AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #1 Skrevet 20. juli 2015 Jeg har kommet inn på bachelor psykologi i Trondheim, men av forskjellige grunner er det mest praktisk for meg å bo i Oslo. Jeg står på venteliste, men ser det ikke som sansynlig at jeg kommer inn i Oslo. Er det noen som kjenner til pensum begge stedene og kan si noe om det er mulig for meg å følge forelesninger i Oslo, men ta eksamen i Trondheim? Jeg går jo glipp av kollokvier, men det får jeg bare ta. Er det mye av undervisningen ved NTNU som er obligatorisk? Vil dette la seg gjøre tror dere? Kan man søke om overflytting fra NTNU til UiO på 2.året? Anonymous poster hash: 97d27...86e Anonymous poster hash: 97d27...86e
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #2 Skrevet 20. juli 2015 Du har ikke kommet inn på UiO. Jeg syns ikke noe om å dele forelesningene mine med fremmede som ikke hører hjemme der. Anonymous poster hash: 3b4e1...c3a 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #3 Skrevet 20. juli 2015 Du har ikke kommet inn på UiO. Jeg syns ikke noe om å dele forelesningene mine med fremmede som ikke hører hjemme der. Anonymous poster hash: 3b4e1...c3a ?!?! Anonymous poster hash: 2656b...17b 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #4 Skrevet 20. juli 2015 ?!?! Anonymous poster hash: 2656b...17b Jeg går psykologi i Oslo. Anonymous poster hash: 3b4e1...c3a
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #5 Skrevet 20. juli 2015 Så vidt jeg vet er forelesningene åpne på universitetet, så hvem som sitter der har du ingen oversikt over. Uansett er det neppe farlige folk. De er interesserte i faget. Anonymous poster hash: 97d27...86e 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #6 Skrevet 20. juli 2015 Da må du nesten sette deg inn i opplegget på NTNU for å finne ut om de har noe obligatorisk oppmøte. Jeg mener også at forelesninger ved universitet er åpent for alle. Pensumlister kan du finne ved å google. Anonymous poster hash: d49ce...12f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #7 Skrevet 20. juli 2015 Det er ikke gitt at samme studium ved to forskjellige universiteter har samme struktur og progresjon. Jeg tviler på at dette vil gi deg noe godt studieforløp, og du får det neppe godkjent fra NTNU's side.Anonymous poster hash: 0886f...ce4 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #8 Skrevet 20. juli 2015 Så vidt jeg vet, så er det ingen som står i døra for å sjekke studentbeviset ditt i Oslo. Om du får noe ut av å gå på de forelesningene er jo en helt annen sak. Dette er ikke VGS hvor man måles etter sentralt gitte kompetansemål. Både forelesninger og eksamen gjennomføres på forskjellige måter på de ulike studiestedene. Anonymous poster hash: 99107...d3a 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #9 Skrevet 20. juli 2015 Jeg vet at de ikke har samme struktur og progresjon, så her må jeg evt tilpasse selv og se hva jeg kan få utbytte av. Til syvende og sist er det jo min egen lesing som avgjør hva jeg får med meg. Jeg ser at dette ikke er den beste løsningen, men når det er så kort tid fra man får vite hvor man kommer inn til studiestart er det ikke alle praktiske ting som lar seg løse på den tiden. Jeg har f.eks en jobb med tre måneders oppsigelse, som jeg ikke bare kan løpe fra. Jeg sjanset på å komme inn i Oslo, for da kunne jeg kombinert jobb og studier. Nå må jeg velge, evt kjøre en nødløsning noen måneder. Dette blir jo også et økonomisk spørsmål, da Lånekassen ikke kommer til å innvilge noe støtte pga tidligere veldig god inntekt. Når man da har huslån, som kommer på toppen av leieutgifter i ny by må man prøve å tenke kreativt... I tillegg har jeg en ektefelle som enten må fortsette å bo i eid bolig, eller flytte med på lasset og finne ny jobb. Tre uker er for kort tid...! Anonymous poster hash: 97d27...86e
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #10 Skrevet 20. juli 2015 Men sånn litt på siden? Hva kan man egentlig bruke en bachelorgrad i psykologi til? Eller en master? Man kan jo ikke bli psykolog med mindre man har gått profesjon. Anonymous poster hash: d49ce...12f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #11 Skrevet 20. juli 2015 Du har ikke kommet inn på UiO. Jeg syns ikke noe om å dele forelesningene mine med fremmede som ikke hører hjemme der. Anonymous poster hash: 3b4e1...c3a Skal en person basere utdanningen sin, som har betydning for resten av livet, på dine følelser? Anonymous poster hash: 92830...516 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #12 Skrevet 21. juli 2015 Du har ikke kommet inn på UiO. Jeg syns ikke noe om å dele forelesningene mine med fremmede som ikke hører hjemme der.Anonymous poster hash: 3b4e1...c3a Hahahaha. Det var dagens latter Går du i det hele tatt på psi? Førsteårsforelesningene er stappfulle av folk fra overalt: bachelor, profesjon, årsenhet, 40-gruppe studenter og enkeltemnestudenter. Auditorium 4 tar flere hundre mennesker og du kommer neppe til å merke om ts er der eller ikke Til ts: Jeg tror oppleggene er ganske forskjellige mlm NTNU og UiO. Et tips er å melde deg opp som enkeltemnestudent ved UiO. Jeg fikk ta alle fagene på første året som det nettopp fordi psykologifagene det første året tar inn så mange Da melder man seg opp på fag etter en fastsatt dato. Men da ville jeg vurdert om et ekstra år vil gjøre at du kommer inn på UiO neste år, evt. sjekket om NTNU godtar fagene fra UiO som første år av bachelor. Anonymous poster hash: f5cf5...0b3
Gjest chisandra Skrevet 21. juli 2015 #13 Skrevet 21. juli 2015 Men sånn litt på siden? Hva kan man egentlig bruke en bachelorgrad i psykologi til? Eller en master? Man kan jo ikke bli psykolog med mindre man har gått profesjon. Anonymous poster hash: d49ce...12f Det der var ikke litt på siden - det var helt ute på jordet.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #14 Skrevet 21. juli 2015 Hahahaha. Det var dagens latter Går du i det hele tatt på psi? Førsteårsforelesningene er stappfulle av folk fra overalt: bachelor, profesjon, årsenhet, 40-gruppe studenter og enkeltemnestudenter. Auditorium 4 tar flere hundre mennesker og du kommer neppe til å merke om ts er der eller ikke Til ts: Jeg tror oppleggene er ganske forskjellige mlm NTNU og UiO. Et tips er å melde deg opp som enkeltemnestudent ved UiO. Jeg fikk ta alle fagene på første året som det nettopp fordi psykologifagene det første året tar inn så mange Da melder man seg opp på fag etter en fastsatt dato. Men da ville jeg vurdert om et ekstra år vil gjøre at du kommer inn på UiO neste år, evt. sjekket om NTNU godtar fagene fra UiO som første år av bachelor. Anonymous poster hash: f5cf5...0b3 Takk! Gode tips her. Dette skal jeg sjekke ut. Vet du om enkeltemnestudentene får bli med på fadderprogram osv? Hva med kollokvier? Det hadde vært kjekt med litt sosialt også, selv om jeg ikke er avhengig av det. Anonymous poster hash: 97d27...86e
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #15 Skrevet 21. juli 2015 Takk! Gode tips her. Dette skal jeg sjekke ut. Vet du om enkeltemnestudentene får bli med på fadderprogram osv? Hva med kollokvier? Det hadde vært kjekt med litt sosialt også, selv om jeg ikke er avhengig av det. Anonymous poster hash: 97d27...86e Fadderordningen er dessverre lagt opp for bachelorstudenter. Jeg fikk kollokvie, men var litt frempå med sidejenta for å få det Spurte om hun ville ta en kaffe etter forelesning og er fortsatt gode venninner mange år senere Den gang jeg tok fagene, fikk jeg også plass på skriveseminarene som er knyttet til fagene,der kan man også bli kjent med folk. Noen ganger er det lett å føle seg litt alene på Blindern, men i slike dag som introfagene til psykologi er det MANGE som ikke kjenner noen, så ikke vær redd for å ta kontakt med folk Anonymous poster hash: f5cf5...0b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå