Blondie1 Skrevet 13. juli 2015 #1 Skrevet 13. juli 2015 Eeeeh, jeg bare lurer. Jeg er ikke så veldig glad I sprøyter og sånn. Er det veldig mange blodprøver etc man må ta når man blir gravid? Vet jeg sikkert må ta en på første sjekken *grøsse* Er det noe mer utover det?
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #3 Skrevet 13. juli 2015 Haha, er akkurat som deg. Gleder meg til fødselen, men blir svimmel bare jeg tenker på at jeg kanskje må ta blodprøve Anonymous poster hash: d5398...1d2 1
Blondie1 Skrevet 15. juli 2015 Forfatter #4 Skrevet 15. juli 2015 Et par i fingen. Var det bare tull? Må vi ikke ta en sånn stoooor ( I mine øyne ) I armen?
Kakaoen Skrevet 15. juli 2015 #5 Skrevet 15. juli 2015 Du må ta den obligatoriske blodprøven rundt uke 12. Er vel et par glass.. Jeg holdt på å svime av da men jeg hadde ikke spist eller drukket på noen timer, så det var nok grunnen. Om du er rhesus negativ må du ta en blodprøve til rundt uke 30 tror jeg. Ellers ingen flere om det ikke er noe spesielt. Stikk i fingeren er for å sjekke hb. Det gjøres på hver kontroll. Under fødselen må du kanskje ha en kanyle eller veneflon. Om ikke det er samme ting, det vet jeg ikke jeg hadde en sånn veneflon i handa som jeg fikk smertestillende gjennom samt ekstra glukose fordi jeg spydde hele tiden. Hater sprøyter og synes den var ekkel å ha i. Men jeg måtte jo, så da fant jeg meg i det med riesmerter glemmer du det uansett
Gjest HerName Skrevet 15. juli 2015 #6 Skrevet 15. juli 2015 Om du bruker emblaplaster bedøver du området som nålen treffer. Kanskje dette kan gjør deg litt mer rolig selv om det ikke er selvet stikket du gruer deg til. Om du har gode årer og helsesekretæren er flink, er det unnagjort på veldig kort tid. I tillegg til dette kan du fortelle at du ikke er glad i sprøyter, og da vil forhåpentligvis hun/han legge til rette for det og ta det forsiktig. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #7 Skrevet 15. juli 2015 Jeg tok vanlig blodprøve i uke 12 samt stikk i fingeren for hb (tror jeg, begynner å bli en stund siden). Jeg tok også blodprøve på en senere kontroll for å måle hb, men den ble ikke målt hver gang.Anonymous poster hash: 23d95...c7a
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #8 Skrevet 15. juli 2015 Skal du gjennom en fødsel så er blodprøver en bagatell. Første gangen du er til lege taes en del rutineprøver, alt i ett stikk i armen. Ved senere lege og jordmorbesøk måles altid Hemoglobin. Blir den for lav må Ferritin og eller jernlagrene og undersøkes. Noen steder stikker de i fingeren, andre steder følger de anbefalte retingslinjer og tar blodprøver i armen. Du skal være trent med fingerstikking for å få gode og nøyaktige fingermålinger. Er du veldig "pysete" kan du spørre om de kan bruke en "butterfly" på deg. Den er lettere å sette på plass og kanskje psykisk mindre ille enn en vanlig blodprøvekanyle med holder. Husk på at ved nlodprøve hentes noe/blod ut. Ved sprøyte sprøytes noe inn under huden. Det siste er betydelig mer ubehagelig enn det første.Anonymous poster hash: 9f788...7e2 3
Silfen Skrevet 15. juli 2015 #9 Skrevet 15. juli 2015 Var det bare tull? Må vi ikke ta en sånn stoooor ( I mine øyne ) I armen? Jo, men den har du jo allerede nevnt. Du spurte jo tross alt om de utenom.
Blondie1 Skrevet 15. juli 2015 Forfatter #10 Skrevet 15. juli 2015 Du må ta den obligatoriske blodprøven rundt uke 12. Er vel et par glass.. Jeg holdt på å svime av da men jeg hadde ikke spist eller drukket på noen timer, så det var nok grunnen. Om du er rhesus negativ må du ta en blodprøve til rundt uke 30 tror jeg. Ellers ingen flere om det ikke er noe spesielt. Stikk i fingeren er for å sjekke hb. Det gjøres på hver kontroll. Under fødselen må du kanskje ha en kanyle eller veneflon. Om ikke det er samme ting, det vet jeg ikke jeg hadde en sånn veneflon i handa som jeg fikk smertestillende gjennom samt ekstra glukose fordi jeg spydde hele tiden. Hater sprøyter og synes den var ekkel å ha i. Men jeg måtte jo, så da fant jeg meg i det med riesmerter glemmer du det uansett Et par glass?! Åherregud! Blir svimmel av å bare lese kommentarene nedover her. Jeg har prestert å BESVIME på førstehjelpskurs når noen skulle ta BANDASJE rundt hånden min, fordi vi skulle LATE som jeg hadde kuttet pulsåren! Er det mulig! Blir litt oppgitt av meg selv kan du si. Jaja. Får vel bare bite tennene sammen
Arabella Skrevet 15. juli 2015 #11 Skrevet 15. juli 2015 Et par glass?! Åherregud! Blir svimmel av å bare lese kommentarene nedover her. Jeg har prestert å BESVIME på førstehjelpskurs når noen skulle ta BANDASJE rundt hånden min, fordi vi skulle LATE som jeg hadde kuttet pulsåren! Er det mulig! Blir litt oppgitt av meg selv kan du si. Jaja. Får vel bare bite tennene sammen Det er ikke på størrelse med drikkeglass da, vet du. Les her: Reagensrør - Wikipedia
Beccy87 Skrevet 15. juli 2015 #12 Skrevet 15. juli 2015 Hvis du er rhesus negativ må du ta kontroll prøve i uke 32 og uke 36 også, men det er bare et glass. De som tar prøvene er uansett helt sikkert vant med at ikke alle synes sprøyter er kos, så om du bare forklarer hvor redd du er så tar de nok hensyn til det i form av tålmodighet, bedøvelse etc.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #13 Skrevet 15. juli 2015 Jeg pleier alltid besvime når jeg tar blodprøve :s er det farlig for fosteret?Anonymous poster hash: d5398...1d2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #14 Skrevet 15. juli 2015 Skal du gjennom en fødsel så er blodprøver en bagatell. Første gangen du er til lege taes en del rutineprøver, alt i ett stikk i armen. Ved senere lege og jordmorbesøk måles altid Hemoglobin. Blir den for lav må Ferritin og eller jernlagrene og undersøkes. Noen steder stikker de i fingeren, andre steder følger de anbefalte retingslinjer og tar blodprøver i armen. Du skal være trent med fingerstikking for å få gode og nøyaktige fingermålinger. Er du veldig "pysete" kan du spørre om de kan bruke en "butterfly" på deg. Den er lettere å sette på plass og kanskje psykisk mindre ille enn en vanlig blodprøvekanyle med holder. Husk på at ved nlodprøve hentes noe/blod ut. Ved sprøyte sprøytes noe inn under huden. Det siste er betydelig mer ubehagelig enn det første.Anonymous poster hash: 9f788...7e2 For meg føles fødselen som en bagatell, men blodprøver et helvet.Anonymous poster hash: d5398...1d2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #15 Skrevet 15. juli 2015 1. Blodprøve i uke 12 (den standar) Om du er Rhesus negativ må du ta ekstra i uke 32 og 36. Og om du er i risikogruppen for svangerskapdiabetes må du ta glukosebelastning i alle fall 1 gang. Det kommer an på hvor sent i svangerskapet du må ta den. Og om du har svangerskapdiabetes så må du sannsynligvis stikke deg selv hver dag. I begynnelsen så ofte som fastende hver morgen og 2 timer etter hvert måltid. Men om du ikke har noe utenom det vanlige så er det vel bare den vanlige blodprøven i uke 12 😊Anonymous poster hash: 27a1f...ead 1
Blondie1 Skrevet 15. juli 2015 Forfatter #16 Skrevet 15. juli 2015 Det er ikke på størrelse med drikkeglass da, vet du. Les her: Reagensrør - Wikipedia Hehehe ja takk gud for det. Syns reagensglassene er store, de skal tross alt fylles opp av blod som blir sugd ut av en blodåre I kroppen min. Nå ble jeg småkvalm igjen!
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #17 Skrevet 15. juli 2015 Et par glass?! Åherregud! Blir svimmel av å bare lese kommentarene nedover her. Jeg har prestert å BESVIME på førstehjelpskurs når noen skulle ta BANDASJE rundt hånden min, fordi vi skulle LATE som jeg hadde kuttet pulsåren! Er det mulig! Blir litt oppgitt av meg selv kan du si. Jaja. Får vel bare bite tennene sammen 45 glass = 1/2 liter. Blodgivere gir en 1/2 liter. 2 til 3 glass er småtterier. Vær glad du ikke har sykdom som krever hyppig blodprøvetakning. Anonymous poster hash: 9f788...7e2 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #18 Skrevet 15. juli 2015 Føler virkelig med deg, jeg hater blodprøver og sprøyter. Jeg tok den første i uke 12, fikk ligge på en benk og det hjalp betraktelig. Fikk dessverre svangerskapsforgiftning i uke 33 og ble innlagt på sykehuset, måtte ta blodprøver hver eneste dag. Ble vant til det og blodprøveskrekken ble kurert Anonymous poster hash: 9dc96...f1e
Kakaoen Skrevet 15. juli 2015 #19 Skrevet 15. juli 2015 Du må bare skaffe deg stoffskifteproblemer, da blir du kurert jeg er veeeeldig kurert i forholdt til hvordan jeg var. Fikk svangerskapsdiabetes også sist. Og overlevde fint å sette insulin på meg selv. Dette skal gå bra. Du må bare si til deg selv at du skal bli mamma.. Da må du takle noen blodprøver. For det er myyyye mer en mamma skal takle senere som gjør blodprøvene til en lek
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #20 Skrevet 16. juli 2015 Jeg har hatt angst for blodprøver hele livet omtrent, og besvimte ved samtlige blodprøver fra jeg var over 18 (første besvimelse) og fram til jeg ble gravid da jeg var 29. Jeg ber alltid om å få ligge når de stikker, og ber dem også bare gjøre seg ferdige om jeg svimer av - så slipper jeg å være med på det Da jeg ble gravid, var det plutselig ikke noe problem å ta blodprøver. Sikkert noe mentalt type 'dette gjør jeg for lille i magen', som gjorde at jeg taklet det bedre. Anonymous poster hash: 699ee...7f4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå