Gå til innhold

Effekt av treningsstrikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er trening med treningsstrikk hjemme i stua like bra trening som å bruke styrkeapparater på treningssenteret?

For eksempel: Vil det å gjøre knebøy med treningsstrikk være like effektivt som å gjøre knebøy med stang på treningssenteret?

Trener egentlig styrke fire dager i uka på senteret, men tenker å erstatte et par av disse med hjemmetrening. Men vil ikke gjøre det hvis treningsstrikk bare er for å vedlikeholde formen i ferier osv…

Noen som vet? :)

Anonymous poster hash: ed0e8...26e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Strikken vil aldri kunne gi tilsvarende trening som vekter kan, men de kan være et nyttig supplement for å komme seg gjennom platåer. I tillegg er strikk veldig bra til å drive med bevegelighetstrening med.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Strikken vil aldri kunne gi tilsvarende trening som vekter kan, men de kan være et nyttig supplement for å komme seg gjennom platåer. I tillegg er strikk veldig bra til å drive med bevegelighetstrening med.

Okei, så om jeg bruker strikken som "vekt" så blir ikke det det samme som å bruke apparater på senteret? Jeg prøvde strikken her i stua etter jeg fikk den i posten, og jeg følte god motstand på en del øvelser… Men jeg er ikke erfaren innen trening, og det er mulig jeg er helt på jordet.

Jeg har denne strikken: http://www.x-life.no/products/x-life-megaband-niv-2-sort

Det står "Motstand: 23-34 kg"?

AnonymBruker
Skrevet

Det er enklere å øke motstand/vekt med stang og vektskiver, enn med strikk. Men strikk er et genialt tillegg til vanlig styrketrening også, og har veldig mange bruksområder. Jeg trener mest på senter med stang og manualer, men hjemme bruker jeg strikk. Har da gjerne andre øvelser hjemme kontra senteret. Trener mer av støttemusklene med strikken. Bruker den også som hjelpemiddel på strechingøvelsene mine.

Anonymous poster hash: 74096...b3f
Skrevet

Okei, så om jeg bruker strikken som "vekt" så blir ikke det det samme som å bruke apparater på senteret? Jeg prøvde strikken her i stua etter jeg fikk den i posten, og jeg følte god motstand på en del øvelser… Men jeg er ikke erfaren innen trening, og det er mulig jeg er helt på jordet.

Jeg har denne strikken: http://www.x-life.no/products/x-life-megaband-niv-2-sort

Det står "Motstand: 23-34 kg"?

Jeg bruker en del strikk jeg også, men stortsett bare til oppvarming eller uttøying.

Problemet med strikk er at belastningen er progressiv og muskelen er allerede sterkest i den siste delen av bevegelsesutslaget, mens svakest i startøyeblikket. Du vil derfor få trent den delen av øvelsen du ikke trenger mest trening på.

Jeg mener ikke strikk er bortkastet altså. Jeg mener det er et svært nyttig supplement. Du kan jo prøve og se om det gir deg noe. Om du bare trener for å være i bevegelse så er det sikkert bra trening.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker en del strikk jeg også, men stortsett bare til oppvarming eller uttøying.

Problemet med strikk er at belastningen er progressiv og muskelen er allerede sterkest i den siste delen av bevegelsesutslaget, mens svakest i startøyeblikket. Du vil derfor få trent den delen av øvelsen du ikke trenger mest trening på.

Jeg mener ikke strikk er bortkastet altså. Jeg mener det er et svært nyttig supplement. Du kan jo prøve og se om det gir deg noe. Om du bare trener for å være i bevegelse så er det sikkert bra trening.

Jeg har ikke noe mål om store muskler, nei. Er egentlig en løper, men bruker styrketrening som variasjon. Likevel er jeg lei av treningssenter 4-5 dager i uka, og ønsker derfor å løpe ute to-tre dager i uka. Da hadde det jo vært ideelt å bruke strikk til styrketrening i stua etterpå, men jeg drar jo heller på senteret dersom trening med strikk ikke er like "bra". Vil at treningen jeg gjør skal være hensiktsmessig, ellers ser jeg ikke vitsen med å bruke tid på det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...