Gå til innhold

Styrketrening og kondisjon på samme dag eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er best? Ha styrkedager og kondisjonsdager separat eller ta kondisjon etter/før en styrkeøkt hver gang?

Målet er og gå ned i vekt. Nybegynner

Anonymous poster hash: 7b44c...0bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om målet er ned i vekt så burde hovedfokuset være på kardio som er mest effektivt for å brenne fett.

Om målet er mer muskler og mindre fettprosent så burde hovedfokuset være på styrke.

Begge deler krever at du spiser rett.

Hva er hovedmålet?

Skrevet

Du forbrenner klart mest med styrketrening, vel og merke at du da kjører baseøvelser og store muskelgrupper. I tillegg bygger du muskulatur som gjør at du forbrenner mer med samme arbeid.

Kroppen bør ikke utsettes for tung styrketrening hver dag, så min anbefaling er kondisjon/yoga på hviledager hvis du er skikkelig motivert.

Gjest Honeyblossom
Skrevet

Jeg gjør stort sett begge deler samme dag.

Har først en time kardio, så 30-40 min med styrke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør stort sett begge deler samme dag.

Har først en time kardio, så 30-40 min med styrke.

Hvor ofte gjør du dette og hvordan har fremgangen din vært? Hvilke øvelser gjør du når du trener styrke? Etter min mening høres ikke dette optimalt ut.

Anonymous poster hash: c1acd...fb6

Skrevet

Det spiller ingen rolle. Trening i seg selv utgjør svært lite av det totale energiforbruket. Du skal derfor ha treningsvolum på høyde med en toppidrettsutøver før det har vesentlig innvirkning på kroppsvekten. Diett/kosthold er det viktigste dersom man vil gå ned i vekt.

Trening kan derimot gjøre at kroppen ikke mister like mye muskelmasse. Spesielt styrketrening. Bevaring eller øking av muskelmasse gjør at hvileforbrenningen holdes oppe slik at kroppen ikke senker forbruket sitt til den mengden du spiser (under diett).

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så jeg var uenig med poster over meg, så fant fram en artikkel om tema:

http://www.bodybuilding.com/fun/fat_loss_training_wars.htm

Som folk har nevnt over, er jo dietten det viktigste. En annen faktor er jo eksisterende muskelmasse, hvis du har lite muskler, forbrenner du mindre med både cardio og styrketrening.

Endret av Lurium
Gjest Uchiha Madbrah
Skrevet

Du kan selvfølgelig trene kondisjon og styrke på samme dag, flere ganger i uken. Ulempen med det er at du vil bruke såpass mye energi på det ene at det ikke er sikkert du klarer å yte optimalt når du skal starte med det andre.

Selv trener jeg både kondisjon og styrke, 6 dager i uken. Hver morgen, før frokost går jeg ut en tur i en time (noen ganger litt over), hvor målet er å gå 6-8KM, helst i oppoverbakker. Syntes det egentlig er veldig gøy, da jeg prøver å gå til nye steder hele tiden, og du finner mye vakkert ute i naturen. Dette brenner alt fra 450-650 kalorier hver dag. Tar helst en eller to timer pause, samler opp energien og drar å trener styrke deretter i 60-90 min. Har gjort dette i 22 dager nå, og har allerede gått ned 5kg, samtidig som jeg har oppbevart en del muskelmasse og økt styrken på de fleste øvelser.

Når alt er sagt og gjort så handler det å gå ned i vekt om calories in vs calories out. Hva du spiser har alt å si. Får du i deg mer kalorier hver dag enn du forbrenner vil du legge på deg, og får du i deg mindre kalorier enn kroppen trenger så vil kroppen bruke både fett og muskler som energikilde (i ekstreme tilfeller også bein, organer, og alt som kroppen kan bruke som energikilde for å overleve - det skjer hvis du får i deg alt for lite kalorier) , noe som fører til at du går ned i vekt. Du brenner mer kalorier av cardio enn du gjør av styrketrening, men fordelen med styrketrening er at kroppen fortsetter å brenne kalorier selv flere timer etter at økten er fullført.

Hvorfor velge kun styrke eller kondisjon er spørsmålet jeg stiller deg. 

Gjest Honeyblossom
Skrevet

Hvor ofte gjør du dette og hvordan har fremgangen din vært? Hvilke øvelser gjør du når du trener styrke? Etter min mening høres ikke dette optimalt ut.

Varier litt hvor ofte, men kanskje 3-4 ganger i uka? Har holdt på siden januar og greid å gå ned 11kg. Selvfølgelig ikke bare ved å trene, men en kombinasjon av trening og sunt kosthold. Øvelsene jeg gjør er forskjellige fra gang til gang siden jeg ikke trener alene, men på saltimer med intstruktør :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan selvfølgelig trene kondisjon og styrke på samme dag, flere ganger i uken. Ulempen med det er at du vil bruke såpass mye energi på det ene at det ikke er sikkert du klarer å yte optimalt når du skal starte med det andre.

Selv trener jeg både kondisjon og styrke, 6 dager i uken. Hver morgen, før frokost går jeg ut en tur i en time (noen ganger litt over), hvor målet er å gå 6-8KM, helst i oppoverbakker. Syntes det egentlig er veldig gøy, da jeg prøver å gå til nye steder hele tiden, og du finner mye vakkert ute i naturen. Dette brenner alt fra 450-650 kalorier hver dag. Tar helst en eller to timer pause, samler opp energien og drar å trener styrke deretter i 60-90 min. Har gjort dette i 22 dager nå, og har allerede gått ned 5kg, samtidig som jeg har oppbevart en del muskelmasse og økt styrken på de fleste øvelser.

Når alt er sagt og gjort så handler det å gå ned i vekt om calories in vs calories out. Hva du spiser har alt å si. Får du i deg mer kalorier hver dag enn du forbrenner vil du legge på deg, og får du i deg mindre kalorier enn kroppen trenger så vil kroppen bruke både fett og muskler som energikilde (i ekstreme tilfeller også bein, organer, og alt som kroppen kan bruke som energikilde for å overleve - det skjer hvis du får i deg alt for lite kalorier) , noe som fører til at du går ned i vekt. Du brenner mer kalorier av cardio enn du gjør av styrketrening, men fordelen med styrketrening er at kroppen fortsetter å brenne kalorier selv flere timer etter at økten er fullført.

Altså kan man enda opp med å forbrenne mer på en økt med styrketrening. Jeg forutsetter selvsagt tung styrke, gjerne ala 5x5, og baseøvelser og flerleddsøvelser.  

AnonymBruker
Skrevet

Varier litt hvor ofte, men kanskje 3-4 ganger i uka? Har holdt på siden januar og greid å gå ned 11kg. Selvfølgelig ikke bare ved å trene, men en kombinasjon av trening og sunt kosthold. Øvelsene jeg gjør er forskjellige fra gang til gang siden jeg ikke trener alene, men på saltimer med intstruktør :)

Wow, det er bra jobbet. :)

Gjest Uchiha Madbrah
Skrevet (endret)

Altså kan man enda opp med å forbrenne mer på en økt med styrketrening. Jeg forutsetter selvsagt tung styrke, gjerne ala 5x5, og baseøvelser og flerleddsøvelser.  

EDIT: Misforstod egentlig hva du skrev. Men bare for å oppklare det så brenner man kalorier selv etter økten er ferdig, men selv da vil 1time med jogging totalt brenne mer kalorier enn 1t med styrke, måtte det være 5x5, 3x12, eller 5x8.

Fra et vitenskaplig perspektiv vil jeg være uenig med deg. Ja, du brenner kalorier ved styrketrening. Øvelser slik som deadlift, squats og benchpress er fantastiske øvelser som inkluderer flere kroppsdeler (andre mer isolerte øvelser brenner langt færre kalorier), men ved å jogge/gå/sykle bruker man core-muscles, og stort sett hele kroppen, noe som krever mer energi. Jeg elsker styrketrening og oppfordrer alle til å begynne med det, men faktumet er at man brenner mer kalorier av kondisjon enn av styrke. 

Styrketrening på den andre siden øker metabolismen din, noe som bidrar til vekttap i lengre sikt. Mener fremdeles TS godt kan kombinere begge. 

Endret av madara93
Gjest Honeyblossom
Skrevet

Wow, det er bra jobbet. :)

Ganske fonøyd med det ja, takk :)

AnonymBruker
Skrevet

EDIT: Misforstod egentlig hva du skrev. Men bare for å oppklare det så brenner man kalorier selv etter økten er ferdig, men selv da vil 1time med jogging totalt brenne mer kalorier enn 1t med styrke, måtte det være 5x5, 3x12, eller 5x8.

Fra et vitenskaplig perspektiv vil jeg være uenig med deg. Ja, du brenner kalorier ved styrketrening. Øvelser slik som deadlift, squats og benchpress er fantastiske øvelser som inkluderer flere kroppsdeler (andre mer isolerte øvelser brenner langt færre kalorier), men ved å jogge/gå/sykle bruker man core-muscles, og stort sett hele kroppen, noe som krever mer energi. Jeg elsker styrketrening og oppfordrer alle til å begynne med det, men faktumet er at man brenner mer kalorier av kondisjon enn av styrke. 

Styrketrening på den andre siden øker metabolismen din, noe som bidrar til vekttap i lengre sikt. Mener fremdeles TS godt kan kombinere begge. 

Du mener at man ikke bruker kjernemuskulatur når man trener styrke? Er det en treningsform hvor kjernen er svært viktig, er det tung styrketrening. Kjernen er helt sentral i øvelser som mark, bøy og benkm, for ikke å snakke om frivendinger og trening med kettlebells. 

Det er ikke irrelevant om man trener 5x5, 3x12 eller 5x8. Antall repetisjoner og sett er av betydning for hva man ønsker å oppnå med treningen sin.

Det virker forøvrig som at du misforstår poenget mitt. Det faktum at man forbrenner også etter en økt med styrke, gjør at man samlet sett kan forbrenne mer ved styrketrening enn ved kardio. Det er også et poeng at økt muskelmasse er med på å øke kroppens forbrenning.

• Liker 2
Skrevet

Jeg trener styrke 2-3 dager pr uke.

Kondisjon gjør jeg av og til, litt jogging eller sykling.

Går også turer, prøver å gå over 5mil pr uke:)( ca 7km hver dag om man skal ta dagvis)

Når jeg gikk ned i vekt,hadde jeg mer kondisjon. Jeg gikk/jogget opp bakker,hvilte noen sek og gikk ned igjen på omganger mellom 2-4x.

Jeg bor i Oslo og da feks løpe jeg opp Akersbakken, rundt og ned Telthusbakken

Og jogget opp trappene fra Gamlebyen til Ekebergrestauranten og gikk ned igjen.

Så gikk jeg mye tur. Prøvde å gå lengre og lengre hver Søndag og kortere turer i hverdagen(som feks rundt sognsvann/nøklevann/østensjøvannet.

Men hvis du er nybegynner ikke glem det viktigste: du må fortsette. Er lett å trene vår/sommer/høst men jeg kan love deg at når det regner som f... Ute eller det er -20 så er det ikke lett å komme seg ut for å trene, så IKKE tro at dette skal vedvare(treningen)om du ikke er ordentlig innstilt på det.

Jeg trente også styrke hjemme 1-2x pr uke, typ pushups,situps,knebøy+++

Det viktigste er jo kostholdet. Vri om helt og spisk rent kjøtt/fugl/fisk&skalldyr pluss masse grønnsaker, dette skal være HOVEDINGREDIENSENE i alle måltidene dine.

• Liker 1
Skrevet

De færreste har jo fri til å trene to økter tidlig på dagen og tidlig+sen-økt oppleves som tidkrevende. Da er vi inne på treningsmengden til seriøse mosjonister i forhold til tidsbruk. Det er fint mulig å oppnå det samme uten så mye tidsbruk. Litt trening er vesentlig mye bedre enn ingen trening.

Jeg er enig at det handler om hva du spiser, men energi brukt og energi inntatt er ikke et enkelt regnestykke. Matematisk er det riktig. Et likhetstegn har samme verdi på begge sider og man blander dette gjerne sammen med termodynamikk (energi kan ikke oppstå eller forsvinne etc.)

Heldigvis, eller dessverre, så er kroppen langt mer komplisert og en vil ikke dø eller gå vesentlig ned i vekt av å sulte i en dag. Maten man spiser har flere roller enn bare energi og hva som avgjør hvorvidt hvilken kilde som brukes som energi avgjøres av aktivitet og hormoner. Har man en forstyrrelse her er det veldig vanskelig å gå ned i vekt uten at kroppen skriker "ULV, ULV!".

Det jeg har streket ut skal byttes ut med "mitt".

Energien forbrukt til å gjøre bevegelsene enten det er løping, hopping eller knebøy er irrelevant i. Det som spiller en rolle er hvordan utvikler muskelmassen seg over tid, og hvor mye kapasitet har har i hjerte/lunge-systemet. Det er det trening handler om. Ruste deg bedre mot livet.

Hvis man regner ut at man har brukt X kalorier og derfor kan legge til Y kalorier i kosten "så går man i null" så har man ikke forstått at mat er mer enn energi.

Man kan jo være heldig å treffe. De fleste gjør ikke det. Eventuell energi man bruker på trening får være en bonus.

Slankedietter er ikke ment til å vare evig og hvis de varer for lenge er det noe gale med opplegget eller personen som utfører det. Da kan det være greit å få oppfølging. Enten av lege og/eller en som har litt mer peiling på kostholdsplaner.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...