Gå til innhold

Kjønnsbestemt assistert befruktning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingen erfaringer, jeg hadde nok gjort det samme. :) 



Anonymous poster hash: 8b783...831
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Statistikk viser faktisk at det er større andel menn som ønsker seg gutt, enn det er kvinner som ønsker seg jente. Så ikke skyld på kvinnfolkene! ;)

Nja, min erfaring med venner, familie og bekjente er at kvinner har litt mer de skulle ha sagt når det kommer til å få flere barn eller ikke ;) 

 

Forskning forteller

Norske kvinner med to sønner ser imidlertid ut til å ha litt sterkere preferanse for å få en jente enn kvinner med bare døtre har for å få en gutt. Det er nemlig flere kvinner som har fått ett barn til blant dem som har bare gutter (46,1 prosent), enn blant dem som har bare jenter (44,4 prosent)  

 

Nordiske kvinner med to barn har en klar preferanse for å få minst ett barn av hvert kjønn. Danske, norske og svenske foreldre har størst ønske om å få en datter.. mens finske foreldre har en signifikant preferanse for å få en sønn..

Var ikke klar over at finnene skilte seg ut her..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også gjort det samme. Jeg synes det er bare positivt at man kan bruke teknologi til å få et barn med et bestemt kjønn, men bare hvis det skjer på de rette premissene. Jeg er negativ hvis man for eksempel ikke ønsker en jente eller gutt på grunn av holdninger til kjønnet som sådan, men hvis man har en eller flere fra før sier jeg bare kjør på :)

Endret av Riskrem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være negativ, men litt til ettertanke.

Jeg håper dere som vurderer dette har tenkt grundig gjennom det og også sett på hvor krevende et IVF forsøk med en haug av hormoner kan påvirke kroppen både fysisk og psykisk. Dere kan heller ikke bare tenke at IVF = vips gravid selv om dere har flere barn fra før. Det er ikke sikkert dere får noen befruktede egg med ønsket kjønn heller.

IVF er absolutt ikke noen quick fix. Tro meg.

Håper dere evt snakker med andre som har brukt denne type IVF av samme grunner som dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Den Sunday, August 09, 2015 at 13.35, pusilus skrev:

Ikke for å være negativ, men litt til ettertanke.

Jeg håper dere som vurderer dette har tenkt grundig gjennom det og også sett på hvor krevende et IVF forsøk med en haug av hormoner kan påvirke kroppen både fysisk og psykisk. Dere kan heller ikke bare tenke at IVF = vips gravid selv om dere har flere barn fra før. Det er ikke sikkert dere får noen befruktede egg med ønsket kjønn heller.

IVF er absolutt ikke noen quick fix. Tro meg.

 

Håper dere evt snakker med andre som har brukt denne type IVF av samme grunner som dere.

Vi har bestemt dato 😁

Anonymkode: ce7a0...267

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en familie som burde få slikt gratis. 

Foreldrene; 4 gutter. Alltid ønsket seg jente, men 4 var nok. 

Alle 4 sønnene:
3 jenter
4 jenter
2 jenter og ei jente på vei. 
2 jenter 

ingen gutter på barna deres altså. Det er litt komisk da, men alle vil jo som oftest ha 1 av vær. 

Anonymkode: bddba...41b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Noen som faktisk har gjennomført dette, og har noen erfaringer som kan deles? Vi vurderer det sterkt. Dette skjer i samarbeid med et dansk selskap som organiserer turen til Kypros for oss. Men vet ikke om noen som faktisk har gjort dette?

og når det først er gjort; må man informere sykehuset i Norge om at man har gjort dette? 

 

Vi har 3 sønner vi forguder, og vurderer å få et fjerde barn og av personlige årsaker ønsker vi at dette skal være ei jente. Skjønner svært godt at dette er kontroversielt og at ikke alle vil ha forståelse, og derfor ønsker vi heller aldri å gå ut og fortelle at dette har blitt gjort. 

Anonymkode: 9c82a...4cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort det, men fordømmer kjønnsbestemmelse sterkt dersom det ikke er alvorlig sykdom involvert. 

Men men. Alt jeg kan gjøre er å håpe det blir dyrt og langtekkelig, og at alle slitere som gjennomgår IVF pga helsemessige eller fertilitetsårsaker unnfanger før dere. 

Anonymkode: 74a05...20e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som faktisk har gjennomført dette, og har noen erfaringer som kan deles? Vi vurderer det sterkt. Dette skjer i samarbeid med et dansk selskap som organiserer turen til Kypros for oss. Men vet ikke om noen som faktisk har gjort dette?

og når det først er gjort; må man informere sykehuset i Norge om at man har gjort dette? 

 

Vi har 3 sønner vi forguder, og vurderer å få et fjerde barn og av personlige årsaker ønsker vi at dette skal være ei jente. Skjønner svært godt at dette er kontroversielt og at ikke alle vil ha forståelse, og derfor ønsker vi heller aldri å gå ut og fortelle at dette har blitt gjort. 

Anonymkode: 9c82a...4cf

Det er vel fordi dere vil ha ei lita prinseeeesse å dulle med og kle opp i kjoler og tyll. Æsj, jeg blir helt uvel.

Og nei HI, ønsket om å bruke et spesielt navn, rettferdiggjør selvsagt ikke det dere planlegger å gjøre/har gjort.

Anonymkode: 9b578...7b5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som faktisk har gjennomført dette, og har noen erfaringer som kan deles? Vi vurderer det sterkt. Dette skjer i samarbeid med et dansk selskap som organiserer turen til Kypros for oss. Men vet ikke om noen som faktisk har gjort dette?

og når det først er gjort; må man informere sykehuset i Norge om at man har gjort dette? 

 

Vi har 3 sønner vi forguder, og vurderer å få et fjerde barn og av personlige årsaker ønsker vi at dette skal være ei jente. Skjønner svært godt at dette er kontroversielt og at ikke alle vil ha forståelse, og derfor ønsker vi heller aldri å gå ut og fortelle at dette har blitt gjort. 

Anonymkode: 9c82a...4cf

Jeg kjenner et par som skal gjøre det nå. Send meg pm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt folk som gjør dette. Får CI to gutter, vurderer jeg det sterkt.

Anonymkode: 9e6ec...f78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som gjør dette aner ikke hvor slitsomt det er å gjennomgå IVF. Men nå slipper man det psykiske tøffe, at man faktisk er ufrivillig barnløs og kan ende opp uten barn, for det er virkelig det tøffe med IVF behandlingen. Man har ingen garantier for å bli gravid og det er en større belastning for eggene å gjennomgå DNA testing for bla kjønn, så man kan risikere at eggene ikke tåler det. 

Det koster jo en del også. At folk er villige til å betale så mye penger for å få et bestemt kjønn når man har flere barn fra før er meg uforståelig. Men nå har jeg vært ufrivillig barnløs så dette er og vil alltid være et sårt punkt for meg. Har selv to gutter og kunne aldri tenke meg å "kreve" en jente. Men hver sin lyst. 

Anonymkode: e648e...4b0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som gjør dette aner ikke hvor slitsomt det er å gjennomgå IVF. Men nå slipper man det psykiske tøffe, at man faktisk er ufrivillig barnløs og kan ende opp uten barn, for det er virkelig det tøffe med IVF behandlingen. Man har ingen garantier for å bli gravid og det er en større belastning for eggene å gjennomgå DNA testing for bla kjønn, så man kan risikere at eggene ikke tåler det. 

Det koster jo en del også. At folk er villige til å betale så mye penger for å få et bestemt kjønn når man har flere barn fra før er meg uforståelig. Men nå har jeg vært ufrivillig barnløs så dette er og vil alltid være et sårt punkt for meg. Har selv to gutter og kunne aldri tenke meg å "kreve" en jente. Men hver sin lyst. 

Anonymkode: e648e...4b0

Jeg skjønner veldig godt at man orker å gå igjennom hva som helst. Tror ikke du skjønner desperasjonsnivået.

Anonymkode: 9e6ec...f78

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Har to gutter, og ønsker egentlig ikke flere barn. Men vurderer det hvis jeg er garantert at siste er jente. Nå er det sånn at vi uansett er nødt til å gjennomgå ivf. Hvis jeg kunne blitt gravid på vanlig måte ville jeg nok ikke vurdert det engang. Det er utrolig tøft for kroppen og psyken. Men når man først er igang, så ser jeg egentlig ikke problemet med å sjekke for arvelige sykdommer og kjønn før man setter inn. 

Håper noen av dere som har gått gjennom denne prosessen kan dele litt erfaringer etter hvert. :)

Anonymkode: 75cb4...f6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2015 den 7.07, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette går litt for langt i retning av å designe baby, uansett hvor god grunn man mener man har.

 

Anonymous poster hash: 0597a...a9f

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle har egne valg, så gjøre dette om du vil. Men moralsk synes jeg det er helt forkastelig å designe sitt eget barn. Men slik er jo medisinen utviklet seg. Kanskje du kan velge hårfarge, høyde og øyenfarge også?

Håper i alle fall at du ikke forteller om dette til de andre barna dine..

Endret av Ønskergraviditet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har gjort det samme i utlandet. Så forstår deg godt. Bryr meg lite hva de andre tenker om det. Egentlig jeg går ikke rundt og forteller om det heller. :) Det er kun mora mi som vet om det. :) 

Anonymkode: d0707...146

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei:)

Vi holder på å innhente informasjon om dette i ulike klinikker i Kypros. Men synes det er vanskelig å vurdere hvem av de som er mest seriøst og ordentlige? Ser ut som det er tre stk store klinikker i Nord-Kypros. Noen som har erfaring med hvilken klinikk som er best? Eventuelt hvor jeg kan finne informasjon/sider med erfaring fra norske par som har vært i Kypros for slik behandling? Gjerne send meg melding på hvordan erfaring dere har med dette, hvilken klinikk dere skal/har benyttet:)

Tusent takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjennomgått PGD pga en genetisk lidelse som det var 50/50 sjanse for at embryoet fikk, så det samme som kjønn. Dødelig lidelse.

Jeg fikk heldigvis mange egg hver ivf, noe som slettes ikke er en garanti. Dermed var det alltid noen friske embryo å sette inn.

Tanken på at dere skal kaste vekk friske embryo bare pga kjønn gjør meg kvalm.

Og hvem skulle trodd, for første gang ønsker jeg at noen ikke skal lykkes med ivf.

Anonymkode: e93a5...40e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...