AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #1 Skrevet 3. august 2015 Hei! Jeg er en kvinne i midten av 20 årene..har alltid vært aktiv av meg..går til og fra jobb (40 min hver vei) spiller håndball 2 gang i uka, egentrening hjemme og går mye på jobb(er sykepleier)... Men jeg har alltid vært glad i mat..hadde det ikke vært for at jeg er aktiv er jeg sikker på at jeg hadde veid mye mer.. Jeg har en tendens å overspise hvis jeg spiser god mat..og spiser jeg først godteri dytter jeg mye i meg alt...det er jo så godt der og da, men føles ikke bra etterpå.. Nå skal jeg endre dette kostholdet..er allerede i gang..men det er så tungt psykisk..har klart meg noen dager uten snop nå men det er tungt.. Jeg er på morgenvekt 71,5 kg og jeg er 167 cm høy...og 73 kg om kvelden...er det morgenvekta som teller? Nå i disse dager når jeg har mensen veier jeg 74 kg...uff:/ men det er vell bare vannvekt? For andre som ser meg med klær på ser jeg nok ganske normal ut..men jeg selv vet at jeg har litt rundt magen som skal bort.. Men jeg tenker jeg først og fremst ønsker å gå ned til 66 kg..hvor lang tid bør jeg ha som mål for at dette skal vare? Noen som har noen gode erfaringer med vektnedgang og kan komme med tips? Jeg er aktiv..men må endre kosthold.. Hilsen meg.Anonymous poster hash: 66d2f...9a9
Pitofinaa Skrevet 3. august 2015 #2 Skrevet 3. august 2015 Bestem deg for hvor ofte du vil spise daglig, feks frokost, lunsj og middag + to mellom måltid. Skriv ned ting du har lov til å spise (spesielt til frokost, lunsj og mellomåltider). Kan gjerne være en lang liste, men sunne ting som du alltid bør ha mye av hjemme. Feks makrell i tomat, egg, grovt brød med magre pålegg, mellomåltider som frukt, nøtter.. Lag deg en god posjon til frokost og lunsj så du blir mett og ikke spiser annet enn mellomåltidene, og så prøver du å lage middagsposjonen litt mindre. Få generelt i deg mer frukt og grønnsaker (også gjerne ved siden av frokost og lunsj) og pass på at ikke middagstallerkenen består av store deler kjøtt og karbohydrater (pasta, ris, potet), men heller 50% grønnsaker og 50%kjøtt og karb.. Dette er ikke en diett, men en måte mann kan få en sunnere livsstil. Finn spennende sunne oppskrifter. Salater kan bli så mye mer spennende når man prøver nye ingredienser, og grønnsaker kan tilberedes på mange måter. Den største forskjellen jeg merket var når jeg begynte å drikke masse vann, og kun vann utenom lørdager. Drikker usøtet kaffe og te også. Nå tar jeg meg Et glass saft eller brus den sjeldne ganger jeg føler for det, men i og med at du prøver å få bedre vaner, kan det være lurt å ha en fast dag som lørdag hvor man kan drikke andre ting og spise litt godteri. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2015 #3 Skrevet 4. august 2015 Råder deg til å kutte ned, ikke kutte ut. Spiste du snop 6 dager i uka, kutt til 1-2. Alt handler om kaloriunderskudd. Og: Det du ikke har i huset, det spiser du ikke. Anonymous poster hash: 05ee4...36b 1
Hmmmmmm Skrevet 4. august 2015 #4 Skrevet 4. august 2015 Du er heldig som alt er aktiv så da er den jobben gjort:) Du har et godt utgangspunkt. Men bli ikke skuffet om det tar deg litt tid selv om det ikke er mange kilo ned du skal. Jeg selv gikk ned fra 73,7 til 66 blank fra januar til nå. Selv 167 cm høy. Gikk ned en del vannvekt først så hadde samme utganspunkt som du i februar. Det har virkelig lirket seg ned med 200 gram i uka og noen stillestående uker. Har virkelig måtte smurt meg med tålmodighet. De siste 900 gram "falt av" under ferien min, kom hjem forrige uke. Veldig glad for det:) Lykke til å gled deg til resultatet:) ps dette var uten trening da jeg er lat. Hehe
mijaa Skrevet 4. august 2015 #5 Skrevet 4. august 2015 Jeg har også slitt med at jeg virkelig stapper i meg av ting som er godt, enten det er mat eller godteri. Jeg sliter fælt med at metthetsfølelsen kommer sent, og antageligvis en svær magesekk. Jeg kan spise og spise og spise, men så merker jeg ikke at det var altfor mye før lenge etterpå. Det som har hjulpet meg veldig er porsjonskontroll; ett stykke kjøtt/fisk/kylling, 100g tilberedt tilbehør (pasta, ris, potet), også fyller jeg på med grønnsaker. Ofte bruker jeg ikke tilbehør i det hele tatt og har bare grønnsaker. Angående godteri, så merker jeg at jeg synes det er mye lettere å holde meg borte fra det om jeg kutter det ut helt, men det kommer jo helt an på deg. Igjen; porsjonskontroll! Vei opp mengde godteri du kan spise og vær streng på at du ikke skal ha noe mer. Og velg gjerne ut én ting av gangen, altså at du på en utskeielsesdag ikke spiser potetgull, sjokolade, is og smågodt, men bare en av de. Det er lov å kose seg, men det er viktig å ikke ta helt av, for et kaloriunderskudd bygd opp hele uka forsvinner ganske kjapt med "jeg skal bare ha litt" potetgull og sjokolade. Ellers er det viktig å ta det ett skritt av gangen. Ikke gjør alle store endringer samtidig og sett deg hårete mål som "jeg skal aldri spise godteri". Del opp kostholdsendringen i mange, mange små mål, da er det mye lettere å holde seg motivert underveis. Begyn for eksempel med å kutte ned mengden godteri. Føler du at du må ha godteri hver dag? Så bak inn for eksempel 25g sjokolade i matbudsjettet ditt, da vel Det er ingen fastsatte regler her, bortsett fra at det handler om kalorier inn vs kalorier ut. Og å unngå feilernæring da, så anbefaler virkelig ikke en diett bestående av bare junk og godteri selvom du holder deg til antall kalorier Sett deg litt inn i kalorier og kosthold generelt, og prøv deg frem med antall kalorier, så kommer du nok frem til noe som fungerer godt for deg! Masse lykke til, TS, jeg har troen på deg og at du klarer det her!
^^Belle^^ Skrevet 4. august 2015 #6 Skrevet 4. august 2015 (endret) For meg hjalp det bare å kutte helt, med én gang. Jeg er en alt-eller-ingenting-person, og klarer bare ikke å regulere. Så her kuttet jeg sjokolade, snop og chips tvert. Kjøpte ikke inn, og fant erstatninger. I starten spiste jeg eple dyppet i sukkerfri vaniljeyoghurt hver eneste kveld. Det tok knekken på fysenheten, og etterhvert følte jeg ikke behovet for dette heller engang. Ellers har du fått mange gode råd her synes jeg. Jeg kan jo legge til at jeg nå er blitt en person som klarer å regulere. Jeg kan fint ta meg et par ruter sjokolade, eller en porsjon (25 g) chips, så lenge jeg har rom til de kaloriene den dagen. Og nesten det viktigste: innimellom tar jeg en planlagt sprekk. Spiser ikke tonnevis med snop eller chips, men jeg spiser for eksempel så mye kanelbolle jeg orker - som er noe av det beste jeg vet - eller et fjell med pommes frites - som er min kryptonitt. Endret 4. august 2015 av ^^Belle^^
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå