Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg lurte på om noen kunne se på denne situasjonen og gi meg noen råd :) 

Jeg har veldig lyst på barn, men jeg stiller ikke med supergod økonomi, bil, hus og hage. Er 24 år. 

Foreløpig går jeg på skole, studerer ingeniør og starter på andre året nå i høst. Har en 50% stilling ved siden av, hvor jeg også ofte jobber mer enn 50%. Jeg får inn da med studielån og jobb, ca. 19 000 i måneden. Kjæresten er i akkurat samme situasjon, tjener litt mindre, rundt 15 000 i måneden. Jeg og kjæresten bor ikke sammen for øyeblikket, men planlegger å flytte ut veldig snart :) 

Jeg synes egentlig det virker ganske greit å få barn i studietiden. Jeg har en mor som kan ta seg av barnet minst 3 dager i uken på dagtid, så de første årene trenger jeg heller ikke barnehage, med tanke på at jeg ikke har noe obligatorisk oppmøte på skolen. 

Jeg vet at ikke situasjonen er ideell, og vi kommer til å måtte leie en relativt liten leilighet i starten. (Rundt 50kvm). Men dette er noe jeg ønsker (vi så klart, han har også lyst) og føler jeg har tenkt godt nok over, selv om det så klart kunne vært bedre. 

Nå kan det jo hende vi har problemer med å få barn da, så spørsmålet er vel heller om vi skal prøve eller ikke. 

Hva ville du gjort i min situasjon? Eller hva vil du råde oss til å gjøre? :)   

Anonymous poster hash: 7e7dd...d6c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vent til du er ferdig utdannet og har vært i jobb lenge nok til å få permisjonspenger.

Anonymous poster hash: 35b8b...a8c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil råde dere til å vente, jeg kan virkelig ikke se hvorfor dette haster.

Dere bør bo sammen en god stund først, så dere er bedre kjent før dere utsetter forholdet for den belastningen det er å få barn.

Din mor kan bli syk, flytte, møte en mann som hun ønsker å tilbringe tid med etc. Det er idiotisk å belage seg på en annen person på den måten. I tillegg er det jo bra for barn å gå i barnehage.

Hvordan du kan få studielån med såpass god inntekt, forstår jeg ikke.

Og i tillegg aner dere ingenting om jobbmuligheter etter endt studie, kanskje dere ender opp med å måtte bo forskjellige steder for å få jobb etc.

Anonymous poster hash: 0ba4e...9b8
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil råde dere til å vente, jeg kan virkelig ikke se hvorfor dette haster.

Dere bør bo sammen en god stund først, så dere er bedre kjent før dere utsetter forholdet for den belastningen det er å få barn.

Din mor kan bli syk, flytte, møte en mann som hun ønsker å tilbringe tid med etc. Det er idiotisk å belage seg på en annen person på den måten. I tillegg er det jo bra for barn å gå i barnehage.

Hvordan du kan få studielån med såpass god inntekt, forstår jeg ikke.

Og i tillegg aner dere ingenting om jobbmuligheter etter endt studie, kanskje dere ender opp med å måtte bo forskjellige steder for å få jobb etc.

Anonymous poster hash: 0ba4e...9b8

Takk for svar :) Vi har bodd sammen før, så det vet jeg går bra. 

Så klart, jeg ser det poenget. Hun har hvertfall hatt akkurat det samme livet i 25 år da, uten en eneste endring, så at det skulle endre seg tror jeg nok ikke. Og mamma og pappa har vært gift i 20 år. Men at barnet burde gå i barnehage, det ser jeg faktisk. Jeg gjorde ikke det, så tenker ikke så mye på det. 

De fleste tjener jo en del ved siden av skole? 

Og nei, vet så klart ikke jobbmuligheter, men det gjør vel ingen? Alle kan bli sagt opp og ha vanskeligheter for å få jobb. 

Men jeg ser hva du sier, er flere poeng jeg ikke har tenkt på :) Takk! 

Burde kanskje nevnt at jeg også har kjent veldig på min egen dødelighet i det siste året. (Ulykke og sykdom) Og derfor har jeg veldig liten lyst til å utsette ting, i og med at det kan skje så brått. Kan skje alle det også så klart, men det å få barn er noe jeg virkelig vil oppleve :) 

AnonymBruker
Skrevet

Er litt sjokkert over at du bare antar din mor vil sitte så mye barnevakt. Skaffer man seg barn bør man også være i stand til å ta vare på det selv.

Anonymous poster hash: 23f86...058

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit å få barn og forvente at din mor skal passe barnet. En bør ikke forvente slikt, eller være avhengige av andre på den måten. Dere har enda god tid, og jeg ville ha ventet til minst en av dere har fast og full jobb. :) Barn vil du nok få oppleve, men alt til sin tid! 

Anonymous poster hash: dfdcf...840
AnonymBruker
Skrevet

Er litt sjokkert over at du bare antar din mor vil sitte så mye barnevakt. Skaffer man seg barn bør man også være i stand til å ta vare på det selv.

Anonymous poster hash: 23f86...058

Jeg synes ikke det er greit å få barn og forvente at din mor skal passe barnet. En bør ikke forvente slikt, eller være avhengige av andre på den måten. Dere har enda god tid, og jeg ville ha ventet til minst en av dere har fast og full jobb. :) Barn vil du nok få oppleve, men alt til sin tid! 

Anonymous poster hash: dfdcf...840

Ok, jeg beklager at jeg ikke sa det tydeligere, men hu har sagt at hun har lyst til det :) Så jeg antok ikke. Men jeg forstår fullstendig og takk for svar :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...