Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har planer om å ansette noen ingeniører, kanskje sivilingeniører. Jobbingen vil foregå litt ettersom når det trengs, men jeg tenkte en startlønn på 315 kroner timen (første året). Andre året tenkte jeg å øke til 330 kroner. Tredje året skal de få et skikkelig lønnshopp som takk for ansienniteten: 390 kroner. Og fjerde året (da regner jeg med at prosjektet er ferdig og vellykket) skal de få 415 kroner. I tillegg vil de få en bonus på 20 000 kroner hvis det blir suksess. 

Er det god betaling?

Anonymous poster hash: d3b7f...303
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes nesten for bra ut. Jeg er selv sivilingeniør, og har jobbet i to år. Regner jeg om min fastlønn til timepris, har jeg i underkant av 270 kr pr time. Ingen bonus, eller andre goder (bortsett fra reiseforsikring).

Anonymous poster hash: b4ec8...76b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du lett ville fått ansatt noen for å si det slik, og alle oppsigelsene i de større selskapene hjelper jo også en god del. 

Anonymous poster hash: cda99...ac3
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes nesten for bra ut. Jeg er selv sivilingeniør, og har jobbet i to år. Regner jeg om min fastlønn til timepris, har jeg i underkant av 270 kr pr time. Ingen bonus, eller andre goder (bortsett fra reiseforsikring).

Så da har du en årslønn på ca 525 000?

Hos meg blir det nok litt mindre jobbing enn vanlig, kanskje 30 timer i uka. Så hvis de skal få lønn som monner så må de opp i minst 315 kroner føler jeg. 315 kroner ganger 47 uker ganger 30 timer blir 444 000. Siste året vil de da få 585 000.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på ansiennitet. Har du en Senior Ingeniør eller Overingeniør så kan årslønna ligge på rundt 650k - 850k, alt ettersom hvor og hva du jobber med. Da ligger man fort på 350-480 kr timen. 

Anonymous poster hash: 838bd...d1b
AnonymBruker
Skrevet

Så da har du en årslønn på ca 525 000?

Hos meg blir det nok litt mindre jobbing enn vanlig, kanskje 30 timer i uka. Så hvis de skal få lønn som monner så må de opp i minst 315 kroner føler jeg. 315 kroner ganger 47 uker ganger 30 timer blir 444 000. Siste året vil de da få 585 000.

Jeg ser at jeg kanskje har regnet med feil antall timer i løpet av et år. Jeg har en fastlønn på ca 480 000 i året. Det virker som at det er store forskjeller på hva lønn man får i de ulike bedriftene. Flere av de jeg studerte med tjenner godt over 500 000 kr. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingeniører og sivilingeniører har som regel årslønn og ikke timelønn når de er ansatt hos noen.

Hvordan har du tenkt at ansettelsesforholdet skal være? Og har du tenkt at du skal ha dem ansatt som en slags "ekstrahjelp"/ringevikar, siden de skal jobbe litt hist og pist etter ditt forgodtbefinnende? Skal de være ansatt i ditt firma, slik at du betaler alle sosiale kostnader, eller skal de være selvstendig næringsdrivende som du leier på timebasis? Hvis sistnevnte stemmer er timesatsen for lav. 

Hvis du ikke kan tilby en stilling som er 100% eller nær dette, og attpåtil med uforutsigelige arbeidstider, vil jeg tro det kan være vanskelig å rekruttere folk. Det siste sier jeg basert på min fortolkning av hvordan du beskriver arbeidstidene. Selv om arbeidsledigheten i ingeniøryrker er økende, så er det på ingen måte noe stort overskudd av ingeniører/sivilingeniører. Dermed er de heller ikke en gruppe som nødvendigvis lar seg presse til ugunstige avtaler.

Hvis arbeidstakerne skal jobbe mye i perioder, og kanskje ikke noe i andre perioder, vil det være vanskelig å ta på seg eventuelle andre oppdrag for å fylle arbeidstiden sin. Man vil, slik jeg leser din beskrivelse, risikere å tjene mye mindre enn i en fast stilling med fast lønn. Lite attraktivt. 

Anonymous poster hash: 1b731...c81
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du tenkt at ansettelsesforholdet skal være? Og har du tenkt at du skal ha dem ansatt som en slags "ekstrahjelp"/ringevikar, siden de skal jobbe litt hist og pist etter ditt forgodtbefinnende? 

Det vil kanskje gå litt i perioder, avhengig av oppdrag og prosjektets utvikling. Kanskje det er greit at de i stedet for å ha ren timebetaling har en slags grunnlønn, og så får de ekstrabetalt per time i tillegg? Da blir det vel 100% stilling selv om totalt antall timer er mindre enn 37,5 per uke?

Jeg forstår ikke hva du mener med at arbeidsledigheten er økende samtidig som det ikke er overskudd av ingeniører. Hvordan kan det være arbeidsledighet hvis det ikke er overskudd?

Skrevet

Selv om det snakkes om nedgangstider tror jeg du vil slite med å finne noen som vil gå med på dette.

Du søker mer eller mindre etter en konsulttjeneste, som du kan bruke når du trenger den? I så fall finnes det konsulter, men da betaler du betraktelig mer enn 3-400 kr timen. Det gode der er at du betaler en timespris og that's it, ikke noe arbeidsgiveravgift og så videre.

Å få ingeniører på "tilkallingskontrakt" kan bli vanskelig, fordi det er ikke attraktivt. Jeg tenker personlig, at det da er bedre med 80% stilling på Coop enn en KANSKJE 12% stilling i august, 60% i september og så videre. Markedet bestemmer, men det er ikke så krise ennå.

Spørs da, er det bedre for deg å bruke konsultselskaper og dermed ikke ha noen ingeniører på lønnslista?

Husk også at ved "tilkallingsansatte" så går de så snart de får seg fulltidsarbeid.

AnonymBruker
Skrevet

Å få ingeniører på "tilkallingskontrakt" kan bli vanskelig, fordi det er ikke attraktivt. Jeg tenker personlig, at det da er bedre med 80% stilling på Coop enn en KANSKJE 12% stilling i august, 60% i september og så videre. 

Men om de har en grunnlønn? Da er de sikret inntekt.

Skrevet

Spørs jo hva grunnlønnen er. Hvilken stillingsprosent? Om du gir en grunnlønn så forventer du også arbeid opp til en viss grense basert på denne grunnlønnen, sant? I så fall sånn jeg ser det så kommer det fortsatt an på hvor mye du vil tilby (i grunnlønn).

AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo hva grunnlønnen er. Hvilken stillingsprosent? Om du gir en grunnlønn så forventer du også arbeid opp til en viss grense basert på denne grunnlønnen, sant? I så fall sånn jeg ser det så kommer det fortsatt an på hvor mye du vil tilby (i grunnlønn).

350 000 + 150 kr timen? Og garanti om minst 1200 timer i året. Altså garantert 530 000 i årslønn.

100% stilling i praksis. 

• Liker 2
Skrevet

Now you're talking :danse:

Grunnlønna er ikke den høyeste men med garanti på 1200 timer så blir det noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...