Gå til innhold

Hva skal til for å stryke på norsk eksamen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har bare 2 eksamener igjen får å få studiekomp. Er livredd får å ikke klare disse 2 og at ingeniørdrømmen må vente enda et år.

Skal opp i norsk bokmål og nynorsk, begge er skriftelig!

Er det mange som stryker i disse? Er det noe jeg bør øve ekstra på?

Er privatist.

Anonymous poster hash: 520cd...ff8
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har bare 2 eksamener igjen får å få studiekomp. Er livredd får å ikke klare disse 2 og at ingeniørdrømmen må vente enda et år.

Skal opp i norsk bokmål og nynorsk, begge er skriftelig!

Er det mange som stryker i disse? Er det noe jeg bør øve ekstra på?

Er privatist.

Anonymous poster hash: 520cd...ff8

Mange som stryker dessverre. Øv på de forskjellige sjangeren og svar på oppgaven. Bommer du på oppgaven ber du om at sensoren skal stryke deg

Anonymous poster hash: 454bc...9e9

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Se på strykbesvarelser og 2-oppgaver på udir. :)

Anonymous poster hash: 02302...0a1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Daktyl

Råder deg til å se nærmere på særskriving. Norsk eksamen og norskeksamen er to forskjellige ting. Skriftelig skrives forresten skriftlig.

Utenom det, så husker jeg lite av norskfaget. Les oppgaveteksten NØYE, noter ned stikkord og assosiasjoner som popper opp i hodet. Tenk på sjangertrekk. Lykke til.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
PatrickBateman_

Husker det var en del i klassen som strøyk i norsk da jeg gikk vgs. Dette var ikke nødvendigvis de late med 2 i snitt, men gjerne 4-5 i snitt typ. Hadde selv 6 i nynorsk, fikk 3 på eksamen, klagde og fikk 4. Tror det har mye å si om sensoren har en god eller dårlig dag, dessverre.

Edit: Husk å koble så mye pensum som mulig til tekstene du skriver! Ellers er det kort vei til stryk.

Endret av Eneleh
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Husker det var en del i klassen som strøyk i norsk da jeg gikk vgs. Dette var ikke nødvendigvis de late med 2 i snitt, men gjerne 4-5 i snitt typ. Hadde selv 6 i nynorsk, fikk 3 på eksamen, klagde og fikk 4. Tror det har mye å si om sensoren har en god eller dårlig dag, dessverre.

Edit: Husk å koble så mye pensum som mulig til tekstene du skriver! Ellers er det kort vei til stryk.

Eller så har det nok en del å si om du skreiv en kjip oppgave eller ikke. Er så drittlei av å høre folk klage over sensorene, når de som regel gjør en bra jobb.

Anonymous poster hash: b3760...5e5

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nja, det tror jeg nok ikke, men sensorer er ulike mennesker de også. De har ulike meninger. Læreren din kan for eksempel like måten du skriver på svært godt, mens andre lærere (sensorer) ikke setter noe særlig pris på det. Det kan også hende at du ikke svarte så godt på akkurat denne oppgaven, bommet på sjanger/oppgave, slurvet, lite strukturert, etc. Det er mye å trekke frem, og å si at det har mye å si om sensor har en god eller dårlig dag blir litt for lettvint. Det er også to sensorer som retter hver eksamen.

Anonymous poster hash: 02302...0a1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

I avgangsklassen over meg var det vel 25% som strøk - og det var heller ikke nødvendigvis de typiske 'strykkandidatene' som strøk på eksamen. Jeg tror mye av dette handlet om sjangerteknikk, og husker selv flere i mitt kull som skrev essay på eksamen og fikk trekk fordi de ikke skrev tett nok på sjangeren eller fordi essayet minnet mer om en novelle. Og dersom kortsvarsoppgaven ber deg skrive 250 ord og du skriver 400, vel, da blir det også trekk. For da har du ikke svart på det oppgaven spør om. Og der vet jeg mange i dette store stryk-kullet bommet.

I nynorsk handler det både om språk og innhold, så hvis du sliter med å skrive nynorsk bør du øve på forhånd. Skriv små tekster på nynorsk, pugg bøyingsformer og les gjerne nynorske bøker - det finnes flere ungdomsbøker på nynorsk som er ganske ålreite å lese :)

Dette med at sensor har en god eller dårlig dag er bare tull og et dårlig forsøk på ansvarsfraskrivelse for egen elendig prestasjon på eksamen. Alle sensorene i hele landet får de samme retningslinjene å forholde seg til, hvor det står hva som forventes av kandidaten om han/hun velger den ene og andre oppgaven, hvilke mål i læreplanen oppgaven dekker ++. Så det handler ikke om sensor som person, men om oppgaven din som ikke holder mål når en nøytral part skal vurdere den.

Anonymous poster hash: c1e5c...9f8
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...