Atrix Skrevet 6. mai 2015 #1 Skrevet 6. mai 2015 (endret) Etter mange forsøk med lavkalori med lite fett, tretthet og problemer med å fryse, selv når det er varmt i rommet, oppdaget jeg plutselig at å erstatte 2-300 kcal fra proteiner og karbohydrater med kcal fra fett, gjorde meg mye mer opplagt og i stedet for å sitte med ullundertøy, genser og jakke og oljeovjen på 7 av 9, kunne jeg sitte i t-skjorte med vinduet åpent og være opplagt og våken gjennom dagen. Da jeg søkte på nettet fant jeg dette: http://www.livestrong.com/article/557726-eat-fat-to-burn-fat/ Se spesielt under " fat burns fat" hvor det står at kroppen trenger energi for å forbrenne fettlagrene. "What’s more, “old” fat stored in the body’s peripheral tissues—around the belly, thighs, or butt (also called subcutaneous fat)—can’t be burned efficiently without “new” fat to help the process, according to researchers at Washington University School of Medicine in St. Louis. Dietary fat helps break down existing fat by activating PPAR-alpha and fat-burning pathways through the liver." (håper jeg får lov å sitere såpass) Selvfølgelig er det et spørsmål om kcal ut og kcal inn, men hvis kroppen trenger fett for å forbrenne fett, og det første svært mange gjør er å redusere nettopp fettinntaket, når de skal gå ned i vekt, sier det seg selv at det reduserte kcal inntaket kan gå opp i opp med redusert forbrenning. Fra egen erfaring: jeg har aldri gått ned så mye som etter at jeg begynte å spise mer fett, men det er et spørsmål om kcal inn og kcal ut, og det må være et underskudd der et sted for å gå ned i vekt. På meg virker det imidlertid som at det økte fettinntaket har gitt meg høyere forbrenning, kontra redusert forbrenning med alt som følger med, slik det var før Endret 6. mai 2015 av Atrix 2
Pringle Skrevet 6. mai 2015 #2 Skrevet 6. mai 2015 (endret) Jeg klarer ikke å tro på at "en kalori er en kalori" ikke stemmer. Kan ikke huske å ha hørt at Auschwitz-fangene levde på fettrik kost. Men tynne ble de. Jeg tror det heller har å gjøre med å finne den kostsammensetningen som passer for en selv, slik at man både får i seg det man trenger av næring, og ikke overstiger kaloriinntaket ut over vedlikeholdsnivå. Hvis man tenker over hva man spiser og kjenner etter hvordan maten påvirker en, vil man automatisk gjøre bedre valg enn om man ikke gjør det. Man vil da gjerne søke mot variert og mest mulig "naturlig" mat. Hvis maten man spiser er så tilfredsstillende som den kan bli. fysisk og psykisk, vil man ikke føle noe særlig sug, kun en naturlig sult før måltidene, og heller ikke overspise til måltidene. Vi har i mange år blitt overkjørt med ideen om at fett er både farlig og fetende. Men ved å kutte for sterkt på fettinntaket, kan man få næringsmangler. Fettredusert kost er smaksfattig kost. Vi trenger smak, det er signaler om at maten er sunn. I jakten på smak og næring, vil man lett komme til å spise for mye når maten er fettfattig og næringsfattig. Og alternativet til fettfattig, næringsfattig, smaksfattig mat, blir da enda større mengder fettfattig, næringsfattig, sukkerholdig mat full av kunstige smaksstoffer. Siden denne maten øker suget etter mer (både fordi den er næringsfattig, og billig og lett tilgjengelig, og fordi den er laget for å trigge appetitten), vil mange etterhvert bli overvektige. Et kosthold som tar hensyn til menneskenes naturlige tilbøyeligheter, vil være lettere å holde seg til, og det vil gjøre at kroppen oppnår og holder en sunn og normal vekt. Endret 6. mai 2015 av Pringle 2
Gjest Runforit Skrevet 7. mai 2015 #3 Skrevet 7. mai 2015 Fett metter veldig lenge og det krever mye energi for kroppen å brenne det. Det øker selvsagt kroppstemperaturen og er det veldig mye fett i et måltid så vil kroppen slite med å ta opp alt fettet i kosten og skille det ut i avføringen. Men spiser du mer kalorier enn kroppen klarer å forbrenne så vil du legge på deg. Men for mange så får en mer stabilt blodsukker av mer proteiner og fett i kosten som dermed gjør at man ikke blir sulten mellom måltider og dermed spiser mindre i det hele og store fordi en da spiser til de faste måltidene. Med det så minsker også søtsuget og totalt sett spiser en da ikke mer enn det kroppen trenger og dermed går ned i vekt/vedlikeholder vekten. Jeg lever selv moderat lavkarbo og slet mye med oppblåst mage og ustabilt blodsukker(var grunnen til at jeg la om, ikke vekt). Og for min del funker det supert med det kostholdet. Jeg spiser til faste tider, er er sjeldent sulten mellom måltider og cravings etter sukker og annet som tuller med blodsukker er så og si lik null. I helgene holder det stort sett med et par knekk mørk sjokolade eller sukkerfri hjemmebakst. Og jeg var avhengig av smågodt, melkesjokolade og spiste masse ris, pasta og fries. Har aldri sug på det lengre. For meg har kostholdet gitt meg stabil mage, mer overskudd og energi og jeg løper lett 4-5 mil i uka uten særlig mye karbohydrater i kosten. Jeg har aldri den ulvehungeren jeg hadde før og keg blir heller ikke i ustabilt humør før måltider for jeg blir ikke sulten på samme måten som før. Men det betyr ikke at det funker for alle. Vi reagerer forskjellige på forskjellige kosthold. 2
Supraspinatus Skrevet 7. mai 2015 #4 Skrevet 7. mai 2015 Jeg klarer ikke å tro på at "en kalori er en kalori" ikke stemmer. Kan ikke huske å ha hørt at Auschwitz-fangene levde på fettrik kost. Men tynne ble de. En kalori er en kalori. På samme måte som en joule er en joule, eller en watt er en watt. En meter er en meter osv. Men to varer med lik energimengde trenger ikke fungere likt i kroppen. En kan jo ta det banale eksempelet sukker vs bensin. 4 kcal vs ~11 kcal per gram. Alle skjønner at man ikke vil gå opp i vekt av å drikke bensin. Eller bli ekstra mett. Teorien sier jo i praksis at en kan like godt kan spise et halvt kilo sukker som eneste næring hver dag og likevel gå ned i vekt. På notatblokken lar dette kanskje seg gjøre, men i praksis vil kroppen si fra at dette ikke funker. På samme måte virker mange av næringstoffene vi spiser på andre måter enn kun energi. Kroppen trenger en rekke mineraler, vitaminer, aminosyrer/enzymer, etc. Hvor mye energi som kreves avgjøres både av hva man spiser, hvor mye, når, og hvorfor. Derfor vil kan man både måle og regne seg frem til hva man har brukt i en periode, men man kan bare estimere at dette også skal gjelde for fremtiden. Det viser seg å ikke alltid stemme og at en stadig må justere dietter for å opprettholde vekttapet. Gjerne på tross av at kroppen sier at det kommer inn for lite energi (sulten). 5
Yme Skrevet 8. mai 2015 #5 Skrevet 8. mai 2015 Jeg klarer ikke å tro på at "en kalori er en kalori" ikke stemmer. Kan ikke huske å ha hørt at Auschwitz-fangene levde på fettrik kost. Men tynne ble de.Supraspinatus svarte bra på dette, men jeg vil tilføye at ting man spiser kan påvirke hormonene i kroppen.Er du i kaloriunderskudd, men spiser mat som påvirker hormonene du trenger for å brenne fett, vil du faktisk ikke få vekttapet du ønsker.Kroppen din vil begynne å tære på muskler isteden, og sørge for at du blir såpass sliten at du ikke bruker mer energi enn du får i deg, siden den ikke greier å ta av fettlagrene.En kalori er en kalori, men alle de andre tingene denne kalorien er pakka inn i, har sine virkninger på kroppen, dermed finnes det mat som ikke fungerer om du skal redusere fettprosenten. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #6 Skrevet 8. mai 2015 Jeg kunne faktisk trene å få lagt til mer fett i kosten min. Kan dere fortelle meg hvilke matvarer dere spiser for å få i dere fett? Anonymous poster hash: 654fe...127
Supraspinatus Skrevet 8. mai 2015 #7 Skrevet 8. mai 2015 Jeg kunne faktisk trene å få lagt til mer fett i kosten min. Kan dere fortelle meg hvilke matvarer dere spiser for å få i dere fett? Anonymous poster hash: 654fe...127 Jeg spiser fullfete meieriprodukter, og jeg har ingenting i mot kjøtt med mer intramuskulært fett. Eggeplommer og f.eks. oliven(olje) er andre gode kilder. Kokosolje er ikke så verst det heller. 2
Yme Skrevet 8. mai 2015 #8 Skrevet 8. mai 2015 Jeg kunne faktisk trene å få lagt til mer fett i kosten min. Kan dere fortelle meg hvilke matvarer dere spiser for å få i dere fett?Anonymous poster hash: 654fe...127 Det er lett å få i seg alt for mye Omega 6 hvis man spiser fettrike planter, så animalske kilder er bedre, siden folk spiser veldig mye korn osv i utgangspunktet. 2
Pringle Skrevet 11. mai 2015 #9 Skrevet 11. mai 2015 Jeg kunne faktisk trene å få lagt til mer fett i kosten min. Kan dere fortelle meg hvilke matvarer dere spiser for å få i dere fett? Anonymous poster hash: 654fe...127 Smør, ost, gresk yoghurt, melk, koteletter med fettrand, bacon, leverpostei, jædersylte, sylte, ol., nøtter og nøttesmør, majones, olje, fet fisk, innimellom egg.
Yme Skrevet 11. mai 2015 #10 Skrevet 11. mai 2015 Smør, ost, gresk yoghurt, melk, koteletter med fettrand, bacon, leverpostei, jædersylte, sylte, ol., nøtter og nøttesmør, majones, olje, fet fisk, innimellom egg. Det er greit å understreke at det ikke er snakk om den latterlige "greske" yoghurten til tine eller synnøve... Lindahls er bra, og den kommer i kilosbøtter. 3
Pringle Skrevet 11. mai 2015 #11 Skrevet 11. mai 2015 Det er greit å understreke at det ikke er snakk om den latterlige "greske" yoghurten til tine eller synnøve... Lindahls er bra, og den kommer i kilosbøtter. Ja, for guds skyld! Jeg rører ikke det fjaset! Her er det Lindahls for alle penga (og ironisk nok føler jeg at jeg får mer for penga med Lindahls) 2
Yme Skrevet 11. mai 2015 #12 Skrevet 11. mai 2015 Ja, for guds skyld! Jeg rører ikke det fjaset! Her er det Lindahls for alle penga (og ironisk nok føler jeg at jeg får mer for penga med Lindahls) Hehe, fjas er absolutt det riktige ordet! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå