AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #1 Skrevet 7. august 2015 Hei! Jeg og samboeren vurderer å kjøpe oss bil da det er greit og ha. Jeg har bare hatt en bil før (vw Passat 150hk 98 modell) så er vant med litt kraft i bilen. Var ikke noe problem med så gammel bil da pga familie med mekaniker som fikset ting billig. Nå derimot bor vi i Troms, langt unna familie så vil ha tips om bilmodeller som kanskje har rykte på seg for å ikke være fulle av problemer? Vi har ikke garasje så den vil stå ute hele året. Har ikke barn ennå. (Vi er 20 og 22 så kanskje om noen år) Vil i hovedsak bli brukt til "hverdagskjøring" til og fra jobb, kanskje på noen langturer innimellom. Har egentlig ingen budsjett, regner med at det tryggeste kanskje er å kjøpe en litt nyere modell med tanke på garantier osv. Er studenter men har mulighet til å ta opp lån da vi har litt spart opp og jobber 50-80% ved siden av studier. Ikke noe studielån. Anonymous poster hash: d636a...e00
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #2 Skrevet 7. august 2015 Kan ikke hjelpe med hvilke merker/modeller som har best rykte, men jeg anbefaler uansett at dere får bilen på en NAF-test før dere kjøper bilen - da er sjansen mindre for å gå på en smell. Det gjorde vi da vi kjøpte bil for to år siden, funker fortsatt som bare det (12 år gammel). Anonymous poster hash: 3f6e2...c08 1
Lurium Skrevet 7. august 2015 #3 Skrevet 7. august 2015 Kjøp bil kjørt på "landet", biler kjørt i storbyene er ofte preget av salting på vinteren.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2015 #4 Skrevet 7. august 2015 Må bli noe japansk. Honda, Toyota eller ligende. Anonymous poster hash: cc002...d73
tdm900 Skrevet 7. august 2015 #5 Skrevet 7. august 2015 Det sikreste kan nok være Subaru og Honda. Toyota er ikke så sikker som den en gang var, veit om noen som ikke har så god erfaring med nyere modeller. Men til syvende og sist, en bil man kan stole på som IKKE blir noe tull med, den er ikke satt i produksjon enda
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #6 Skrevet 8. august 2015 Audi A4 modell mellom 2000-2015 er svært trygge biler. Hvis du søker på internett, så vil du se artikler om Audi a4 som topper "beste bruktbil" år etter år. Det kan jeg selv signere på, har selv hadd disse bilene de siste 4 årene, ingen utgifter utenom normal slitasje og servicer. Hold deg langt unna gamle biler som du ender opp med å vrake etter få år pga rust . Nesten ingen legger merke til rust som danner seg på understell og på plasser du ikke inspiserer når du kjøper bil. Anonymous poster hash: c2f8f...aee 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #7 Skrevet 8. august 2015 Merkelig råd med Audi - de har jo mye problemer, mye dyr elektronikk, og andre vanskelige løsninger som gjør tom. enkle servicer kostbare. Jeg ville ikke ha tatt opp lån for bil, det er et enormt tapsprosjekt. Prøv å finne en bil som er langkjørt, har servicehefte, se an om eierne er fornuftige folk som har fulgt opp alt av nødvendige servicer. Siden dere bare har dere selv å tenke på, ville jeg ha gått for en liten, billig, men pålitelig bil: Toyota Corolla/Prius, Honda Civic/HRV, eller prut helvetet ut av en etter-2005 Hyundai eller Kia. Sistnevnte er ok billigbiler som er vanskelige å selge: Deres fortrinn. For 30-50000kr får dere knallgode biler, men ta med bilkyndig for å teste den da.Anonymous poster hash: eb833...950 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #8 Skrevet 8. august 2015 Volvo er heller ikke det dummeste valget du kan gjøre, litt avhengig av modell selvsagt. Til vinter og utendørs parkering (uten muligheter for elektrisk motorvarmer til en litt eldre bil som dere sier dere skal ha) så ville jeg seriøst vurdert en dieselbil med Webasto/dieselvarmer med timer. Anonymous poster hash: d2faa...469
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #9 Skrevet 8. august 2015 Jeg ville kjøpt en pent brukt Audi. A3 eller lignende. Anonymous poster hash: d1378...2c1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #10 Skrevet 8. august 2015 Få eiere, helst bare en, komplett servicehefte og nylig eu-kontroll er greie variabler å sjekke. Er bensinbil ok å kjøpe? De er ofte langt billigere. Vil man ha en nyere bil som har gått lite, eller en eldre bil av merker som holder seg godt i pris? Hør med mekanikervennen deres eller Google hva som er problematisk med de modellene dere vurderer, og sjekk om noen årsmodeller har mer problemer enn andre.Anonymous poster hash: c2319...790
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #11 Skrevet 9. august 2015 Audi A4 modell mellom 2000-2015 er svært trygge biler. Hvis du søker på internett, så vil du se artikler om Audi a4 som topper "beste bruktbil" år etter år. Det kan jeg selv signere på, har selv hadd disse bilene de siste 4 årene, ingen utgifter utenom normal slitasje og servicer. Hold deg langt unna gamle biler som du ender opp med å vrake etter få år pga rust . Nesten ingen legger merke til rust som danner seg på understell og på plasser du ikke inspiserer når du kjøper bil. Anonymous poster hash: c2f8f...aee Audi generelt er vel noe jeg vil fraråde dersom man ønsker billig og trygt bilhold. Har 2 nære venner som har hver sin A4 2009-modell. 100% av dem misliker bilen fordi det er så mye feil med den. At Audi (eller VW-konsernet generelt) sliter med elektronikken er vel også understatement of the year. Men skal man absolutt ha en Audi A4 for enhver pris, så sørg for å finne en med skvettlapper foran. Kanalene på biler uten skvettlapper er like porøse som knekkebrød. Anonymous poster hash: dee4f...f4c 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #12 Skrevet 11. august 2015 I min familie går det veldig mye i tyske biler som Opel, og Volkswagen. Men også Toyota. Gode, driftsikre biler som er billige i reparasjon. Mine søsken har en Rav 4 og en Passat, mens jeg har en Astra. mine foreldre har Caravelle og Avensis. Toyotaene er nok de som har vært dyrest i reparasjon og krevd mest. Med Opelen føler jeg du får mer, for mindre penger. Men samtidig er det ikke så "stas" å si at du har en Opel Astra.. Alle jeg kjenner med Astraer er veldig fornøyde! Gode, billige og veldig driftsikre og veldig trafikksikre.Samtidig får du det lille ekstra. (Min er dog 16 år, men jeg gliser fornøyd når jeg har ekstrautstyr en 2008modell Golf ikke har ) Passaten er som en passat er, du får hva du kjøper. Billig og veldig bra bil, uten noe særlig ekstrautstyr. (Med mindre du betaler mye...) Du bør også tenke på å kjøpe biler som er lette å fikse selv. Volkswagen og Opel er etter våre erfaringer de som er best når det kommer til småfiks hjemme. Tidligere erfaringer (og nåværende) viser at Toyotaene fort blir klussete å vanskelig. Selv med en far som har mekanikerutdannelse.... (Vi får forøvrig ikke "lov" til å kjøpe biler som Nissan, Renault og Citroen her i huset, fordi min far bare har erfaringer med at reparasjoner blir dyre svært fort) Og da jeg lurte på å kjøpe en Nissan Primera tok min far kontakt med en bekjent som er bilmekaniker og spurte hvordan det stod til med de, da lo han bare å sa at de kalte bilene for "Nissan Deprimera". Ble Opelen, og takk gud for det! Som en over skrev, gi biler fra utpå landet et ekstra plusstegn!) (Husk at dette bare er våre/mine erfaringer, vi kan ha vært heldige/uheldige alt ettersom) Ikke kjøp amerikansk bil hvertfall, med mindre du driter penger. Tyske biler Anonymous poster hash: faf5c...03d 1
Sirah Skrevet 12. august 2015 #13 Skrevet 12. august 2015 Her er det garantert like mange meninger som det er mennesker som svarer Hva med å ta en tur til en forhandler å se hva de anbefaler?
Jolene Skrevet 12. august 2015 #14 Skrevet 12. august 2015 Anbefaler Volvo, gjerne 240. Tar du godt vare på en slik bil, har du en bil som går i mange, mange år. De er enkle å reparere selv og du får mye bil for pengene. Bare pass på å sjekke over motor, clutch og rust og at den ikke har turbo.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #15 Skrevet 12. august 2015 Volvo 240 er jo en legende, men på ingen måte et reelt hverdagsalternativ for en ikke-entusiast. Skal du ha en fin bil er den minst 22 år gammel, koster 40-60000kr og vil ikke tilby noe særlig annet enn god gammeldags kjøring. Ikke er den spesielt trygg i dag heller og bruker gjerne 0,9l/mil. For entusiasten er det en fantastisk bil. Men ikke for hvermannsen som skal ha familiebil.Anonymous poster hash: eb833...950 1
Jolene Skrevet 12. august 2015 #16 Skrevet 12. august 2015 Volvo 240 er jo en legende, men på ingen måte et reelt hverdagsalternativ for en ikke-entusiast. Skal du ha en fin bil er den minst 22 år gammel, koster 40-60000kr og vil ikke tilby noe særlig annet enn god gammeldags kjøring. Ikke er den spesielt trygg i dag heller og bruker gjerne 0,9l/mil. For entusiasten er det en fantastisk bil. Men ikke for hvermannsen som skal ha familiebil.Anonymous poster hash: eb833...950 Vel. De aller fleste ligger ikke på det prisnivået du skisserer, da er de som regel noe ombygd. Den er absolutt et trygt alternativ på grunn av måten den er bygd, fordi den er kraftig bygd. Den bruker gjerne 0,9-over 1l/mila når du kjører hardt med den, der er jeg enig. Der finnes det også alternativer Det aller viktigste med slike biler er hvordan du behandler den. Klart, kan man ikke skru så burde man kanskje velge noe nytt søppel som må på et verksted bare for å skifte ei pære En Volvo er et fint hverdagsalternativ dersom du er ute etter en trygg og sikker bil
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #17 Skrevet 14. august 2015 Jammen les TS sitt innlegg: De fikser ikke bil selv. En skikkelig strøken 240 går visstnok innen få timer for 75000kr også:http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=62936928 Anonymous poster hash: eb833...950
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #18 Skrevet 14. august 2015 Jammen les TS sitt innlegg: De fikser ikke bil selv. En skikkelig strøken 240 går visstnok innen få timer for 75000kr også:http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=62936928 Anonymous poster hash: eb833...950 Den forhandleren er verd å merke seg. Til og med forsikringsfolk kjøper brukt Volvo av dem ! Anonymous poster hash: d2faa...469
Jolene Skrevet 14. august 2015 #19 Skrevet 14. august 2015 Den forhandleren er verd å merke seg. Til og med forsikringsfolk kjøper brukt Volvo av dem ! Anonymous poster hash: d2faa...469 De solgte en volvo 240 som ikke var helorginal. Hadde ikke stolt på dem -Punktert hjul. -740 smokk på girspak. -Mulig bulk på ene siden. -Misfargede deler på dør. -Uorginale sveivere. -Uoriginal radio. -List som slipper på førerdør. Kan tyde på rust. -Mangler ene merket bak. -Skeiv montering av ene høyttaler-deksel. -Masse riper på klokka. 1
Jolene Skrevet 15. august 2015 #20 Skrevet 15. august 2015 (endret) Jammen les TS sitt innlegg: De fikser ikke bil selv. En skikkelig strøken 240 går visstnok innen få timer for 75000kr også:http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=62936928 Anonymous poster hash: eb833...950 Forøvrig kan man fint få en Volvo 240 til langt mindre enn 75 000 (som er blodpris. Den bilen i den standen er ikke verdt så mye ) Endret 15. august 2015 av Jolene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå