Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er ei dame på 28 år som har turner syndrom. Det gjør at sannsynligheten for at jeg kan få barn på naturlig vis ikke er så veldig stor. Nå har jeg møtt en mann som jeg gjerne vil ha barn med, og har bedt om å bli nærmere utredet med tanke på infertilitet. Vi har litt lyst til å begynne å prøve nå. Er det noen som har litt erfaring? Kan jeg bare prøve å droppe pillen, eller bør jeg vente til vi får time til utredning?

Anonymous poster hash: cc32f...d85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør fastlegen din, slik at du er forberedt på hva salgs spesialistoppfølging du skal ha i svangerskapet om du blir naturlig gravid.

Anonymous poster hash: a202e...ff0

AnonymBruker
Skrevet

Ved kromosomprøve skal man få vite om tilstanden er arvelig. Jeg ville venta til det, for om det er arvelig (noe det sjelden er) er risiko for spontanabort veldig høy. Tror jeg hadde slutta på pillen, men brukt kondom frem til samtale med gynekolog og mer info ang arvelighet fra hvem enn spesialist du får det av.

Vet du i det hele tatt om du er en av de som mye sannsynmig er steril? I så fall er jo adopsjon eneste mulighet. Lykke til

Anonymous poster hash: 8d708...2d8

AnonymBruker
Skrevet

Ved kromosomprøve skal man få vite om tilstanden er arvelig. Jeg ville venta til det, for om det er arvelig (noe det sjelden er) er risiko for spontanabort veldig høy. Tror jeg hadde slutta på pillen, men brukt kondom frem til samtale med gynekolog og mer info ang arvelighet fra hvem enn spesialist du får det av.

Vet du i det hele tatt om du er en av de som mye sannsynmig er steril? I så fall er jo adopsjon eneste mulighet. Lykke til

Donoregg er vel også en mulighet som øker sjansen. Men det er ulovlig i Norge foreløpig (Bioteknologinemnda er litt på glid nå, så det blir kanskje et tilbud om noen år), og må evt bekostes selv i utlandet.

Skrevet

Kan du ikke be fastlegen din ta en telefon til de som skal utrede deg? :) 

AnonymBruker
Skrevet

Donoregg er vel også en mulighet som øker sjansen. Men det er ulovlig i Norge foreløpig (Bioteknologinemnda er litt på glid nå, så det blir kanskje et tilbud om noen år), og må evt bekostes selv i utlandet.

Kjappt google søk viser at eggdonasjon hos de med turnersyndrom som er sterile leder til stor risiko både for mor og barn.

Håper du får snakke med en spesialist ts.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mosaikk for Turner. Hadde jeg vært deg hadde jeg bare droppet prevensjon. Har du vært på genetisk veiledning?

Anonymous poster hash: 94a96...6fe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har for øvrig barn fått med ivf (egne egg).

Anonymous poster hash: 94a96...6fe

AnonymBruker
Skrevet

Kjappt google søk viser at eggdonasjon hos de med turnersyndrom som er sterile leder til stor risiko både for mor og barn.

Håper du får snakke med en spesialist ts.

Det var ikke lystige tall fra Frankrike, nei. Kjenner likevel andre som har valgt å bli gravide med høy risiko (blødersykdom), når ønsket er sterkt. Når risikoen er tydeliggjort vil kanskje tett oppfølging kunne gjøre det tryggere, men det er klart at man må overveie nøye hva man vil.

Samme søk viser også at 87% av danske kvinner som får vite at fosteret har Turner, tar abort. Folk blir mer og mer perfeksjonistiske på barneflokken sin tydeligvis.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis perfeksjonisme som gjør at de velger å ta abort. Jeg hadde og tatt abort, rett og slett fordi jeg mener at verden er tøff nok om du er frisk og ikke har med deg noen ekstra utfordringer. Å da bære fram et foster jeg vet feiler noe, om det mangler en arm eller et kromosom, blir feil for meg. Og de sier jo at 98 % av alle fostre med Turners ender opp i en spontanabort, så da tenker jeg at det er naturen som ikke har gjort jobben sin. Hva andre velger å gjøre er ikke opp til meg.

Anonymous poster hash: f96ad...ecf
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis perfeksjonisme som gjør at de velger å ta abort. Jeg hadde og tatt abort, rett og slett fordi jeg mener at verden er tøff nok om du er frisk og ikke har med deg noen ekstra utfordringer. Å da bære fram et foster jeg vet feiler noe, om det mangler en arm eller et kromosom, blir feil for meg. Og de sier jo at 98 % av alle fostre med Turners ender opp i en spontanabort, så da tenker jeg at det er naturen som ikke har gjort jobben sin. Hva andre velger å gjøre er ikke opp til meg.

Det er ihvertfall en tøff verden når det farligste i verden for et 11-14 uker gammelt foster er mamma og pappa.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ihvertfall en tøff verden når det farligste i verden for et 11-14 uker gammelt foster er mamma og pappa.

Jaja.. Ikke sant.

Nå er det nå engang slik at vi har rett til abort, vi har et valg. Og jeg hadde aldri fjernet et friskt foster, men å fjerne et "sykt" det hadde jeg gjort. Og det er min rett.

Akkurat som at mange hver dag fjerner friske fostre fordi det "passer dårlig". Og det er deres rett.

Men du er kanskje en abortmotstander?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jaja.. Ikke sant.

Nå er det nå engang slik at vi har rett til abort, vi har et valg. Og jeg hadde aldri fjernet et friskt foster, men å fjerne et "sykt" det hadde jeg gjort. Og det er min rett.

Akkurat som at mange hver dag fjerner friske fostre fordi det "passer dårlig". Og det er deres rett.

Men du er kanskje en abortmotstander?

Jeg er imot aborter som gjøres av bekvemmelighetsgrunner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da er du jo i realiteten i mot abort da de fleste abortene faktisk blir tatt pga. det du kaller bekvemmeligheter. Og det er din rett, slik er det å leve i et fritt land.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min har ei datter med Turner syndrom. Jentungen er ikke så gammel enda, men jeg har forstått det sånn at de med Turner er sterile? Så, hun kan ikke få egne barn når den tid kommer. 

Løsningen din må kanskje bli donoregg Ts? Men da må du vel til Danmark siden det ikke er lovlig i Norge enda. 

Anonymous poster hash: e9cd5...85c
AnonymBruker
Skrevet

Da er du jo i realiteten i mot abort da de fleste abortene faktisk blir tatt pga. det du kaller bekvemmeligheter. Og det er din rett, slik er det å leve i et fritt land.

Nei, jeg er imot hvordan brukerne forvalter rettigheten, det er ikke helt det samme. Jeg er imot at barnets egenverdi settes til null i avgjørelsen om et svangerskap.

Vet du at en høy andel svarer at de også ville tatt abort om de fikk vite at barnet var skjeløyd eller ville bli overvektig?

Foreløpig er det kun noen små grupper som har rett til fosterdiagnostikk i Norge innenfor grensen for fri abort, og endelig diagnostikk vil normalt ikke være klar før 12-ukersgrensen er passert. Så det er ikke en etablert rettighet i Norge i dag.

AnonymBruker
Skrevet

Men det er ingenting som hindrer oss i å reise utenlands å få utført fosterdiagnostikk, for så å komme hjem å ta abort. Sånn er fremskrittet. Og vi vil nok få det her og til slutt, ting tar bare så uhorvelig lang tid i Norge. Om noen skulle velge å ta abort fordi fosteret kom til å bli overvektig som voksen, ja det er en konsekvens av å ha valgmulighetene. Selvfølgelig så er det ikke optimalt men sånn er det, vi velger alle ut i fra vårt eget standpunkt og ingen kan bestemme at du skal føde et barn du ikke vil ha, om det er et barn med en kraftig funksjonshemming eller et barn som kommer til å få dysleksi som voksen, spiller ingen rolle. Det er og blir valget til den som går gravid, slik det skal være.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så sint når folk kommenterer slik du gjør i denne debatten! Det er ikke bare bekvemmelighet. Turner syndrom, slik som også downs, kan føre med seg et kompleks sykdomsbilde. Mange mennesker med slike sykdommer tilbringer myye tid på sykehus. Du har alltid solskinnshistorier, men det er ikke til å stikke under en stol at et slikt syndrom kan føre til store utfordringer.

Beklager avsporingeb TS. Jeg håper dere raskt finner en løsning som passer dere. Er selv prøver, og vet hvor inderlig stort ønsket kan være, og hvor frustrerende ventetiden er.

Anonymous poster hash: 1b464...d69

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så sint når folk kommenterer slik du gjør i denne debatten! Det er ikke bare bekvemmelighet. Turner syndrom, slik som også downs, kan føre med seg et kompleks sykdomsbilde. Mange mennesker med slike sykdommer tilbringer myye tid på sykehus. Du har alltid solskinnshistorier, men det er ikke til å stikke under en stol at et slikt syndrom kan føre til store utfordringer.

Beklager avsporingeb TS. Jeg håper dere raskt finner en løsning som passer dere. Er selv prøver, og vet hvor inderlig stort ønsket kan være, og hvor frustrerende ventetiden er.

Anonymous poster hash: 1b464...d69

Jeg ble spurt om jeg var abortmotstander, og svarte på det. Det var ikke et spørsmål om Turner er bekvemmelighetsårsak.

Folk takler varierende grader av medisinske utfordringer ulikt. Mange har gode liv til tross for sykdom/syndromer. TS planlegger å få barn, og er sannsynligvis ganske velfungerende. Mens andre ville planlagt å hindre at hun ble født inn i deres familie. Det er ganske brutalt. Det finnes andre som kan overta omsorgen om man ikke selv vil ta den.

AnonymBruker
Skrevet

Men det er ingenting som hindrer oss i å reise utenlands å få utført fosterdiagnostikk, for så å komme hjem å ta abort. Sånn er fremskrittet. Og vi vil nok få det her og til slutt, ting tar bare så uhorvelig lang tid i Norge. Om noen skulle velge å ta abort fordi fosteret kom til å bli overvektig som voksen, ja det er en konsekvens av å ha valgmulighetene. Selvfølgelig så er det ikke optimalt men sånn er det, vi velger alle ut i fra vårt eget standpunkt og ingen kan bestemme at du skal føde et barn du ikke vil ha, om det er et barn med en kraftig funksjonshemming eller et barn som kommer til å få dysleksi som voksen, spiller ingen rolle. Det er og blir valget til den som går gravid, slik det skal være.

Dysleksi også, og det forsvarer du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...