Gå til innhold

Har du en mening eller fordom du ikke sier høyt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk som er avhengige av NAV og samtidig stemmer Frp: Hvor dumme går det an å bli?



Anonymous poster hash: 15dde...099
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Folk som er avhengige av NAV og samtidig stemmer Frp: Hvor dumme går det an å bli?

Anonymous poster hash: 15dde...099

 

regner med de bare stemmer det fordi de ikke vet bedre og syns det høres fint ut med mindre innvandring?

Anonymous poster hash: f6d30...45a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At foreldre som har unger som ikke vet å oppføre seg skal disiplineres til å lære seg å holde kjeften igjen. Sigh, heldigvis har jeg ikke barn som første ønske på listen min, hvertfall. 



Anonymous poster hash: ee7af...9ce
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen har nevnt det, men mange av bidragene i denne tråden er jo ikke fordommer? Det er ting som irriterer dere?

Jeg har fordommer mot folk med mange tatoveringer og piercinger. Spesielt sånne som er vanskelige å skjule, som de nedover fingrene og på nakke/halsområdet...

Altså har jeg lagt meg opp en formening om dem basert på stil og utseende uten å kjenne dem... Eller i det hele tatt være interessert i å bli kjent med dem

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns journalister som jobber i her og nå og se og hør kaster bort karrieren sin på dritt. Skjønner ikke at de gidder lage hjerneløse reportasjer. Kanskje de ikke får seg jobb andre steder! 

 

 



Anonymous poster hash: f6d30...45a
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen har nevnt det, men mange av bidragene i denne tråden er jo ikke fordommer? Det er ting som irriterer dere?

Jeg har fordommer mot folk med mange tatoveringer og piercinger. Spesielt sånne som er vanskelige å skjule, som de nedover fingrene og på nakke/halsområdet...

Altså har jeg lagt meg opp en formening om dem basert på stil og utseende uten å kjenne dem... Eller i det hele tatt være interessert i å bli kjent med dem

En fordom er en forutfattet, oftest negativ, holdning overfor noe eller noen. At den er forutfattet, betyr at den ikke baserer seg på saklig, rasjonell betraktning.[1]Fordommer kan ofte være basert på mangelfull kunnskap. En fordomsfull holdning gjør en person disponibel til å uttrykke antipati overfor personer og menneskegrupper, men også ideer eller objekter. Begrepet brukes vanligvis i en negativ beskrivelse av personers holdning basert på gruppetilhørighet. Det kan da gjøres seg utslag i diskriminering.

Anonymous poster hash: f6d30...45a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en glidende overgang mellom erfaringer og fordommer. Hvis alle hus jeg har sett malt blå har stygg farge (etter mitt syn), har jeg da en begrunnet oppfatning av at blå husfarge er stygt, eller er det en fordom?

Eller brautende bergensere, blærete bæringer osv.?

Saken er vel heller at ingen fordommer er tatt ut av lufta. Er de på tvers av all erfaring, så ville de ikke eksistere. Folk med store tatoveringer som kjører Harley, er det persilleblad som pleier å vanke på bedehuset? Det er nok en sjelden fordom, en vanligere fordom er å ta dem for å være noen råskinn som du skal passe deg for. Der ser en også et eksempel på at fordommer er nyttige: det er ikke noe sjakktrekk å tirre slike unødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et definisjonsspørsmål. Personlig synes jeg definisjoner uten verdiladning er de mest anvendelige, og da blir en fordom omtrent det samme som en forventning, der kunnskapsgrunnlaget er for svakt til å kunne forsvare den skikkelig (derav for-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fordommer mot muslimer, tiggere og prostituerte.

Anonymous poster hash: e74fd...129

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen har nevnt det, men mange av bidragene i denne tråden er jo ikke fordommer? Det er ting som irriterer dere?

Jeg har fordommer mot folk med mange tatoveringer og piercinger. Spesielt sånne som er vanskelige å skjule, som de nedover fingrene og på nakke/halsområdet...

Altså har jeg lagt meg opp en formening om dem basert på stil og utseende uten å kjenne dem... Eller i det hele tatt være interessert i å bli kjent med dem

Nå omhandler jo tråden også meninger, ikke bare fordommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest revestrekjenta
  • De som fester og drikker hver helg, gjerne fredag og lørdag
  • De som aldri trener/sitter mest i ro. (Aktiv hverdag går inn under trening.)
  • De som har barn med flere forskjellige fedre/mødre over relativt kort tid. 
  • Svært overvektige
  • De som er totalavholds "uten grunn" 
  • Mindre intelligente folk
  • Synes man burde "gjelde" overgrepsmenn.

++

 

Når det er sagt, så handler jeg aldri ut fra mine fordommer, og behandler alle med respekt. Men jeg tenker gjerne at "er glad jeg ikke er som deg/ er i dine sko.".

Endret av revestrekjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Folk med "visdomsord" tatovert på engelsk. Ser jeg det, vet jeg med en gang at de er mindre intelligente.

 

Folk som sier de "tror på vitenskapen" er egentlig bare intellektuelle jåler som tror på Illustrert Vitenskap og vitenskapsartiklene i Dagbladet. Fantasiløse jålebukker med begrensede sinn.

 

Asylinnvandring kommer til å ødelegge europeisk kultur.

 

Kvinner som har barn med 3+ forskjellige fedre (derimot helt ok med menn som har barn med flere kvinner, siden det er en prestasjon i seg selv).

 

Menn som heier på utenlandske fotballag de har null geografisk tilhørighet til. Idioter.

 

Foreldre med uoppdragne barn. Tenker automatisk at de er dårlige foreldre.

 

30-åringer som fortsatt spiller Playstation.

 

Folk som synes Susanne Sundfør har gode tekster (på engelsk). I det hele tatt norske band/musikere som synger på engelsk.

 

Folk som bruker 16+ minutter på å skrive om sine fordommer på KG.

Endret av Veslefrikk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser mennesker med mer enn 4-5 unger tenker jeg "jaja, takk for at du er med på å gjøre denne overpopulerte verden enda mer overpopulert". Verst er det når jeg ser/hører om folk som har opptil 10 unger, kanskje fler. Jeg vet at voksne folk kan gjøre som de vil, men jeg kjenner jeg blir irritert... (Ja, jeg personlig tror verden er overpopulert. Jeg foretrekker en mer "rolig" verden med færre mennesker, mindre byer osv.)

 

Tar denne som anonym, da jeg ikke ønsker å bli stemplet som "den" personen her, selv om jeg vet jeg ikke akkurat er den eneste i verden med denne meningen.



Anonymous poster hash: b302c...408
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg oppdager mennesker som ikke behersker norsk, ikke engang et så alminnelig ord som befolketmen i stedet må finne på et selvkomponert ord populert, stanser jeg øyeblikkelig lesningen.

Å lese hva slike skriver, kan umulig være bryet verdt.



Anonymous poster hash: 2a89e...22a
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som konverterer til Islam burde beskyttes fra seg selv. Jeg kan forstå at folk som har vokst opp med Islam hjemme er muslimer og at de følger Islam på et moderat nivå. Det jeg ikke kan forstå er folk som aktivt oppsøker Islam og ofte blir "mer katolske enn paven " (eller mer muslimske enn Mohammed i dette tilfellet). 

 

Jeg klarer heller ikke å forstå folk som er salafister i den vestlige verden. Her har de et flott og trygt liv, med frihet til å gjøre det de vil, og mulighet til kunnskap og utdanning. Og så bruker de livet sitt på det der? Ikke nok med det, men mange av dem prøver også febrilsk å spre den latterlige tankegangen sin til andre. 

 

Jeg kan faktisk forstå IS-krigere bedre enn jeg kan forstå folk som rett og slett bare er ekstremt muslimske. IS er del av en mye mer komplisert krig, og handler blandt annet om undertrykking gjennom mange år. Jeg kan på en måte også forstå terror-handlinger mot Vesten fordi det handler om millitære fremrykk i midt-østen samt Palestina-Israel-konflikten. 

 

Jeg kan imidlertid aldri forstå den ekstreme troen på fantasifigurer, og forkastelsen av vitenskap som mange muslimer representerer. Jeg forstår det ikke med min beste vilje. 



Anonymous poster hash: 7a33e...cb4
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fordommer mot kristne som kritiserer muslimer. Folk som har lest bibelen vet at den kristne guden ikke er det hakk bedre enn den muslimske guden.

Anonymous poster hash: d047f...b8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • Synes at Marvel for det meste lager middelmådig drit
  • The Simpsons er oppskrytt
  • Flere dialekter innenfor Oslo området er fryktelig stygge
  • Politiet og rettsystemet i USA er et overgrepsorgan
  • Skjønner ikke poenget med at Frode Grytten skal lese dikt til fotball
  • Sosiale medier

Anonymous poster hash: 88d30...107

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fordommer mot folk som ikke kildesorterer. Tenker at de er veldig egoistiske og korttenkte. 



Anonymous poster hash: 8da9d...a53
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...