Gå til innhold

Kjønnsbestemt assistert befruktning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet dere om klinikkene i Norge vet hvilket kjønn de setter inn? Det er jo ikke lov å velge kjønn i Norge, og vi får jo aldri vite det, men tror dere at de ser i mikroskopet sitt hva det blir?

Anonymkode: 33855...366

Det tror jeg de gjør. Har inntrykk av at de som har fått ut masse gode egg og får satt inn to embryoer som oftest får en av hver. De velger selvsagt de friskeste embryoene, men om de har mange å velge mellom har jeg inntrykk av at de setter inn en av hver hvis de skal sette inn to. 

Anonymkode: 9e6ec...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for de som er av det kjønnet som stadig velges bort. Innenfor et land har gjerne de fleste like kjønnspreferanser. Hvis mange begynner med slik behandling vil man etterhvert merke at det blir langt flere av ett kjønn og færre av det andre med de ulempene det gir for samfunnet.

Jeg vet om flere menn som er veldig klar over at mamma gjerne ville ha jente, selv om mamma kanskje ikke alltid sa det rett ut. At mamma betalte mye penger og reiste til klinikk i utlandet for å endelig få det til hjelper absolutt ikke på følelsen av at man ikke er helt god nok fordi man ikke har riktig kjønn. Så sier du sikkert at det forteller du selvsagt ikke til barna, men slikt har en tendens til å komme ut til slutt og om det nå ikke blir fortalt med ord er det likevel veldig tydelig for de nærmeste. Det gjør vondt inni meg når jeg tenker på voksne menn som fremdeles kjenner sårhet over at mamma så tydelig var mer glad i og opptatt av lillesøster enn i sine tre eldre sønner. Det går ikke an å skjule sine ekte følelser når man er så desperat etter ett kjønn.

Anonymkode: 33625...1c6

Nå er det jo slik at de aller fleste private klinikker i utlandet har en regel på at man ikke får bruke kjønnsseleksjon med mindre man har barn fra før av og ønsker seg et kjønn man ikke har, eller har gode medisinske årsaker, som sykdom på det ene kjønnet. Nettopp for å unngå det du skisserer her. 

De aller fleste har vel lyst på "en av hver", det er ikke snakk om at det ene kjønnet er uønsket eler foretrukket, men at an ønsker begge kjønn, og å oppleve det å være forelder til både gutt og jente. 

Anonymkode: 9e6ec...f78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det tror jeg de gjør. Har inntrykk av at de som har fått ut masse gode egg og får satt inn to embryoer som oftest får en av hver. De velger selvsagt de friskeste embryoene, men om de har mange å velge mellom har jeg inntrykk av at de setter inn en av hver hvis de skal sette inn to. 

Anonymkode: 9e6ec...f78

Stemmer ikke. For å se kjønn må du ta en prøve av embryo og se på kromosomer. Det gjøres ikke uten grunn fordi det er risiko for embryet. Pgd kalles dette

Embryo ved vanlig ivf velges etter sjekk av celledeling. God celledeling = godt embryo

Anonymkode: e93a5...40e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2018 den 16.30, AnonymBruker skrev:

er ikke så dyrt, vi betalte vel i overkant av 50 000 for det på Nordkypros.

Det er gjerne lettere å bli gravid via IVF når man ikke gjør det fordi man sliter med fertiliteten. Hos oss gikk det på førstefoursøk, akkurat like raskt som vi brukte på å unnfange det første barnet vårt :biggrin: 

Anonymkode: 9e6ec...f78

Hei:)

kan jeg spørre hvilken klinikk dere brukte? Ser det er mange ulike i Kypros? Er dere fornøyde med de, oppfølging osv? 

Vi trenger genetisk test ved befruktning og kan få dette dekt gjennom sykehuset i Norge, men her må man påregne en saksgang og tar for mange 2 år før de setter i gang med selve inngrepet. Så ønsker heller å betale noe ekstra selv og få dette satt i gang så snart som mulig. 

Brukte dere lang tid fra dere kontaktet de til du var gravid? 

 

Tusen takk for svar:)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2015 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Jeg poster selvsagt denne anonym. Jeg har 3 av samme kjønn, og nettopp lagd avtale med en klinikk i Kypros for å få motsatt kjønn. Før dere går igang med at jeg er utakkknemlig og dum så vit at jeg elsker barna mine høyere enn livet. Det har seg slik at en av mine foreldre har gått bort og jeg har så lyst til å føre det navnet videre. Pluss at vi syns at det hadde vært kjempe koselig med enda en baby. Noen erfaringer?

 

Anonymous poster hash: 1db6e...0fa

Hei

fullførte dere behandlingen og var dette vellykket ? Er selv på tanken med å kjøre dette så ønsker gjerne råd og tips! Hvilken klinikk brukte dere? Var dere fornøyde? 

På forhånd takk for svar:)

 

 

Anonymkode: afe25...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/5/2018 at 8:00 AM, AnonymBruker said:

Det er veldig lite som er "verdens undergang" hvis man skal tenke slik. Det er ikke verdens undergang med sultne barn i Afrika, det er ikke verdens undergang at folk blir drept eller alvorlig syke eller slått av mannen sin eller mishandlet av foreldrene sine eller blir tapere fordi skolene ikke bryr seg eller er hjemløse fordi de bor i et land uten sosiale goder. Kanskje vi rett og slett skal slutte å bry oss om alt som ikke er verdens undergang? For en trivelig verden vi ville få da. Så nei, dette er ikke verdens undergang, men det er en av de veldig mange små tingene som gjør verden et mindre hyggelig sted å bo.

Anonymkode: 33625...1c6

Jo, sultne barn i Afrika er «verdens undergang». Kjønnsbestemt ivf er ikke det. Jeg er helt uenig i at verden er mindre hyggelig av at foreldre som allerede har barn av ett kjønn ønsker et spesifikt kjønn for nestemann. Makan til overdramatisering a gitt.

Anonymkode: 3ca86...112

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.3.2018 den 16.39, AnonymBruker skrev:

Hei

fullførte dere behandlingen og var dette vellykket ? Er selv på tanken med å kjøre dette så ønsker gjerne råd og tips! Hvilken klinikk brukte dere? Var dere fornøyde? 

På forhånd takk for svar:)

 

 

Anonymkode: afe25...7cc

Hei

Jeg er ikke TS, men jeg var i Nord Kypros i fjor for kjønnsbestemt befruktning. Er nå gravid med tvillinger av motsatt kjønn (vi har 2 av samme kjønn fra før av, ikke ivf). Hos oss gikk det ved 1.forsøk.

Er ikke ofte innom KG. Forstår godt de som ønsker seg barn av bestemt kjønn, da jeg også var der, og hadde ingen for å spørre om.

Er ikke åpent om mitt valg. Send meg mail [email protected] om du lurer på noe. Som sagt, er ikke ofte innom KG.

Anonymkode: d0707...146

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
AnonymBruker skrev (På 17.3.2018 den 13.15):

Hei

Jeg er ikke TS, men jeg var i Nord Kypros i fjor for kjønnsbestemt befruktning. Er nå gravid med tvillinger av motsatt kjønn (vi har 2 av samme kjønn fra før av, ikke ivf). Hos oss gikk det ved 1.forsøk.

Er ikke ofte innom KG. Forstår godt de som ønsker seg barn av bestemt kjønn, da jeg også var der, og hadde ingen for å spørre om.

Er ikke åpent om mitt valg. Send meg mail [email protected] om du lurer på noe. Som sagt, er ikke ofte innom KG.

Anonymkode: d0707...146

Svarer du fortsatt på spørsmål på denne mailen? 

Anonymkode: 2a431...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er det som gjør kjønnet så viktig? Fordømmer ikkje altså, eg lurer oppriktig på kva som er så nøye med kjønn? Eg har eit lite jentebarn og elsker ho over alt på jord, men eg elsker ho fordi ho er barnet mitt. Ikkje fordi ho er jente. Eg behandler ho som eit lite barn og ikkje pyntedokke. Eg tenkjer faktisk ikkje så ofte over kva kjønn ho eigentlig er, for meg er ho det barnet eg ville ha. Kva er det jente kan gi som ikkje ein gutt kan gi?

Uansett lykke til ❤️

Anonymkode: ac607...f0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så at jeg hadde varsling på denne faktisk, så plutselig kom det opp. For meg handlet det ikke om pyntedukke i det hele tatt. Vi var i prosess i USA, men grunnet Korona fikk vi ikke fullført. Vi hadde bestemt oss for en til, og venter nå en herlig liten gutt til. :) 

Nå gleder jeg meg veldig til å få lille gutten min selv om vi begynte på denne prosessen. Selv om jeg føler jeg kan knytte meg sterkt til guttene mine, føler jeg litt på at båndet til pappa er enda sterkere. Jeg forguder de selvsagt uansett, så for min del var det fordi vi allerede hadde flere gutter. Med førstemann spilte det absolutt ingen rolle, så bare noe jeg har følt på etterhvert. Men, det er jo uansett også slik at barn ikke er kjønn, men individer. Så man kan jo også få en datter som knytter seg sterkere til far eller sønn knyttet sterkest til mor. Jeg har også opplevd litt traumer tidligere i livet som har gjort at jeg tenker jeg knyttes sterkere til jenter, men skjønner mer og mer at jeg tar feil her. 

Anonymkode: 9c82a...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også endel kommentarer. Når vi nå venter enda en gutt, har jeg faktisk fått kommentarer med at folk unner oss jente og syns det er synd vi får en gutt til. Utrolig trist og provoserende når folk sier slikt syns jeg, selv om jeg vet de ikke mener noe vondt med det. Og det er ikke en eller to som har slikt kommentarer, det er godt over halvparten jeg snakker med som sier dette. Veldig trist egentlig, men pleier å svare at det for oss virkelig er viktigst at barnet er friskt (noe som ikke er en selvfølge!). 

Anonymkode: 9c82a...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg inn her med noen betraktninger jeg og.

Jeg har selv brydd meg lite om kjønn på mine barn (har tre). Men da jeg etter 2 gutter fikk ei jente, var det mange kommentarer som "Åh, du var vel glad det ble jente?" Eller "Ja, jenta kom endelig til slutt" noe jeg ble litt overrasket og satt ut av. Det jeg ser nå som barna har blitt store, er at det kan være veldig positivt for både gutter og jenter å ha søsken av motsatt kjønn. Godt for både dynamikk og for læring.

Alle kan ha sine grunner for å ønske seg det ene eller andre kjønn. Dette synes jeg man må godta og respektere.

Anonymkode: 72e6c...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

alexanderw skrev (På 5.8.2015 den 12.46):

Send gjerne PM til meg og! Samboer har mast om noe slikt lenge, av tilnærmet samme årsak som deg.

Hei. Dette er jeg veldig interisert i å høre mer om 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2018 den 22.53):

Har gjort det samme i utlandet. Så forstår deg godt. Bryr meg lite hva de andre tenker om det. Egentlig jeg går ikke rundt og forteller om det heller. :) Det er kun mora mi som vet om det. :) 

Anonymkode: d0707...146

Hei. Er ny her inne. Hvordan kan jeg sende deg pm? 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...