AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #1 Skrevet 20. mai 2015 Jeg bestemte meg for å komme i form for rundt 4 måneder siden. Var da 69 kilo, og er 169 cm høy, 21 år gammel jente. Over de siste par månedene har jeg gått ned 3-4 kilo og fått bedre kondis, og det er positivt. Likevel skulle jeg ønske det var litt mer fortgang i ting. Jeg skal på badeferie om seks uker, og hadde egentlig håpet å være nede i 60-61 kg til den turen. Men i det tempoet jeg holder nå er det umulig - det meste jeg kan håpe på er kanskje 65 kilo Det største problemet mitt er definitivt kostholdet, jeg er veldig svak for sjokolade, chips og usunn mat. Da jeg bodde på egen hånd gikk det bedre, for da passet jeg bare på å ikke kjøpe inn usunn mat med mindre det var juksedag, men nå er jeg hjemme hos foreldrene mine for sommerferien og her er det alltid masse godteri, bakverk og annen usunn mat liggende rundt. Har gått opp et kilo igjen på bare to uker på grunn av all denne maten. Når jeg ser junkfood, tenker jeg bare på det fram til jeg MÅ ha det. Vil liksom ikke tvinge resten av familien til å ikke kjøpe inn slik mat, eller gjemme seg når de spiser slik mat, så jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre med dette. Uansett, spørsmålet mitt er: hva kan jeg gjøre for å gå ned mest mulig kilo på de neste seks ukene, på en sunn og bærekraftig måte? Jeg setter pris på alle tips og råd! Jeg er helt klar over at det er tullete å prøve å gå ned mye på kort tid, og som sagt har jeg holdt på å endre kosthold og treningsvaner en stund, men nå må jeg sette gassen i bånn og søker derfor tips fra de treningsinteresserte her på KG. Anonymous poster hash: 6f052...b1b
Pringle Skrevet 20. mai 2015 #2 Skrevet 20. mai 2015 (endret) På seks uker kan du gå ned mellom tre og seks kilo om du klarer å holde fingrene fra godtefatet Få et overslag på din BMR og anbefalt kalorinntak her: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ Forresten så KAN du be familien din la være å skramle med potetgullposene foran deg. Jeg vet selv hvor lett det er å bli lange innpå når muligheten byr seg, og det er utrolig slitsomt å utsettes for fristelser kontinuerlig, tilogmed i ditt eget hjem (det er ihvertfall det akkurat nå). Endret 20. mai 2015 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #3 Skrevet 21. mai 2015 På seks uker kan du gå ned mellom tre og seks kilo om du klarer å holde fingrene fra godtefatet Få et overslag på din BMR og anbefalt kalorinntak her: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ Forresten så KAN du be familien din la være å skramle med potetgullposene foran deg. Jeg vet selv hvor lett det er å bli lange innpå når muligheten byr seg, og det er utrolig slitsomt å utsettes for fristelser kontinuerlig, tilogmed i ditt eget hjem (det er ihvertfall det akkurat nå). Jeg har regnet ut min BMR før, og den tror jeg kom på 1450 kcal. Tror du jeg kan komme ned opp til seks kilo på disse ukene? Hvordan gjør jeg isåfall det? Jeg må si at de første tre månedene jeg begynte med dette spiste jeg bare sunt bortsett fra ca 500-600 ekstra kalorier på den ene juksedagen i uken, og jeg trente minst 4 ganger i uken. Likevel gikk vektnedgangen veldig sakte. Skjønner liksom ikke hva jeg gjør feil, og hvordan jeg kan få den fremgangen jeg ser og leser at andre får. Hadde satt veldig pris på en liste over ting jeg burde gjøre. Lurer faktisk på å få time hos PT, slik at jeg kan få et skjema over hva jeg må gjøre hver dag for å få drømmekroppen, men egentlig har jeg ikke råd til det. TS Anonymous poster hash: 6f052...b1b
Pringle Skrevet 21. mai 2015 #4 Skrevet 21. mai 2015 (endret) Opp til seks kilo er mulig. "Opp til seks kilo" betyr jo "fra 0 til 6 kilo"! Om det går sakte, er veldig avhengig av hva du mener med sakte, og hva du sammenligner med: Folk kan finne på å både skryte og å overdrive, spesielt vil reklame legge på litt for å få deg til å kjøpe produkter og tjenester. Slanking er først og fremst en øvelse i tålmodighet. Men 1/2 til 1 kilo pr uke er en god og sunn nedgang, og blir på et halvt år 13-26 kilo. Synes du ikke det høres ut som et bra resultat? Deretter må de fleste passe på hva de spiser og å holde seg i aktivitet hver dag resten av livet, for å ikke gå opp igjen. Men med et bra opplegg under slankeprosessen, vil ikke overgangen til "det nye normale" skape store problemer. For å få en nedgang på 1 kg pr uke, trenger du å spise 1000 kalorier færre enn du bruker pr dag. Det du bruker, er BMR + daglig aktivitet + trening. Det er naturlige grenser hvor mye du kan øke din aktivitet og senke ditt inntak. Det setter derfor grensene for hvor mye du kan gå ned, for du skal beholde helsa, humøret, musklene og vettet, det du vil ha vekk er bare fettet!. En tommelfingerregel er: Aldri legg deg under din BMR. Slike kalkulatorer er omtrentlige, men passer bra nok for de fleste. Vær også oppmerksom på at vekta svinger fra dag til dag, uavhengig av mengden fett på kroppen. Noen liker å følge med på de daglige svingningene, andre blir stresset av dem. Om du velger å veie deg, må du derfor finne ut hvor ofte som passer for deg, det kan være daglig, ukentlig, nå og da, annenhver uke, en gang i måneden. Mange synes det er til stor hjelp å "telle kalorier"; ihvertfall inntil de får en følelse for hvor mye mat som er passe. Hvis du velger å gjøre dette, er det lurt å gjøre det riktig: Du kan bruke excel eller papir, eller en nettbasert matdagbok, men vei alt du spiser og drikker og sjekk hvor mange kalorier det er pr 100 gram av den eksakte varen. Du kan lese bak på pakka, google produsenten, eller sjekke matvaretabellen.no. Om du gjør alt dette, vil du gå ned i vekt på en enkel, effektiv og sunn måte, og det vil være lettere for deg å ikke gå opp i vekt igjen etterpå (den store utfordringen for de fleste). Du går ned i vekt i den takten som er riktig for deg og din kropp. Du gjør lurt i å ikke sammenligne deg med andre, men samtidig er det godt å få moralsk støtte fra andre som er i samme situasjon. Kan derfor varmt anbefale å delta i en av vektnedgangstrådene her inne, feks Vi som skal ned før sommeren 2015 Lykke til, og bare spør mer om noe var uklart Endret 21. mai 2015 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #5 Skrevet 21. mai 2015 Opp til seks kilo er mulig. "Opp til seks kilo" betyr jo "fra 0 til 6 kilo"! Om det går sakte, er veldig avhengig av hva du mener med sakte, og hva du sammenligner med: Folk kan finne på å både skryte og å overdrive, spesielt vil reklame legge på litt for å få deg til å kjøpe produkter og tjenester. Slanking er først og fremst en øvelse i tålmodighet. Men 1/2 til 1 kilo pr uke er en god og sunn nedgang, og blir på et halvt år 13-26 kilo. Synes du ikke det høres ut som et bra resultat? Deretter må de fleste passe på hva de spiser og å holde seg i aktivitet hver dag resten av livet, for å ikke gå opp igjen. Men med et bra opplegg under slankeprosessen, vil ikke overgangen til "det nye normale" skape store problemer. For å få en nedgang på 1 kg pr uke, trenger du å spise 1000 kalorier færre enn du bruker pr dag. Det du bruker, er BMR + daglig aktivitet + trening. Det er naturlige grenser hvor mye du kan øke din aktivitet og senke ditt inntak. Det setter derfor grensene for hvor mye du kan gå ned, for du skal beholde helsa, humøret, musklene og vettet, det du vil ha vekk er bare fettet!. En tommelfingerregel er: Aldri legg deg under din BMR. Slike kalkulatorer er omtrentlige, men passer bra nok for de fleste. Vær også oppmerksom på at vekta svinger fra dag til dag, uavhengig av mengden fett på kroppen. Noen liker å følge med på de daglige svingningene, andre blir stresset av dem. Om du velger å veie deg, må du derfor finne ut hvor ofte som passer for deg, det kan være daglig, ukentlig, nå og da, annenhver uke, en gang i måneden. Mange synes det er til stor hjelp å "telle kalorier"; ihvertfall inntil de får en følelse for hvor mye mat som er passe. Hvis du velger å gjøre dette, er det lurt å gjøre det riktig: Du kan bruke excel eller papir, eller en nettbasert matdagbok, men vei alt du spiser og drikker og sjekk hvor mange kalorier det er pr 100 gram av den eksakte varen. Du kan lese bak på pakka, google produsenten, eller sjekke matvaretabellen.no. Om du gjør alt dette, vil du gå ned i vekt på en enkel, effektiv og sunn måte, og det vil være lettere for deg å ikke gå opp i vekt igjen etterpå (den store utfordringen for de fleste). Du går ned i vekt i den takten som er riktig for deg og din kropp. Du gjør lurt i å ikke sammenligne deg med andre, men samtidig er det godt å få moralsk støtte fra andre som er i samme situasjon. Kan derfor varmt anbefale å delta i en av vektnedgangstrådene her inne, feks Vi som skal ned før sommeren 2015 Lykke til, og bare spør mer om noe var uklart Tusen takk for mye god informasjon. Jeg hadde jo i utgangspunktet ikke veldig mye å gå ned - målet mitt er vel å ende på rundt 59 kilo, så det er en vektnedgang på 10 kg fra jeg begynte. Jeg hadde kanskje trodd at det skulle bli lettere enn det har vist seg å være. Disse kiloene er sta, altså. Jeg teller kalorier via My Fitness Pal og synes det er veldig greit, men det blir jo omtrentlige nummer alt sammen. Lurer på hva som er lurt å spise og hva jeg bør styre helt unna - hvor streng jeg må være med meg selv disse seks ukene fram til ferien. Bør jeg feks ikke spise noe pasta eller brød? Er redd for å være for streng slik at jeg sprekker Takk for tips til gruppene her på KG, jeg er allerede medlem av en av dem TS Anonymous poster hash: 6f052...b1b
Pringle Skrevet 21. mai 2015 #6 Skrevet 21. mai 2015 "De siste kiloene" ER og SKAL VÆRE sta, av de grunnene jeg skisserte over...! Du må bare ta tiden til hjelp. Et moderat kalorunderskudd over tid VIL senke vekten, kroppen kan ikke "bestemme seg" for å ikke brenne fett når den får mindre energi enn den bruker. Du verken bør eller behøver å kutte ut noe, om det ikke får deg til å feks overspise. Man blir ikke tjukk av karbohydrat, men av for mange kalorier. Dessuten er jeg sikker på at du har en fin og veldig passe kropp allerede, med de tallene du oppgir
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå