Gå til innhold

Streptokokker i halsen - når går det over?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Trenger litt råd her... Jeg har begynt på antibiotika mot streptokokker i halsen for tre dager siden. Hadde vondt i halsen et par uker, så har gått med dette lenge...

 

Legen skrev ut Apocillin. Jeg sa at Apocillin pleier normalt ikke å virke på meg, at jeg må ha flere kurer med andre typer antibiotika. Han sa at det var umulig at streptokokkbakteriene var resistente mot denne antibiotikaen, så jeg trengte ikke bekymre meg for det.

 

Vel, nå er det på fjerde dagen med antibiotikakuren. I går fikk jeg så kraftig feber at jeg ikke kom meg på jobb. I dag er jeg på jobb, men har feber og er IKKE bra. (har kontorjobb, så det går an å jobbe med litt feber).

 

Er det normalt at det tar så lang tid før man blir frisk med antibiotika? I morgen og søndag er jo legekontoret stengt, da må jeg vente til mandag hvis det blir verre.

 

Er det normalt at det tar så lang tid å bli kvitt streptokokkene? Er det virkelig slik som legen min sier at det kun er apocillin man bruker, og at denne alltid virker?



Anonymous poster hash: a117e...cd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sist jeg hadde streptokokker så måtte jeg prøve ut 3 forskjellige typer med antibiotika før det virket, så nei legen din tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apocillin er penicillin, ikke antibiotika.

 

Normalt sett bør man merke bedring innen to dager.

Sønnen min(6 år) begynte på Apocillin mot streptokokker mandag denne uken, tirsdag var han feberfri og betydelig bedre i halsen. Regnet han "frisk" nok til barnehage på onsdag.

Mannen min fikk påvist streptokokker i dag og er da også begynt på Apocillin. Jeg håper inderlig på bedring til i morgen(syke menn er grusomt å ha i hus). Fikk Ery Max(antibiotika) tidligere i uken(også pga hoste), det funket ikke.

 

Av andre typer mot streptokokker så har sønnen min har hvertfall fått Imacilin en gang tidligere.

Dalacin kan vel også brukes mot streptokokker.



Anonymous poster hash: 3ca12...c8e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Apocillin er penicillin, ikke antibiotika.

 

Normalt sett bør man merke bedring innen to dager.

Sønnen min(6 år) begynte på Apocillin mot streptokokker mandag denne uken, tirsdag var han feberfri og betydelig bedre i halsen. Regnet han "frisk" nok til barnehage på onsdag.

Mannen min fikk påvist streptokokker i dag og er da også begynt på Apocillin. Jeg håper inderlig på bedring til i morgen(syke menn er grusomt å ha i hus). Fikk Ery Max(antibiotika) tidligere i uken(også pga hoste), det funket ikke.

 

Av andre typer mot streptokokker så har sønnen min har hvertfall fått Imacilin en gang tidligere.

Dalacin kan vel også brukes mot streptokokker.

Anonymous poster hash: 3ca12...c8e

 

Penicillin ER en type antibiotika....

Anonymous poster hash: 6b529...c7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, nettopp ringt legekontoret. Legesekretæren mente at jeg bare måttte se det an. Det tar vanligvis et par dager før du merker effekt av antibiotikabehandling, sa hun... Ja, men dette er min dag nr fire, og feberen har blusset opp. Nei, sier hun, dette er så indivituelt, vi venter til over helga, og ser det an til da. Er du helt sikker, spør jeg. Ingen gehør å få der.

 

Argh.... 



Anonymous poster hash: a117e...cd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

TS her, nettopp ringt legekontoret. Legesekretæren mente at jeg bare måttte se det an. Det tar vanligvis et par dager før du merker effekt av antibiotikabehandling, sa hun... Ja, men dette er min dag nr fire, og feberen har blusset opp. Nei, sier hun, dette er så indivituelt, vi venter til over helga, og ser det an til da. Er du helt sikker, spør jeg. Ingen gehør å få der.

 

Argh.... 

Anonymous poster hash: a117e...cd1

 

Det er ganske normalt at feberen går i været etter noen dagers bruk. Gjør som HELSEPERSONELL sier, vent til over helga

Anonymous poster hash: 6b529...c7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det er ganske normalt at feberen går i været etter noen dagers bruk. Gjør som HELSEPERSONELL sier, vent til over helga

Anonymous poster hash: 6b529...c7a

 

Joda, skal vente, som jeg fikk beskjed om. :) Men jeg synes det ofte er slik med antibiotika. Man prøver en type (bredsprektret, førstevalget), så funker den ikke og man blir verre. Så får man en annen type, og da blir det bedring omtrent over natta.

Men det er sikkert mulig at apocillin trenger opptil en ukes tid på å virke.

Anonymous poster hash: a117e...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

NB: det jeg skriver nå er basert på egne erfaringer. Jeg er ikke helsepersonell, men jeg har hatt min dose av halsbetennelser og penicilinkurer :) 

 

Sist jeg hadde streptokokker og fikk Apocillin, så tok det mer enn fire dager før jeg merket noen forbedring. Tror først det var på dag 5 eller 6 at jeg begynte å få håp om å bli frisk av kuren, men da ble det til gjengjeld raskt bra igjen. Jeg hadde også hatt vond hals og sjaber form ganske lenge før jeg gikk til lege med det. (Kommer man tidlig i sykdomsforløpet får man jo bare beskjed om å se det an noen dager, siden man håper at infeksjonen skal gå over av seg selv.)

 

Jeg synes  du gjorde riktig i å ringe legekontoret, for i noen tilfeller er det bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite, men legesekretæren har antakeligvis rett i at det er veldig individuelt når man merker effekten. Håper det blir bedre i løpet av helgen, og nøl ikke med å ringe legekontoret igjen på mandag hvis det fremdeles er vondt! Blir du dårligere i løpet av helgen kan du vurdere å kontakte legevakten.

 

God bedring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved to tidligere anledninger slitt med streptokokker selv.

Har hatt det tre ganger, og den første gangen gikk det fint bort med apocillin. Den andre gangen gikk jeg på antibiotikum i mer enn en hel måned i strekk, tre ulike varianter, før jævelskapen var borte. Den siste gangen prøvde de med dobbel kur med apocillin, og det funket.

Ps. Det gikk flere år mellom de tre infeksjonene.

 

Jeg ville vært tålmodig og sett det an litt - ta apocillin etter avtale. Det tar noen dager før medisinene har nådd full virkning. Pass på å ta dem til rett tid, unngå å glemme doser.

 

Jeg vil IKKE anbefale deg å jobbe med streptokokkinfeksjon. For det første - du kan smitte andre rundt deg. For det andre - det tar med stor sannsynlighet lenger tid før du blir helt frisk. Gi kroppen din best muligheter for å bli frisk; bli hjemme, ta det med ro, drikk mye væske, og forsøk å få i deg næringsrik mat (selv om det gjør vondt å svelge - I know)... :)

Endret av Cerasus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær hjemme fra jobb når du er smittsom! 



Anonymous poster hash: 1f5f3...504
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok kanskje en uke hos meg. Fikk 10 dagers kur, og kjente ikke bedring før de siste dagene.

Fins flere typer såklart, men det var slik hos meg.

God bedring! Det der er et smertehelvete :/

Jeg sykmeldte meg forresten imens jeg var på kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, bør man det altså? Være hjemme fra jobb? Jeg har aldri bedt en lege om sykemelding før. Regner med de sier fra hvis man ikke skal gå på jobb? Var jo hjemme i går og sov hele dagen, brukte bare egenmelding. Føler meg virkelig som en snylter hvis jeg skulle bedt om å slippe å gå på jobb pga noen halsgreier. Jeg spurte legen om det var noe spesielt jeg burde tenke på/gjøre under behandlingen. Han nevnte bare det med å ikke drikke alkohol.

 

Men det er veldig vanskelig å konsentrere seg når man har feber, så jeg gjør ingen god jobb på jobben i dag. Sitter med en klut på panna i skrivende stund, det hjelper litt å dynke den i kaldt vann innimellom. Ingen som ser meg likevel inne på kontoret..



Anonymous poster hash: a117e...cd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han anbefalte meg det, jeg fikk velge selv, men!

Bedre for kroppen da, den jobber bedre også når du hviler. Er ikke snylting, ikke med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags type streptokokk er det du har?

Anonymous poster hash: c9fc7...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type A.

Anonymous poster hash: a117e...cd1

Hvis du tar penicilin som avtalt med legen skal dette gå over. Det er ikke beskrevet resistens hos type a strep

Anonymous poster hash: c9fc7...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...