Gå til innhold

Maser om at jeg må legge meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine kan iblant være litt ivrige på å komme med kjeftbruk og overdramatisere ting. Nå som jeg f. eks har ferie, bruker jeg å være oppe litt lenger enn vanlig. Benytter på en måte anledningen til det.

 

Jeg blir da litt irritert på dem for at de da skal komme å mase, og eventuelt lage en stor scene. Er tross alt over myndighetsalder (19 år), og føler egentlig at jeg også har rett til litt privatliv. De klager over at jeg er så bråkete etc., men det er ikke slik at jeg har holder på å rive ned huset pga. ekstremt høyt støynivå.

 

Man må kunne ha på lyden på et slik nivå at man hører hva som f. eks blir sagt på tv. Eller bevege seg vanlig i huset, hvis man må på do eller skal hente seg litt drikke. Vil ikke se på det som unormalt eller spesielt hensynsløst.

 

Prøver bare å slappe av litt, men det blir som sagt slitsomt når de ikke gjør annet enn å klage. De tåler heller ikke å høre mitt syn av saken, da kommer de bare med masse usakligheter og "jeg har bestandig rett"-mentalitet.

 

Hvis jeg påpeker åpenbare uvaner ved dem, skjer også det samme. Er så lei at det bestandig skal bli et rabalder ut av ting, og at de selv tydeligvis ikke tåler noe. Mens jeg må finne meg i alt mulig.

 

Liker ikke å diskutere så mye på en slik måte, men jeg gidder heller ikke ta imot så mye kjeft og klaging fra dem. Hva skal jeg gjøre?



Anonymous poster hash: 4223d...314
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det bråk etter dine foreldre har lagt seg for å sove de klager på..?



Anonymous poster hash: e6424...5c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at de blir irritert dersom du f eks sitter og glor på tv til klokka 02 om natta for så å sove til kl 12 dagen etter. Natta er til for å sove og ikke for å ha på tv og musikk fordi man selv syns det er digg å snu døgnet. Hvis du har tenkt å snu døgnet og så gjerne vil gjøre som du vil så kan du faktisk bare flytte ut, som du selv sier så er du tross alt over myndighetsalder. Så lenge du bor under deres tak så skal du faktisk ta hensyn til dem, de har tross alt gjort det meste for deg de første 18 årene av ditt liv.



Anonymous poster hash: 8e72b...604
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BoxingDay

"Ikke sånn at du holder på å rive ned huset pga ekstremt høyt støynivå?" Ok, her høres det jo ut som om du turer frem med rimelig høy lyd og vaser rundt og klamprer med dørene som andre folk gjør på dagtid. Husk at resten av folka i huset sover, du har å vise hensyn. Ellers kan du jo bare flytte for deg selv, det gjør vel de aller fleste andre på din alder.

Endret av BoxingDay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så at foreldrene dine ikke får sove når du er oppe fordi du faktisk lager for mye lyd, eller lyver de bare? Da må du ta mer hensyn. Klart man skal få gå på do og se på tv, men jeg har for vane å skru ned slik at jeg omtrent ikke hører tvn selv når andre har lagt seg. Er påpasselig på å være stille. Så det kan jo virke som at det er en del du kan gjøre for å være enda stillere.

 

Og så vil jeg bare råde deg til å flytte ut.



Anonymous poster hash: 88100...897
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flytt ut og slutt å være en byrde for dem! Kanskje de vil ha fred? Kanskje de vil ha sex uten å høre deg romstere rundt? Har du tenkt på det? Du er myndig så enten får du respektere deres ønsker eller stikke.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt å bo hjemme når man er i 18-19 års alderen. Nå vet jo ikke vi hvordan foreldrene dine er. Kan være at de er utrolig sære og klager for det minste, eller så lager du kanskje mer bråk enn du er klar over. Men hvis jeg skal tro dine ord så er de vanskelige. Hvis du har mulighet så flytt ut. Og til de som mener at det er sovetid på natta, vi er forskjellige. Hvis noen vil se på tv eller høre på musikk så får de gjøre det uten at viktigper skal fortelle hvor galt det er. Noen er a mennesker, noen b, noen c og d. Vi er rett og slett forskjellige.

Bodde selv hjemme da jeg var 19 og var mye oppe om nettene. Foreldrene mine sa ingenting om det så lenge jeg tok ansvar for mine ting, ryddet og hjalp til med det som trengtes ellers.

Endret av wintergirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å dra hjem på ferie. Pipa får fort en annen låt om de ønsker deg på besøk. Om du bor hjemme, flytt ut. Jeg sitter nå her med min far og bror, og vi legger oss alle til ulike tier uten at det er noe som helst problem. 



Anonymous poster hash: 167c8...fdd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt ut og slutt å være en byrde for dem! Kanskje de vil ha fred? Kanskje de vil ha sex uten å høre deg romstere rundt? Har du tenkt på det? Du er myndig så enten får du respektere deres ønsker eller stikke.

 

Oi så hissig da. Det er da ganske normalt å bo hjemme i den alderen der og mange er hjemme i sommerferien for å jobbe. De er da stadig en familie og det må nå gå an å ta hensyn til hverandre - begge veier.

Anonymous poster hash: 88100...897

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deres hus, deres regler! Hun kan finne seg sin egen kåk.

 

Nei, skjerp deg. Det er ikke slik at alt forandrer seg over natten bare fordi man har fylt 18. 

Anonymous poster hash: 88100...897

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skjerp deg. Det er ikke slik at alt forandrer seg over natten bare fordi man har fylt 18.

Anonymous poster hash: 88100...897

Men deres hus, deres regler forandrer seg?

Anonymous poster hash: f5712...de7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deres hus, deres regler! Hun kan finne seg sin egen kåk.

Er jo faktisk ikke sånn at du har mulighet til å flytte ut med en gang man har fylt 18. I hvertfall ikke i den ekte verden.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deres hus, deres regler! Hun kan finne seg sin egen kåk.

Jeg er 19 og har ikke mulighet til å flytte ut. Skole tok mye av tiden min, men jeg hadde en vaskejobb ved siden av. For noen måneder siden skjedde det noe, og nå har jeg null inntekt. Hva skal man gjøre da? Pakke sakene sine og dra, uten inntekt?

Anonymous poster hash: f50cf...ef7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 19 og har ikke mulighet til å flytte ut. Skole tok mye av tiden min, men jeg hadde en vaskejobb ved siden av. For noen måneder siden skjedde det noe, og nå har jeg null inntekt. Hva skal man gjøre da? Pakke sakene sine og dra, uten inntekt?

Anonymous poster hash: f50cf...ef7

Respektere sine foreldres ønsker om når det skal være rolig i huse er ikke et alternativ til hva du kan gjøre?

Anonymous poster hash: f5712...de7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg blir da litt irritert på dem for at de da skal komme å mase, og eventuelt lage en stor scene. Er tross alt over myndighetsalder (19 år), og føler egentlig at jeg også har rett til litt privatliv. De klager over at jeg er så bråkete etc., men det er ikke slik at jeg har holder på å rive ned huset pga. ekstremt høyt støynivå.

 

Man må kunne ha på lyden på et slik nivå at man hører hva som f. eks blir sagt på tv. Eller bevege seg vanlig i huset, hvis man må på do eller skal hente seg litt drikke. Vil ikke se på det som unormalt eller spesielt hensynsløst.

Anonymous poster hash: 4223d...314

 

Jeg synes IKKE det er OK å "bevege seg vanlig i huset" etter at andre har lagt seg. Ei heller å se på TV med noe særlig lyd på, da får man heller bruke hodetelefoner.

 

Når mine foreldre har lagt seg, så lister jeg meg rundt i huset hvis jeg må, og er veldig forsiktig når jeg åpner/lukker dører. Ellers holder jeg meg på rommet og holder støy til et minimum - dvs. det mest støyende jeg gjør er å se film med PC'en på nattbordet, ellers bruker jeg hodetelefoner eller feks. bare surfer eller leser. Særlig dersom foreldrene mine skal på jobb dagen etterpå, synes jeg det er totalt respektløst om jeg skal ture rundt i huset som om klokka var 13:00 og ikke 03:00. Hovedbadet ligger i nærheten av foreldrene mine sitt soverom, så dusjing er heller ikke aktuelt lenge etter at de har lagt seg.

 

Vil du ha privatliv, så får du heller flytte ut slik som alle andre gjør i den alderen der. Nå er jeg 24 år og selv om jeg har veldig greie foreldre, så synes jeg alltid det er deilig å komme hjem til min egen leilighet.

Anonymous poster hash: 21ae5...828

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forståelse for at man må bo hjemme litt til i den alderen. Men da skal man oppføre seg ganske ydmykt altså. Og om du i tillegg ikke betaler for deg, ville jeg hvertfall vært nøye med å ikke være til bry, og hjelpe til mest mulig.

Jeg syns faktisk det er et skifte når man blir myndig.

Anonymous poster hash: c2d5d...42c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forståelse for at man må bo hjemme litt til i den alderen. Men da skal man oppføre seg ganske ydmykt altså. Og om du i tillegg ikke betaler for deg, ville jeg hvertfall vært nøye med å ikke være til bry, og hjelpe til mest mulig.

Jeg syns faktisk det er et skifte når man blir myndig.

Anonymous poster hash: c2d5d...42c

Jeg syns grensen går når man er ferdig med VGS. Da forventer jeg at barna mine flytter ut for å gå inn i militæret, på folkehøyskole, inn på studenthybel eller i kollektiv. Ellers får de bidra på lik linje med resten av de voksne hjemme, med innkjøp og middagslaging, husvask, klesvask og plenklipping. Jeg elsker barna mine og det er min plikt å lære dem å bli selvstendige og ansvarsfulle voksne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...