Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

har prøvd å bli gravid i 3 år. gikk til gynekolog. ble henvist til IVF. fikk brev i posten forrige uke. vi fikk time 1.juli.

skal til rikshospitalet 1.juli. det jeg lurer på er at hva vil skje i den aller første timen(1.juli)?

er det kun samtale med legen den dagen og informasjon som gis til oss? Eller vil behandlingen starte samme dag?

slik jeg har skjønt så skal man først ta hormon medisiner som nesesparay og sprøyte før det skjer egguttak.

jeg vet ingen om IVF. Kan noen forklare meg litt? Jeg er så redd. jeg leste på nettet at man ikke får narkose under egguttak. gjør det veldig vondt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette varierer, det beste er å høre med de aktuelle behandlerne.

Angående smerte skal ikke dette være nevneverdig vondt, men her har jeg dessverre ingen personlig erfaring. 

Skrevet

Dette varierer, det beste er å høre med de aktuelle behandlerne.

Angående smerte skal ikke dette være nevneverdig vondt, men her har jeg dessverre ingen personlig erfaring. 

takk for at du svarte :-)

Noen andre der ute som kan svare meg?

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ta ut egg for noen år siden grunnet sykdom.

Det gjorde ikke vondt, jeg fikk morfin. Hadde samtale først, og så ny time for selve "inngrepet", men tror dette varierer. Vet ikke om dette blir helt det samme, men jeg hadde ikke vondt:)

Anonymous poster hash: 8b8db...ea3
Skrevet

Jeg har ikke erfaring i Norge, men holder på med forsøk i Danmark. For vår del skjedde alt på epost.

Ga beskjed når mensen startet, fikk tilsendt resepter på medisiner (nesepray, og sprøyter).

Nesespray starter du med på dag 21 i syklus. Gonal F starter du med dagen etter neste mens starter, dette holder du på med i 8-9 dager, derretter setter du den siste eggløsningsssprøyta 1 1/2 døgn før egguttak.

Jeg fikk plenty med medisiner på egguttak, så kjente mest etterpå. Egg befruktes og settes tilbake 2 dger etterpå. Så må du ruge i 14 dager før testing.

Dette var hvordan vi gjorde det. Det kan hende du får et helt annet opplegg. Så mitt tips er at du får en plan på hvordan dere går frem fra nå av.

Lykke til ;-)

Skrevet

Hos meg gjorde det v e l d i g vondt! Ikke for å skremme deg altså, men da vet du at det oppleves forskjellig :) Uttaket var forferdelig, men innsett merket jeg ikke noe til, nesten! Jeg tok sprøyter jeg satt i underlivet :) Jeg gjorde det også i Danmark!

Skrevet

Du kan lese mer på bloggen min    ivfetter40.blogg.no   ;-)

Skrevet

For min del var egguttak ubehagelig, men ikke vondt. Har inntrykk av at det gjelder de fleste, mens det for noen få uheldige gjør veldig mye vondere.

Skrevet (endret)

Hei

har prøvd å bli gravid i 3 år. gikk til gynekolog. ble henvist til IVF. fikk brev i posten forrige uke. vi fikk time 1.juli.

skal til rikshospitalet 1.juli. det jeg lurer på er at hva vil skje i den aller første timen(1.juli)?

er det kun samtale med legen den dagen og informasjon som gis til oss? Eller vil behandlingen starte samme dag?

slik jeg har skjønt så skal man først ta hormon medisiner som nesesparay og sprøyte før det skjer egguttak.

jeg vet ingen om IVF. Kan noen forklare meg litt? Jeg er så redd. jeg leste på nettet at man ikke får narkose under egguttak. gjør det veldig vondt?

Den første timen er bare samtale, informasjon og ev. blodprøver/sædprøver dere ikke har tatt før. Når sykehuset har fått svar på alle prøver, kan de sette opp behandlingsplan, og så taes dere inn når sykeshuset har kapasitet og det passer inn i syklusen deres. Dere kan være heldige og komme raskt til, men for de fleste er det noen måneder med venting, dessverre.

Ikke vær redd for smertene. Jeg personlig synes ikke egguthenting gjør noe særlig vondt. Man får smertestillende og en morsom medisin som gir en behagelig rus ;) Det stikker litt når eggene hentes ut, men jeg synes ikke det var ille i det hele tatt. Biopsi er verre, hvis du har tatt det.

Endret av Harlekin
Skrevet

Den første timen er bare samtale, informasjon og ev. blodprøver/sædprøver dere ikke har tatt før. Når sykehuset har fått svar på alle prøver, kan de sette opp behandlingsplan, og så taes dere inn når sykeshuset har kapasitet og det passer inn i syklusen deres. Dere kan være heldige og komme raskt til, men for de fleste er det noen måneder med venting, dessverre.

Ikke vær redd for smertene. Jeg personlig synes ikke egguthenting gjør noe særlig vondt. Man får smertestillende og en morsom medisin som gir en behagelig rus ;) Det stikker litt når eggene hentes ut, men jeg synes ikke det var ille i det hele tatt. Biopsi er verre, hvis du har tatt det.

hei takk for at du svarte. jeg fikk brev fra sykehuset at jeg må ta blod prøver og amh prøver så det tok jeg for 2 uker siden så etter det fikk vi time 1.juli. mannen min skal ta sædprøve den dagen på sykehuset.

Harlekin har du hatt IVF? på hvilke forsøk ble du gravid? hvor lenge måtte du etter den første samtalen? tok du offentlig eller privat

TS

Skrevet

hei takk for at du svarte. jeg fikk brev fra sykehuset at jeg må ta blod prøver og amh prøver så det tok jeg for 2 uker siden så etter det fikk vi time 1.juli. mannen min skal ta sædprøve den dagen på sykehuset.

Harlekin har du hatt IVF? på hvilke forsøk ble du gravid? hvor lenge måtte du etter den første samtalen? tok du offentlig eller privat

TS

Ja, jeg har hatt IVF (eller ICSI hadde vi). Jeg mener å huske vi hadde forsamtale på våren en gang, og så hadde vi forsøk tidlig høst (september/oktober). Det var i det offentlige, Haukeland. Det er ikke uvanlig med 4-6 måneder ventetid i det offentlige, men for vår del tok det litt lenger tid pga. ferieavvikling i sommerferien. Vi kontaktet sykehuset i forfjor høst for ev. søskenforsøk, og da kunne vi kommet til nesten med én gang. Så det er ganske varierende kapasitet! Jeg var heldig og ble gravid på første forsøk :) Vi har en seks år gammel jente som er resultatet av det. Men i fjor hadde vi et mislykket forsøk, dessverre. Håper på mere lykke til høsten!

Regner med de forventet å få svar på AMH-prøven til samtalen deres? Tror AMH er den prøven som tar lengst tid å få svar på. Sædprøven får man svar på omtrent på dagen. Så hvis det ikke blir noen problemer der og legene har alt de trenger av svar i morgen, får dere sikkert vite behandligsplan og oppstart under timen i morgen. Lykke til!

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor så enkelt for alle andre ? Vi fikk beskjed om sosial rapport først, barnevernet skal visst granske fortia vår . All glede forsvant og ingen av oss har orket mer i den prosessen :(

Anonymous poster hash: 52c43...e1d
Skrevet

Hvorfor så enkelt for alle andre ? Vi fikk beskjed om sosial rapport først, barnevernet skal visst granske fortia vår . All glede forsvant og ingen av oss har orket mer i den prosessen :(

Iflg en av våre ivf-leger (nettopp gått fra offentlig over i det private) er det snakk om noen få i året de ber om sosialrapport på. Da er det fordi de er usikre på om de potensielle foreldrene er normalt oppegående folk og vil bli normalt gode foreldre.

• Liker 1
Skrevet

Iflg en av våre ivf-leger (nettopp gått fra offentlig over i det private) er det snakk om noen få i året de ber om sosialrapport på. Da er det fordi de er usikre på om de potensielle foreldrene er normalt oppegående folk og vil bli normalt gode foreldre.

Biloba:er dette da snakk om mennesker med tung bakgrunn? Visste ikke dette,så intr høre mer om det.

Skrevet

Hvorfor så enkelt for alle andre ? Vi fikk beskjed om sosial rapport først, barnevernet skal visst granske fortia vår . All glede forsvant og ingen av oss har orket mer i den prosessen :(Anonymous poster hash: 52c43...e1d

Det er det gjerne en grunn til ;)
AnonymBruker
Skrevet

for at vi har gått til dps pga kreft ? Logisk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...