AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #1 Skrevet 18. juli 2015 Fattigdom er delvis arvelig både fra dårlige gener og fra dårlig miljø. Er foreldrene dine på nav så øker det sjansene for at du også havner på NAV. Desto flere på NAV- desto flere ender opp på leve på oss andre, høyere skatter og mindre velferd. Det går også omvendt. Desto flere folk fra den økonomiske eliten som får barn desto mer vil gjennomsnittsinntekten. Flere som betaler skatt og færre som lever på velferd. Å nekte fattige å få barn er kanskje drastisk, men hva om man bruker økonomiske incentiver? Får rike barn så blir de belønnet og får fattige barn så blir de straffet. Å bruke barnetrygden vil fort bli urettferdig siden det vil gå ut over barna. Men hva om man heller belønner folk ved pensjonsalder? F.eks at fattige som har fått barn får lavere pensjon eller må lenger bak i køen for å få plass på eldrehjem? De rike som har fått barn blir belønnet med høyere pensjon og førsterett på eldrehjemsplasser. Anonymous poster hash: 4c877...cef 1
Maleficenta Skrevet 18. juli 2015 #2 Skrevet 18. juli 2015 Fattigdom er delvis arvelig både fra dårlige gener og fra dårlig miljø. Er foreldrene dine på nav så øker det sjansene for at du også havner på NAV. Desto flere på NAV- desto flere ender opp på leve på oss andre, høyere skatter og mindre velferd. Det går også omvendt. Desto flere folk fra den økonomiske eliten som får barn desto mer vil gjennomsnittsinntekten. Flere som betaler skatt og færre som lever på velferd. Å nekte fattige å få barn er kanskje drastisk, men hva om man bruker økonomiske incentiver? Får rike barn så blir de belønnet og får fattige barn så blir de straffet. Å bruke barnetrygden vil fort bli urettferdig siden det vil gå ut over barna. Men hva om man heller belønner folk ved pensjonsalder? F.eks at fattige som har fått barn får lavere pensjon eller må lenger bak i køen for å få plass på eldrehjem? De rike som har fått barn blir belønnet med høyere pensjon og førsterett på eldrehjemsplasser.Anonymous poster hash: 4c877...cef Dessverre er det oftest slik at de i den økonomiske eliten ofte prioriterer karriere foran barn, og får få barn. Mens de som går på nav og kanskje ikke er like intelligente, er de som får barn for tidlig gjerne og får for mange barn 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #3 Skrevet 18. juli 2015 Fattigdom er delvis arvelig både fra dårlige gener og fra dårlig miljø. Er foreldrene dine på nav så øker det sjansene for at du også havner på NAV. Desto flere på NAV- desto flere ender opp på leve på oss andre, høyere skatter og mindre velferd. Det går også omvendt. Desto flere folk fra den økonomiske eliten som får barn desto mer vil gjennomsnittsinntekten. Flere som betaler skatt og færre som lever på velferd. Å nekte fattige å få barn er kanskje drastisk, men hva om man bruker økonomiske incentiver? Får rike barn så blir de belønnet og får fattige barn så blir de straffet. Å bruke barnetrygden vil fort bli urettferdig siden det vil gå ut over barna. Men hva om man heller belønner folk ved pensjonsalder? F.eks at fattige som har fått barn får lavere pensjon eller må lenger bak i køen for å få plass på eldrehjem? De rike som har fått barn blir belønnet med høyere pensjon og førsterett på eldrehjemsplasser. Anonymous poster hash: 4c877...cef Set du for deg at det er de riskes barn som blir hjelpepleiere og renholdere på sykehjemmene hvor de riske eldre får plass ? Er det det de riskes barn som jobber i renovasjonen og som monterer det nye badet i de riskes villaer ? Er det de rikes barn som får de dårligst betalte jobbene i samfunnet ? De laveste inntektene er ofte de menneskene som får de største belastningsskadene gjennom et yrkesliv. Skal de så straffes ved å også få underslått deler av den pensjonen de selv har betalt inn ? Skal det tas fra kommunale og statlige pensjonskasser og overføres til eldre, private næringsdrivende direktører og høytlønte ? Morsomt forslag ! Anonymous poster hash: aca04...5c5 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #4 Skrevet 18. juli 2015 Hvis man skal ha barn bør man klare å forsørge de selv, og ikke vente at resten av samfunnet skal gjøre det for seg. Anonymous poster hash: c25fc...b69 8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #5 Skrevet 18. juli 2015 Set du for deg at det er de riskes barn som blir hjelpepleiere og renholdere på sykehjemmene hvor de riske eldre får plass ? Er det det de riskes barn som jobber i renovasjonen og som monterer det nye badet i de riskes villaer ? Er det de rikes barn som får de dårligst betalte jobbene i samfunnet ? De laveste inntektene er ofte de menneskene som får de største belastningsskadene gjennom et yrkesliv. Skal de så straffes ved å også få underslått deler av den pensjonen de selv har betalt inn ? Skal det tas fra kommunale og statlige pensjonskasser og overføres til eldre, private næringsdrivende direktører og høytlønte ? Morsomt forslag ! Anonymous poster hash: aca04...5c5 Jeg ser egentlig for meg at vi importerer lavtlønnet arbeidskraft til Norge . De lavtlønnede betaler allerede i dag inn mindre i pensjonspremie enn de får utbetalt, så om de hadde fått mindre utbetalt så ville de egentlig få en mer rettferdig utbetaling. De ville ikke miste hva de har betalt inn. Klart det vil bli kjipere for de fattige som får barn, men det er jo meningen. Det er jo for å få fattige til å få færre barn. TS Anonymous poster hash: 4c877...cef
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #6 Skrevet 18. juli 2015 Dessverre er det oftest slik at de i den økonomiske eliten ofte prioriterer karriere foran barn, og får få barn. Mens de som går på nav og kanskje ikke er like intelligente, er de som får barn for tidlig gjerne og får for mange barn Jeg visste ikke at sykdom var diskriminerende, og gikk etter IQ. Anonymous poster hash: 76607...5f8 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #7 Skrevet 18. juli 2015 Gå og legg deg din jævla menneskehater. Anonymous poster hash: e7ab8...759 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #8 Skrevet 18. juli 2015 Dessverre er det oftest slik at de i den økonomiske eliten ofte prioriterer karriere foran barn, og får få barn. Mens de som går på nav og kanskje ikke er like intelligente, er de som får barn for tidlig gjerne og får for mange barn Ja og om man ønsker at fremtidige generasjoner skal få det bedre så burde det jo vært omvendt. TS Anonymous poster hash: 4c877...cef 2
Mippi Skrevet 18. juli 2015 #9 Skrevet 18. juli 2015 (endret) Men, så får de med høy IQ og godt betalte jobber for få barn til å opprettholde innbyggertallet. Skal man opprettholde innbyggertallet, så måtte man gjort det mer lukrativt for de begavede å få flere barn. Men når interessen til de begavede er selvutvikling og karriere, hva kan man lokke de med da? Endret 20. juli 2015 av Bond
Maleficenta Skrevet 19. juli 2015 #10 Skrevet 19. juli 2015 Jeg visste ikke at sykdom var diskriminerende, og gikk etter IQ.Anonymous poster hash: 76607...5f8 De som går på arbeidsavklaringspenger er ikke de samme som går på uføretrygd. Og jeg sa ikke at arbeidsledige nødvendigvis er uintelligente. Men det er ofte korrelasjon mellom lav utdannelse, eller ingen utdannelse, og kunnskapsnivå. Og det er flere av de på nav enn de i den økonomiske eliten 2
Christiania_Oslo Skrevet 19. juli 2015 #11 Skrevet 19. juli 2015 Da jeg jobbet i bhg var det ungene til de rike som var understimulerte. Foreldrene leverte dem 07 og hentet kl 17, dvs 10 timer(!!) i bhg. Hvorfor få seg barn når man ikke kan ta vare på dem? Ungene sovna jo i bhg selvom de var i store barn avd og grunnen var pga de måtte opp 05.30 og var i sengs ganske sent og pga de ble sendt på timer i instrument etc på kveldstid...stakkars barn. 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #12 Skrevet 19. juli 2015 (endret) Fattigdom er delvis arvelig både fra dårlige gener og fra dårlig miljø. Er foreldrene dine på nav så øker det sjansene for at du også havner på NAV. Desto flere på NAV- desto flere ender opp på leve på oss andre, høyere skatter og mindre velferd. Det går også omvendt. Desto flere folk fra den økonomiske eliten som får barn desto mer vil gjennomsnittsinntekten. Flere som betaler skatt og færre som lever på velferd. Å nekte fattige å få barn er kanskje drastisk, men hva om man bruker økonomiske incentiver? Får rike barn så blir de belønnet og får fattige barn så blir de straffet. Å bruke barnetrygden vil fort bli urettferdig siden det vil gå ut over barna. Men hva om man heller belønner folk ved pensjonsalder? F.eks at fattige som har fått barn får lavere pensjon eller må lenger bak i køen for å få plass på eldrehjem? De rike som har fått barn blir belønnet med høyere pensjon og førsterett på eldrehjemsplasser.Anonymous poster hash: 4c877...cef Fy faen for et motbydelig menneskesyn du har.Anonymous poster hash: db507...ba4 Endret 20. juli 2015 av Bond 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #13 Skrevet 19. juli 2015 Da jeg jobbet i bhg var det ungene til de rike som var understimulerte. Foreldrene leverte dem 07 og hentet kl 17, dvs 10 timer(!!) i bhg. Hvorfor få seg barn når man ikke kan ta vare på dem? Ungene sovna jo i bhg selvom de var i store barn avd og grunnen var pga de måtte opp 05.30 og var i sengs ganske sent og pga de ble sendt på timer i instrument etc på kveldstid...stakkars barn. Akkurat! Du har virkelig et godt poeng. Det er dette inntrykket jeg har av karriere-foreldre også. Hva som anses for å være "gode foreldre", kan virkelig diskuteres. Virker som mange lever i den naive forestillingen om at det å ha massevis av penger i banken, fine jobber og digre villaer, er synonymt med å være gode foreldre. Men slik er det da slettes ikke! Jeg kjenner flere uføretrygdede foreldre som er virkelig gode foreldre, og som har massevis av tid og kjærlighet å gi til ungene sine, til tross for at de sliter med diverse plager selv. Karrierefolk derimot, ser jo nesten ikke ungene i løpet av dagen. For når barnehage og skole er over for dagen, så haster de videre til fritidsaktiviteter.Disse ungene synes jeg virkelig synd på. For en slitsom tilværelse de må ha. Og så må jo foreldrene sette av tid til egenpleie også, må vite! Anonymous poster hash: 410bb...232 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #14 Skrevet 19. juli 2015 Fattigdom er delvis arvelig både fra dårlige gener og fra dårlig miljø. Er foreldrene dine på nav så øker det sjansene for at du også havner på NAV. Desto flere på NAV- desto flere ender opp på leve på oss andre, høyere skatter og mindre velferd. Det går også omvendt. Desto flere folk fra den økonomiske eliten som får barn desto mer vil gjennomsnittsinntekten. Flere som betaler skatt og færre som lever på velferd. Å nekte fattige å få barn er kanskje drastisk, men hva om man bruker økonomiske incentiver? Får rike barn så blir de belønnet og får fattige barn så blir de straffet. Å bruke barnetrygden vil fort bli urettferdig siden det vil gå ut over barna. Men hva om man heller belønner folk ved pensjonsalder? F.eks at fattige som har fått barn får lavere pensjon eller må lenger bak i køen for å få plass på eldrehjem? De rike som har fått barn blir belønnet med høyere pensjon og førsterett på eldrehjemsplasser. Anonymous poster hash: 4c877...cef Sier hvem? Du? Er det du som bestemmer alt heri verden; hva som gjør at folk havner på NAV? Du tar utgangspunkt i noe som ikke stemmer, det er ikke "arvelig å være fattig" i Norge, tilnærmet alle barna har det samme utgangspunktet på skolen, og kan t.o.m få leksehjelp hvis foreldrene ikke kan hjelpe hjemme. Jeg vet om utrolig mange med et "dårlig utgangspunkt" som studerer statsvitenskap eller er ferdig med det nå.Anonymous poster hash: 9c86d...fd1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #15 Skrevet 19. juli 2015 Hvis man skal ha barn bør man klare å forsørge de selv, og ikke vente at resten av samfunnet skal gjøre det for seg. Anonymous poster hash: c25fc...b69 Du vet tydeligvis ganske lite om hvordan det norske samfunnet fungerer, for alle barna i Norge blir forsørget av staten til en viss grad. Foreldrene mottar barnetrygd, og det finnes barnehage, sfo og skole som forsørger og opplærer barna. Anonymous poster hash: 9c86d...fd1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #16 Skrevet 19. juli 2015 (endret) De som går på arbeidsavklaringspenger er ikke de samme som går på uføretrygd. Og jeg sa ikke at arbeidsledige nødvendigvis er uintelligente. Men det er ofte korrelasjon mellom lav utdannelse, eller ingen utdannelse, og kunnskapsnivå. Og det er flere av de på nav enn de i den økonomiske eliten Jo, det var nettopp det du sa, og det kan du faktisk ikke ro deg vekk fra Anonymous poster hash: 9c86d...fd1 Endret 20. juli 2015 av Bond
Liberalisten Skrevet 19. juli 2015 #17 Skrevet 19. juli 2015 Sier hvem? Du? Er det du som bestemmer alt heri verden; hva som gjør at folk havner på NAV? Du tar utgangspunkt i noe som ikke stemmer, det er ikke "arvelig å være fattig" i Norge, tilnærmet alle barna har det samme utgangspunktet på skolen, og kan t.o.m få leksehjelp hvis foreldrene ikke kan hjelpe hjemme. Jeg vet om utrolig mange med et "dårlig utgangspunkt" som studerer statsvitenskap eller er ferdig med det nå.Anonymous poster hash: 9c86d...fd1 Alle barn har samme utgangspunkt på skolen kan man sikkert si, men det er ikke til å skyve under en stol at vi blir veldig påvirket av arv og miljø. Er foreldrene dine uten utdanning er sjansen større for at du også blir en drop out og NAV'er. Slik er det bare. Masse forskning som støtter dette synet og helt ærlig syns jeg det var ganske lett å observere, spesielt om jeg tenker tilbake på mine år på skolen. Enhetsskolen er uansett et dårlig system. Det hele er et paradoks, skolesystemet i dag skal lære oss opp til å bli selvstendige og tenkende individer, men hele skolesystemet er basert på at du passer inn i boblen. Så, bør fattige få barn? Absolutt, de har like mye rett på barn som alle andre. Å være fattig er ikke det samme som å ikke være i stand til å gi barnet ditt et godt liv. Kommer selv fra fattige kår og når jeg ser hvor langt jeg har kommet i dag så er det håp. 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #18 Skrevet 19. juli 2015 De som går på arbeidsavklaringspenger er ikke de samme som går på uføretrygd. Og jeg sa ikke at arbeidsledige nødvendigvis er uintelligente. Men det er ofte korrelasjon mellom lav utdannelse, eller ingen utdannelse, og kunnskapsnivå. Og det er flere av de på nav enn de i den økonomiske eliten Det er så, men du vet like godt som meg at det ikke er obligatorisk intelligenstesting på skolene, og det er vanskelig å trekke noen sammenheng mellom intelligens og utdannelse/interessefelt. Jeg har heller ikke sett at det er gjort noen forskning på intelligens hos den økonomiske eliten. Og forresten, hvem av oss kjenner ikke (til) meget intelligente mennesker, gjerne høyt utdannede, som jobber som frivillige eller i lavtlønnsyrker av idealistiske grunner? Det er derfor ikke så lett å sette IQ i sammenheng med inntekt og utdannelse. Og, siden vi er på skråblikk, hvis vi skal tro på flere tråder her inne, er de mest intelligente blant oss også de mest ulykkelige menneskene. Ulykkelige mennesker er mer mottakelige for sykdom, stress, og andre faktorer som fører til at de i perioder vil få behov for støtte fra NAV. Om dette er korrekt er den jevne NAV-brukeren blant intelligenseliten i landet. Anonymous poster hash: 76607...5f8 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #19 Skrevet 19. juli 2015 Det er så, men du vet like godt som meg at det ikke er obligatorisk intelligenstesting på skolene, og det er vanskelig å trekke noen sammenheng mellom intelligens og utdannelse/interessefelt. Jeg har heller ikke sett at det er gjort noen forskning på intelligens hos den økonomiske eliten. Og forresten, hvem av oss kjenner ikke (til) meget intelligente mennesker, gjerne høyt utdannede, som jobber som frivillige eller i lavtlønnsyrker av idealistiske grunner? Det er derfor ikke så lett å sette IQ i sammenheng med inntekt og utdannelse. Og, siden vi er på skråblikk, hvis vi skal tro på flere tråder her inne, er de mest intelligente blant oss også de mest ulykkelige menneskene. Ulykkelige mennesker er mer mottakelige for sykdom, stress, og andre faktorer som fører til at de i perioder vil få behov for støtte fra NAV. Om dette er korrekt er den jevne NAV-brukeren blant intelligenseliten i landet. Anonymous poster hash: 76607...5f8 Å bruke KG som underlag for å spikre teser om sammenhenger på det nivået du her forsøker å gjøre er fånyttes. Dette fordi den gruppen du bruker ikke er et representativt utvalg av den norske befolkning. Hverken på intelligens- eller på innteksssiden. Så du ønsker deg intelligenstesting av ungene før de begynner på skolen ? La oss høre hvorledes du så tenker resultatene av intelligenstesten brukt ? Anonymous poster hash: aca04...5c5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #20 Skrevet 19. juli 2015 Å bruke KG som underlag for å spikre teser om sammenhenger på det nivået du her forsøker å gjøre er fånyttes. Dette fordi den gruppen du bruker ikke er et representativt utvalg av den norske befolkning. Hverken på intelligens- eller på innteksssiden. Så du ønsker deg intelligenstesting av ungene før de begynner på skolen ? La oss høre hvorledes du så tenker resultatene av intelligenstesten brukt ? Anonymous poster hash: aca04...5c5 Les innlegget i sammenheng med siterte innlegg, så ser du at jeg hverken ønsker intelligenstesting av barn på skolen, eller at jeg bruker KG som grunnlag for å lage sammenhenger. Anonymous poster hash: 76607...5f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå