AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #1 Skrevet 29. mai 2015 Det siste på denne fronten nå er at diverse studier viser at mens mange greier å gå ned en del kg, greier så godt som ingen å opprettholde vekttapet 10 år etter. Jeg selv er både et unntak og en bekreftelse av denne påstanden, siden jeg for en del år siden greide å slanke meg med ca 8 kg og opprettholdt den nye vekten i 12 år, men deretter la jeg på meg mer enn de opprinnelige kiloene jeg tok av. Av venner og bekjente jeg kjenner som har greid å gå ned en del kg, har samtlige gått opp igjen. Mange har greid å beholde den nye vekten i noen år, men før eller siden har alle de jeg vet om dessverre gått opp igjen. Derfor lurer jeg på om det i det hele tatt er mulig å beholde et vekttap, 10 år etter, eller går virkelig omtrent alle opp igjen? Anonymous poster hash: 6e3d1...8a5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #2 Skrevet 29. mai 2015 Ja men folk spiser feil. For mye som er laget i fabrikk. Se Fat, sick and nearly dead på youtube eller netflix. Jeg juicer ca 2 ganger om dagen, mindre fabrikkmat, sukker og brød og her gåre bare nedover og helseplagene forsvant.Anonymous poster hash: f253e...602 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #3 Skrevet 29. mai 2015 Ja men folk spiser feil. For mye som er laget i fabrikk. Se Fat, sick and nearly dead på youtube eller netflix. Jeg juicer ca 2 ganger om dagen, mindre fabrikkmat, sukker og brød og her gåre bare nedover og helseplagene forsvant.Anonymous poster hash: f253e...602 Ok, hvor mange år sa du at du hadde greid å holde vekttapet ditt? Anonymous poster hash: 6e3d1...8a5 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #4 Skrevet 29. mai 2015 Den triste statistikken:P Jeg gikk ned fra 86kg, og da jeg havnet på 74kg sverget jeg på at jeg ALDRI skulle over 80kg noen sinne igjen. Så da jeg begynte krype opp til 77kg så begynte jeg på igjen og havnet til slutt på 62kg. Det har jeg holdt se siste 3-4 årene. Nå har jeg sverget på at jeg aldri skal over 70 kg igjen. Så jeg utelukker jo ikke sjangsen for at jeg kan legge på meg igjen, men jeg håper på å kunne ta det før det blir så mye å måtte slanke bort. Anonymous poster hash: 296e4...f5a
Pringle Skrevet 29. mai 2015 #5 Skrevet 29. mai 2015 Ja og ja, de fleste går opp igjen, men de som ikke går tilbale til gamle vaner (de som gjorde dem overvektige), vil holde vekta. Kaloribalanse er det som skal til. Men en ting er teorien, en annen ting er praksis. Det har vært gjort studier på hva som er fellestrekk eller veldig vanlig blant dem som holder vekta, og det inkluderer sånt som å spise frokost, veie seg jevnlig, drive med fysisk aktivitet, og spise lavfett. Nå er det ikke sånn at dette i seg selv fører til vektbalanse, men statistisk øker det sannsynligheten for korrelasjon med vektbalanse. Den enkelte gjør nok best i å finne en måte som passer for en selv, og bruke de tipsene som oppleves som nyttige og droppe resten. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #6 Skrevet 29. mai 2015 Ok, hvor mange år sa du at du hadde greid å holde vekttapet ditt? Anonymous poster hash: 6e3d1...8a5 [/quote Vet ikke hvorfor du spør om hvor jeg sa det siden jeg ikke sa det. Hersketeknikk? Filmen har dette som tema og gir alle svarene du vil, om du vil ta imot det og kan sitte 1,5 time på sofaen. Opp til deg.Anonymous poster hash: f253e...602
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #7 Skrevet 29. mai 2015 Det interessante her er jo eksempler på folk som har greid det på lang sikt..derfor lurte jeg på om du kanskje hadde greid det eller kjente til noen som har greid det. Anonymous poster hash: 6e3d1...8a5
Nana Skrevet 29. mai 2015 #8 Skrevet 29. mai 2015 De som fortsetter å spise sunt og holder kontroll på inntaket klarer å holde vekten. Problemet er at de aller, aller fleste ser på det som en kur og går tilbake til gamle vaner etter hvert. De løsner litt på strikken og så litt til og så "må det være lov å kose seg innimellom" og så sklir det helt ut. Jeg har vært sånn selv, mange ganger! Nå har jeg endelig innsett at det er bedre å gå ned sakte og heller innarbeide vaner det går an å holde på for alltid. 2
Gjest Coolaid Skrevet 29. mai 2015 #9 Skrevet 29. mai 2015 Alt er mulig. Narkomane og alkoholikere klare å holde seg unna det som gjør dem syk - hverken narkotika eller alkohol er livsnødvendig for å leve. Mat og næring er noe man må ha flere ganger daglig, altså det som gjør en overvektig i de fleste tilfeller er noe man må forholde seg til, bruke og spise. Vi vet også at forbrenningen avtar etter vektreduksjon i mange tilfeller. Da må en spise mindre enn man gjorde (når man var normalvektig) altså før man ble overvektig. Ikke alle vet dette.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #10 Skrevet 29. mai 2015 Det interessante her er jo eksempler på folk som har greid det på lang sikt..derfor lurte jeg på om du kanskje hadde greid det eller kjente til noen som har greid det. Anonymous poster hash: 6e3d1...8a5 Ja, han i filmen Anonymous poster hash: f253e...602
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #11 Skrevet 29. mai 2015 Ja og ja, de fleste går opp igjen, men de som ikke går tilbale til gamle vaner (de som gjorde dem overvektige), vil holde vekta. Kaloribalanse er det som skal til. Men en ting er teorien, en annen ting er praksis. Det har vært gjort studier på hva som er fellestrekk eller veldig vanlig blant dem som holder vekta, og det inkluderer sånt som å spise frokost, veie seg jevnlig, drive med fysisk aktivitet, og spise lavfett. Nå er det ikke sånn at dette i seg selv fører til vektbalanse, men statistisk øker det sannsynligheten for korrelasjon med vektbalanse. Den enkelte gjør nok best i å finne en måte som passer for en selv, og bruke de tipsene som oppleves som nyttige og droppe resten. Dette er vel også fellestrekk ved de som greier det mer på mellomlang sikt: alt fra ett år til flere år, men ikke over 10 år. Anonymous poster hash: 6e3d1...8a5
Nuttery Skrevet 29. mai 2015 #12 Skrevet 29. mai 2015 Skulle ønske jeg kunne bidra her, men jeg har ikke holdt vekta i 10 år enda! Gi meg 5 år til! Derimot har den holdt seg den tiden her fordi jeg endret kosthold, ikke pga en slankekur.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #13 Skrevet 29. mai 2015 Ja, han i filmen Anonymous poster hash: f253e...602 Hvor mange år hadde han greid å opprettholde vekttapet da? Anonymous poster hash: 6e3d1...8a5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #14 Skrevet 29. mai 2015 Du må jo også ta med at forbrenningen synker med årene, og at om man ikke følger med jevnlig, så vil kaloribalansen over 10 år ende opp med at man spiser mer enn man forbrenner. Selv om man lå på vedlikehold i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 1bc0a...019 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #15 Skrevet 29. mai 2015 De som fortsetter å spise sunt og holder kontroll på inntaket klarer å holde vekten. Problemet er at de aller, aller fleste ser på det som en kur og går tilbake til gamle vaner etter hvert. De løsner litt på strikken og så litt til og så "må det være lov å kose seg innimellom" og så sklir det helt ut. Jeg har vært sånn selv, mange ganger! Nå har jeg endelig innsett at det er bedre å gå ned sakte og heller innarbeide vaner det går an å holde på for alltid. Enig med deg i at det du beskriver over, er en vei tilbake til den vekten man hadde før og kanskje noen kilo i tillegg til det også. Men er det den eneste veien tilbake? Eller kan det være sånn at det blir vesentlig mye vanskeligere å holde en ny, lavere vekt, hvis man noensinne har gått gjennom en vekt reduksjon - det vil si at det har oppstått en sårbarhet for å øke vekten på ny. Og at det er såpass mye vanskeligere, at så godt som ingen greier det. Hvis forbrenningen går ned etter hvert som man eldes, vil jo det i praksis også si at man ikke bare må holde seg til de gode vanene sine, men også etablere enda bedre vaner for å opprettholde vekttapet. Hvis man må spise 7000 mer kcal enn det man forbrenner for å legge på seg 1 kg, og man spiser 200 kcal mer enn man forbrenner daglig i ett år, så tilsvarer det en vektøkning på 10 kg per år. 200 kcal tilsvarer omtrent en skive brød med for eksempel makrell i tomat, ikke i nærheten av det bildet de fleste har av fråtsende overvektige ute av kontroll. Marginene er med andre ord svært små og legger man da til at noen som har gått ned i vekt også har en økt sårbarhet for å legge på seg kg'ene igjen ,begynner det muligens å demre for noen og enhver hvorfor det er tilnærmet umulig å ikke å øke vekten på sikt. Anonymous poster hash: 6e3d1...8a5 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #16 Skrevet 29. mai 2015 Joda. Det er jo mulig. Men det vil kreve for mye av mange. Klarer man å holde seg bevisst på det over mange år, og er villig til å gjøre den innsatsen som kreves mtp kosthold og livsstil, så er det mulig. Men man bør antakelig ansette en personlig livsstilscoach som man går til månedlig for å holde fokuset på topp. Oppfølging er en nøkkel til suksess for mange av de som klarer varig vekttap. Anonymous poster hash: 7a8be...086
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #17 Skrevet 29. mai 2015 Slankekurer funker ikke i lengden. Den eneste måten man kan oppnå et varig vekttap er ved å legge om livsstilen, og beholde den nye livsstilen etter at man har oppnådd ønsket vekt. Anonymous poster hash: 13c55...477
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #18 Skrevet 29. mai 2015 Slankekurer funker ikke i lengden. Den eneste måten man kan oppnå et varig vekttap er ved å legge om livsstilen, og beholde den nye livsstilen etter at man har oppnådd ønsket vekt. Anonymous poster hash: 13c55...477 Feil.. det er tilnærmet umulig å få varig vekttap - punktum. Anonymous poster hash: 6e3d1...8a5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #19 Skrevet 29. mai 2015 Joda. Det er jo mulig. Men det vil kreve for mye av mange. Klarer man å holde seg bevisst på det over mange år, og er villig til å gjøre den innsatsen som kreves mtp kosthold og livsstil, så er det mulig. Men man bør antakelig ansette en personlig livsstilscoach som man går til månedlig for å holde fokuset på topp. Oppfølging er en nøkkel til suksess for mange av de som klarer varig vekttap. Anonymous poster hash: 7a8be...086 Enig, og så tror jeg faktisk det er såpass galt at man må forbli på en slags diett, ikke bare under vektnedgangen, men også resten av livet og hvor mange orker egentlig det? Anonymous poster hash: 6e3d1...8a5
Pringle Skrevet 29. mai 2015 #20 Skrevet 29. mai 2015 (endret) Enig, og så tror jeg faktisk det er såpass galt at man må forbli på en slags diett, ikke bare under vektnedgangen, men også resten av livet og hvor mange orker egentlig det? Anonymous poster hash: 6e3d1...8a5 Siden jeg ikke har noe problem med å overspise og det er altfor mye altfor digg mat overalt rundt meg hele tiden, er jeg nødt til, på ett eller annet vis, å begrense meg i matveien, for å holde vekta. Men for å orke det for resten av livet, må jeg "kutte" på steder jeg ikke "merker" det. "Naturlig slanke" er slanke fordi de begrenser seg uten å tenke så mye over at de de gjør det, de piner ikke seg selv. Jeg mener at jeg må kunne gjøre det samme og klare å holde vekta uten noen videre anstrengelse. Hittil har jeg bare holdt på 6-7 måneder, men det virker lovende, for første gangen jeg slanket meg, begynte jeg å gå opp igjen med en gang. Jeg husker feks en episode da jeg følte meg "sabotert" av en venn som ga meg is selv om jeg hadde sagt at jeg ikke ville spise is. Nå klarer jeg selv i mye større grad å si ja takk og nei takk, og ingenting er "forbudt", jeg foretrekker bare å spise en større andel av mat som jeg blir mett, og ikke mer sulten, av. Edit: Jeg tror jammen jeg spiste halvparten av hans porsjon også, da han var forsynt. Sååå skuffet jeg var over meg selv, og sint på ham... Endret 29. mai 2015 av Pringle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå