AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #1 Skrevet 3. august 2015 Hei jeg er 3 mnd på vei. Har foreløpig ingen fast lege her. Så må gå privat. Ringte oslocity legesenter. De ba meg om å bestille time hos en gynekolog. Siden gynekologen sjekker grundig.. jeg vet ikke hvem jeg skal bestille time hos? Kan dere anbefale noen? Eller fortelle meg hva legen skal sjekke og hva burde jeg spørre legen siden det er første gang jeg skal til legen etter at jeg ble gravid. Er 3 måneder på veiAnonymous poster hash: 10a46...c29
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #2 Skrevet 3. august 2015 (Burde flyttes til gravid-forumet) Det går ganske raskt å bytte fastlege på nett. Det gjør du på 1-2-3. Så slipper du å måtte betale så mye for en privatlege. Dessuten er det jo veldig greit å ha en fastlege å forholde seg til gjennom svangerskapet. Forøvrig vil nok legen ta noen standard blodprøver, sende henvisning på OUL osv... så skal ikke jeg svare så mye mer, siden jeg er usikker. Anonymous poster hash: ff22f...62e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #3 Skrevet 3. august 2015 Problemet er at jeg ikke har noe fastlege i oslo. Jeg bor egentlig ett annet stedAnonymous poster hash: 10a46...c29
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #4 Skrevet 3. august 2015 Problemet er at jeg ikke har noe fastlege i oslo. Jeg bor egentlig ett annet stedAnonymous poster hash: 10a46...c29 Du kan bytte fastlege to ganger i året, så bytt en gang nå mens du er i oslo og bytt tilbake til hjemstedet når du skal hjem. Ellers tror jeg ikke et legenkontor kan avvise deg. Jeg fikk legetime i Bergen på tross av fastlege i annen by. Man har rett på svangerskapskontroller gratis så jeg hadde forsøkt andre kontorer før privat i alle fall. Tror ikke mange kontorer avviser en gravid med fastlege annet sted. Anonymous poster hash: 01eab...88d
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #5 Skrevet 3. august 2015 Du kan bytte fastlege to ganger i året, så bytt en gang nå mens du er i oslo og bytt tilbake til hjemstedet når du skal hjem. Ellers tror jeg ikke et legenkontor kan avvise deg. Jeg fikk legetime i Bergen på tross av fastlege i annen by. Man har rett på svangerskapskontroller gratis så jeg hadde forsøkt andre kontorer før privat i alle fall. Tror ikke mange kontorer avviser en gravid med fastlege annet sted. Anonymous poster hash: 01eab...88d Oh ja det visste jeg ikke. Jeg bor egentlig i Stavanger og har fastlege der. Men nå må jeg bo noen måneder i Oslo pga jobben til mannen min. Det jeg trodde var at man kan bare ha fastlege i den byen man er registrert i. Kan jeg få fastlege i oslo selvom jeg er registrert i Stavanger?Anonymous poster hash: 10a46...c29
Pearl2.0 Skrevet 3. august 2015 #6 Skrevet 3. august 2015 Oh ja det visste jeg ikke. Jeg bor egentlig i Stavanger og har fastlege der. Men nå må jeg bo noen måneder i Oslo pga jobben til mannen min. Det jeg trodde var at man kan bare ha fastlege i den byen man er registrert i. Kan jeg få fastlege i oslo selvom jeg er registrert i Stavanger?Anonymous poster hash: 10a46...c29 Du kan bytte til Oslo ja. Men hvis jeg ikke tar feil så blir du ikke registrert hos den nye legen før om 1 mnd, og da er det sent mtp blodprøver og ultralyd eller? Hvis du er 3 mnd nå mener jeg?
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #7 Skrevet 3. august 2015 Du kan bytte til Oslo ja. Men hvis jeg ikke tar feil så blir du ikke registrert hos den nye legen før om 1 mnd, og da er det sent mtp blodprøver og ultralyd eller? Hvis du er 3 mnd nå mener jeg? Jeg får gå til privtlege første gangen. Så etter måned kan jeg gå til fastlege i osloAnonymous poster hash: 10a46...c29
Gjest Wei Wei Skrevet 3. august 2015 #8 Skrevet 3. august 2015 Du får den nye fastlegen fra den 1. dagen neste mnd. Bytter du nå, så får du fastlegen fra den 1. september. Vet ikke hva en privat gyn koster i Oslo, men ikke så langt fra Oslo koster den 1000 kr per gang. Blodprøver på 200 kr kommer i tillegg. Gynekolog tar ultralydundersøkelse, mens på første svangerskapskontroll hos fastlegen kontrolleres følgende: din vekt og høyde blodtrykk (gjøres ved hver kontroll) blodprøver for å bestemme blodtype og antistoffer, blodprosent/hemoglobin, røde hunder, HIV og syfilis hepatitt B og hepatitt C dersom lege eller jordmor mener det er behov for det urinprøver av morgenurin for protein og glukose (gjøres ved hver kontroll, tas hjemmefra) Det er vel ganske vanlig å ha første svangerskapskontroll i uke 8-12. Ordinær ul er vel i uke 18, har jeg lest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå