Gå til innhold

- Jeg glemmer aldri følelsen av å sitte skrubbsulten på rommet


Sirah

Anbefalte innlegg

Spiste sjelden middag hos andre da jeg var barn. Og det av den enkle grunn av at jeg var oppdratt til at kl fire var det møteplikt hjemme. Da var middagen klar og familien skulle samles. Da hadde vi familiestund. Ble jeg invitert til å spise hos andre måtte jeg først ringe hjem for å høre om det var greit. Mamma ble arg dersom jeg ikke kom hjem til middag uten at jeg hadde gitt beskjed og hun hadde godkjent det. Det forstår jeg godt. Syns det er en grei regel.

Anonymous poster hash: b5814...bfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker at jeg selv ofte ventet på rommet til venninnene mine mens de spiste middag da jeg var liten. Har ingen traumatiske minner etter det..

 

Her er det litt både og. Av og til spiser venninnene her, og av og til venter de. Som oftest blir det en ekstra middagsgjest.. De tre nabojentene stikker ofte hjem til seg selv og spiser middag da vi tydeligvis har ca lik middagstid. Tror jeg er litt av "gammelsorten", for jeg lager alltid for mye middag. Dette pga vi bruker å ha endel restemiddag i løpet av uka (lettvindt å varme opp etter jobb), så har som oftest nok til at en liten middagsgjest kan få seg et måltid også. 

 

Hos oss er det som oftest kveldsmat som jeg disker opp med til jentungene og vennene deres. De er så gamle nå at de fortsatt har besøk sånn på tidligkvelden, og da bruker jeg ofte å lage ekstra god kveldsmat som f.eks ostesmørbrød, grove vafler, scones.........og kakao. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi alltid skal ha middag nok til spontane gjester, så må vi lage ekstra porsjoner HVER dag (fordi vi vet jo ikke hvilke dag det er gjester). Vi prøver å ikke lage for mye, med mindre det er noe som gjerne blir spist til kvelds/lunch. Man sparer ikke miljøet ved å spare på rester som likevel blir kastet 2-3 dager senere.

 

Ved planlagte besøk, så beregner vi flere porsjoner. Kommer det uplanlagte gjester som ikke kan gå hjem selv, så ordner vi noe. Om så mor i huset må spise skiver. Eller kanskje gutten og gjesten får seg en grandiosa litt før/etter oss andre (vi har alltid noe "hurtigmat" i fryseren). Hadde dette skjedd hver dag, så hadde jeg bedt de bytte litt på hvem de dro hjem til, og si fra på forhånd så vi (og deres foreldre) kunne beregne bedre så alle kan få samme middagen (også mor i huset), og så middagsutgiftene ble mer rettferdig fordelt.

 

Nabobarna blir sendt for å spise. Unødvendig at vi skal måtte spise skiver mens foreldrene til gjesten venter med middag til dem.

 

Har vi middag som det alltid blir mye til overs av, så får alle som vil middag (nabobarn må ringe hjem først og spørre om det er greit)



Anonymous poster hash: 97a45...efa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser aldri på det som et problem at det er et ekstra barn til middag omså på en halvtimes varsel. Vi lager aldri så "akkurat" at det ikke er litt mat til overs. Lager jeg en kjøttrett er det en smal sak å hive et par pølser eller karbonader i panna, det samme med fisk, et par fiskekaker eller fiskepinner etc tar 1 minutt å finne fram. Det samme gjelder grønnsaker og poteter/pasta/ris.

Hos oss går ingen barn sultne hjem. Ingen av oss voksne sulter heller ikke med et xtra barn ved bordet. Lager folk akkurat nok hver jævla dag? Veier dere potetene og grønnsakene? Hva om noen vil ha en fiskebit til? Nei det er bare en til hver!

Ikke hos oss... Restene kan man lage til middag etter 2-3 dager eller bruke til skolelunsj eller jobblunsj til oss voksne.

Man går ikke konkurs fordi et barn blir med hjem uanmeldt. Der det finnes hjerterom finnes det husrom er det noe som heter.

For et egoistisk samfunn vi lever i. Meg meg, mitt mitt.

Tror vi kunne lært mye av våre nye landsmenn. De serverer det de har, uansett om de heller hadde trengt det selv. Fordi man er gjestfri.

Har man så dårlig økonomi at man må leve fra hånd til munn er det på tide å prioritere litt annerledes mener jeg.

Anonymous poster hash: 04797...5a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke vanlig at barn har et tidspunkt de skal komme hjem for å spise? Har de sagt i fra til moren sin om at de ikke kommer hjem? Da jeg var liten, så skulle jeg være hjemme kl xx for å spise middag. Da kom jeg hjem da. Og sånn var det hos andre barn også. Og gikk jeg på besøk til andre som spiste senere, ja da satt jeg på rommet og leste i blader. Sulten var jeg aldri, for middagen ble jo laget til meg hjemme. Om det var langt å gå hjem, så ble jeg alltid tilbudt middag, og det ble de hjemme hos oss også. Ungene i nabolaget gikk når vi skulle spise middag. Eller satt på rommet. Mat fikk de jo hjemme. Og tidspunkt hadde de fått, klokke på armen også. Og ingen av disse sutrer på bloggen sin i dag om at de var skrubbsultne pga at de ikke gadd å gå hjem til moren sin. Og - nei, det er ikke bare økonomi det er snakk om. Det er tull å lage masse ekstra mat hver dag tilfelle det kommer en ekstra gjest en gang i blant. Miljøet! Ekstra poteter? Skal love deg at hvis jeg lager 3 ekstra poteter, så er det 6 poteter som går i søpla etter middag. Det er nok andre ting som må lages ekstra av om det skal ha noe mettende effekt. Jeg ofrer gjerne middagen min for å mette kjekke barnegjester som kommer til oss. Men bor de i gata må de pent hjem for å spise middag.



Anonymous poster hash: 97a45...efa
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna skal være hjemmet når det er middagstid. Men om det er et barn tilfeldigvis hos oss så skal det barnet få mat om hun ønsker og foreldre er enige. Jeg veier ikke mat. Og ingen har så dårlig råd,det er bare snakk om regler. Da jeg var barn,fikk jeg ikke lov å være ute når det er middag hjemme.

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså når lillesøster blir med bestevenninna si hjem etter barnehagen, så spiser hun selvsagt der, og det gjør bestevenninna hennes når ho er hos oss. 

 

Jeg mener som så at når noen blir med deg hjem fra skolen etter avtale med foreldre, så burde de få spise middag, men om de plutselig kommer og ringer på døra, er det noe annet.

 

Når jeg har med venner hjem (jeg er 17) så tar jeg så klart med mat til oss begge inn på rommet og spiser sammen der, for det er jo ikke hver dag. Jeg vet ikke hvordan det var før i tida, men dette er en regel hjemme hos oss. Om en person har hvert hjemme hos deg i flere timer den dagen, er det klart den personen får mat også, men om h*n kommer 1 time før middag, kan han få vente.

 

Lillebroren min har en liten ''venn'' som alltid kommer hjem til oss og spør om mat. Hver bidige gang han kommer, ber han om mat, og dette er da ikke så veldig greit, jeg personlig blir litt irritert. Spesielt når vi har lagd lasagne eller ris og kylling og han ikke rører maten sin en gang og ber om brødskive så mamma må gå fra bordet å smøre en brødskive til han. Sånne unger syns jeg man ikke skal gi mat til, for da blir det en vane for dem (men tviler på at det finnes mange sånne unger)

 

Ellers så har foreldra mine oppdratt meg og broren min til å ringe hjem og si ifra om man spiser hos en venn, og spørre om det er greit, og ikke bare gafle i seg. 



Anonymous poster hash: 56a7d...bac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den tiden vil jeg tro folk drev med mer spontane besøk. Nå har man jo mobil og kan ringe og avtale.

Hun skrev hun GIKK hjem gråtende av sult. Stakkars.. Da regner jeg med hun bodde i nabolaget. Hvertfall sånn at hun selv bestemte når hun skulle hjem og ikke var avhengig av buss eller å bli hentet.

Når man bor i nabolaget er det også normalt å være med hverandre flere ganger i uken.

 

Er det riktig at man nesten hver dag skal forsørge andre barn. Mat er dyrt. Ekstra spagetti og ris er ikke særlig dyrt, men når det er snakk om kjøtt og fisk så blir fort mye penger. 

 

Når man er på skolen i over 5+ timer hver dag så synes jeg at man har hatt mye tid til å være sosial. Blir litt mye å være med folk etter skolen i 5 timer til. Synes det er på tide å dra hjem rundt middagstid slik at de voksne som har vært på jobb kan få litt kvalitetstid og ro. 

 

En gang i blandt går selvsagt greit. Men det er ofte snakk om hver dag dersom det er nabobarn.

Er jeg frekk og egoistisk som sier dette, så får det bare være.

 

Jeg er IKKE villig til å spise en BRØDSKIVE fordi andre nabobarn ikke gidder å gå hjem å spise, siden de heller vil leke.  :skratte:  Det er det latterligste jeg har hørt. Blir brødskive til middag hver dag da for de fleste som bor i nabolag med masse hus og barn. Nam nam. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi kunne lært mye av våre nye landsmenn. De serverer det de har, uansett om de heller hadde trengt det selv. Fordi man er gjestfri.

Anonymous poster hash: 04797...5a4

Ville du vært komfortabel med at du, eller ditt barn, spiste maten andre trenger mer enn dem selv?

 

Jeg hadde vært flau om mitt barn hadde gjort slik at andre ikke fikk nok mat selv når det kunne spist hjemme, slik at alle ble mette den dagen!

Anonymous poster hash: 1c1e9...e49

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange dumme og dårlige unnskyldninger for at man egentlig er både gjerrig og selvsentrert...

 

Man lar ikke gjester (voksne og barn)  sulte mens en selv dytter i trynet.



Anonymous poster hash: b2f88...757
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange dumme og dårlige unnskyldninger for at man egentlig er både gjerrig og selvsentrert...

Man lar ikke gjester (voksne og barn) sulte mens en selv dytter i trynet.

Anonymous poster hash: b2f88...757

I dag dropper vi middagen dere. Og så drar vi til Trine og Lars på overraskelsesbesøk. De har sikkert noe godt til middag. Da må jo vi få også. De kan jo ikke la oss sulte mens de dytter mat i trynet. De har sikkert kokt noen ekstra poteter, og hvis det ikke er nok kan de jo ta seg noen skiver når vi har dratt.

Anonymous poster hash: 97a45...efa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag dropper vi middagen dere. Og så drar vi til Trine og Lars på overraskelsesbesøk. De har sikkert noe godt til middag. Da må jo vi få også. De kan jo ikke la oss sulte mens de dytter mat i trynet. De har sikkert kokt noen ekstra poteter, og hvis det ikke er nok kan de jo ta seg noen skiver når vi har dratt.

Anonymous poster hash: 97a45...efa

Og du virkelih tror du har slike venner...herregud. Folk kommer på besøk bare for å ta your precious food?

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Dersom det var barn i nærheten så sendte jeg dem hjem når vi skulle spise middag i barnas oppvekst. Men om vi hadde deres venner som bodde lengre borte på besøk så fikk de alltid mat hos oss - men da var det som regel avtalt på forhånd.

 

Min eldste sønn hadde bestekompis i nabohuset og de serverte ham alltid middag - nesten hver dag spiste han middag hos dem ... så kom han hjem og spiste hjemme etterpå. Han elsket jo mat og spiste lett to middager til dagen. Til slutt måtte jeg gi beskjed om at han ikke skulle spise middag hos dem men komme hjem når de skulle spise. De fleste foreldre vil vel ha barna hjem til middag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes fortsatt det er rart å se at så mange, ikke klarer å strekke seg eller ta inn over seg, at ikke alltid klarer, kan eller ønsker å ha en ekstra til middag. Jeg føler meg mer generøs ovenfor både mine egne og andres unger når jeg har brukt litt tid med dem, enn kokt opp litt spagetti til en ekstra. For det er et gjennomgående argument her, at alle har litt spagetti eller ris å by på. Det er ikke akkurat næringsrik mat å servere. Ikke har jeg ekstra kjøtt, karbonader e.l. å ta frem. Vi planlegger middagene våre. Så forventer ikke at andre planlegger uventet besøk til middag heller.

Ikke vet vi grunnen til at noen ikke ønsker ubudene gjester ved middagsbordet heller. Noen kan ha psykiske eller sosiale vansker i familien. Og jeg vet med sikkerhet at ikke alle har nok mat til en ekstra.

Jeg vil at min kommer hjem spiser med mindre det er avtalt besøk etter skolen. Ikke bli servert spagetti dag etter dag eller ta maten fra noen som trenger den. Eller rett og slett være årsaken til at noen ikke spiser middag fordi må være høflige. Men de fleste her foretrekker at barnet spiser hos noen andre?

Er det foresten ikke mest høflighøflig å ta med seg noe når man kommer uanmeldt?

Det er vi som foreldre å ha ansvar for at ungene våre spiser sunt og regelmessig. Ikke naboen. Vi må selv passe på at ungene ikke går sulten hele dagen.

Det er koselig med en ekstra ved bordet når det passer og vi kan. Eller når vi har laget en avtale på det. Jeg er desverre ikke så privilegert at jeg alltid har ekstra mat å tilby. Flott for dere som kan. Men desverre sånn er det ikke for alle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet vi grunnen til at noen ikke ønsker ubudene gjester ved middagsbordet heller. Noen kan ha psykiske eller sosiale vansker i familien. Og jeg vet med sikkerhet at ikke alle har nok mat til en ekstra.

Jeg vil at min kommer hjem spiser med mindre det er avtalt besøk etter skolen. Ikke bli servert spagetti dag etter dag eller ta maten fra noen som trenger den. Eller rett og slett være årsaken til at noen ikke spiser middag fordi må være høflige. Men de fleste her foretrekker at barnet spiser hos noen andre?

 

  :klappe:

 

 

Anonymous poster hash: 1c1e9...e49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fortsatt det er rart å se at så mange, ikke klarer å strekke seg eller ta inn over seg, at ikke alltid klarer, kan eller ønsker å ha en ekstra til middag. Jeg føler meg mer generøs ovenfor både mine egne og andres unger når jeg har brukt litt tid med dem, enn kokt opp litt spagetti til en ekstra. For det er et gjennomgående argument her, at alle har litt spagetti eller ris å by på. Det er ikke akkurat næringsrik mat å servere. Ikke har jeg ekstra kjøtt, karbonader e.l. å ta frem. Vi planlegger middagene våre. Så forventer ikke at andre planlegger uventet besøk til middag heller.

Ikke vet vi grunnen til at noen ikke ønsker ubudene gjester ved middagsbordet heller. Noen kan ha psykiske eller sosiale vansker i familien. Og jeg vet med sikkerhet at ikke alle har nok mat til en ekstra.

Jeg vil at min kommer hjem spiser med mindre det er avtalt besøk etter skolen. Ikke bli servert spagetti dag etter dag eller ta maten fra noen som trenger den. Eller rett og slett være årsaken til at noen ikke spiser middag fordi må være høflige. Men de fleste her foretrekker at barnet spiser hos noen andre?

Er det foresten ikke mest høflighøflig å ta med seg noe når man kommer uanmeldt?

Det er vi som foreldre å ha ansvar for at ungene våre spiser sunt og regelmessig. Ikke naboen. Vi må selv passe på at ungene ikke går sulten hele dagen.

Det er koselig med en ekstra ved bordet når det passer og vi kan. Eller når vi har laget en avtale på det. Jeg er desverre ikke så privilegert at jeg alltid har ekstra mat å tilby. Flott for dere som kan. Men desverre sånn er det ikke for alle.

Bra skrivd!

Anonymous poster hash: 6966a...d49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes fortsatt det er rart å se at så mange, ikke klarer å strekke seg eller ta inn over seg, at ikke alltid klarer, kan eller ønsker å ha en ekstra til middag. Jeg føler meg mer generøs ovenfor både mine egne og andres unger når jeg har brukt litt tid med dem, enn kokt opp litt spagetti til en ekstra. For det er et gjennomgående argument her, at alle har litt spagetti eller ris å by på. Det er ikke akkurat næringsrik mat å servere. Ikke har jeg ekstra kjøtt, karbonader e.l. å ta frem. Vi planlegger middagene våre. Så forventer ikke at andre planlegger uventet besøk til middag heller.

Ikke vet vi grunnen til at noen ikke ønsker ubudene gjester ved middagsbordet heller. Noen kan ha psykiske eller sosiale vansker i familien. Og jeg vet med sikkerhet at ikke alle har nok mat til en ekstra.

Jeg vil at min kommer hjem spiser med mindre det er avtalt besøk etter skolen. Ikke bli servert spagetti dag etter dag eller ta maten fra noen som trenger den. Eller rett og slett være årsaken til at noen ikke spiser middag fordi må være høflige. Men de fleste her foretrekker at barnet spiser hos noen andre?

Er det foresten ikke mest høflighøflig å ta med seg noe når man kommer uanmeldt?

Det er vi som foreldre å ha ansvar for at ungene våre spiser sunt og regelmessig. Ikke naboen. Vi må selv passe på at ungene ikke går sulten hele dagen.

Det er koselig med en ekstra ved bordet når det passer og vi kan. Eller når vi har laget en avtale på det. Jeg er desverre ikke så privilegert at jeg alltid har ekstra mat å tilby. Flott for dere som kan. Men desverre sånn er det ikke for alle.

Jeg respekterer det du skriver men jeg mener at da er det ikke på plass å ha venner. Om du planlegger besøk av dine venner,du skal ikke be dem komme om det ikke passer. Og om det er tid for middag for dine barn da er det tid for middag for andre barna også. Hvordan kan du mene at ditt barn er sultent og hun kan spise og bli god og mett men venninna kan godt sitte sulten slik at barnet ditt har kamerat å leke med etter at hun blir god og mett. Altså,venninna skal hjem for å spise eller spise med ditt barn.

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer det du skriver men jeg mener at da er det ikke på plass å ha venner. Om du planlegger besøk av dine venner,du skal ikke be dem komme om det ikke passer. Og om det er tid for middag for dine barn da er det tid for middag for andre barna også. Hvordan kan du mene at ditt barn er sultent og hun kan spise og bli god og mett men venninna kan godt sitte sulten slik at barnet ditt har kamerat å leke med etter at hun blir god og mett. Altså,venninna skal hjem for å spise eller spise med ditt barn.

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Her er det ikke snakk om planlagte og inviterte besøk, men spontanbesøk av nabobarn som bor maks 10 minutter unna til fots.

 

Anonymous poster hash: 1c1e9...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke snakk om planlagte og inviterte besøk, men spontanbesøk av nabobarn som bor maks 10 minutter unna til fots.

Anonymous poster hash: 1c1e9...e49

Da er det maks 10 min unna til middag. Barna må jo spise,de er like sultne som dine barn. Hvordan kan du mene at ditt barn er sultent men ikke andres?

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det maks 10 min unna til middag. Barna må jo spise,de er like sultne som dine barn. Hvordan kan du mene at ditt barn er sultent men ikke andres?

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

Og det spiller ikke rolle om det er planlagt eller ikke. Om det ikke passer,så passer det ikke med besøk det kam være pga middag,sykdom,andre planer.

Anonymous poster hash: 079b2...fb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...