Gå til innhold

Gull og diamanter i utlandet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er på Kypros og har funnet en nydelig ring. 18 karat hvitt gull, 0.5 karat diamanter. Pris: 14000 kr.

Kan jeg stole på gullsmeden?

Hvis noen har vært her så er det gullsmeden rett over Sentido Sandy Beach i Larnaka.

haster!!

Anonymous poster hash: 5fd56...cf1

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikke uten videre stole på gullsmeder i utlandet. Mange har blitt lurt, særlig når det gjelder diamanter. Det er umulig å se med det blotte øyet om en diamant er ekte eller ikke, eller om den har en kvalitet som står i forhold til prisen. En diamant er ikke en diamant, det finnes flere klassifiseringer. De med mest urenheter (P3) kan knapt selges som diamant. 

Klarhetsgrader i følge internasjonal standard:

F Luperen. Fri for indre og ytre særtegn. VVS Meget meget små inneslutninger. VS Meget små inneslutninger. SI Små inneslutninger. P1 Pique, små synlige inneslutninger. P2 Pique, større inneslutninger. P3 Pique, store inneslutninger.

Det du bør gjøre hvis du bestemmer deg for å kjøpe ringen, er å be om å få studere den under lupe. En kostbar diamant skal være fri for urenheter. Videre bør du kreve sertifikat på at den er ekte, og hvilken gradering diamanten har.

Deretter bør du oppsøke en annen gullsmed mens du er der nede, og be vedkommende om å sjekke diamanten for deg. Da vil du kanskje ha en mulighet til å levere den tilbake og kreve pengene igjen, hvis det skulle vise seg at du har blitt lurt. Da kan du true med å anmelde butikken.

Anonymous poster hash: a04ec...64a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NB! Du bør også sjekke prisen for tilsvarende ring i Norge!

Anonymous poster hash: a04ec...64a
Skrevet

Leveres diamanten med GIA sertifisering?

Er det en diamant på 0,5 karat eller flere mindre ?

Synst forøvrig 14 000kr hørtes dyrt ut med mindre den er av beste kvalitet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den har 41 diamanter med en karat på 0,45 poeng. Får med sertifikat fra forhandler, ikke et kjent sertifikat. Brilliant cut. Ifølge reiseselkapet, ving, så kan vi stole på han.

Jeg finner ikke tilsvarende ring på nett og vi reiser ikveld. Den er så nydelig at jeg er målløs. Hva skal jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 267c4...cac

Skrevet

Liker du den så kjøper du den, men jeg synst ikke det hørtes ut som en god pris.

Hvilken farge har diamantene ? ( D-E, F-G, H osv)

Og hva med klarhet ? ( Flawless, VVS1, SI osv )

AnonymBruker
Skrevet

Husk at du må tolle inn ringen også. Blir dyrt...

Anonymous poster hash: 23a98...261
  • Liker 1
Skrevet

Jeg betalte til sammenligning 6000kr for en 22karats øredobb med EN diamant på 0,3karat ( farge G, Clarity VS1)

AnonymBruker
Skrevet

Er klarhet vs1 bra?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Bilde av ringen.

AnonymBruker
Skrevet

Bilde av ringen.

Nei, det kom visst ikke med?

Skrevet

Er klarhet vs1 bra?

Ts

Midt på tre.

Men langt fra verdt 14 000kr, spesielt om karaten du skrev er totalt og ikke per diamant

Skrevet

Ble det ring på deg?

AnonymBruker
Skrevet

Det ble ring og den er nå levert inn hos norsk gullsmed for verdivurdering.

Ts

Skrevet

Grattis med ny ring da :) Må dele et bilde av den

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes heller ikke det hørtes spesielt billig ut, så det blir spennende å høre hva verdivurderingen blir. Det kan høres ut til at prisene på Kypros ligger nærmere norske priser enn prisene i Midtøsten for eksempel. Reiser du til de landene er det mye penger å spare, og det er lett å finne gullsmeder som det ikke er noe tull med.

Anonymous poster hash: 40118...b6a
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Verdivurderingen kom på 14500 kr ✌😆👍😁😁

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...