Gå til innhold

Prøver, men blir ikke gravid:-/ kan noen se på dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd å bli gravid, men blir det ikke. Var hos GU for å sjekke tilstanden der nede på grunn av manglende mens. Får få eller skjeldne eggløsninger. Hun så at skjeden var tørr, noe jeg lenge har vært plaget med og at jeg hadde pco preget eggstokker med totalt 43 små cyster. Tok disse hormonprøvene. Noen som kan tolke de?

Prolaktin: 120

Østradiol: 0.20

FSH: 4,2

LH:3,6

Testosteron:0,7 < (vet ikke hva pilen betyr)

SHBG: 117

Disse prøvene er stort sett normale er de ikke? Skjønner ikke hva som forårsaker, tørr skjede, masse cyster, kvisete hud og lavt stoffskifte. Jeg er slank og eter sunt. Men er fortiden ellers veldig dårlig form, slapp, trøtt og tiltaksløs.

Er 26 år.

Håper noen skjønner seg på dette?

Takk😊😊

Anonymous poster hash: cf7f2...a0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den pilen betyr mindre enn. Så du har mindre enn 0.7 med testosteron ;)

De andre vet jeg ikke.. Men er stoffskiftet ditt skikkelig regulert? Får du nok medisin?

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke svare på annet enn den "pilen". Den betyr større enn... altså, testosteronnivået er høyere enn 0,7.... I hvert fall hvis det er det tegnet vi har lært i mattetimene på skolen... ;)

Anonymous poster hash: cad7d...dc3
Skrevet

Større enn ja.. Sorry. Var det jeg og mente :)

AnonymBruker
Skrevet

Den pilen betyr mindre enn. Så du har mindre enn 0.7 med testosteron ;)

De andre vet jeg ikke.. Men er stoffskiftet ditt skikkelig regulert? Får du nok medisin?

Nei, betyr det ikke motsatt da. Krokodillemunnen "spiser" det tallet som er høyest. Det vi lærte på barneskolen. :P Altså, da er verdien høyere enn 0,7...

• Liker 2
Skrevet

Men er litt rart at da ikke det ordentlige tallet står der. For burde være mulig å måle høyere verdier.. Vanskeligere å måle lavere så da setter de noe sånne der. :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er mindre. At pilen betyr at den går nedover. Da jeg hadde anti-tpo over 1000 stod det 1000> når jeg tenker meg om. Og det var for de ikke målter lenger en 1000:)

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, og takk for svar:) jeg har forstått at disse prøvene kan endre seg etter syklus. Men da jeg var med gu hadde jeg ingen tegn till eggløsning, ingen blod eller noe i livmor og siste menstruasjonsdag var 26 juni:-/ og det var vell ikke helt mensen heller:-/

Skrevet

Min første tanke var i hvertall mindre enn :) google it?? ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg for google det. Prøver å google de andre resultata. Men er vanskelig å finne ut hva som er rette svar ettersom jeg ikke aner hvor jeg er i syklusen:-/

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du prøvd da? Vi prøvde ti ganger. Begynte i juli i fjor, og ble gravid i januar. Det er normalt det, men jeg vet hvordan det er å gå slik måned etter måned.

Anonymous poster hash: fcbe7...ba0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta her. Har prøvd leeeeenge, men etterson jeg ikke får eggløsning er det vanskelig. Ingenting er slik det skal. Så jeg tror vi skal ta dette videre:-/

Skrevet

Det vil jo si lite testosteron. Men skjønner ikke hva det har for seg. Håper noen kan tyde prøvne litt. Ringe Gynekologen kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Men er litt rart at da ikke det ordentlige tallet står der. For burde være mulig å måle høyere verdier.. Vanskeligere å måle lavere så da setter de noe sånne der. :klo:

Jo, enig. I så fall tenker jeg at verdier over 0,7 ikke er bra. At det er grenseverdien for at det er for høyt liksom, og at de ikke måler mer nøyaktig enn det. Mener at folk med PCOS har for mye testosteron f.eks...?

Skrevet

Stemmer at vi med Pco har mer testostoron. Jeg får heller ikke eggløsning på naturlig vis

AnonymBruker
Skrevet

Du har nok pcos, med både cyster, sykluskrøll og ubalanse i kjønnshormoner, pluss tegn som kviser. Piller kan ofte få eggløsning i gang slik at du lettere blir gravid ved vanlig prøving. Noen ganger må man videre på prøverør. Det kommer til å gå fint!

Jeg tolker testosteronverdien som total testosteron, som vil si fritt (aktivt) testosteron pluss testosteronet som er inaktivt og ligger i reserve, bundet til bindingsproteinet shbg.

Da må man regne ut fritt testosteron, ved å ta totalverdi, gange med 10, og dele på shbg. Da får jeg 0.6

på deg. Normalområdet for kvinner i laboratoriehåndboken på nett som jeg har hentet formelen fra, er opptil 0.3. Dvs at selv om din testosteronverdi er bare rett over normalen, er det aktive testosteronet dobbelt av normalt for kvinner. Typisk for pco.

Det blir barn likevel! Noen har hjelp av lavkarbokosthold og daglig mosjon for å holde blodsukkeret stabilt, fordi denne hormonforstyrrelsen økes hvis man går med høye insulinverdier. Gynekologen vil hjelpe deg videre med tabletter. Noen har også nytte av kikkhullsoperasjon der noe av cystevevet "drilles" hull på og ødelegges. Da kan eggstokkene komme bedre i gjenge igjen. Noen ganger kommer graviditeten uten tiltak, fordi 1 syklus kan være bedre enn en annen og lage et godt egg.

Anonymous poster hash: 01aa3...3c1

Skrevet

Men hvordan er stoffskiftet ditt da? Det er jo slik at dersom man har en hormonell sykdom (stoffskifte) så kan man lett få en til. Så for meg høres det logisk ut at stoffskiftet påvirker pco´n din.

Jeg var prøver i litt over et år før jeg gikk til legen og fikk påvist lavt stoffskifte. Tok noen mnd før det ble helt stabilt, men når verdiene ble bra så ble jeg også gravid.

Jeg hadde EL hver mnd, men skjedde ikke noe mer. Så jeg manglet tydeligvis nok progreston for egget til å feste seg.

Viktig å sjekke t4, t3 og tsh verdiene dine og sørge for at de er så optimale som mulig :)

Ei venninne av meg ble kvitt pco´n sin etter hun la om kostholdet til lchf diett :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar jenter!! Jeg skal snakke nøye med gynekolog på mandag. Mine stoffskifte prøver er greie akkurat nå, men har vært lave lenger og plutselig var det skyhøgt for noen uker siden. Så litt av og på! Skal teste ut dietten og håpe alt ordner seg! ❤️ Tusen tusen takk for hjelp! Roa meg ned før helga. Irriterende å få slik lite info rett før helga, for så å sitte å gruble å gruble:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...