Synes argumentene folk har kommet med rett og slett ikke holder mål!

Anonymous poster hash: 27759...aaa

 

Holder det ikke mål å anta at barna kan gå hjem til seg selv og spise når de bor 2-5 minutt borte?

Vil ikke du ha barna dine hjem til middag selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du trenger ikke svare hvis du ikke orker.

 

Men jeg klarer virkelig ikke å fatte og begripe hvordan voksne mennesker kan ha slike holdninger jeg har sett gjennom denne tråden! Synes argumentene folk har kommet med rett og slett ikke holder mål!

Anonymous poster hash: 27759...aaa

 

Så du syns ikke argumenter med at foreldre liker å ha barna hjemme for å spise et felles måltid med familien, at foreldre som lager mat unødvendig og må kaste maten, barn som spiser to middager og legger på seg unødvendig mye, familier med dårlig økonomi som ikke har råd til ett eller flere barn i kosten, er holdbare argumenter?

 

Deg om det. Nå har vi 13 sider med argumenter, jeg skjønner ikke hvorfor man må starte på nytt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri vært borti - så det er litt vanskelig å forholde seg til. Men jeg har mange ganger vært med på at barna har avtalt å ha med hjem 1 venn som bor langt borte ... og da snakker vi om biltur på 20 minutt. 

 

Når det gjelder barn i nabolaget så antar jeg at foreldrene vil ha dem hjem til middag og at det må avtales med dem om de skal spise middag andre steder. Jeg hadde et stort problem med min yngste sønn som i lang tid spiste middag hos bestevennen i nabolaget .... og så spiste han med oss hjemme etterpå. Min mann og jeg likte å ha middagen sammen med barna våre - bortsett fra når de var på besøk hos venner langt borte, selvsagt. 

 

 

Så hvis jeg forstår deg rett, så handler dette om å respektere andre familier og deres middag? At du tar hensyn til at andre foreldre vil spise middag med barna sine? At du synes det var et stort problem at gutten fikk to middager skal jeg ikke legge meg oppi. Der er vi bare rett og slett forskjellige, så det får jeg bare respektere. 

 

Det mest sjokkerende med denne tråden er riktignok at gjester blir sendt i et annet rom og må vente mens familien spiser middag! Noe så uhøflig!

Anonymous poster hash: 27759...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på vet du, særlig bosituasjon. Noen bor sånn til at de har venner av ungene innom døgnet rundt, og da blir det gjerne en consensus at ingen serverer andres barn middag. Det går begge veier nemlig, mange foreldre blir faktisk snurt hvis du forer barnet deres uten å spørre først.

Så har du andre igjen som bor lenger unna vennene og da er det ikke bare å sende venner hjem når middagstiden kommer. Bor man mer spredt avtaler man med barnet at de kommer hjem til måltider, eller hvis du er komfortabel med at barnet kanskje går lenge uten mat, lar det stå til. Man forventer ikke at andre mater barna dine. Men for min egen del syns jeg jo det er viktig at venner føler seg velkommen hos oss og tilbyr en matbit av ett eller annet slag.

 

Men kan du svare meg på dette; hvorfor er det ok at barna blir sendt i et annet rom? Hvorfor får de ikke lov til å være sammen med familien rundt middagsbordet?

Anonymous poster hash: 27759...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

 

Så hvis jeg forstår deg rett, så handler dette om å respektere andre familier og deres middag? At du tar hensyn til at andre foreldre vil spise middag med barna sine? At du synes det var et stort problem at gutten fikk to middager skal jeg ikke legge meg oppi. Der er vi bare rett og slett forskjellige, så det får jeg bare respektere. 

 

Det mest sjokkerende med denne tråden er riktignok at gjester blir sendt i et annet rom og må vente mens familien spiser middag! Noe så uhøflig!

Anonymous poster hash: 27759...aaa

 

Jeg sendte aldri andre barn på rommet når vi skulle spise, jeg sendte dem hjem til seg selv. 

Og det satte jeg stor pris (og tok som en selvfølge) at andre foreldre gjorde med barna mine om de skulle spise middag når de var hos dem. 

 

Mine barn visste når vi spiste middag og kom hjem i tide selv. Problemet var når andre barn spiste middag på et tidligere tidspunkt - og det problemet hadde vi med vår eldste sønn. Han elsket mat og kunne lett spist 3 middager til dagen om han fikk anledning til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Så hvis jeg forstår deg rett, så handler dette om å respektere andre familier og deres middag? At du tar hensyn til at andre foreldre vil spise middag med barna sine? At du synes det var et stort problem at gutten fikk to middager skal jeg ikke legge meg oppi. Der er vi bare rett og slett forskjellige, så det får jeg bare respektere. 

 

Det mest sjokkerende med denne tråden er riktignok at gjester blir sendt i et annet rom og må vente mens familien spiser middag! Noe så uhøflig!

Anonymous poster hash: 27759...aaa

 

Sånn i praksis så er det jo veldig ukurant at alle spiser middag i hytt og pine og at man aldri vet hvor mange som skal samles ved middagsbordet den dagen.

 

For ikke å snakke om å forholde seg til matallergier og dietter som vi må her i huset. Jeg vil ha mine hjem til middag i hvert fall, og selv om det er et luksusproblem så setter jeg ikke pris på at andre gir dem mat uten at jeg vet om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ganske ufint og uhøflig - på grensen til inhumant.

Positiv hilsen gjest :-):-):-)Anonymous poster hash: 91ac7...b5d

Hvorfor?

Jeg skjønner ikke at det skal være så ille, med mindre man faktisk sulter hjemme.

Jeg synes derimot det er uhøffelig å dra på uanmeldt besøk og forvente oppvarting.

Anonymous poster hash: ae3f9...6c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du syns ikke argumenter med at foreldre liker å ha barna hjemme for å spise et felles måltid med familien, at foreldre som lager mat unødvendig og må kaste maten, barn som spiser to middager og legger på seg unødvendig mye, familier med dårlig økonomi som ikke har råd til ett eller flere barn i kosten, er holdbare argumenter?

 

Deg om det. Nå har vi 13 sider med argumenter, jeg skjønner ikke hvorfor man må starte på nytt.

 

 

At foreldre vil ha barna hjemme til middag er greit nok det. Da får foreldrene si til barna sine at de får komme hjem til middag, da! Skjønner ikke at det er et problem? Da kan barnet bli tilbudt middag hos familien de er gjester hos og si "nei, mamma vil ha meg hjem til middag". Vanskeligere er det ikke. Jeg som vert spør uansett gjesten om de vil ha middag. 

 

Kaste maten? Kaster du rester? Er jo ikke noe problem å ha rester i kjøleskapet. Dette kan fint spises til lunsj eller til middag dagen etterpå. Jeg er ikke redd rester! Og jeg kaster aldri mat!

 

Barn legger på seg av to middager? Tror ikke det er der problemet ligger. Dessuten er det begrenset hvor mye et barn klarer å spise av middag!

 

Dårlig økonomi er heller ikke holdbart, nei. Koster ingenting å servere pølser og pasta for eksempel. I verste fall får man gi barnet en brødskive, da! (selv om dette også er lite raust i mine øyne)

Anonymous poster hash: 27759...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sendte aldri andre barn på rommet når vi skulle spise, jeg sendte dem hjem til seg selv. 

Og det satte jeg stor pris (og tok som en selvfølge) at andre foreldre gjorde med barna mine om de skulle spise middag når de var hos dem. 

 

Mine barn visste når vi spiste middag og kom hjem i tide selv. Problemet var når andre barn spiste middag på et tidligere tidspunkt - og det problemet hadde vi med vår eldste sønn. Han elsket mat og kunne lett spist 3 middager til dagen om han fikk anledning til det. 

 

 

Det var da enda godt! 

Anonymous poster hash: 27759...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Jeg skjønner ikke at det skal være så ille, med mindre man faktisk sulter hjemme.

Jeg synes derimot det er uhøffelig å dra på uanmeldt besøk og forvente oppvarting.

Anonymous poster hash: ae3f9...6c0

 

 

Det handler rett og slett om høflighet! Om det å være raus og få gjestene til å føle seg velkommen! Husk på at det er barn vi snakker om her.

Anonymous poster hash: 27759...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men kan du svare meg på dette; hvorfor er det ok at barna blir sendt i et annet rom? Hvorfor får de ikke lov til å være sammen med familien rundt middagsbordet?

Anonymous poster hash: 27759...aaa

 

Hvis man har x antall kompiser på besøk hver dag i uka, som vi og mange andre har, så mister man den ene muligheten til å samles som familie rundt bordet. Etter middag er det ut på fritidsaktiviteter og hæla i taket igjen, så jeg syns ikke det er rart at mange ønsker seg en liten stund med bare familien samlet. Det er jo da man snakker om ting som kanskje ikke angår alle andre også.

 

Jeg har mange ganger venner på middag, men ofte blir det alt for mye besøk så da får de beskjed om å finne på noe annet imens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har x antall kompiser på besøk hver dag i uka, som vi og mange andre har, så mister man den ene muligheten til å samles som familie rundt bordet. Etter middag er det ut på fritidsaktiviteter og hæla i taket igjen, så jeg syns ikke det er rart at mange ønsker seg en liten stund med bare familien samlet. Det er jo da man snakker om ting som kanskje ikke angår alle andre også.

 

Jeg har mange ganger venner på middag, men ofte blir det alt for mye besøk så da får de beskjed om å finne på noe annet imens.

 

 

Kan jeg spørre hvor mange kompiser får barnet(barna) ditt/dine på besøk hver dag? 

 

Uansett, jeg er også opptatt av middag som et samlingspunkt for familien. Men jeg skjønner ikke hvordan en gjest ødelegger dette så mye? Man kan da snakke om dagen sin mens man inkluderer gjesten også. Bare å la vær å snakke om veldig private ting da. Jeg hadde følt meg så uhøflig hvis jeg sendte gjesten vekk. Da hadde ikke hun/han følt seg mye velkommen...

Anonymous poster hash: 27759...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...