Gå til innhold

Hva feiler det kunder i norske butikker? Frekke som f****...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg får en slitsom kunde (enten vedkommende er sur, gretten, krevende ol), så tenker jeg i mitt stille sinn at jeg er så ufattelig glad for at jeg ikke kjenner kunden personlig.

Spesielt når det er en voksen kvinne eller mann, så tenker jeg "Åh, er så glad for at dere ikke er svigerforeldrene mine! At når jeg er ferdig med å hjelpe dere nå, trenger jeg aldri å snakke med dere igjen!"  :danse:

 

Noen kunder er så vanskelig, at jeg tror de generelt er vanskelig personer i privatlivet også.

 

I sportsbutikk er de aller fleste utrolig hyggelige og laidback! Men alle spør om prismatch og rabatter da :laugh:

Endret av Rægs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akk... Kjenner meg igjen. :( Jobbet i elektronikkbutikk og har god peiling på varer som selges der. HVER dag, menn på 40+ med første setnkng: 《Er det ingen MENN som jobber her som kan hjelpe?》 eller 《Nå tror jeg ikke du kan dette, men...》 ELLER 《Dette kan vel ikke du, men jeg så ingen andre ansatte her, så...》. Faen ta disse mannsjovenistiske drittsekkene! Og ja, satt alle på plass! Og DET var litt deilig :)

Anonymous poster hash: 664c0...828

Prøv å være kvinne ansatt på Jernia... "Jeg vil snakke med en MANN som KAN ting," fikk jeg høre ganske ofte da jeg jobbet der. Var alltig artig å sende en usikker ekstrahjelp som måtte spørre meg om annenhver ting kunden spurte. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier alltid at jeg "skal ha". Det er det jeg skal. Jeg bruker MINE penger på å KJØPE en vare som er mildt sagt overpriset.

Da kryper jeg ikke for kassadamen ved å si: "kan du være så snill å selge meg en cola, tusen takk".

Frekke kunder er vel en ting. Sure kasssdamer derimot. Jeg kommer inn i butikken som en betalende kunde. Det minste jeg forventer da er et "hei" i kasss. Ofte får jeg verken "hei" eller oppgitt summen på varene, ikke et blikk, ikke spm om kvittering, ikke et "hadet".

Det er jeg som kunde som betaler lønna deres. Sure kassadamer som ikke ofrer meg et blikk eller et "hei" er det verste jeg vet. Dere er ansatt i et serviceyrke. Uansett hvor sur kundene er så skal dere i kassa være høflig og hyggelig mot alle kunder, uansett, fordi det er jobben deres!

Å ikke si hei, ikke se på meg, gjerne skravle og kakle med kolleger eller andre kunder uten å ofre meg et blikk er ikke å gjøre jobben deres. Eller å ikke si summen, eller spørre om jeg trenger pose. Selvfølgelig trenger jeg pose, hvor ellers skal jeg gjøre av 3 liter melk, 2 brød, smør, vaskepulver, grønnsåpe, fiskepinner, kattemat, juice, egg og de 20 andre artiklene jeg har handlet, når du ser at jeg kommer i shorts og singlet med kortmappa i lomma? Skal jeg bære en og en vare ut døra til bilen?? Hadde du sett på meg hadde du sett at jeg ikke hadde med en ryggsekk. Eller når dere ser jeg stirhandler for en uke, en full handlevogn til 1500-2000 kr, hvordan i all verden skal jeg få plass til alt i de TO posene som blir slengt på båndet?

Eller når dere slenger varene mine nedover båndet slik at melkekartonger sprekker, kjeks blir knust, den halve melonen blir knust eller ukebladet blir knørvet inni båndet?

Eller det faktum at jeg ikke får kvitteringen, eller får det dumme spm om jeg vil ha kvittering?? Selvfølgelig skal jeg ha kvitteringen! Hvordan skal jeg ellers se om dere har slått inn rett?? Hvordan sksl jeg klage på dårlige varer om jeg ikke har kvittering??

Ja det er nok mange frekke kunder, men butikkansatte er ansatt i et serviceyrke, og det er deres forbanna plikt å opptre høflig mot kundene deres. Og det finnes mange frekke og uhøflige butikkansatte som overhodet ikke skulle sittet i den kassa, som jeg har skrevet om over.

Anonymous poster hash: 469ef...79e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mann som var inne på XXL for å bytte en bukse du hadde ødelagt i skogen. Den var blitt ødelagt fordi DU hadde gått på en kvist og riftet den opp. Jenta bak disken kunne ikke gi deg ny fordi DU har ødelagt den.  Hvorfor mente du at det var rett og skrike til henne og si at du skulle sørge for at hun fikk sparken? 

 

Du dame som høylytt uttrykte at det var så forbannet dårlig service på Rema 1000, da du måtte stå i kassakø. Hun i kassen gjorde så godt hun kunne, de var underbemannet fordi en av kollegaene omkom på tragisk vis på vei til jobb. Jeg er glad jeg sa til deg at du var ufin, dette før jeg visste grunnen til underbemanningen den dagen.

 

DRITTFOLK som ikke har folkeskikk.



Anonymous poster hash: b56f4...8e6
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man høster som regel nøyaktig som man sår, - bare min erfaring det altså.

Smil og si "Hei" til den som sitter i kassen eller står bak skranken.

Fortell hva du er der for "Jeg skal få en cola av deg jeg :) "

- og ikke ha autistiske tendenser og tolk alt bokstavelig. Kunden mener ikke at hun vil få i betydningen ikke betale får, få som en gave. Kunden mener at hun vil at du skal ta en cola ut av kjøleskapet, sette den på disken, slå inn beløpet og fortelle henne hva den koster/hva hun skal betale for den.

Ordene "Værsågod" og "Takk" eller "Tusen takk" er mye viktigere enn om kunden sier "Kan jeg få en cola?" eller "Jeg skal ha en cola". - alle vet de må betale for colaen, men ikke alle vet at det går an å hilse og smile før man forteller hva man ønsker å kjøpe.



Anonymous poster hash: 45161...dde
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min standardfrase er "jeg vil gjerne ha med en pose også!". Føler det er litt på samme måte som når man bestiller mat; man sier at man vil ha burger uten sylteagurk og med ekstra ost, feks. Det er underforstått at man betaler.

Det verste jeg hører, er når folk sier "Jeg kan få". Skal ha, vil ha, det er greit - men "jeg kan få to pølser", som den ene Narvesen reklamen en gang var, det syns jeg er så stygt.

Anonymous poster hash: aecb0...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg får en slitsom kunde (enten vedkommende er sur, gretten, krevende ol), så tenker jeg i mitt stille sinn at jeg er så ufattelig glad for at jeg ikke kjenner kunden personlig.

Spesielt når det er en voksen kvinne eller mann, så tenker jeg "Åh, er så glad for at dere ikke er svigerforeldrene mine! At når jeg er ferdig med å hjelpe dere nå, trenger jeg aldri å snakke med dere igjen!" :danse:

Noen kunder er så vanskelig, at jeg tror de generelt er vanskelig personer i privatlivet også.

I sportsbutikk er de aller fleste utrolig hyggelige og laidback! Men alle spør om prismatch og rabatter da :laugh:

Denne var fin. Skal begynne med samme tanke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en ansatt spør meg om hva jeg skal ha så svarer jeg at "jeg skal ha en....."

Jeg klarer ikke se hva det er som er så ufattelig galt med det

 

Helt enig. 

 

Så lenge det er levert i en vennlig tone og med et smil er dette helt normalt.

 

Når du bestiller mat på en restaurant i Frankrike sier du "Je voudrais..." som direkte oversatt betyr jeg "jeg skal ha". Som et veloppdratt barn syntes jeg dette virket feil da jeg begynte å ta fransk, men fikk senere forklart av en franskmann at dette er den korrekte formuleringen. Det var typisk turister å komme med andre klumsete utsagn de syntes virket "korrekt". 

 

Det er et annet eksempel, men konseptet er det samme. Det er misforstått hoflighet å tro at "jeg skal ha" er frekt. Du får ikke noe, du utveksler penger mot en vare som er til salgs. 

 

Er du hos en venn og vil gjerne ha et glass vann så ber du selvsagt vennlig og ydmykt om det. 

Anonymous poster hash: bf8a1...feb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som er kjempesliten etter jobb og bare vil hjem så fort som mulig. Jeg ønsker ikke at du som kassadame skal si hei til meg. Jeg vil helst være taus hele tiden og bare få si ja eller nei rett frem på eventuelle spørsmål jeg måtte få.

Jeg er ikke sur på kassadamen, heller ikke ser ned på din posisjon som ansatt. Du er viktig, men jeg vil være i fred fordi jeg trenger det. Ikke ta deg nær av det.

Anonymous poster hash: c33be...a94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ære være til alle i slike serviceyrker. Selv sier jeg alltid takk, hei, smiler og sier hadebra når jeg handler, men har selv opplevd frekke "med-kunder" og også frekke butikkansatte. Hvor jeg smiler og sier hei til de, prøver å få øyekontakt, og de bare stirrer tomt og surt tilbake, og får meg til å føle meg kjempedum. (Men det er heldigvis ganske skjeldent.)

 

Av og til, hvis jeg er kjempesliten eller ikke i form, men må på butikken pleier jeg bare å smile til de i kassen hvis/når de sier hei. Et smil koster vel 0.001% av energien din, og det er jeg sikker på at alle kunne klart. Og hvis/når de spør om jeg vil ha kvitteringen, og jeg ikke orker å slenge på en takk, smiler jeg da også. Synes liksom et lite smil kan gjøre opp for mangelen på "folkeskikk" i slike situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er de som ser ned på de som jobber i butikk ... men de lærer vel etterhvert de også.

Folk fleste er oppegående nok til å skjønne at man ikke kan vite noe om andre menneskers liv bare fordi man jobber i en butikk.

Selv orker jeg ikke å jobbe i butikk, for jeg hadde ikke klart å holde meg høflig om noen hadde vært uhøflig mot meg ...

Anonymous poster hash: 9428e...4dd

Det aller verste er folk som ser ned på butikkansatte, men er arbeidsledige eller naver selv.

Anonymous poster hash: b225c...e2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men

 

Jobbe i butikk =Undermenneske i dagens samfunn

Sorry men

Jegern Puahate = undermenneske i dagens samfunn

Anonymous poster hash: 83472...fd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svært få kunder som er som du beskriver. De fleste er kjempe hyggelige.

Eneste som irriterer vettet av meg er når kunder skal returnere noe så sier jeg at det er greit å vi skal fikse det med engang. Så fortsetter de å mase om den satans varen. JA JEG HOLDER PÅ Å FIKSE DET FOR DEG, JÆVLA NEPSKRELL!



Anonymous poster hash: 26d7c...cc2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel,er ganske mange butikkansatte som mangler smil og kundeservice..spesielt siste timen før stengerid,da går de rundt og surmuler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei, jeg skal ha en cola, jeg!". Levert med et smil. Hva i huleste er uhøflig med det? Jeg betaler jo for den, jeg får den jo ikke, så da syns jeg "kan jeg være så snill og få" blir feil.

Enig. Jeg skal betale for varen og skal ikke trenge å spørre pent om jeg væææær så snill kan få lov å kjøpe varen av dronninga i kassa...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært så mange som tror at å si ordet "kan" er det samme som å trygle og be. Det er ett ord folkens, og det er høflig å bruke istedenfor å si at du skal ditt og datt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forstår din frustrasjon, bortsett fra en ting: Når jeg er i butikken for å kjøpe en cola, sier jeg "Jeg skal ha en cola". Hadde jeg fått denne colaen av butikken, hadde jeg spurt pent om "kan jeg få en cola, takk", men så lenge jeg må betale overpris for den har jeg ingen problemer med å si at jeg skal ha.

Men hva om de er utsolgt for cola da? Da funker jo ikke "Jeg skal ha" ;)

Og det er ikke slik at de ansatte tar bilen sin, kjøper en cola på nabobutikken fordi du SKAL ha en cola :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som er kjempesliten etter jobb og bare vil hjem så fort som mulig. Jeg ønsker ikke at du som kassadame skal si hei til meg. Jeg vil helst være taus hele tiden og bare få si ja eller nei rett frem på eventuelle spørsmål jeg måtte få.

Jeg er ikke sur på kassadamen, heller ikke ser ned på din posisjon som ansatt. Du er viktig, men jeg vil være i fred fordi jeg trenger det. Ikke ta deg nær av det.

Anonymous poster hash: c33be...a94

Det koster deg ikke så mye energi å si "hei" og smile til den som er i kassen. Rundt regnet 1 sekund. Er du så sliten at du ikke orker dette, burde du vel kanskje heller dra rett hjem etter jobb og handle en dag i uken (lørdag)

Anonymous poster hash: 3313f...eb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er alle disse butikkene der folk må be kassedamen om cola? Handler dere kun i pølseboder? Forøvrig enig med de som aldri har tenkt på ordet "skal" som uhøflig. Det er da ikke uhøflig å fortelle hva man skal kjøpe for sine egne penger. Hvis man ikke vet om de har varen så spør man om de har. Men "kan jeg få lov å kjøpe" virker litt sært. Skal kassadamen svare, nei, beklager? Jeg kjøper igrunnen nesten aldri noe det ikke er selvbetjening på lenger, bortsett fra matretter. Da går det gjerne i "en pizza, takk". Er den innafor, eller skulle jeg spurt om jeg kan få lov å kjøpe den pizzabiten jeg ser ligger klar til å kjøpes?



Anonymous poster hash: 7837b...6fe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært så mange som tror at å si ordet "kan" er det samme som å trygle og be. Det er ett ord folkens, og det er høflig å bruke istedenfor å si at du skal ditt og datt.

 

Å være høflig = BETA

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...