Gå til innhold

Dere slanke - hva spiser dere i løpet av en uke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, kanskje merkelig spørsmål, men jeg har gått mye opp i vekt og sliter med å gå ned igjen. Aner ikke hvorfor jeg har gått opp i vekt, det skjedde på 4-6 måneder, uten at kostholdet har endret (som jeg TROR).

Har dessverre ikke mulighet for å telle kalorier (lager sjelden maten selv), og har egentlig ikke lyst til det heller. Men jeg spiser jo tydeligvis for mye, selv om jeg ikke føler jeg har gjort det. Så jeg trenger å se hva dere slanke med et sunt forhold til mat spiser hver dag i løpet av en uke, for å få en liten pekepinn på om jeg lurer meg selv og egentlig spiser veldig mye? Har prøvd å se i matloggen her, men det ble litt vanskelig.

Noen som har lyst å dele? Trenger ikke å vite på grammet hva dere spiser, men greit å se om dere spiser 0, 1 eller 15 pizzastykker liksom.

Anonymous poster hash: 5cba6...d5e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser lite. Mandag til fredag spiser jeg to knekkebrød med ost eller kjøttpålegg og en stor grønn salat til lunsj, en frukt eller to, en eller to brødskiver når jeg kommer hjem fra jobben og en middagsporsjon som jeg tror er helt middels av størrelse. Middagen er fra Godt levert og ikke spesielt kaloririk. Dette holder for meg i det daglige, men er sikkert for lite for mange. Jeg han vent meg til å spise lite og spiser meg aldri stappmett lengre. Jeg gikk på 5:2 for å gå ned i vekt i mange måneder og det gjorde meg mer bevisst på mengden jeg spiste. I helgene spiser jeg nok mer, men jeg spiser aldri mer enn at jeg blir akkurat passe mett. Er jeg på spesielle arrangementer med jobben eller på fester, bursdager, på ferie osv spiser jeg akkurat det jeg har lyst på. Det som teller for meg er kostholdet i det daglige.

Anonymous poster hash: 240e0...1fd
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiser to-tre brødskiver til frokost hver dag, med forskjellig pålegg.

Spiser en-to brødskiver til lunsj kanskje 2-3 gange i uken.

Til middag spiser jeg laks med poteter og grønsaker en gang i uken, torsk med poteter og grønsaker, forskjellige varianter av retter med viltkjøtt, spiser oksekjøtt, og nå i grillsesongen blir det også litt svin på menyen. Spiser sjeldent noe særlig sauser, og kjøttet er ofte magert.

Kveldsmat spiser jeg kanskje en gang i uken, og da spiser jeg en brødskive.

Men den viktigste faktoren for at jeg holder meg slank er nok at jeg beveger meg så mye. Jeg går minimum én time tur hver dag, uansett vær, og jeg trener styrketrening 2-3 ganger i uken. I tillegg til turen på en time, går jeg 3-4 andre turer på 15-30 minutter i forskjellig tempo hver dag. Jeg har hund og liker å gå turer, så hun får litt ekstra turer :)

I helgene er jeg stort sett utendørs og beveger meg, enten med lange turer i skogen, eller ved at jeg bærer tømmer, sager, hogger, klatrer i trær, padler kano/kajakk, bærer tung ryggsekk, jogger, svømmer, osv.. Aktivitet er nøkkelen til å forbrenne den maten man spiser.

Jeg unner meg en hamburger i ny og ne, og på dager med spesielt mye å gjøre er det lett å koke noen wienerpølser, pizza er jeg ikke spesielt begeistret for, så det spiser jeg sjeldent. Og så spiser jeg godteri når jeg har lyst på det.

Anonymous poster hash: 1e185...460

Skrevet

Hva man kan tillate seg å spise avhenger av hvilken historikk man har hatt tidligere i forhold til vektnedgang:

"De fleste som skal holde vekta nede etter en slankekur, må nemlig fortsette å leve på slankediett. Kanskje resten av livet. Og dette samtidig som sulten og lysten på mat er sterkere enn vanlig."

http://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/2014/04/derfor-er-det-sa-vanskelig-holde-vekta

Står også videre nedover i artikkelen at de som lykkes i å holde vekta blant annet kjennetegnes av å leve på et kosthold som tilsvarer 1300 kcal for kvinner og 1700 kcal per dag for menn, for vedlikehold av vekttapet - ikke oppløftende lesning med andre ord..

• Liker 5
Gjest Runforit
Skrevet

Trikset for de som er "naturlig slanke" er at vi kun spiser når vi er sulten, stopper når vi er mett og sjelden spiser mellom måltider.

Hva en slank person spiser er ikke fasiten for hva en annen slank person spiser da det avhenger av aktivtetsnivå, trening etc.

Det som er viktig er at du spiser nok og næringsrik mat og har en fin balanse mellom proteiner, fett og karbs. Om du ikke vil telle kalorier så er tallerkenmodus en fin pekefinger.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser akkurat det jeg har lyst på, når jeg er sulten, men stopper å spise når jeg er mett.

Driver ikke og småspiser hele tiden og sitter heller ikke foran TV og spiser fordi jeg kjeder meg, som jeg tror mange gjør.

Anonymous poster hash: ab793...645
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slank og spiser mer enn flere jeg kjenner som er overvektige. Mange har forskjellig utgangspunkt rett og slett.

Anonymous poster hash: 88d20...b14

• Liker 2
Skrevet

Til frokost og lunsj spiser jeg: 1-2 skiver rugbrød med enten makrell i tomat eller grov leverpostei
Til middag varierer det f.eks:
Laks+Grønnsaker+Quinoa
Omelett/m brokkoli + grønnsaker
Karri kylling + grønnsaker, enten på fat eller i Wrap
Quinoa ("kjøtt")boller/kaker + grønnsaker
Quinoa burger + salat og grove hamburgerbrød
Pai med tomat, kylling og spinat...
(Dette er også min middagsliste denne uken :fnise: )

Til kvelds går det i ekstra kos, cottage cheese med frukt eller havregrøt med frukt :)

AnonymBruker
Skrevet

Middagsporsjon fra godt levert, 4-5 brødskiver til lunsj (med smør, og en med nugatti), litt sjokolade nesten hver dag, drikker 2 små glass juice til lunsj, ellers er det vann jeg drikker. I helgene spiser jeg 3-4 skiver til frokost og godt levert til middag. Blir som regel en del snacks og en flaske vin.

Spiser generelt mye grønnsaker. Har ikke godt levert hele tiden, så blir som regel grønnsaker og kyllingfilet til middag. Så veldig kalorifattig middager. Spiser vel kanskje pizza en gang i mnd, og da spiser jeg hele (frossenpizza)

Anonymous poster hash: 506bb...85e

Skrevet

Jeg spiser igrunnen det jeg har lyst på, men jeg passer alltid på mengden.

Her er et eksempel:

Frokost går det f eks. en bolle havregryn med rosiner og kanel. Eller 1-2 egg, tomater og en grov skive. (pluss masse kaffe)…….

Lunsj blir det brødskiver eller en omelett av 4-5 egg + grønnsaker( eller en grønn smoothie)

Middag blir det en laksefilet med 2 poteter og 2 gulrøtter+ rømme + smør. Eller pasta, karbonadedeig eller kremet pasta med laks. Kan spise opptil 2 porsjoner hvis jeg er veldig sulten.

Kveldsmaten varierer. Jeg bruker yoghurt eller smoothie som mellommåltid eller lunsj, hvis ikke jeg er så sulten. Kan ty til en proteinshake i tillegg.

I helgene kan jeg finne på å spise mye sjokolade, litt brus og annet smågodt. Jeg nekter meg ingenting. Tror det er nøkkelen for meg. Å tillate meg å spise akkuratt det jeg vil.

Beveger meg generelt ganske mye i hverdagen, pluss at jeg trener 3-4 ganger i uka (kun styrke)

AnonymBruker
Skrevet

Dette var ganske fascinerende. Jeg lurer på hvor jeg får de skjulte kaloriene fra - da jeg (tror jeg) spiser en god del mindre enn flere her, og fortsatt er vel ti kilo overvektig.

Anonymous poster hash: b2788...cf7
  • Liker 1
Skrevet

Jeg blir antatt for å være "naturlig slank", men sannheten er at hadde jeg spist alt jeg ville hele tiden, hadde jeg vært overvektig. Jeg er veldig bevisst på å ikke spise store porsjoner, selv om maten jeg spiser ikke alltid kan klassifiseres som sunn. Dermed går jeg ikke i kalorioverskudd.

Jeg tror at de som sier de kan spise hva de vil uten å legge på seg, naturlig har litt mindre matlyst enn de som sier de legger på seg av ingenting.

Eksempel: jeg pluss syltynn venninne handlet smågodt, en pose hver, ca like mye. Etter å ha fortært snop en stund, sier venninna mi: shit, nå er jeg utrolig stappa! Spiser jeg mer nå, blir jeg kvalm! Hun hadde da spist ca halvparten av sitt. Jeg hadde derimot spist nesten alt mitt, og kunne gjerne spist opp resten av hennes uten problemer.

"To brødskiver med pålegg og et glass juice" kan være helt forskjellige ting:

To tynne skiver uten smør med skinke, 1dl juice.

To tjukke skiver med smør, brunost og syltetøy, 3dl juice.

Er TS sikker på at porsjonsstørrelsene ikke rett og slett er for store? Tallerkenmodellen er en fin ting, så lenge det ikke er en svær tallerken.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, dere. :) Spesielt til dere som skriver mer konkret hva dere spiser, det er litt mengdene jeg er interessert i. :) Har ikke inntrykk av at jeg spiser så mye mer enn dere, men i helgen koser jeg og mannen oss gjerne med 2-3 glass hvin fredag og lørdag, + god mat (lasagne/pizza/hjemmelaget burger/taco på fredag, biff el.l. på lørdag), så jeg begynner jo å lure på om jeg må kutte ut det helt også... :tristbla:

Står også videre nedover i artikkelen at de som lykkes i å holde vekta blant annet kjennetegnes av å leve på et kosthold som tilsvarer 1300 kcal for kvinner og 1700 kcal per dag for menn, for vedlikehold av vekttapet - ikke oppløftende lesning med andre ord..

Lite oppløftende, men heller ikke overraskende.

Trikset for de som er "naturlig slanke" er at vi kun spiser når vi er sulten, stopper når vi er mett og sjelden spiser mellom måltider.

Vel, akkurat den "oppskriften" har jeg fulgt i årevis. Men det skal sikkert mer til før jeg blir mett enn for en som er veldig slank. Så jeg mistenker at metthetsgrensa mi har blitt forskjøvet med årene.

Jeg spiser akkurat det jeg har lyst på, når jeg er sulten, men stopper å spise når jeg er mett.

Driver ikke og småspiser hele tiden og sitter heller ikke foran TV og spiser fordi jeg kjeder meg, som jeg tror mange gjør.

Nope, gjør ikke det jeg heller.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Dette var ganske fascinerende. Jeg lurer på hvor jeg får de skjulte kaloriene fra - da jeg (tror jeg) spiser en god del mindre enn flere her, og fortsatt er vel ti kilo overvektig.

Samme her. Derfor jeg opprettet denne tråden, for å se hvor mine skjule kalorier kommer fra. Foreløpig har jeg kommet frem til at det må være fra rødvin, god helgemat og store (??!) middagsporjsoner.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Man kan fint venne seg til å spise mindre mat. Man må kunne tåle å være litt sulten uten å måtte spise med en gang. Det går fint å døyve sultfølelsen med drikke, jeg synes te funker veldig fint. Eller ta en gulrot. Og så har man en fast størrelse på middagsporsjonen og holder seg til den, uansett hvor sulten man er.

Anonymous poster hash: 240e0...1fd
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kostholdet mitt er ganske variert og består i hovedsak av sunne matvarer.

Dagsmenyen i dag ser f.eks slik ut:

Frokost: Havregrøt kokt på melk med smørøye, sukker og kanel (her bruker jeg ofte bær som topping) og et glass appelsinjuice

Mellom: En håndfull nøtteblanding

Lunsj: Kyllingsalat med avocado

Før trening: Fruktsalat med yoghurt

Etter trenng: Et glass sjokolademelk og en banan

Middag / kveldsmat: karbonadedeig og spaghetti(ok, ikke det aller sunneste man kan spise).

Anonymous poster hash: 1e7ec...f57

Skrevet

Dette, jeg småspiser konstant uten at jeg tenker noe over det, og har selvsagt klart å gå opp i vekt. Tror mange av oss som gjør dette uten å tenke over det, så vi legger ikke merke til det.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en jente som alltid har vært spebygd og slank/tynn.

Hun er 170 høy og veier 50 kg.

Hun sier hun veier 50 kg uansett hva hun spiser, men hun spiser ikke mye til hvert måltid.

Hun spiser ofte brus og godt, men igjen, så er det mengden. Hun spiser ikke mye hver gang hun spiser noe.

Hun sier hun blir fort mett, det er derfor hun ikke spiser så mye. Dette er noe som går igjen i hennes familie. De er alle småspist og blir fort mette. Tror magesekken deres må være veldig små?

Vi kan innimellom f.eks. dele en grandiosa. Hun spiser 1/4 og er stappmett, og jeg spiser 3/4 og kunne gjerne spist en hel grandiosa alene.

Jeg er høyere og veier mer enn henne, selv om jeg er slank og normalbygd (177, 70).

Anonymous poster hash: 0a4a0...772
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette, jeg småspiser konstant uten at jeg tenker noe over det, og har selvsagt klart å gå opp i vekt. Tror mange av oss som gjør dette uten å tenke over det, så vi legger ikke merke til det.

Jeg gjør ikke det - spiser kun til faste måltider. Blir jeg veldig sulten utenom, tar jeg en neve nøtter eller et par gulrotstaver, men det er sjelden. Spiser heller aldri kveldsmat, men er like fordømt rund.

Skrevet (endret)

-

Endret av Ylva Virvla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...