AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #1 Skrevet 6. juli 2015 Vi tenker å begynne prøvingen nå og leste at man bør ta Folat allerede før man blir gravid - det vi imidlertid lurer på er hvor lang tid tar det før kroppen tar det opp? Bør vi vente flere uker/måneder med å prøve slik at det er nok Folat i kroppen på det tidspunktet man blir gravid? Jeg var på apoteket for å kjøpe Folat i dag, kjøpe en 30 dagers pakke - den kostet over 260 kr, det kan bli ganske dyrt hvis vi må prøve lenge... Så på nett at de har en 60 dagers pakke på billigetester.no til kun 59 kr, det er jo veldig mye rimeligere. Noen som vet om de inneholder de samme viktige stoffene? Er jo rart at prisforskjellen er så stor. Ser at Sikkertsvar.no at de har 180 tabletter til 120 kr med et annet merke igjen. Noen som vet? Anonymous poster hash: eb7a4...4a3 Anonymous poster hash: eb7a4...4a3
Fjellgeita-007 Skrevet 6. juli 2015 #2 Skrevet 6. juli 2015 Kjøp kun folat som er på apotek, liten eske (100 stk i en), ikke kjøp det gravid opplegget. Holder i massevis + vanlig tran ...og godt kosthold! bare start med det nå. Vi begynte prøvingen i juli i fjor, og begynte også med folat. Når man blir gravid vet man ikke, man må bare prøve. Vi ble gravide over nyttåret. 1
Gjest Margit Spat Skrevet 6. juli 2015 #3 Skrevet 6. juli 2015 Det var da voldsomt dyrt! Her er det en pakke som varer i 100 dager og som koster halvparten av den du har kjøpt http://www.apotek1.no/produkter/nycoplus-folsyre-04-mg-100-tabletter-994649p Jeg er ikke gravid, men går ofte på folsyre pga at kroppen min tydeligvis ikke tar opp nok av den fra maten, så jeg må fylle på. De gangene jeg har holdt opp en periode og hatt folatmangel har det tatt noen få uker før lagrene mine er tilfredsstillende fulle igjen
Hymy Skrevet 6. juli 2015 #4 Skrevet 6. juli 2015 Hei. Du har antageligvis kjøpt en pakke med flere typer tilskudd, ikke bare folat. Jeg bruker denne http://www.apotek1.no/produkter/nycoplus-folsyre-400-mcg-tabletter-100stk-994649pog tar tran i tillegg. Folsyre er i seg selv ikke veldig dyrt. Her kan du lese om folsyre, en bør begynne så snart en slutter på prevensjon og gå på det til første trimester er rundet. 1
Hymy Skrevet 6. juli 2015 #5 Skrevet 6. juli 2015 Glemte linken... http://www.babyverden.no/Prover/Forberedelser/Husk-a-ta-folat/
Sjela Skrevet 6. juli 2015 #6 Skrevet 6. juli 2015 Jeg bruker også nycoplus kosttilskudd folat som prøver. Tenker å ta mer som f eks Omega 3 ved positiv test eller ta det tilskuddet som heter gravid. Vi får se 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #7 Skrevet 7. juli 2015 Da skjønner jeg, gikk bare inn på apoteket der det sto kosttilskudd og lette etter folat, fant én pakke hvor det sto folat for den første perioden og en for perioden hvor man ammer. Klarte ikke finne noen andre pakker da jeg var på Vitus Apotek, mulig jeg bare ikke så den selv om jeg lette etter om det var flere varianter som var rimeligere. Nå vet jeg i alle fall hvordan den ser ut - tusen takk Leste den artikkelen det var linket til og der står det man bør begynne 3 måneder før man begynner å prøve, men det står ikke forklart hvorfor man bør ta det så tidlig? Jeg har ikke lyst til å vente så lenge, men det er viktig at kroppen har tatt til seg dette så det er noe vits i det hele... Skulle ønske jeg visste dette litt før, sluttet med p -pillen i november og hadde planer om å starte prøvingen nå som det er sommer og kroppen har hatt tid til å normalisere seg etter at jeg sluttet med den. Visste at det fantes noe som het folat man burde ta når man prøver å bli gravid, men ikke at man skulle ta det før man prøver Vil jo gjøre alt rett så barnet blir friskt. Anonymous poster hash: eb7a4...4a3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #8 Skrevet 7. juli 2015 Var den Gravid pakken jeg kjøpte: http://www.lifelinecare.no/produkter/lifeline-care-gravid/ Anonymous poster hash: eb7a4...4a3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #9 Skrevet 7. juli 2015 Da skjønner jeg, gikk bare inn på apoteket der det sto kosttilskudd og lette etter folat, fant én pakke hvor det sto folat for den første perioden og en for perioden hvor man ammer. Klarte ikke finne noen andre pakker da jeg var på Vitus Apotek, mulig jeg bare ikke så den selv om jeg lette etter om det var flere varianter som var rimeligere. Nå vet jeg i alle fall hvordan den ser ut - tusen takk Leste den artikkelen det var linket til og der står det man bør begynne 3 måneder før man begynner å prøve, men det står ikke forklart hvorfor man bør ta det så tidlig? Jeg har ikke lyst til å vente så lenge, men det er viktig at kroppen har tatt til seg dette så det er noe vits i det hele... Skulle ønske jeg visste dette litt før, sluttet med p -pillen i november og hadde planer om å starte prøvingen nå som det er sommer og kroppen har hatt tid til å normalisere seg etter at jeg sluttet med den. Visste at det fantes noe som het folat man burde ta når man prøver å bli gravid, men ikke at man skulle ta det før man prøver Vil jo gjøre alt rett så barnet blir friskt. Anonymous poster hash: eb7a4...4a3 Det er anbefalt med 3 mnd før for at kroppen skal få fylt opp lageret fordi at nevralrøret lukkes tidlig i graviditeten, men det er ikke slik at det går galt om du ikke gjør det. Risikoen er uansett nokså liten for å få et barn med nevralrørsdefekt(ryggmargsbrokk) elelr leppe/ganespalte. Begynn med folat nå som du har kjøpt det du, så går det nok helt fint skal du se. Anonymous poster hash: 13cd0...2e5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #10 Skrevet 7. juli 2015 Noen steder står det 3 mnd før og andre minst én måned før befruktning og ut første trimester (3 mnd - til uke 12), håper sistnevnte holder. Jeg har mensen nå så regner med at jeg er fruktbar i midten/slutten av måneden, da bør jeg kanskje vente til neste måned før vi prøver. Vil ikke ta noen sjangser på helsen til barnet, samtidig så er jeg 30 år så man vet jo aldri hvor lenge det er lurt å utsette det heller. Har venninder som er yngre som har prøvd siden August, men man vet jo aldri om det klaffer med én gang eller om det vil ta tid. Det er mest praktisk om barnet kommer på sommeren så det ordner seg med barnehage osv. Noen tips i forhold til kostholdet? Tror ikke jeg får i meg nok næring, ikke så god på å spise nok frukt og grønt. Hva er viktigst å få i seg? Anonymous poster hash: eb7a4...4a3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #11 Skrevet 7. juli 2015 Noen steder står det 3 mnd før og andre minst én måned før befruktning og ut første trimester (3 mnd - til uke 12), håper sistnevnte holder. Jeg har mensen nå så regner med at jeg er fruktbar i midten/slutten av måneden, da bør jeg kanskje vente til neste måned før vi prøver. Vil ikke ta noen sjangser på helsen til barnet, samtidig så er jeg 30 år så man vet jo aldri hvor lenge det er lurt å utsette det heller. Har venninder som er yngre som har prøvd siden August, men man vet jo aldri om det klaffer med én gang eller om det vil ta tid. Det er mest praktisk om barnet kommer på sommeren så det ordner seg med barnehage osv. Noen tips i forhold til kostholdet? Tror ikke jeg får i meg nok næring, ikke så god på å spise nok frukt og grønt. Hva er viktigst å få i seg?Anonymous poster hash: eb7a4...4a3 Variert kost med protein, karbohydrater, fett og masse grønnsaker. Det som er normalt. Ikke drikk alkohol eller rus deg på andre ting. Om du blir gravid så følger du rådene som er anbefalt.Anonymous poster hash: a8e29...9a4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #12 Skrevet 7. juli 2015 Noen steder står det 3 mnd før og andre minst én måned før befruktning og ut første trimester (3 mnd - til uke 12), håper sistnevnte holder. Jeg har mensen nå så regner med at jeg er fruktbar i midten/slutten av måneden, da bør jeg kanskje vente til neste måned før vi prøver. Vil ikke ta noen sjangser på helsen til barnet, samtidig så er jeg 30 år så man vet jo aldri hvor lenge det er lurt å utsette det heller. Har venninder som er yngre som har prøvd siden August, men man vet jo aldri om det klaffer med én gang eller om det vil ta tid. Det er mest praktisk om barnet kommer på sommeren så det ordner seg med barnehage osv. Noen tips i forhold til kostholdet? Tror ikke jeg får i meg nok næring, ikke så god på å spise nok frukt og grønt. Hva er viktigst å få i seg? Anonymous poster hash: eb7a4...4a3 Jeg hadde ikke tenkt så mye på dette med folat. Som sagt tidligere, begynn nå, så går det nok helt fint. Jeg ble uplanlagt gravid en gang, begynte på folat den dagen jeg fikk positiv test, gikk helt fint. Og sånn er det med de aller fleste. Det er langt i fra alle graviditeter som er like godt planlagte. Ved å ta gravidvitaminene får du i det det du trenger, men er variert, sunt koshold er såklart viktig det også. Er du dårlig på å få i deg frukt og grønt så skjerper du deg med det og begynner å ta mer av det inn i kostholdet ditt. Men det er ikke grunn til å utsette prøvingen fordi du har vært dårlig på det til nå. Anonymous poster hash: 13cd0...2e5 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #13 Skrevet 7. juli 2015 Takk for svar Skal begynne å få i meg mer grønnsaker fra nå. Var hos legen for et par måneder siden på grunn av at jeg var mye sliten, tok noen blodprøver da - men fikk aldri noe svar på de. Kanskje jeg kan høre om han vet folatmengden min fra de testene. Er det noen måte å teste det selv på hjemme nå tro? Har ikke mulighet til å ta meg fri fra jobb midt i ferietiden så hadde vært praktisk om det fantes en hjemmetest. Det er betryggende å høre at det som regel går bra, får se hva vi gjør Anonymous poster hash: eb7a4...4a3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #14 Skrevet 7. juli 2015 Det er ingen grunn til å vente med prøvingen. Anonymous poster hash: 5b04a...da1
Maleficenta Skrevet 7. juli 2015 #15 Skrevet 7. juli 2015 Vi tenker å begynne prøvingen nå og leste at man bør ta Folat allerede før man blir gravid - det vi imidlertid lurer på er hvor lang tid tar det før kroppen tar det opp? Bør vi vente flere uker/måneder med å prøve slik at det er nok Folat i kroppen på det tidspunktet man blir gravid? Jeg var på apoteket for å kjøpe Folat i dag, kjøpe en 30 dagers pakke - den kostet over 260 kr, det kan bli ganske dyrt hvis vi må prøve lenge... Så på nett at de har en 60 dagers pakke på billigetester.no til kun 59 kr, det er jo veldig mye rimeligere. Noen som vet om de inneholder de samme viktige stoffene? Er jo rart at prisforskjellen er så stor. Ser at Sikkertsvar.no at de har 180 tabletter til 120 kr med et annet merke igjen. Noen som vet? Anonymous poster hash: eb7a4...4a3 Anonymous poster hash: eb7a4...4a3 Folat er bra for deg uansett gravid eller ei. Begynn nå
Maleficenta Skrevet 7. juli 2015 #16 Skrevet 7. juli 2015 Jeg hadde ikke tenkt så mye på dette med folat. Som sagt tidligere, begynn nå, så går det nok helt fint. Jeg ble uplanlagt gravid en gang, begynte på folat den dagen jeg fikk positiv test, gikk helt fint. Og sånn er det med de aller fleste. Det er langt i fra alle graviditeter som er like godt planlagte. Ved å ta gravidvitaminene får du i det det du trenger, men er variert, sunt koshold er såklart viktig det også. Er du dårlig på å få i deg frukt og grønt så skjerper du deg med det og begynner å ta mer av det inn i kostholdet ditt. Men det er ikke grunn til å utsette prøvingen fordi du har vært dårlig på det til nå.Anonymous poster hash: 13cd0...2e5 Slutt å kall det gravidvitaminer. Det er ikke bare gravide som trenger det
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #17 Skrevet 7. juli 2015 Slutt å kall det gravidvitaminer. Det er ikke bare gravide som trenger det Jeg henviste til pakken med vitaminer ts allerede har kjøpt. Lifeline care gravid...... Anonymous poster hash: 13cd0...2e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå