Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Blendahvitt" blir jo ofte brukt som et nedsettende uttrykk. En "blendahvit" familie eller ett "blendahvitt" nabolag er negativt, og man tenker at de som bor der må være fæle mennesker, som diskriminerer andre. 

Når hvite gjør noe bra, så får man på følelsen av at de gjør det på bekostning av andre. Det er negativt å jobbe hardt å få suksess som hvit. Da er det bare et produkt av privilegier og strukturell rasisme mot de som ikke nådde opp. 

Hvis ikke-hvite gjør ting bedre enn hvite blir imidlertid dette trukket fram som ekstra politivt. Et bevis på det alle egentlig vet - at alle egentlig er bedre enn hvite, og at all hvit suksess til syvende og sist er et resultat av tyveri og flaks. 

Er det diskriminerende å være hvit? Burde det bli forbudt p være hvit?

Anonymous poster hash: 9daff...b82
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest Hofmann
Skrevet (endret)

Alle er eit produkt av si historie. Og som me alle veit, har den kvite mann ei lang og ærerik historie av å vere på toppen av næringskjeda. Derfor lev eg i trygg visse av at jeg høyrer til den kanskje ypperste rasen, og let meg ikkje fornærme av ord som "blendahvit", ettersom jeg jo veit at slike ord eigentleg er å rekne som kompliment. Og ellers prøver eg så godt eg kan å finne det i meg sjølv å vere eit generøst übermensch, og rose medlemmar av andre rasar når dei (mot alle odds) oppnår noko det står respekt av.

Endret av Veslefrikk
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha, herregud. White people problems. Vi er så priviligerte at vi må rett og slett leite etter problemer. 

Anonymous poster hash: a524d...ff2
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha, herregud. White people problems. Vi er så priviligerte at vi må rett og slett leite etter problemer. 

Forklar! Hvis det er et privilegie å være hvit, må jo dette bety at hvite mennesker er bedre enn andre. Det kan da ikke stemme. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du er hvit, svart, brun, blå eller rød gir jeg f i. Så lenge du oppfører deg og behandler folk ordentlig

Anonymous poster hash: acad8...932
  • Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ordene, men ikke problemstillingen. Er det f.eks. noen som avfeier Stephen Hawking på grunn av hudfargen? Regnes Salman Rushdie, i kraft av å være inder, for å være en større dikter enn sitt tyske forbilde Günter Grass (RIP)? Er det vanlig å unnskylde despoter som Robert Mugabe fordi de er mørkhudet? Ikke i min verden.

• Liker 1
Gjest Hofmann
Skrevet (endret)

Forklar! Hvis det er et privilegie å være hvit, må jo dette bety at hvite mennesker er bedre enn andre. Det kan da ikke stemme. 

Jo, det stemmer. Me kvite er priviligerte både kulturelt og genetisk sett, og det er noko alle som ynskjer å fremje såkalt "positiv diskriminering" eigentleg er klar over. Ein berre snakkar ikkje så høgt om akkurat den biten. Det same gjeld sjølvsagt også "menn og kvinner". For om menn ikkje var overlegne kvinner, hadde me jo ikkje trengt ting som t.d. kjønnskvotering, noko sjølv feministar innrømmer er heilt nødvendig.

Endret av Veslefrikk
  • Liker 1
Skrevet

"Blendahvitt" blir jo ofte brukt som et nedsettende uttrykk. En "blendahvit" familie eller ett "blendahvitt" nabolag er negativt, og man tenker at de som bor der må være fæle mennesker, som diskriminerer andre. 

Når hvite gjør noe bra, så får man på følelsen av at de gjør det på bekostning av andre. Det er negativt å jobbe hardt å få suksess som hvit. Da er det bare et produkt av privilegier og strukturell rasisme mot de som ikke nådde opp. 

Hvis ikke-hvite gjør ting bedre enn hvite blir imidlertid dette trukket fram som ekstra politivt. Et bevis på det alle egentlig vet - at alle egentlig er bedre enn hvite, og at all hvit suksess til syvende og sist er et resultat av tyveri og flaks. 

Ja, og jeg skammer meg hver eneste dag, særlig for det mine forfedre gjorde mot de (sensur) for omkr. hundrede år siden.

• Liker 2
Gjest Hofmann
Skrevet

Ja, og jeg skammer meg hver eneste dag, særlig for det mine forfedre gjorde mot de (sensur) for omkr. hundrede år siden.

Eg veit du er sarkastisk nå. Men til alle som faktisk tenkjer på denne måten (og eg veit det er mange kvite som gjer det), vil eg seie følgjande: Ver heller stolte over at forfedrane dykkar befant seg på toppen av næringskjeda.

Skrevet

Jeg er blendahvit- og stolt av det:)

• Liker 2
Skrevet

Min mormor sa alltid til meg at ; De hvite menneskene kommer fra gud, og de svarte kommer fra apekattene. Og det er vel ikke vår skyld...??. :vetikke:  (ikke at jeg nødvendigvis er enig altså, rasismepolitiet!)

• Liker 1
Skrevet

Ser ut som SV har infiltrert KG. 

Fortell meg, hvordan er hvite priviligerte i vestlige samfunn som kun bryr seg om individualisme? Dette er ikke 1950 tallet, gå vekk....

Skrevet (endret)

Problemet med begge sider er jo at du ikke kan være stolt av det "rasen" din gjør. Det har ikke noe å si, siden alle slike grupper har større forskjell innadd enn mellom i gjennomsnitt. Du finner mange svarte med høy IQ, du finner mange Indere med høy IQ, du finner faktisk veldig mange Japanske med høy IQ. Faktisk fungerer det Japanske samfunn og kultur bedre enn vår og har skapt et folk med høyere gjennomsnitts IQ. De har 105 og vi har 100.

Gode familieenheter, god orden, lite mobbing og vold osv.

Det har i enden ikke noe å si at en "rase" gjør det bedre som helhet. Fordi det er i enden ens egen situasjon som teller. Ens egen oppnådde liv og verk. En kan ikke leve på det andre har gjort og det er bare det en selv gjør som har noe å si.

Derfor har ikke det her noe å si i det hele tatt, verken de som føler seg bedre enn andre eller de som hater alle hvite.

I  vestlige samfunn vil de fleste føle mer med sine egne, akkurat som folk gjør i andre samfunn. Det er naturlig. Akkurat det samme gjelder for alle andre folk. Så det er ikke et privilegium for hvite, det er privilegium for dem som tilhører området de bor i. Noe som bare er rettmessig.

Endret av Andre01
Gjest Ferie
Skrevet

Ja, det er noen hvit rasister der ute.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Du er klar over at hvite personer kan også ha problemer ikke sant ?

Det er ikke slik at hvite personer ikke har opplevd lidelser igjenom historien.

• Liker 1
Skrevet

Du er klar over at hvite personer kan også ha problemer ikke sant ?

Det er ikke slik at hvite personer ikke har opplevd lidelser igjenom historien.

Ja. Faktisk.

I Europa har folket lidd enormt opp gjennom årene. Det samme med Øst-Asia. Krig, vold, sult og elendighet. For så en periode med fred, orden og fokus på familieenheten.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det stemmer. Me kvite er priviligerte både kulturelt og genetisk sett, og det er noko alle som ynskjer å fremje såkalt "positiv diskriminering" eigentleg er klar over. Ein berre snakkar ikkje så høgt om akkurat den biten. Det same gjeld sjølvsagt også "menn og kvinner". For om menn ikkje var overlegne kvinner, hadde me jo ikkje trengt ting som t.d. kjønnskvotering, noko sjølv feministar innrømmer er heilt nødvendig.

Det er kvotering på sånn 5 studier i Norge for kvinner og 3 studier for menn. 

Anonymous poster hash: 24564...995

Skrevet

Ser ut som SV har infiltrert KG. 

Fortell meg, hvordan er hvite priviligerte i vestlige samfunn som kun bryr seg om individualisme? Dette er ikke 1950 tallet, gå vekk....

Her har du åpenbart lest åpningsinnlegget helt feil. TS stemmer ikke SV.

AnonymBruker
Skrevet

jeg er stolt av å være fra Afrika, sier en afrikaner.
 jeg er stolt av å være fra Midtøsten, sier en muslim.

Jeg er stolt av å være fra Asia, sier en asiat.
 Jeg er stolt av å være hvit, sier en rasist.

Anonymous poster hash: 666c2...636
  • Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke diskriminerende å være hvit. Hvis man er hvit så er man priviligert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...