Gå til innhold

Har du en mening eller fordom du ikke sier høyt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem ME..

Anonymkode: 7d40e...e3a

Jeg hadde en høyst oppegående onkel som har blitt alvorlig syk av ME.

Utover det skulle jeg nevnt ME, tror det er en reell men altfor diffus diagnose som utnyttes av kjerringer, eller som settes fordi legen ikke orker maset til enkelte pasienter.

Anonymkode: cbc02...077

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den øverste...virkelig??!! 🙄 

Du er klar over at det ikke har noe med intelligens å gjøre, men at enkelte faktisk har dysleksi eller andre utfordringer i livet, uten at det gjør dem "dumme" av den grunn. Folk kan faktisk skaffe kunnskap og lære på flere måter, det er dessverre slik at noen ikke har valget. Og se på folk som Røkke f.eks. Har du fordommer mot han da? Mange kjempe dyktige og smarte folk som ikke har studert. Og jeg kjenner mange som ikke er spesielt "oppegående", men som har en super utdannelse. Det hjelper nemlig ikke alltid på skylappene eller den sosiale intelligensen 😛

Anonymkode: e21c4...0c7

Ja og ikke for å nevne at noen faktisk ønsker å bli barne- og ungdomsarbeider, apotekteknikker, helsesekretær, helsefagarbeider, ambulansearbeider m.m. Jeg f.eks har alltid drømt om å bli ambulansearbeider eller lærer. Så var jeg i en alvorlig bilulykke som har gjort at jeg er ikke en trygg nok sjåfør (på grunn av ekstrem frykt av å kjøre i visse værforhold) så jeg kan dessverre ikke bli ambulansearbeider, så skal bli lærer. Selve utdanningen har jeg aldri ofret en tanke, at den ene er bedre enn den andre på grunn av utdanningen. Kjenner flere som faktisk ønsker å bli helsefagarbeider og ikke sykepleier. 

Anonymkode: a6bc8...2c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner som venter til de er over 30 år før de får første barn.

Kvinner som har "fibromyalgi", "irritabel tarm", "migrene" og er "utbrent".

Menn som vokser eller barberer vekk kroppshår.

Kvinner og menn som mener hår er uhygienisk :Knegg: Noe så kunnskapsløst! 

Anonymkode: cbc02...077

Hvorfor er migrene satt i slike ""?

https://tv.nrk.no/serie/viten-og-vilje/2018/DMTV23002718

Anonymkode: 3b7de...605

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en høyst oppegående onkel som har blitt alvorlig syk av ME.

Utover det skulle jeg nevnt ME, tror det er en reell men altfor diffus diagnose som utnyttes av kjerringer, eller som settes fordi legen ikke orker maset til enkelte pasienter.

Anonymkode: cbc02...077

Det er min oppfatning også. Ytterst beleilig å pådra seg en lidelse som vanskelig om ikke umulig kan påvises av dumme nek som ikke forstår at reglene også gjelder dem. 

Anonymkode: 7d40e...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener terskelen for  at barnevernet skal kunne ta vare på barn og omplassere dem burde vært mye lavere. Det er altfor mange mennesker med en eller annen sinnsvak idè om at barn skal de ha uansett hvor lite egnede de er. I de sakene som blant annet er kjørt på tv2 så tviler jeg ikke på at barnevernets beslutninger har vært riktige selv om kritikken har haglet. Det er veldig bittert å tenke på at sårbare barnesinn blir ødelagt i Norge og verden hver eneste dag.

Anonymkode: 34d85...832

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener alle utøvende religiøse mennesker og sterkt troende må mangle noe intellektuelt og tenker at de er litt korte og dumme. 

Enten de nå er muslimer eller gladkristne fra Indremisjon eller Sørlandet. 

Anonymkode: 8d350...d8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha lest de siste sidene har jeg funnet ut at jeg har fordommer mot mennesker som setter seg selv høyere enn andre mennesker som har migrene, ME, fibromyalgi, irritabel tarm eller andre ting man ikke kan måle, bare fordi de ikke har opplevd det selv. Det mener jeg vitner om lav intelligens og empati, når de kanskje heller bør prise seg lykkelig for at de slipper å lide av noen av disse sykdommene. Men det tør jeg forsåvidt å si høyt da. 

 

Anonymkode: c2489...b04

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha lest de siste sidene har jeg funnet ut at jeg har fordommer mot mennesker som setter seg selv høyere enn andre mennesker som har migrene, ME, fibromyalgi, irritabel tarm eller andre ting man ikke kan måle, bare fordi de ikke har opplevd det selv. Det mener jeg vitner om lav intelligens og empati, når de kanskje heller bør prise seg lykkelig for at de slipper å lide av noen av disse sykdommene. Men det tør jeg forsåvidt å si høyt da. 

 

Anonymkode: c2489...b04

Migrene kan man faktisk måle. At det ikke syns for andre skyldes nok at vi som har migrene ikke ser folk når vi har anfall. Jeg er frisk ellers, men når jeg har anfall er det bare de som befinner seg innenfor husets fire vegger som ser hvor syk jeg faktisk er. For alle andre er jeg frisk. Det er litt som sosiale medier, det er ingen som ser hvor dritt folk har det fordi folk bare poster det fine.

Alle som ser meg kan se på meg når jeg har anfall, det er jo ikke så vanskelig for jeg fungerer jo ikke. Ingen lys, ingen lyd, ikke for varmt, ikke for kaldt og jeg klarer så vidt å bevege meg. Når anfallet er over så er det som om ingenting har skjedd, eller i hvert fall når kroppen har hentet seg inn da. Det er fysisk krevende å ha et migreneanfall, og når selve migrenen har gitt seg så kan kroppen være utslitt i tre dager etterpå.

Migrene kan påvises og det er ikke en sykdom hvor man bare tar pasientens egne opplevelser og beskrivelser for god fisk.

Anonymkode: 3b7de...605

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Migrene kan man faktisk måle. At det ikke syns for andre skyldes nok at vi som har migrene ikke ser folk når vi har anfall. Jeg er frisk ellers, men når jeg har anfall er det bare de som befinner seg innenfor husets fire vegger som ser hvor syk jeg faktisk er. For alle andre er jeg frisk. Det er litt som sosiale medier, det er ingen som ser hvor dritt folk har det fordi folk bare poster det fine.

Alle som ser meg kan se på meg når jeg har anfall, det er jo ikke så vanskelig for jeg fungerer jo ikke. Ingen lys, ingen lyd, ikke for varmt, ikke for kaldt og jeg klarer så vidt å bevege meg. Når anfallet er over så er det som om ingenting har skjedd, eller i hvert fall når kroppen har hentet seg inn da. Det er fysisk krevende å ha et migreneanfall, og når selve migrenen har gitt seg så kan kroppen være utslitt i tre dager etterpå.

Migrene kan påvises og det er ikke en sykdom hvor man bare tar pasientens egne opplevelser og beskrivelser for god fisk.

Anonymkode: 3b7de...605

Den du siterer er jo enig med deg?

Anonymkode: 3122b...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den du siterer er jo enig med deg?

Anonymkode: 3122b...0e3

Jeg ser det, jeg siterte bare hele innlegget i stedet for å sitere bare en setning ;) 

 

Anonymkode: 3b7de...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Majott said:

Så du vil ikke at noen skal beskytte deg den dagen krigen kommer hit? Har du ikke andre tanker om det enn at det er "kjempefint"?

De soldatene og de offiserene vi har er pliktig til å delta der de trengs, i forhold til de bestemmelser som er gitt på høyt nivå.

Det tar de sjansen på at de takler den dagen de verver seg i forsvaret. De tar også sjansen på at de er ute i første linje for å forsvare deg den dagen det trengs her. Og de drar til andre deler av verden for å være en del av forsvaret der, og det består blant annet av å beskytte befolkningen der.

Mannen min var i Afghanistan, og jeg kan love deg at han og de andre ikke var der fordi de trengte "action"!  Mange menn dro fra sine koner og kjærester her, for å delta i Afghanistan. Mange av damene her hjemme var alene med småbarn i den tiden mennene deres var ute 6 mnd-12 mnd, men det var ikke noe valg for noen av partene.

Skulle du fortsette i Forsvaret, og ha en framtid i der, så måtte du ut. Så ja. det var et press. Noen har vært ute flere ganger på minst 6 mnd oppdrag, og det er ikke enkelt for hverken mannen eller kona som sitter hjemme. Det gjelder både barn og samliv. Og det er ikke noe mennene er så glade for heller. 

 

Shit, ble de sendt til Afghanistan mot sin vilje? Hadde de ikke noe de skulle ha sagt? Da bør noen ringe avisene, hvis vanlige vernepliktige, i den grad vi har verneplikt, blir stasjonert i krigsområder helt uten å ha lagt opp til det selv.

Vil gjerne at noen forsvarer oss hvis krigen kommer HIT, ja. Men man havner ikke i Afghanistan fordi det er krig i Norge.

Som sagt er det helt innenfor å verve seg til tjeneste i krigsområder, men da får man også tåle steken når det blir tøft. Hvis du dro ned og fant ut at du ikke var så barsk som du trodde, tough luck.

Anonymkode: 07b83...79e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er migrene satt i slike ""?

https://tv.nrk.no/serie/viten-og-vilje/2018/DMTV23002718

Anonymkode: 3b7de...605

Fordi jeg kjenner faktisk to kvinner som har "migrene".

Ikke føl deg truffet dersom du ikke er i målgruppen. Jeg har sterke fordommer mot folk som bruker diagnoser, og de jeg har nevnt er faktisk diagnoser som utnyttes av enkelte og dette er diagnosene jeg VET blir utnyttet av noen som jeg har møtt på i livet mitt. Om du ikke er en av de, så har du ingen grunn til å føle deg truffet eller å forsvare diagnosene i seg selv. Jeg har aldri skrevet at dette ikke er sykdommer.

Anonymkode: cbc02...077

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enhver gjennomsnittlig person bør kunne komme seg over en traumatisk hendelse uten å være "skadet for livet".

Anonymkode: 2f5ae...0a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enhver gjennomsnittlig person bør kunne komme seg over en traumatisk hendelse uten å være "skadet for livet".

Anonymkode: 2f5ae...0a4

Har du vært utsatt for noe alvorlig traumatisk selv?

Anonymkode: e0d70...f51

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg kjenner faktisk to kvinner som har "migrene".

Ikke føl deg truffet dersom du ikke er i målgruppen. Jeg har sterke fordommer mot folk som bruker diagnoser, og de jeg har nevnt er faktisk diagnoser som utnyttes av enkelte og dette er diagnosene jeg VET blir utnyttet av noen som jeg har møtt på i livet mitt. Om du ikke er en av de, så har du ingen grunn til å føle deg truffet eller å forsvare diagnosene i seg selv. Jeg har aldri skrevet at dette ikke er sykdommer.

Anonymkode: cbc02...077

Ok, da misforstod jeg deg.

Anonymkode: 3b7de...605

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.7.2015 den 15.35, AnonymBruker skrev:

for det er jo ikke alt man trenger å si høyt er det vel...?

 


Anonymous poster hash: f6d30...45a

 

vil si den nye generasjonen ungdommer er bortskjemte, og unge kvinner spesiellt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enhver gjennomsnittlig person bør kunne komme seg over en traumatisk hendelse uten å være "skadet for livet".

Anonymkode: 2f5ae...0a4

Ingen personer er gjennomsnittlige, det er litt av greia. Det en bare børster av seg og går videre med kan en bli traumatisert av for resten av livet. Vi er forskjellige, vi har opplevd forskjellige ting som har formet hjernen vår, og dermed hvordan vi takler ting.

Anonymkode: c2489...b04

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enhver gjennomsnittlig person bør kunne komme seg over en traumatisk hendelse uten å være "skadet for livet".

Anonymkode: 2f5ae...0a4

Det ble faktisk uført en test i Storbritannia hvor man skulle finne gjennomsnitts personen. Det de fant ut var at gjennomsnitts personen ikke eksisterte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på hva traume er. Forskjell på å være i bilulykke med sin gamle mor som ikke hadde mange år igjen uansett og å bli overfalt i egen bolig der man blir voldtatt med en pinne og underlivet blir ødelagt og man må ha flere operasjoner, samt ble kanskje gravid da det var penetrasjon inne i bildet i tillegg. 

Når det er sagt, så tenker jeg at man har dårlig evne til å leve seg inn i andre mennesker sine følelser og opplevelser om man tenker at traumer er alltid noe man enkelt burde legge bak seg. (Det er min fordom)

Endret av magikeren
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...