Gå til innhold

Hvor mange kalorier trenger jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente som driver på å gå ned i vekt. Lurer dermed på hvor mange kalorier jeg cirka trenger iløpet av en dag! Skjønner at svar her inne blir veldig cirka, men er greit med en pekepinne :) 

Alder: 17
Høyde: 175 cm
Vekt: 89,5 kg
Aktivitetsnivå: Lavt  (enn så lenge!)

Vil ned til 75 kilo, og ønsker selvfølgelig at det skal skje raskt, men ikke på en "brutal" måte.

Tusen takk for eventuelle svar! :) 

Anonymous poster hash: 1c8de...4c0
Videoannonse
Annonse
Gjest Uchiha Madbrah
Skrevet

Hei :)

Hvis du trener ca. 1-3 ganger i uken, så kan du følge dette:

You need 2,396 Calories/day to maintain your weight.

2,396

You need 1,896 Calories/day to lose 0.5 kg per week.

1,896

You need 1,396 Calories/day to lose 1 kg per week.

1,396

You need 2,896 Calories/day to gain 0.5 kg per week.

2,896

You need 3,396 Calories/day to gain 1 kg per week.

3,396

1.396 kalorier er vel alt for lite, og jeg vil anbefale deg å ta kontroll på din diett og samtidig være fysisk aktiv. Da vil du ha muligheten til å spise mer, men samtidig brenne kalorier. 1.896 kalorier hver dag høres mer fornuftig ut. Begynn å telle kalorier og få en ca. anelse om hva du får i deg i løpet av dagen.

Husk at det du spiser og drikker er 90% og fysisk aktivitet/trening er 10%. Personlig vil jeg anbefale deg å få i deg lite karbs. og få din kalorier hovedsaklig gjennom fett og protein .
Skrevet

Hei :)

Hvis du trener ca. 1-3 ganger i uken, så kan du følge dette:

You need 2,396 Calories/day to maintain your weight.

2,396

You need 1,896 Calories/day to lose 0.5 kg per week.

1,896

You need 1,396 Calories/day to lose 1 kg per week.

1,396

You need 2,896 Calories/day to gain 0.5 kg per week.

2,896

You need 3,396 Calories/day to gain 1 kg per week.

3,396

1.396 kalorier er vel alt for lite, og jeg vil anbefale deg å ta kontroll på din diett og samtidig være fysisk aktiv. Da vil du ha muligheten til å spise mer, men samtidig brenne kalorier. 1.896 kalorier hver dag høres mer fornuftig ut. Begynn å telle kalorier og få en ca. anelse om hva du får i deg i løpet av dagen.

Husk at det du spiser og drikker er 90% og fysisk aktivitet/trening er 10%. Personlig vil jeg anbefale deg å få i deg lite karbs. og få din kalorier hovedsaklig gjennom fett og protein .

For en super oversikt, har du en link til den? :)

AnonymBruker
Skrevet

Du som er så ung, skal IKKE DRIVE OG TELLE KALORIER OG HERJE MED SLIKT TULL.

Du er ung, du vokser, du utvikler deg. Hold deg til et normalt variert kosthold til du er hvertfall 19-20 år. Med mindre du sliter med vekta så er det lege/helsesöster som skal veilede deg, ikke KG

Anonymous poster hash: 19040...1e4
AnonymBruker
Skrevet

Du som er så ung, skal IKKE DRIVE OG TELLE KALORIER OG HERJE MED SLIKT TULL.

Du er ung, du vokser, du utvikler deg. Hold deg til et normalt variert kosthold til du er hvertfall 19-20 år. Med mindre du sliter med vekta så er det lege/helsesöster som skal veilede deg, ikke KG

Hun veier 90 kg....Tror det er på sin plass å ville ta tak i kostholdet.

Anonymous poster hash: 262d1...615

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er en jente som driver på å gå ned i vekt. Lurer dermed på hvor mange kalorier jeg cirka trenger iløpet av en dag! Skjønner at svar her inne blir veldig cirka, men er greit med en pekepinne :)

Alder: 17

Høyde: 175 cm

Vekt: 89,5 kg

Aktivitetsnivå: Lavt  (enn så lenge!)

Vil ned til 75 kilo, og ønsker selvfølgelig at det skal skje raskt, men ikke på en "brutal" måte.

Tusen takk for eventuelle svar! :)

Anonymous poster hash: 1c8de...4c0

Jeg jobber også ned vekta nå, og planen virker helt fantastisk. Jeg har gått ned 3,5 kg på  6 uker.

Jeg har kuttet ut pasta, pizza, sukker , juice, øl, og hvete.

Trener to-tre ganger i uka. Kommer trolig til å øke dette.

Spiser minst 5 frukt/grønt om dagen.

Drikker en god del Tjukkmjølk (beste bakteriekultur for magen, gresk youghurt er også bra).

Unngår karbohydrater på ettermiddagen (helst ikke etter 16)

Spiser helst middag senest 4 timer før leggetid.

Frokost er ofte havregrøt med ferske bær.

Endret av I Grosny
Gjest Uchiha Madbrah
Skrevet

For en super oversikt, har du en link til den? :)

Her er kalorikalkulator:

http://www.calculator.net/calorie-calculator.html?ctype=metric&cage=25&csex=m&cheightfeet=5&cheightinch=10&cpound=160&cheightmeter=180&ckg=60&cactivity=1.375&printit=0

Her er kalorikalkulator med macronutricients (dvs. hvor mye g. med fett/karbs/protein du bør få i deg hver dag):

https://healthyeater.com/flexible-dieting-calculator

Viktig å huske at det ikke alltid er 100% nøyaktig, men er en god veileder på hva du bør få i deg hver dag. :)

Skrevet

Her er kalorikalkulator:

http://www.calculator.net/calorie-calculator.html?ctype=metric&cage=25&csex=m&cheightfeet=5&cheightinch=10&cpound=160&cheightmeter=180&ckg=60&cactivity=1.375&printit=0

Her er kalorikalkulator med macronutricients (dvs. hvor mye g. med fett/karbs/protein du bør få i deg hver dag):

https://healthyeater.com/flexible-dieting-calculator

Viktig å huske at det ikke alltid er 100% nøyaktig, men er en god veileder på hva du bør få i deg hver dag. :)

Tusen takk! Ja, er klar over det. Disse var supre 👍

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også ned vekta nå, og planen virker helt fantastisk. Jeg har gått ned 3,5 kg på  6 uker.

Jeg har kuttet ut pasta, pizza, sukker , juice, øl, og hvete.

Trener to-tre ganger i uka. Kommer trolig til å øke dette.

Spiser minst 5 frukt/grønt om dagen.

Drikker en god del Tjukkmjølk (beste bakteriekultur for magen, gresk youghurt er også bra).

Unngår karbohydrater på ettermiddagen (helst ikke etter 16)

Spiser helst middag senest 4 timer før leggetid.

Frokost er ofte havregrøt med ferske bær.

Hva er høyde, alder og vekt og hvor mange kalorier inntar du per dag?

Anonymous poster hash: c486c...2a2

Skrevet (endret)

Hva er høyde, alder og vekt og hvor mange kalorier inntar du per dag?

Anonymous poster hash: c486c...2a2

Høyde, 187, vekt 109 alder litt over 50. Jeg teller ikke kalorier, men det kan være litt over 2000 kanskje 2500? Siden jeg går ned 500-800 gram i uka, så vet jeg at matmengden er ok. PS, jeg spiser forøvrig asparges, kål, blomkål eller broccoli i stedet for poteter som middagstilbehør, og bruker lite saus eller ingen saus. Jeg bruker også lite salt og pepper. Krydder kan øke matlyst. En grønnsak frukt jeg er forsiktig med er vannmelon. Det er lett å spise litt for store mengder av denne ganske karbohydratrike, søte grønnsaken. I følge min fastlege har jeg veldig god framgang på målingsresultat på alt i blodprøvene, inkludert kolestrol og mye rart. Jeg drikker sjelden mer enn ett glass vin pr uke. Alkohol er kalorier.

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet

Hun veier 90 kg....Tror det er på sin plass å ville ta tak i kostholdet.

Anonymous poster hash: 262d1...615

Ja, derfor skriver jeg at hun skal snakke med legen sin. Det kan være direkte farlig både psykisk og fysisk og drive med slik selv når en er så ung. Det kan fort gå over til en spiseforstyrrelse.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, derfor skriver jeg at hun skal snakke med legen sin. Det kan være direkte farlig både psykisk og fysisk og drive med slik selv når en er så ung. Det kan fort gå over til en spiseforstyrrelse.

Jeg er enig i at en prat med fastlegen er en god plan. Jeg bruker også fastlegen her, selv om dietten er satt opp av en annen spesialist. Når man spiser lite er balansen i kostholdet ekstra viktig, med tanke på å få inn det nødvendige av vitaminer, næring, etc.

Fastlegen virker også motiverende. Det er motiverende å se at blodprøvene blir finere, og det er motiverende å ha en kontrollør å vise forbedrede resultater til. Det er ekstra lett å kutte ut en usunn ting eller vane når legen sier det.

Til slutt. Det er viktig å passe på å få nok søvn.

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet

Høyde, 187, vekt 109 alder litt over 50. Jeg teller ikke kalorier, men det kan være litt over 2000 kanskje 2500? Siden jeg går ned 500-800 gram i uka, så vet jeg at matmengden er ok. PS, jeg spiser forøvrig asparges, kål, blomkål eller broccoli i stedet for poteter som middagstilbehør, og bruker lite saus eller ingen saus. Jeg bruker også lite salt og pepper. Krydder kan øke matlyst. En grønnsak jeg er forsiktig med er vannmelon. Det er lett å spise litt for store mengder av denne ganske karbohydratrike, søte grønnsaken. I følge min fastlege har jeg veldig god framgang på målingsresultat på alt i blodprøvene, inkludert kolestrol og mye rart. Jeg drikker sjelden mer enn ett glass vin pr uke. Alkohol er kalorier.

Melon er en frukt.

Anonymous poster hash: 2deb6...045

Skrevet (endret)

Melon er en frukt.

Anonymous poster hash: 2deb6...045

Jeg var faktisk ikke sikker på det, skrev først frukt men rettet til grønnsak etter å ha tenkt litt. Den er jo i slekt med agurk, og den vokser ikke på trær.

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.whataboutwatermelon.com%2Findex.php%2F2009%2F10%2Fwatermelon-a-fruit-or-a-vegetable%2F&ei=prSjVe7qCoeoygPn2JPgBQ&usg=AFQjCNE8IYCRxr2AELs27gGAmgotZau3OA&sig2=GDA_jcEWOhcNFQhCDSyhPg&bvm=bv.97653015,d.bGQ

https://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=49182

Etter å ha lest ditt innlegg og disse to linkene så tror jeg egentlig at vannmelon er frukt allikevel.

Endret av I Grosny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...