AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #1 Skrevet 15. mai 2015 Hei! Jeg har følgt et styrkeprogram siden mars, og har noen spørsmål ang styrketrening. Var/er helt nybegynner når jeg startet! 1. Jeg trener fullkroppsprogram 2-4 ganger i uka, og merker at jeg blir litt lei av å gjøre de samme øvelsene HVER gang, er det mulig og ha to fullkroppsprogram som trener de samme muskelgruppene, bare forskjellige øvelser? At jeg har et program som jeg kjører mandag, et annet på onsdag, så det første på fredagen igjen? Eller er det best å bare holde seg til ett? 2. Når er det ideelt å starte med to-split? 3. Er 12 x 3 den beste måten å gjøre det på? Har 12 x 3 på alle øvelsene mine! 4. Hvor mange kcal burde jeg spise for å gå ned i fettprosent, men samtidig øke i styrke? Anonymous poster hash: 1b5ff...07d
maya86 Skrevet 15. mai 2015 #2 Skrevet 15. mai 2015 Sjekk ut stronglifts5x5 programmet. følger det selv, og liker det veldig godt. Trener mandag, onsdag og fredag. Det er to workouts, bytter på annenhver gang. syns det gir rask og grei fremgang også appen er også genial om man ikke er så veldig strukturert.
FitnessIna Skrevet 15. mai 2015 #3 Skrevet 15. mai 2015 1) Ja, det kan du selvfølgelig! Ha gjerne program A og program B, og tren A og B annenhver gang 2) To-split kan du gå over til etter noen mnd - det vil si når du har grunnstyrken på plass. Overgangen fra nybegynner til øvet er jo veldig flytende, og det kommer også an på hvor ofte du har tid til å trene - er lite vits med en to-split på kun to økter i uken. 3) Hva er målet? Selv ville jeg hatt en dag med 8-10 x 3 og en dag med 4-6 x 4. Når du begynner skal du klare maks 8/4 reps på alle settene, og når du klarer 10/6 reps på alle settene legger du på mer vekt, og går ned til 8/4 reps igjen da får du trent både maksimal styrke, men også størrelse på musklene. 4) Jeg ville spist et lite overskudd på de dagene du trener styrke (200-300kcal), og litt underskudd på fridager. Pass på nok proteiner (ca 1.7gr per kg KV vil være bra), og nok fett
Trampe23 Skrevet 23. mai 2015 #4 Skrevet 23. mai 2015 1) Ja, det kan du selvfølgelig! Ha gjerne program A og program B, og tren A og B annenhver gang 2) To-split kan du gå over til etter noen mnd - det vil si når du har grunnstyrken på plass. Overgangen fra nybegynner til øvet er jo veldig flytende, og det kommer også an på hvor ofte du har tid til å trene - er lite vits med en to-split på kun to økter i uken. 3) Hva er målet? Selv ville jeg hatt en dag med 8-10 x 3 og en dag med 4-6 x 4. Når du begynner skal du klare maks 8/4 reps på alle settene, og når du klarer 10/6 reps på alle settene legger du på mer vekt, og går ned til 8/4 reps igjen da får du trent både maksimal styrke, men også størrelse på musklene. 4) Jeg ville spist et lite overskudd på de dagene du trener styrke (200-300kcal), og litt underskudd på fridager. Pass på nok proteiner (ca 1.7gr per kg KV vil være bra), og nok fett Hvorfor er det viktig å spise nok fett?
FitnessIna Skrevet 24. mai 2015 #5 Skrevet 24. mai 2015 Hvorfor er det viktig å spise nok fett? Fordi fett har mange funksjoner i kroppen - viktig for nervesystemet, immunforsvaret, hjernen, cellemembraner, velikehold av hud og hår, regulering av metabolismen, reproduksjon osv Mange grunner til at fett ikke bør droppes.
Trampe23 Skrevet 24. mai 2015 #6 Skrevet 24. mai 2015 Fordi fett har mange funksjoner i kroppen - viktig for nervesystemet, immunforsvaret, hjernen, cellemembraner, velikehold av hud og hår, regulering av metabolismen, reproduksjon osv Mange grunner til at fett ikke bør droppes. oi. Hva slags fett bør jeg spise? Makrell i tomat, avocado.... nøtter... anything else? Og hvor mye fett bør jeg få i meg? Jeg tror ikke jeg får i meg nok fett.... Jeg er jente. Jeg har lest at jenter forbrenner fett bedre enn karbohydrater. Er det sant? Hvor mye karbohydrater bør jeg evt få i meg? Takk for svar 😀
FitnessIna Skrevet 24. mai 2015 #7 Skrevet 24. mai 2015 oi. Hva slags fett bør jeg spise? Makrell i tomat, avocado.... nøtter... anything else? Og hvor mye fett bør jeg få i meg? Jeg tror ikke jeg får i meg nok fett.... Jeg er jente. Jeg har lest at jenter forbrenner fett bedre enn karbohydrater. Er det sant? Hvor mye karbohydrater bør jeg evt få i meg? Takk for svar Man sier gjerne at man skal ha minst 1gr fett per KG KV. Umettede fettsyrer er å foretrekke - helst flerumettede. Oljer, fet fisk, avocado, egg, nøtter og frø er veldig gode fettkilder som man bør få i seg hver dag Om man skal telle makronæringsstoffer (anbefaler det ikke, selv om det er greit å ha litt oversikt), anbefales det 1gr fett per kg kv, 1.4-2gr protein per kg kv, og resten karbohydrater For en jente på 60kg vil det da bli 60gr fett, 110-120 gr protein (ca) og resten karbohydrater, alt etter som hun skal opp/ned/velikeholde vekten
Trampe23 Skrevet 24. mai 2015 #8 Skrevet 24. mai 2015 Man sier gjerne at man skal ha minst 1gr fett per KG KV. Umettede fettsyrer er å foretrekke - helst flerumettede. Oljer, fet fisk, avocado, egg, nøtter og frø er veldig gode fettkilder som man bør få i seg hver dag Om man skal telle makronæringsstoffer (anbefaler det ikke, selv om det er greit å ha litt oversikt), anbefales det 1gr fett per kg kv, 1.4-2gr protein per kg kv, og resten karbohydrater For en jente på 60kg vil det da bli 60gr fett, 110-120 gr protein (ca) og resten karbohydrater, alt etter som hun skal opp/ned/velikeholde vekten Okei , takk takk 😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå