Gå til innhold

Hvor lenge er "vanlig" prövetid??


Minmy

Anbefalte innlegg

Hei!

Kanskje et rart spörsmål, men hvor lenge skal man pröve för man begynner på noen form av behandlig/utredning?

Jeg forstår at dette er veldig individuellt, men er takknemlig for synspunkter.

Jeg skulle veldig gjerne väre "pröver", men ettersom jeg har gått mange år på p-spröyte har jeg et noe "forvirret" system og går nå på p-plaster for å stabilisere dette.

Jeg er forberedt på at det kan ta langt til å bli gravid etter spröyten, men når skal man evt. begynne å fundere på behandlig/utredning?

Et annet spörsmål: jeg vet ikke om det er helt rett forum, men jeg har, og har hatt, bulimi i 6-7 år, kan dette påvirke min mulighet til å få barn?

Veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet desverre ikke noe om p-sprøyter/plaster eller bulimi - men jeg tror det er vanlig at man går til utredning etter ca 1 år.

De sier vel at det er vanlig at 70% har klart det når de har prøvd i 6 mnd eller noe sånt?! (Dette er tall etter husken...ikke nøyaktig..kanskje noen har mere konkrete tall enn meg?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du har bulimi bør du ta opp med legen at du ønsker å bli gravid. Jeg mener å ha lest at det kan påvirke fruktbarheten, og ikke minst så kan det være veldig skadelig for fosteret når du blir gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tallene viser at ved jevnlig sex,og hvor par ikke har problemer med forplantningen av noen kjent art, så vil ca. 80 % av de som prøver, ha lyktes innen ett år. Etter to år har dette tallet øket til 90%.

Altså vil 90% av alle par som forsøker å bli gravide, lykkes med det innen 2 år fra de begynner prøving...

(Liten vits i å få panikk når du har prøvd i tre mnd altså.....)

Du regner som ufrivillig barnløs hvis dere har prøvd i 1 år og ikke blitt gravide.(Dette gjelder hvis det ikke er noen kjente årsaker til at det ikke skal fungere. Er en av partene nærme grensen for når prøverørsbehandling ikke kan bli tilbudt lenger, kan denne grensen på 1 år nedjusteres...)

Da kan dere kontakte lege, og be om å bli sendt videre for utredning av dere begge. Ofte kan det være lurest og enklest å sjekke mannens sæd før man begynner utredning av kvinnen, da dette ofte innebærer HSG røntgen eller laparaskopi.

Hvis du går inn på Rikshospitalets hjemmesider, søker deg inn på Kvinner og Barn, så finner du masse interessant stoff om dette.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...