Gå til innhold

Maten vi serverer barn og ungdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit at barn og ungdom velter seg i søppelmat så fort de spiser mat utenfor hjemmet?

Jeg har akkurat skrevet et lite blogginnlegg om maten vi serverer barn og unge på leir og arrangementer. Er det noen som kunne tenke seg å lese over og komme med innspill? Både språket - vet jeg kan skrive kronglete, og innhold. Synes du jeg krisemaksimerer eller er du enig? Skal vi bare la kos være kos?

https://pirashanthy.wordpress.com/2015/08/10/hvordan-kan-vi-bli-helter-uten-skikkelig-mat-og-drikke/

Anonymous poster hash: 2a3bb...467

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste innlegget ditt. Det var et fint innlegg og er enig i at sunn mat bør være et alternativ i sammenkomster for barn/unge og også ellers. Men jeg ville ikke fjerna gotterikiosken på leir som du skriver om, eller twisten på møtet. Da er jeg heller for det å sette fram litt frukt i tillegg. Det krever ofte mye arbeid å skulle kutte opp frukt da det må gjøres rett før, og å lage all mat fra bunn blir ofte mye dyrere, men det å tenke gjennom at man ihvertfall har en salat eller andre grønnskaer til måltidene på leir, og noen fruktfat til kos er heller ikke for mye å be om. Det er en veldig god tankevekker du kommer med :) 

• Liker 2
Skrevet

Det koster gjerne en del mer å tilberede sunn og bra mat enn det gjør å koke noen pølser. Da må foreldrene ut med enda mer penger.Det vil nok stoppe mange bare der. 

Anonymous poster hash: a28e3...28a
  • Liker 2
Skrevet

@Faulkner og @Anonymbruker

takk for tilbakemelding. :)

Jeg er bare veldig usikker på hvor mye dyrere maten egentlig blir. Som sagt har det vært minimal økning i deltakteravgift å legge om til et mye sunnere kosthold. Bare tenk deg hvor mye billigere en posjon havregrøt er kontra brødmat. Og pizza fra Peppes kommer jo også fort opp i ca. 50,- kroner per person.

Tid er en viktig faktor for at man velger enkle løsninger. Det er ikke bare bare å diske opp treretters middag. Men samtidig så tar det 15-30 min å lage supper fra bunn.

Kanskje frivilligheten burde kan gå sammen og samle/dele gode oppskrifter og tips etc. FOr jeg er sikker på at det finnes gode rimelige alternativer til pølsene.

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg!

At unger får servert brus,pølser og boller overalt er en uting og en trussel mot follehelsa

• Liker 1
Skrevet

Er veldig enig med deg. Og når det kommer til å spare både tid og penger er det helt andre områder jeg velger å gjøre dette på enn maten, både egen og barnas. Mat, riktig sammensatt, med god næring som gjør kroppen bra er faktisk alfa og omega for et bra liv. Det er der vi henter energien, konsentrasjonen, ja alt

Anonymous poster hash: 7d704...467

Skrevet

Du peker på noe viktig her. Takknemlig for at dette diskuteres, for det er noe jeg tenker mye på!

Jeg jobber på en avlastningsinstitusjon der ungdom/unge voksne med utviklingshemming bor i helgene. Da jeg kom inn som ny ble jeg rett og slett overrasket over å se hvor naturlig det var for alle ansatte å planlegge et dårlig kosthold for ungdommene. Det går veldig mye i typisk usunn leir-mat. Mye ost, fett, kjøttdeig, is, brus, kaker og ferdigmat. All maten er liksom grå-oransje.. Lite grønnsaker og tilnærmet ingenting frukt. Det er noen få av oss som jobber hardt med å stå imot denne kulturen, og jeg opplever motstand fra andre ansatte. Planlegger vi wok til middag eller fruktsalat/smoothies til dessert så kan vi høre kommentarer a la:

"Stakkars, skal de ikke få kose seg heller" "det er jo helg" "de er ikke her for å slanke seg" "ikke alle er opptatt av å være tynne vet du"

Det er som om disse voksne forventer at unge kun skal ønske seg (og faktisk også få ønskene innfridd) junkfood. Jeg klarer ikke å forstå denne mentaliteten. Det er altså voksne mennesker som er bestemte på at å gi ungdom drittmat er å være snill mot dem? Jeg syns det er stikk motsatt. Vi har et ansvar for å vise ungdommene at god mat kan være sunn og at balanse i kostholdet er viktig.

Når de av oss som ønsker å tilby noe sunnere får ansvar for kjøkkenet så ser vi at ungdommene spiser like godt og hjertelig av pizzaen selv om det er grov bunn og mindre ost på toppen, gang på gang! Jeg har tilogmed halvert mengden karbonadedeig i gryterett og erstattet med bønner. Ikke en eneste ungdom nevnte det, alle spiste mye.

En gang vi hadde hatt taco med grove lefser og kyllingkjøtt istedet for kjøttdeig, noe som for øvrig falt i smak hos alle, så slengte en kollega av meg ut: "jaja, men da kan de hvertfall få vanlig lørdagsmat neste gang" - som om de hadde vært gjennom noe kjipt og fortjent drittmat ?

NB: det er et poeng at det er over gjennomsnittet høy BMI hos de som kommer på avlastningen vår. Overvekt er jo utbredd hos mennesker med Feks downs-syndrom (vi har flere av dem hos oss) + må legge til: alle har med eget lørdagsgodt til kvelden, de bestemmer mengde selv og de aller fleste har med nok så mye. De lider altså ingen nød.. :)

Anonymous poster hash: 0baf9...527

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...