AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #1 Skrevet 18. mai 2015 Har nettopp begynt å jogge, og trenger gode sko. Men har ingen sportsbutikker her der man filmer når man løper, så jeg lurer på om jeg kan finne ut av det selv? Må reise ganske langt for å komme til en større butikk. Løper i skogen, og de skoene jeg har nå synes jeg ikke gir nok støtte. Anonymous poster hash: decb4...793
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #2 Skrevet 18. mai 2015 1. Se på noen gamle sko, hvordan er de slitt? Er det lik slitasje på joggesko og dagligsko? 2. Fukt føttene, og tråkk ned på et underlag som viser tråkket. (Farget papir eller lignende) Hvordan ser fotavtrykket ut? Stemmer fotavtrykket med slitasjen på skoene? Anonymous poster hash: ea874...735
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #3 Skrevet 18. mai 2015 for meg var det en veldig øyepåner å filme mine føtter under løping med saktefilm funksjonen på iphonen når jeg fikk den. Da ble det smertelig tydelig hvor keitete jeg satt ned mine føtter. Anonymous poster hash: 1a1a5...499
Supraspinatus Skrevet 18. mai 2015 #4 Skrevet 18. mai 2015 Spørsmålet du heller bør stille deg er om det spiller noen rolle. Før det fantes joggesko som skulle kurere enhver fots naturlige geometri løpte man med sko uten demping eller uten sko. Det er vanskelig å finne noe historiske data på skadefrekvens, men jeg kan si med sikkerhet at den var mindre enn i dag. En skal dog ta høyde for flere ting. Det er mer flat og hard asfalt nå, og de fleste har langt mindre løpetrening og grunnlag. Om du er plaget med skader i forbindelse med løping kanskje du heller skal se på teknikken din fremfor å la skoen korrigere noe som kanskje ikke er feil? Styrke og bevegelighetstrening er også en del av en løpetreningen dersom er opptatt av skadeforebygging. Innunder her ligger teknikktrening. 1
illywhack Skrevet 18. mai 2015 #5 Skrevet 18. mai 2015 Stå rett. Bøy anklene - først innover, deretter utover. Er den ene veien enklere enn den andre? Bøyer føttene seg lettere innover, er det mest sannsynlig at du overpronerer. Bøyer de seg lettere utover, er det underpronasjon. Mitt tips er å prøve "barforløping", for du løper på tærne. Det krever en del trening og sakte oppbygging av muskler, men det er verdt det! Jeg overpronerer, og vrikker ankelen uansett hvilke sko jeg har. Etter at jeg begynte med denne type løping, er det egentlig ikke noe problem lenger..
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #6 Skrevet 18. mai 2015 Spørsmålet du heller bør stille deg er om det spiller noen rolle. Før det fantes joggesko som skulle kurere enhver fots naturlige geometri løpte man med sko uten demping eller uten sko. Det er vanskelig å finne noe historiske data på skadefrekvens, men jeg kan si med sikkerhet at den var mindre enn i dag. En skal dog ta høyde for flere ting. Det er mer flat og hard asfalt nå, og de fleste har langt mindre løpetrening og grunnlag. Om du er plaget med skader i forbindelse med løping kanskje du heller skal se på teknikken din fremfor å la skoen korrigere noe som kanskje ikke er feil? Styrke og bevegelighetstrening er også en del av en løpetreningen dersom er opptatt av skadeforebygging. Innunder her ligger teknikktrening. Jeg har nettopp begynt å jogge, så litt tidlig å snakke om skader. Det har jeg ikke skrevet noe om heller. Nei, jeg har jo spurt meg selv om hvor viktig det er. Gode sko er vel viktig, og de jeg har er litt gamle så nye må jeg ha uansett. Anonymous poster hash: decb4...793
Wonderbitch Skrevet 19. mai 2015 #7 Skrevet 19. mai 2015 Jeg løper på forfoten, hva slags sko bør man kjøpe da? Gjelder over og underpronering fortsatt? Ønsker noe med mer støtte og demping enn "barfotsko" Har Forresten sånne vonde storetær som peker innover, og prøver derfor å lande mest på utsiden av foten. Men det blir jo ikke jevn belastning, så gjør ganske vondt etter en stund. Noen tips?
illywhack Skrevet 24. mai 2015 #8 Skrevet 24. mai 2015 Jeg løper på forfoten, hva slags sko bør man kjøpe da? Gjelder over og underpronering fortsatt? Ønsker noe med mer støtte og demping enn "barfotsko" Har Forresten sånne vonde storetær som peker innover, og prøver derfor å lande mest på utsiden av foten. Men det blir jo ikke jevn belastning, så gjør ganske vondt etter en stund. Noen tips? Jeg har noen utrolig gode sko fra Nike som er ment for å løpe litt på forfoten, og litt "vanlig" om man sønsker det. Vanlige joggesko, men ikke med så mye demping. Bedre enn barforsko synes jeg, men det er fordi jeg fikk litt brannsår under føttene av slike "tåsko". Skoene jeg har heter Nike Performance Free 5.0. Supergode!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå