Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2004 #1 Del Skrevet 8. september 2004 Leste en liten tekst et sted på nettet tidligere i dag, skrevet av en 16 år gammel jente. Der sto det i en bisetning om selvskading (kutting av armer, primært) at alle gjør det jo likevel nå for tiden. Er dette fakta, eller var det bare en oppgitt generalisering fra en observant tenåring? Er selvskading mer utbredt nå enn tidligere, noen som vet? Hvorfor gjør de sånt mot seg selv? Kanskje noen med egne erfaringer som vil fortelle?... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 8. september 2004 #2 Del Skrevet 8. september 2004 Har lagt merke til dette selv, faktisk. Synes det virker som om det finnes en diagnose for hvert eneste mulige scenario nå for tiden. Sorry Wynja, kan ikke bidra med noe annet enn å dele din forundring, egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2004 #3 Del Skrevet 8. september 2004 Syntes også dette er rart. Er det ikke mange som gjør det for å tøffe seg, eller for oppmerksomhet? Husker at det var noen jenter på ungdomskolen som skadet seg og de hadde der ikke så greit med seg selv/ hjemme. Hadde jeg sett noen med sånne skader i dag ville jeg spurt om hvorfor de hadde gjordt det. Syntes det er viktig å strekke ut en hand hvis det er grunnen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Esther Skrevet 8. september 2004 #4 Del Skrevet 8. september 2004 Der er nok kanskje jenter som gjør dette for å oppnå oppmerksomhet - men jeg vet også at der var en ung jente på psykriatisk sykehus som gjorde dette til stadighet. Ikke for å få oppmerksomhet, men for å døyve smerter hun hadde i inni seg etter å ha vært seksuelt misbrukt av sin far gjennom mange år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maki Skrevet 8. september 2004 #5 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg gjore det når jeg var yngre, for meg handet det ikke om oppmerksomhet i alle fall for jeg var veldig fink til å sjule dette, å altid ha dette dekt dersom jeg hadde kutta meg. Tror det er veldig få av de som kutter seg som gjør dette for oppmerksomhet, det er virkelig ikke no "status" symbol å skade seg selv, man blir jo sett på som litt små rar. Det handlet om å få ut smerten jeg hadde inni meg, ble så fustrert, sint, lei meg osv at jeg ikke viste hvor jeg skulle gjøre av meg, og det å kutte meg selv fikk liksom ut "trykket". Men tror det er veldig vanskelig for folk som aldri ha skada seg selv å skjønne det egentlig, for de ser på det som noe helt grusomt og foreferdelig å skjønner ikke hvordan vi kan gjøre /kunna ha gjort no sånt med oss selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 8. september 2004 #6 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg har gjort det, ikke for oppmerksomhet, for jeg ville helst ikke at noen skulle se det. Var redd jeg skulle bli stemplet som gal. Det er en slags flukt, for å døyve en annen smerte. Er vel litt på lik linje med at noen drikker, for å døyve en smerte de har inni seg, noen bruker narkotika etc etc.. Selvskading kan også være en slags form for rus. i Hvertfall var det det for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 8. september 2004 #7 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg var selvskader en lang stund, imens jeg samtidig slet med spiseforstyrrelser. er friskere nå, men faller tilbake til kuttingen nå og da. Selvskadingen var så absolutt ikke for oppmerksomhetens skyld. smerte på utsiden dreper smerten på innsiden, i alle fall for en stund. dessuten var det å se blod, en befriende følelse. det er vanskelig å forklare og jeg tror ikke at noen som ikke har vært der selv forstår følelsen man får ved å skade seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 8. september 2004 #8 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg har hørt/lest om at selvskading/kutting er et utbredt problem på noen byskoler, og har hørt om lærere som er helt hjelpesløse overfor problemet. Det er jo tydelig at dette må tas på alvor, men hvordan gripe situasjonen an? Ungdommene må jo få hjelp, men hjelp til hva da? Dette må være frustrerende både for lærere, medelever og foreldre/familie til de det gjelder, og selvsagt for den som skader seg selv, først og fremst. Jeg hadde aldri opplevd å se selvskading/kutting før jeg ble kjent med ei jente på 16 år for noen år siden. Hun skadet seg åpenlyst, og la ikke skjul på det hun gjorde. Jeg kjenner til bakgrunnen hennes, og vet at hun har hatt det tøft - men forstod ikke alvoret i det den gang. Har aldri opplevd selvskading i min omkrets, hverken nå eller tidligere. Enten må dette noe som har tiltatt de senere årene, eller så er det bare det at det er mer åpenhet om det nå, vil jeg tro. K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorningStar Skrevet 8. september 2004 #9 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg har merket at det å trene i kampsport hjelper veldig mye. Man kan både gi og få juling og få ut aggresjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 8. september 2004 #10 Del Skrevet 8. september 2004 'alle gjør det nå for tiden'... hun har et lite poeng: det har blitt mye mer oppmerksomhet omkring dette fenomenet de siste par årene, og jeg vet ikke om det er den faktiske andelen eller bare fokuset på den som har vokst. men ca 15% av unge jenter, 5% av unge gutter i norge har på ett eller annet tidspunkt skadet seg selv per i dag. andelen som skader seg selv regelmessig vet jeg ikke noe om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2004 #11 Del Skrevet 8. september 2004 men ca 15% av unge jenter, 5% av unge gutter i norge har på ett eller annet tidspunkt skadet seg selv per i dag. Om dette stemmer, er det veldig mange! :o Føler nå at jeg har fått litt bedre forståelse for de som gjør dette. Takk for svarene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 8. september 2004 #12 Del Skrevet 8. september 2004 husker ikke akkurat kilden, men den var rimelig troverdig. ja, det er mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 9. september 2004 #13 Del Skrevet 9. september 2004 Så en dokumentar senest i går hvor selvskading ble nevnt og også en nettside hvor selvskadere kan møtes. Jeg for min del er veldig skreptisk. Det har så stor smitteeffekt. Det sto en del historier fra brukerne, dikt, bilder osv. www.psyke.org. Jeg tror at det økte fokuset på selvskading fører til at det har blitt et in-fenomen på en måte. Selvsagt finnes det de som skader seg selv fordi de har ALVORLIGE problemer i forbindelse med psykoser f.eks. Men det finnes de som tyr til det fordi typen har slått opp osv. Det er en annen måte å takle følelser på. Akkurat som rusmisbrukere og alkoholikere. Blir omtrent samme sak. Men jeg vet ikke sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 9. september 2004 #14 Del Skrevet 9. september 2004 Jeg tror ikke åpenhet om selvskading gjør at flere skader seg selv, men jeg tror den økte åpenheten gjør at flere og flere tør å stå fram i magasiner, forumer o.l. temaet er ikke like tabu som før. Selvsagt er det noen som skader seg selv fordi de har lest eller hørt om det, men da ligger det store psykiske problemer bak og det var kanskje dråpen. At det er in og er en trend, er jeg ikke enig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 9. september 2004 #15 Del Skrevet 9. september 2004 begynner du å skade deg selv har du store problemer, om inspirasjonen kommer fra en 'trend' er egentlig underordnet. det er uansett en alvorlig selvdestruktiv handling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 9. september 2004 #16 Del Skrevet 9. september 2004 Det er ett faktum at det er flere kuttere i dag enn for tyve år siden. Men det er kanskje riktigere å kalle det for "ett økende samfunnsproblem" enn å si at det er in og trendy. Spiseforstyrrelser er også en relativt ny problemstilling, hvor det gjerne er reklame og modeller som får skylda, men jeg tror det egentlig er mye av det samme som ligger bak det som selvskading. Man bør heller ikke se negativt på at det øker i omfang. Problemet er ikke at folk kutter seg, det er kun ett symptom. Det egentlige problemet er at så mange ungdommer har det så jævlig med seg selv at de har behov for å få det ut på en såpass ekstrem måte. Dersom kuttingen gjør at de får det bedre med seg selv, og unngår at de gjør noe verre mot seg selv, så greier jeg ikke å se det som så negativt. De fleste som kutter greier også å trappe ned etterhvert, og det er som regel en del av en helbredelsesprosess. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå