Shabachtani Skrevet 7. juli 2015 #1 Skrevet 7. juli 2015 Hei! Mitt første innlegg her Har ofte lest tråder her for å få gode tips, og ser det er mange kloke damer (og sikkert herrer) som deler sine erfaringer her! Og at ingen spørsmål er for dumme Jeg er gift med en annen dame og det ser ut som vi i løpet av høsten kanskje kan begynne å tenke på oss selv som prøvere! En kamerat vurderer å hjelpe oss med å bli foreldre ved hjelp av hjemmeinseminasjon. Dette er jo en mindre hyggelig måte å lage en baby på enn å slutte på p-pillen og hoppe til køys, og det hadde vært desto mer irriterende og vondt å oppdage at noen av oss ikke får det til... Er det noen måter for henholdsvis kvinner og menn å sjekke egen fertilitet på uten å først måtte dokumentere (må hetero-par det?) at samleie ikke fører fram? Jeg vet at det ikke er vanskelig å avlegge en sæd-prøve, men hvordan kan en lege undersøke om en kvinne kan få barn? Hva slags ting kan være i veien? Takknemlig for tips og erfaringer og evt. tips om bøker/nettsider å lese!!
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #2 Skrevet 7. juli 2015 Oppsøk legen og få henvisning til gynekolog. En GU med innvendig ultralyd vil kunne se eggstokker etc. Det kan også høstes egg for å sende til prøve Anonymous poster hash: 5cdf0...bec
Sjela Skrevet 7. juli 2015 #3 Skrevet 7. juli 2015 En enkel gjennomgang kan gjøres av gynekolog ved gynekologisk undersøkelse. At alt ser ut som det skal. I tillegg kan man vel ta blodprøve for å sjekke at hormonnivået er innenfor normalen. Det er vel det man gjør i første omgang... lykke til
pusilus Skrevet 7. juli 2015 #4 Skrevet 7. juli 2015 Det går an å ta en blodprøve for å sjekke eggreservene, AMH (Anti-Müller Hormon) https://www.medicus.no/amh-et-viktig-hormon-ved-utredning-av-barnloshet/
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #5 Skrevet 7. juli 2015 Oppsøk legen og få henvisning til gynekolog. En GU med innvendig ultralyd vil kunne se eggstokker etc. Det kan også høstes egg for å sende til prøveAnonymous poster hash: 5cdf0...bec Man høster ikke egg for å sende til prøve. Ellers sjekkes kvinner med innvendig ul og evt hormonprøver, ja. Det kan også være aktuelt å sjekke om egglederne er åpne, med ultralyd med innsprøyting av kontrastvæske i livmor, røntgen med innsprøytet kontrast, eller ved å sette inn blåfarge i livmor mens mann har kikkhullsoperasjon i magen. Hva som er nødvendig kommer andre på sykehistorien, om det kan være mistanke om f.eks sammenvoksninger, tidligere klamydia eller endometriose. Hvis dere skal gjøre amatør-hjemmeinseminasjon er det ikke ressurskrevende og kanskje ikke behov for å undersøke så mye annet enn å kartlegge eggløsningen ved test og evt temping og andre naturmetoder, og å sjekke at privat donor ikke er smittebærer. Deretter utredning hvis det ikke lykkes innen en del sykluser, si 3-6.Anonymous poster hash: 0efc4...322 1
Biloba Skrevet 8. juli 2015 #7 Skrevet 8. juli 2015 Tusen takk for svar Obs!! Det juridiske. Privat donor finnes ikke i lovverket, han blir fullt ut far juridisk, med rettigheter og plikter. Dvs han kan søke hovedomsorg osv. Man må være enige på forhånd, men slike avtaler vil ikke være juridisk bindende.
Shabachtani Skrevet 8. juli 2015 Forfatter #8 Skrevet 8. juli 2015 Det er ikke så svart-hvitt som du tror. Et barn kan bare ha to juridiske foreldre, men hvis en kvinne føder et barn og oppgir "far ukjent" kan partner søke om stebarnsadopsjon. Det gjelder uavhengig av kjønnet til partner. Når far og mor ikke er gift eller i samboerforhold, må mor i utgangspunktet samtykke til at far føres opp som forelder på sykehuset (det går automatisk hvis man er gift, "pater est."). Så en mann kan ikke plutselig komme og "kreve" farskap. I vårt tilfelle er vi uansett avhengig av at de involverte i utgangspunktet stoler på hverandre, på samme måte som andre foreldre er Å lage avtaler er lurt, men de kan jo ikke overstyre lovverket. Et barn kan bare ha to foreldre juridisk - hvilket jeg skulle ønske var annerledes, men får ikke gjort så mye med det...
Biloba Skrevet 8. juli 2015 #9 Skrevet 8. juli 2015 Det er ikke så svart-hvitt som du tror. Et barn kan bare ha to juridiske foreldre, men hvis en kvinne føder et barn og oppgir "far ukjent" kan partner søke om stebarnsadopsjon. Det gjelder uavhengig av kjønnet til partner. Når far og mor ikke er gift eller i samboerforhold, må mor i utgangspunktet samtykke til at far føres opp som forelder på sykehuset (det går automatisk hvis man er gift, "pater est."). Så en mann kan ikke plutselig komme og "kreve" farskap. I vårt tilfelle er vi uansett avhengig av at de involverte i utgangspunktet stoler på hverandre, på samme måte som andre foreldre er Å lage avtaler er lurt, men de kan jo ikke overstyre lovverket. Et barn kan bare ha to foreldre juridisk - hvilket jeg skulle ønske var annerledes, men får ikke gjort så mye med det... Pater est gir juridisk farskap, men en annen mann som mener å være far til barnet kan kreve farskapstest likevel! Pater est gir vel heller ikke presedens for mater est, i og med at det er sannsynlig at ektemann er biologisk far, mens det er åpenbart at medmor ikke er biologisk mor. Mor må ikke samtykke til fars farskap, bare når det skal ordnes i minnelighet. Hvis far ikke har mors samtykke, får han kjennelse til tvungen farskapstest enkelt ved å henvende seg til lokalt rettsapparat.
Shabachtani Skrevet 8. juli 2015 Forfatter #10 Skrevet 8. juli 2015 Nei, det er ingen "mater est-regel" sånn som pater est, i alle fall ikke i Norge. Hvis et lesbisk par (gift/ekteskapslignende) blir gravide gjennom offentlig norsk helsevesen, kan medmor før fødsel fylle ut et skjema som gjør at hun kan "vedkjenne" seg foreldreskapet og barnet i beste fall får to juridiske foreldre allerede ved fødsel. Men dette gjelder ikke i tilfeller som vårt, hvis en ordner seg på "kjøkkenbenken." Tror faktisk det er deg som har rett ang. farskapstest! Leste meg litt ordentlig opp i rundskrivet fra Nav nå. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+51+Nr.+1-1+Farskap+og+medmorskap.148163.cms#Fastsettelse-av-farskap-mor-er-ikke-gift Men det gjelder i utgangspunktet bare hvis barnet mangler en juridisk forelder, jf. pkt 6.1. Jeg vet ikke om det finnes noen rettspraksis i Norge rundt farskapstestkrav etter stebarnsadoposjon der et barn har to juridiske foreldre og begge er kvinner. Har ikke hørt om noen sånne saker fra rettsvesenet, og bare så det er sagt, så er det ikke noe mål for oss å være de første som fører en sånn sak... Hvis noe i den retningen ble aktuelt, så ville alle parter blitt innkalt til samtaler, jf. Nav-rundskrivet. Jeg vil tro farskapstesting er mer truende hvis du er i en situasjon der barnets far er en du møtte på fylla og/eller har hatt veldig kjipe opplevelser med, enn i vårt tilfelle.
Biloba Skrevet 8. juli 2015 #11 Skrevet 8. juli 2015 Nei, det er ingen "mater est-regel" sånn som pater est, i alle fall ikke i Norge. Hvis et lesbisk par (gift/ekteskapslignende) blir gravide gjennom offentlig norsk helsevesen, kan medmor før fødsel fylle ut et skjema som gjør at hun kan "vedkjenne" seg foreldreskapet og barnet i beste fall får to juridiske foreldre allerede ved fødsel. Men dette gjelder ikke i tilfeller som vårt, hvis en ordner seg på "kjøkkenbenken." Tror faktisk det er deg som har rett ang. farskapstest! Leste meg litt ordentlig opp i rundskrivet fra Nav nå. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+51+Nr.+1-1+Farskap+og+medmorskap.148163.cms#Fastsettelse-av-farskap-mor-er-ikke-gift Men det gjelder i utgangspunktet bare hvis barnet mangler en juridisk forelder, jf. pkt 6.1. Jeg vet ikke om det finnes noen rettspraksis i Norge rundt farskapstestkrav etter stebarnsadoposjon der et barn har to juridiske foreldre og begge er kvinner. Har ikke hørt om noen sånne saker fra rettsvesenet, og bare så det er sagt, så er det ikke noe mål for oss å være de første som fører en sånn sak... Hvis noe i den retningen ble aktuelt, så ville alle parter blitt innkalt til samtaler, jf. Nav-rundskrivet. Jeg vil tro farskapstesting er mer truende hvis du er i en situasjon der barnets far er en du møtte på fylla og/eller har hatt veldig kjipe opplevelser med, enn i vårt tilfelle. Det vil alltid være litt usikkert hva mannen vil føler når barnet er en realitet. Å føre opp far som ukjent vil være en type dokumentforfalskning i deres tilfelle, så jeg er usikker på om en stebarnsadopsjon vil være gyldig om far ikke har samtykket. Han kan samtykke til stebarnsadopsjon da, hvis dere stoler tilstrekkelig på hverandre.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #12 Skrevet 12. juli 2015 Tenk dere nøye om! Min venninne og kona fikk barn med en kompis. Stebarnsadopsjon. Kompisen ble etter som årene gikk mer og mer misfornøyd med situasjonen (han skuløe være en del av barnets liv), mor og mamma ble mer og mer usikker på ham. Kompisen kontaktet barnevernet fordi han mente mor og mamma holdt barnet borte fra menn generelt (selvsagt bare tull). Mye kaos! Min venninne sier hun egentlig syntes han var litt rar og merkelig før de fikk barn også, men det var bare sjarmerende. Rar og merkelig blir plutselig veldig lite sjarmerende når situasjonen er en annen... (Anonym for å hindre å bli gjenkjent)Anonymous poster hash: 21193...077
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå